verleden

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 1
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

verleden

Bericht door tengeltje11 » 23 feb 2016, 10:06

iedereen kijkt wel eens terug op zijn verleden....belangerijke gebeurtenissen,leuke,niets veelzeggende momenten,mooie momenten,foute keuzes,....

kijk je x-aantal tijd later,nog steeds op dezelfde manier terug naar die gebeurtenissen?en hebben je kijk nu op die dingen,effect op het heden?
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 23 feb 2016, 13:29

terugkijken heeft alleen nut als je met de kennis/analyse je gedrag zodanig kan aanpassen dat je kan voorkomen verder nog fouten te maken.

Maar wat zijn fouten? En is het werkelijk te voorkomen dat je deze maakt?

Ik denk bijvoorbeeld dat iemand die van nature zachtaardig is, niet ineens gaat bepalen dat dat moet veranderen.

Maar ook andersom dat iemand die van nature gewelddadig is, niet ineens gaat bepalen dat dat moet veranderen.

Wel is logisch dat gewelddadigheid, als je kracht afneemt, dusdanige reacties geeft dat je het onderspit zal moeten delven en misschien zelfs het leven verliest.

Maar dat leven was je misschien al verloren als je zachtaardig bleef en toevallig een gewelddadige tegen kwam.

Ik ken mensen die gewelddadig waren en later zweren bij zachtaardigheid, ook wel omdat ze weten dat ze op dat moment geen kans meer maken te winnen.

Dat is zo dubbel, alles wat je kan laten winnen is goed, tot op het moment dat het juist de kans groter maakt te verliezen. De tragiek van organismen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 feb 2016, 16:20

tengeltje11 schreef:iedereen kijkt wel eens terug op zijn verleden....belangerijke gebeurtenissen,leuke,niets veelzeggende momenten,mooie momenten,foute keuzes,....

kijk je x-aantal tijd later,nog steeds op dezelfde manier terug naar die gebeurtenissen?en hebben je kijk nu op die dingen,effect op het heden?
Ik denk dat het af hangt van je instelling waarmee je terug kijkt.

Ondertussen: Laten we het wel hopen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 feb 2016, 04:51

je kijk nu op die dingen,effect op het heden?
'Tuurlijk.

Monoloog:

"Hoe heb ik dat ooit kunnen doen!"
- "Sukkel!"
"Nou goed, gedaan is gedaan, heb je er spijt van?"
- "Nee!"
"Nou dat komt dan later wel".

Later ...

"Wist je nog toen ik dat en dat deed?"
- "Ja! Een sukkel was je!"
"Zou je willen dat ik het anders had gedaan?"
-"Nee, dat ook weer niet."

"Dus wie beslist hier nou?"
- "Niemand, toch?"

Aldus het dagboek van een gebalanceerd schizofreen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten