Na de dood van God (en de goden)

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Na de dood van God (en de goden)

Bericht door yopi » 26 okt 2015, 16:49

Het paste niet in de titel dus hier komt de hele vraag:
Na de dood van god en de goden zijn we overgeleverd aan de ware vormers van de mensheid. En dat zijn mensen.
In het algemeen wil ik dan graag vragen: Wie vind jij dat mensen zijn die de culturele evolutie (die naar mijn idee toch duidelijk bestaat naast de biologische evolutie) vooruit helpen?
Net zo'n vraag als de cynische vraag: Door welke elite wil jij geregeerd worden?

Omdat het egalitarisme een belangrijke stroming is, die vooral niet geregeerd wil worden, vroeg ik me af, wat nou precies die aversie is om je povere vrijheid overeind te houden.

Dus nu formulier ik het zo:
Door welke mensen wil je niet geregeerd worden?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 okt 2015, 17:10

Om het mensen makkelijk te maken (de meesten zijn nou eenmaal makkelijk) presenteer ik hier een keuzelijst, zodat ze niet hoeven na te denken en alleen hun impulsen te volgen:

- De buren

- Politici

- Werkgevers

- Hulpverleners

- Familie

- Vrienden

- Vijanden

- Criminelen

- Vluchtelingen

- Weggebruikers

- Ambtenaren

- Leraren

- Filosofen

Stokt het weer in dit lijstje: Filosofen.

Die zetten je maar aan het denken. En als je denkt heb je problemen. En als je problemen krijgt verlies je je vrijheid. En dan verlies je je infantiliteit waarin je altijd magisch hulp kreeg.

Infantiliteit is de grootste vrijheid die je ervaren hebt.
Natuurlijk wel met de kanttekening dat dat alleen in speciale omstandigheden in een westerse maatschappij bestaat.
....

Om terug te komen op de vraag 'Door welke mensen wil je niet geregeerd worden':
Nou. Bijvoorbeeld door 'Linda betaal-TV'.
Of: De straatterreur, die zich verkoopt als 'vrijheid van meningsuiting' en de democratie van het volk (a la Rousseau, de algemene volkswil)

Beide hebben de 'valbijl' als zuiveringsinstrument.

....
Ondertussen vermaak ik me op de bridgevereniging 'Gezelligheid troef'.
Gelukkig scoren we daar behoorlijk en kunnen we andere mensen de maat nemen vanuit die positie.

In het klein de menselijke verhoudingen.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 okt 2015, 17:21

Misschien wil iemand me wel helpen om euthanasie te plegen. En een goede arts aanraden die daar geen problemen mee heeft.

Dat is in ieder geval een beginnetje om weer 'opvangkampen' te bieden voor afwijkende mensen die op humane wijze een uitweg geboden wordt.

Alweer een verwijzing naar Philip Kerr.

Ik ben nou eenmaal beïnvloedbaar ..

Ik hoop dat Alain hier iets van leert om zijn boodschap te verkondigen.

Koud zijn is natuurlijk een optie.

Maar enige woede lijkt me ook niet slecht om niet met mooie dromen een bevriezingsdood mee te maken. Al duurt dat natuurlijk iets langer hierzo.

Maar in het licht van de eeuwigheid stelt het echt niks voor.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 okt 2015, 17:29

Errug dwingend ..

Maar mijn leven is:
Kipsalade vanavond, wachten. boodschappen doen, een praatje doen, de ideale schoonzoon spelen, het nieuws volgen,
Heeft iemand anders andere opties?

Leon

Bericht door Leon » 26 okt 2015, 18:20

Ik wil niet geregeerd worden door intense emoties, toch is dat wat er gebeurt.
Soms heb je vertegenwoordigers van die emoties, en dat zijn dan weliswaar geen goden, maar toch...

Leon

Bericht door Leon » 26 okt 2015, 18:25

yopi schreef:Misschien wil iemand me wel helpen om euthanasie te plegen. En een goede arts aanraden die daar geen problemen mee heeft.

Dat is in ieder geval een beginnetje om weer 'opvangkampen' te bieden voor afwijkende mensen die op humane wijze een uitweg geboden wordt.

Alweer een verwijzing naar Philip Kerr.

Ik ben nou eenmaal beïnvloedbaar ..

Ik hoop dat Alain hier iets van leert om zijn boodschap te verkondigen.

Koud zijn is natuurlijk een optie.

Maar enige woede lijkt me ook niet slecht om niet met mooie dromen een bevriezingsdood mee te maken. Al duurt dat natuurlijk iets langer hierzo.

Maar in het licht van de eeuwigheid stelt het echt niks voor.
Heftig, yopi. Weet niet wat ik er mee moet, zal wel intens zijn...

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 27 okt 2015, 02:14

Hè Philotuut, ben jij nu ineens van de NS, ik dacht Tino maar ik kan me vergissen, ja ik vergis me geloof ik maar ik weet niet meer hoe.

Ik zou wel eens voor een kortere periode niet door mijn eigen gevoelens geregeerd worden. De mijne zijn meestal zo rommelig. Er zijn tijden dat je me zo even mag aansluiten bij een verstandige ratio, heb ik tenminste rust.

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 27 okt 2015, 02:16

Hè Philotuut, ben jij nu ineens van de NS, ik dacht Tino maar ik kan me vergissen, ja ik vergis me geloof ik maar ik weet niet meer hoe.

Ik zou wel eens voor een kortere periode niet door mijn eigen gevoelens geregeerd worden. De mijne zijn meestal zo rommelig. Er zijn tijden dat je me zo even mag aansluiten bij een verstandige ratio, heb ik tenminste rust.

Het is vanavond wel weer hommeles met de interland errors. Van mij hoef je geen medelijden te verwachten, ze kosten steeds een minuut van mijn leven en als ik wil wachten dan ga ik wel met de trein of naar een pretpark.

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 27 okt 2015, 02:17

Hè Philotuut, ben jij nu ineens van de NS, ik dacht Tino maar ik kan me vergissen, ja ik vergis me geloof ik maar ik weet niet meer hoe.

Ik zou wel eens voor een kortere periode niet door mijn eigen gevoelens geregeerd worden. De mijne zijn meestal zo rommelig. Er zijn tijden dat je me zo even mag aansluiten bij een verstandige ratio, heb ik tenminste rust.

Het is vanavond wel weer hommeles met de interland errors. Van mij hoef je geen medelijden te verwachten, ze kosten steeds een minuut van mijn leven en als ik wil wachten dan ga ik wel met de trein of naar een pretpark.

Het klimaat hier begint er een te worden met een wegpestbeleid.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 28 okt 2015, 01:21

philotuut schreef:
Het klimaat hier begint er een te worden met een wegpestbeleid.
Brrr, inderdaad. Daar krijg je plaatsvervangende schaamte van.
Huh? He? Wat?

Wat zeg je nou?

Ga jij je nou lopen zitten te schamen voor het klimaat?
Of zit er iets verdekts in?

Dat het niet jou schuld is, dat ze die auto's maken en/omdat jij er gebruik van maakt?

Ik zou niet weten waar die schaamte plaats moet hebben, maar vervangen kun je ze niet ... ja misschien dat voldoende geld blind maakt ofzo...
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 28 okt 2015, 01:24

En het is natuurlijk schaamteloos, je schaamte niet te laten zien.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 28 okt 2015, 12:34

nou Blin refereerde aan de internal-server-error schermen waarvan zij, volgens mij, dacht aan een complot om haar weg te pesten. Nu gaat het ineens om hele andere zaken...

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 29 okt 2015, 01:43

amandelen zijn ook noten
ook al maken ze er dan olie van
om je te masseren

drie zinnetjes
in die tijd had ik wel misschien twee keer
internal ge-errord kunnen worden.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 31 okt 2015, 15:58

philotuut schreef:(...) wegpestbeleid. Is dat een wolk die de zon pest memeticae?

Of zit je nu grapjes te maken...
Ik maak altijd grapjes, zelfs als ik serieus ben.

Maar een zonaanbidder zou inderdaad de wolk kunnen betichten van wegpestbeleid. Daar heb je wel gelijk in.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 31 okt 2015, 16:02

Voor een ander kan die wolk juist schaduw en verkoeling brengen.
Ik zou me -al dan niet plaatsvervangend- moeten schamen, als ik dat niet in zou kunnen zien.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten