kwantificatie

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6568
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

kwantificatie

Bericht door memeticae » 02 dec 2015, 00:23

Is "houden van" kwantificeerbaar?

Ik was vanavond bij een vriendin op bezoek. Deze vriendin heeft een (bijna-)relatie met iemand, die haar ervan betichtte niet zoveel van hem te houden, als hij van haar.

Wat is hier aan de hand? Een vies psychologisch spelletje, of valt liefde werkelijk in nummers uit te drukken?

Hij hield 10 van haar en zij maar 5 van hem, de vrouw die hij erna ontmoet houdt 20 van hem, maar hij maar 19 van haar ... waar stopt het?

Ware liefde is gelijke aantallen?

Zou kunnen.
Ik denk van niet.

Ik heb mijn vriendin geadviseerd de roze bril af te zetten en van de wolken af te stappen, omdat ik van mening ben dat deze sujet (hoewel ik hem niet eens ken) bezig is met loverboy praktijken.

Heb ik juist gehandeld?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 02 dec 2015, 10:22

lastig, onvolwassenheid zou je dan ook in een cijfer moeten uitdrukken en naast het cijfer voor commitment in de liefde zetten.

zo van commitment: 5, volwassenheid 10=> goede relatie
commitment 10, volwassenheid 5 => geen goede relatie/prille relatie
en commitment 10, volwassenheid 0 => pervert!

zoiets? verder zal je best fout advies gegeven hebben, maar het is aan de ander om er uiteindelijk iets mee te doen of niet.
Laatst gewijzigd door Leon op 02 dec 2015, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Leon

Bericht door Leon » 02 dec 2015, 16:22

als ik er nog over denk, hoeveel hou je van iemand als je verwijten maakt? misschien wil je wel graag maar lukt het niet?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 dec 2015, 17:05

Ophouden met rekenen ...
Elke crisis gaat de som totaal overboord gooien.

Ik zou Tengeltje aanbevelen om teveel aan rationaliteit te dempen.

Het midden .. ja, het midden ..

Jammer dat het midden sowieso regeert in een vorm van 'laat maar'.

Tolerantie als onverschilligheid zo lang het duurt.

Ook wel slecht voor de filosofie die rationaliteit aanbeveelt.

Leon

Bericht door Leon » 02 dec 2015, 22:27

In gemeentemueum Schiedam een videotentoonstelling over bankiers en economen die over het leven praten.

Een sujet heeft het dan over hoe je kan bepalen hoeveel je van iemand houdt, door bijvoorbeeld de keuze te geven:

- voor een miljoen ga je dan bij hem/haar weg? voor tien miljoen?

het argument was dat het dus wel te kwantificeren is, want iedereen heeft een grens ( wat ze ook beweren).

Het is toch op zijn zachts gezegd verwonderlijk dat emotionele keuzes in het domein van financiële transacties getrokken worden. Alles is te koop? Een leven?

Ik betrap me er ook wel eens op, hoe duur seks met een bepaalde vrouw zou zijn, wat ik er voor over zou hebben, heel walgelijk. Maar sommigen zien de walgelijkheid niet. Ik geloof daardoor dat uiteindelijk niemand helemaal zuiver is, hoogstens heeft iemand een leven waarin de onzuiverheid niet hoeft te blijken. Ik doe nog mijn best, maar wie allemaal niet...

Ik ben vooral boos op onverschilligheid, omdat dit inhoudt dat je niet meer je best doet om walgelijk doen te beperken, voor iemand anders zal het een verlossing zijn van schuldgevoelens. ik ageer tegen het oplossen van schuldgevoelens, maar goed lijden is lijden, mogelijk is de drang te groot (tot walgelijk doen) waarbij schuldgevoel onmenselijk kan worden.

Leon

Bericht door Leon » 03 dec 2015, 18:18

wat wil je nu precies zeggen philotuut?

ik kies er voor om minder te kwantificeren, dat heeft ook een reden, want hoe berekender je bent des te minder beleving van vrijheid je hebt.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6568
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 04 dec 2015, 06:06

Het enige dat ik bedoelde uit te vinden, was wat er waar kon zijn aan de uitspraak:
"Jij houdt niet zoveel van mij als ik van jou"

Loverboy of niet, het lijken me woorden van een verloren persoon.
Die door kwantificatie nog enige waarde aan zijn eigen leven probeert te geven.

En gezien mijn vriendin het al moeilijk genoeg heeft, heb ik haar afgeraden op de avances in te gaan.
Het leek me niet meer dan logisch.
Nog meer problemen in haar leven, en dan die van hem er nog bij.
Dat heb ik haar ook gezegd.

Maar ja, we kunnen enkel kijken wat er van komt.

Soms weet de haas de koe te vangen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten