Kunnen gedachten de ervaring vervangen?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Kunnen gedachten de ervaring vervangen?

Bericht door yopi » 29 sep 2015, 16:59

Kunnen gedachten de ervaring vervangen?
Als je haast heb bijvoorbeeld.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 3
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 29 sep 2015, 20:20

tal van voorbeelden denk ik.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 30 sep 2015, 16:43

Te chaotisch om ze te benoemen?

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 3
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 30 sep 2015, 19:03

hahaha,helemaal niet.

het eerst voorbeeld die spontaan in me opkwam is bevallen.

het moment zelf is er een enorme pijn,maar nadien komt die baby en wordt die pijn-ervaring gewoon vergeten door de gevoelens die bij die baby komen zien.
vraag een vrouw 6 maand na haar bevalling om die pijn te omschrijven en amper iemand kan je nog gedetailleerd uitleggen hoe het voelt,terwijl je op het moment zelf maar al te goed kan zeggen hoe en wat je voelt.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

thijmen111
Posts in topic: 4
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 sep 2015, 22:22
Contacteer:

Bericht door thijmen111 » 30 sep 2015, 21:19

zijn deze niet met elkaar verweven?

ontstaat gedachtengoed niet door het stellen van de juiste vragen , waarbij na lang redeneren er een besef kan komen in vorm van ervaring?

thijmen111
Posts in topic: 4
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 sep 2015, 22:22
Contacteer:

Bericht door thijmen111 » 30 sep 2015, 21:19

Wat beweegt je ertoe deze vraag te stellen?

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 3
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 30 sep 2015, 21:25

in het voorbeeld van bevallen gebeurt zoiets onbewust denk ik toch hoor,zonder vragen stellen.
de gevoelens die bij het kind komen kijken,zijn zo overweldigend dat het al de rest doet vervagen tot het tot niets meer herleidt wordt.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 06 okt 2015, 06:33

Kan je suiker zout doen smaken?

Als je haast hebt bijvoorbeeld.

Ja, als je je vergist hebt in de pot en het dan pas opmerkt.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 06 okt 2015, 14:28

thijmen111 schreef:zijn deze niet met elkaar verweven?

ontstaat gedachtengoed niet door het stellen van de juiste vragen , waarbij na lang redeneren er een besef kan komen in vorm van ervaring?

Wat beweegt je ertoe deze vraag te stellen?
Ze zijn met elkaar verweven. Dat denk ik en dat is ook mijn ervaring. En dan ontstaat gedachtegoed ..
Maar vervangen?

Jij bewoog me (zover ik me herinner) om deze vraag in het algemeen voor te leggen.
Wat is jouw (voorlopige) antwoord er op?

thijmen111
Posts in topic: 4
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 sep 2015, 22:22
Contacteer:

Bericht door thijmen111 » 07 okt 2015, 21:26

Hah!
Als ik al met een fatsoenlijk antwoord zou komen zou deze zeer tijdelijk zijn.
Maar voor mij is het eigenlijk redelijk vanzelfsprekend dat gedachten een ervaring kunnen vervangen. Als je gedachten lading hebben die sterk genoeg zijn om een ervaring te verwringen. Een sterke denker zal naar mijn mening vaker in staat zijn een ervaring te verwringen dan een zwakke denker. Omdat bij een zwakke denker de ervaringen de boventoon zullen voeren.

Het voorbeeld van de bevalling vond ik trouwens ook erg goed.

thijmen111
Posts in topic: 4
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 sep 2015, 22:22
Contacteer:

Bericht door thijmen111 » 07 okt 2015, 21:50

wat versta jij onder een slecht denker.
ik heb het over sterk en zwak denken.
de kracht van de wil in relatie tot emoties.
maar ik zie mijzelf ook niet als een goed denker
en ik denk van mezelf wel degelijk dat ik een selectief geheugen heb.
het verschil met mij en anderen is dat ondanks mijn selectieve geheugen ik mijn fouten ook in oogschouw neem. wat is er volgens jou goed of slecht aan iemand die een selectief geheugen heeft en wat versta jij onder een slechte denker... je reactie heeft grote twijfels bij mij opgeroepen.

vriendelijke groet
thijmen

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 okt 2015, 02:03

het verschil met mij en anderen is dat ondanks mijn selectieve geheugen ik mijn fouten ook in oogschouw neem.
En anderen dus niet. Waar zit het verschil dan? Empathisch gezien?
Je gebruikt namelijk "verschil" en "ook" als synoniem voor hetzelfde begrip.

Mij is ondertussen duidelijk geworden dat, hoe klaar je gedachten ook zijn en hoe erudiet ook je bedoelingen, je de "rest" nooit kan overtuigen.

Dat hoeft ook niet.

EN JE HOEFT OOK NIET TE SCHREEUWEN, om je gedachten kern bij te zetten.

Een goede redenatie is al voldoende.

Maar ja, wie ben ik, kletskop, om je dat wijs proberen te maken.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 08 okt 2015, 12:03

Hoi Thijmen, mijn duifje

Mijn postjes hier schrijf ik vast eerst nog in het klad, een ruwe vorm van prematuur denken. En dan laat ik het liggen, soms drie minuten, soms wel een halve dag. In dat laatste geval werk ik ook met schaar en lijmpot maar niet altijd.

Bij een eerste nalezing haal ik er wat woordjes uit, het denkproces werkt eerder als een minder minder dan als een meer, althans bij mij.

Die geschrapte woorden zijn eigenlijk mijn persoonlijke triomfen, ook al kan niemand ze zien.

Het overbodige denke heeft dan ingeboet ten faveure van de rationaliteit.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 09 okt 2015, 21:13

Lijkt er nu een consensus te zijn bereikt?
Dat een gedachte een ervaring kan vervangen?
(Al dan niet of men haast heeft)

Dan heb ik een tegenvraag: kunnen ervaringen gedachten vervangen?
En/of zit er misschien een soort van causaliteit tussen die twee?

Ik doel dan specifiek op de experimenten van Stevin en Einstein.
Het ene gestoeld op een oude gedachte, die door ervaring (on)juist bleek; het andere, een er uit voortvloeiend gedachte-experiment, dat keer op keer door experimenten blijkt te worden bevestigd.
(Waarbij ik er dan wel gemakshalve van uitga, dat de resultaten van een experiment als ervaring kunnen gelden; zelfs als ze de uitkomsten van een gedachte-experiment zouden zijn.)

Ik persoonlijk ben van mening dat niets ervaring kan vervangen, zelfs gedachten niet. Dat zal dan wel te maken hebben met de causaliteit die ik er in zie.

Of denkt men er anders over?
Laat het me ervaren, zodat ik wellicht mijn gedachten door ervaring kan vervangen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 10 okt 2015, 02:18

Lijkt er nu een consensus te zijn bereikt?
Dat een gedachte een ervaring kan vervangen?
(Al dan niet of men haast heeft)
ik draal, ik weer dat ik mijn ervaring op ga schrijven maar ik wil niet. Ik rommel wat aan als een soort emmer koud water over mijn hoofd. Nee, ik doe het niet, stampvoet ik, mijn ervaring is mijn ervaring , waaro zou ik die met iemand delen, het gaat niemand een flikker aan. Op het net wonen enkel solipsisten waarom zou ik ze mijn ervaring vertellen. Ik weet dat ik voor de bijl zal gaan maar nu gelukkig nog niet hoewel ik mij nog niet kan concentreren op iets anders omdat ik bozig ben, waarom ben ik goddomme ook altijd de klos, maar nu nog even niet haha. ervaring staat los van gedachte overigens maar wat dondert het, wat is het probleem?

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 10 okt 2015, 02:19

Lijkt er nu een consensus te zijn bereikt?
Dat een gedachte een ervaring kan vervangen?
(Al dan niet of men haast heeft)
ik draal, ik weer dat ik mijn ervaring op ga schrijven maar ik wil niet. Ik rommel wat aan als een soort emmer koud water over mijn hoofd. Nee, ik doe het niet, stampvoet ik, mijn ervaring is mijn ervaring , waaro zou ik die met iemand delen, het gaat niemand een flikker aan. Op het net wonen enkel solipsisten waarom zou ik ze mijn ervaring vertellen. Ik weet dat ik voor de bijl zal gaan maar nu gelukkig nog niet hoewel ik mij nog niet kan concentreren op iets anders omdat ik bozig ben, waarom ben ik goddomme ook altijd de klos, maar nu nog even niet haha. ervaring staat los van gedachte overigens maar wat dondert het, wat is het probleem?

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 10 okt 2015, 02:20

Lijkt er nu een consensus te zijn bereikt?
Dat een gedachte een ervaring kan vervangen?
(Al dan niet of men haast heeft)
ik draal, ik weer dat ik mijn ervaring op ga schrijven maar ik wil niet. Ik rommel wat aan als een soort emmer koud water over mijn hoofd. Nee, ik doe het niet, stampvoet ik, mijn ervaring is mijn ervaring , waaro zou ik die met iemand delen, het gaat niemand een flikker aan. Op het net wonen enkel solipsisten waarom zou ik ze mijn ervaring vertellen. Ik weet dat ik voor de bijl zal gaan maar nu gelukkig nog niet hoewel ik mij nog niet kan concentreren op iets anders omdat ik bozig ben, waarom ben ik goddomme ook altijd de klos, maar nu nog even niet haha. ervaring staat los van gedachte overigens maar wat dondert het, wat is het probleem?

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 okt 2015, 03:00

Het probleem?

Geen antwoord te willen geven en toch voor de bijl te kunnen gaan.
Dat lijkt me een redelijk groot probleem.

(Behalve voor een ware narcist natuurlijk, die heeft daar wel vrede mee.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten