Kon niet meer, want het onderwerp was afgesloten. Hoe, waar, waarom, door wie en met welke reden werd niet vermeld.
Censuur wil ik het niet noemen, misschien knapte de weg van minste weerstand; door te hoge stromen opgeblazen? Eenvoudigweg een natuurverschijnsel?
Wie zal het zeggen. Misschien staat filosofie toch hoger dan theorie, zuivere wiskunde en fysica.
Ik neem het zeer zeker serieus, daarom heb ik er ook lang over nagedacht.BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2015 10:12 am Onderwerp: Reageer met quote
Het zal mijn onvermogen zijn duidelijk te maken, hoe belangrijk het is na te denken over de invloed van big data op ons bestaan.
https://fd.nl/fd-outlook/1098140/de-rob ... e-filosoof
In dit artikel word geschreven over Trollyprobleem. Maar dan in de trant van zelfrijdende auto's wie programmeert de etische keuze!?
Als we nu niet beter over dit actuele thema nadenken moeten we ons later weer oooooo VRIJ vechten. Vrij vechten, van dat ,wat we zo makkelijk accepteren, en dan weer als kleine kinderen gaan janken.
Het verbaast mij dan ook dat op deze site het thema eigenlijk niet zo serieus genomen wordt.
memeticae schreef:Is ethiek dat niet!? Daarnaast het is ook geen probleem Het is een situatie die nu is! En verder ontwikkeld word. Er zijn inmiddels mensen die hun hele leven digitaal vast leggen. Even los van wat bedrijven allemaal van JOU en mij gaan vinden.Waarmee ik bedoel dat je het probleem kan laten varen, het is geen probleem an sich.
De mens word zo meer en meer een echt OBJECT. Wanneer dat zover is kunnen we de vragen rond mens en zijn wel verlaten.
Nog maals het zal mijn onkunde zijn!
Mogelijk kan iemand de vraag ander formuleren. Of zwets ik uit mijn nek?
Mvrgr
Je zwetst geenszins uit je nek. Maar wellicht maak je je er te druk om, het fenomeen BD an sich.
Misschien ook niet.
Ik weet niet waar jou angst huist dat mensen als objecten worden bekeken. Een object is toch vrij? Enkel "gebonden" door "zwaartekracht". Of misschien wel juist daardoor "verbonden". (Zwaartekracht is ook maar een uitvinding van Newton, daarvoor bestond ze niet, of was tenminste multi-interpretabel. Denk aan het idee van Aristoteles en het experiment van Stevin. Wat heeft meer zwaartekracht? Een kilo ijzer of een kilo veren, welke is meer verbonden, de kilo ijzer of de kilo veren? Welke komt het eerste neer?)
How about that?
Of bedoel je meer dat je je afvraagt, door wie of wat als object bekeken te worden?
Door een ander mens, of door een computer-algoritme?
(Die laatste kan misschien zelflerend zijn, maar het "oer-algoritme" alsmede de zelflerende eigenschappen ervan zijn door een mens geprogrammeerd. Het enige dat het algoritme kan echter, is data verwerken, zoals de programmeur de data interpreteerde. Niet duiden, dat heeft Turing ons bewezen met het stopprobleem en de Turingmachine. Een mens kan stoppen en spreken van een paradox, dat kan een machine niet. Iets dat denk ik ook in de film "Wargames" al getoond werd, of in "Dark Star" misschien nog wel het mooist. Beiden natuurlijk min of meer een aanklacht tegen "Artificial Intelligence". Voor slimme beslissingen heb je toch echt mensen nodig.)
Maar ja, wat weten films uit respectievelijk 1983 en 1974 nou van Big-Data?
Caesars, maarschalken, admiralen en andere krijgsheren denken over de mens als objecten. Koningen, tirannen, despoten en andere heersers zien ze wellicht als subject.
In een democratie zou je "burger" moeten heten en geen onderdaan.
Maar of burger, of onderdaan, een object blijf je sowieso.
Zeker in natuurkundige zin: een auto die tegen een mens aan rijdt, rijdt tegen een object aan. Anders was het misschien opzet tot moord.
Zo bezien hoop ik dat BD nog maar lang naar mij als object kijkt en zeker niet subjectief.

Volgens mij schuilt het grootste gevaar van Big-Data erin dat de data erin niet geïnterpreteerd worden. (Niet. Dus. Niet eens onjuist, maar "gewoon" niet.)
Nou is dit niet zo erg als het gewoon tussen mensen onderling is, maar wel als de/een "overheid" er conclusies uit gaat trekken met betrekking tot jou "gezags-saamheid". Om maar eens een nieuw woord te verzinnen.
Dan is het hek van de dam en kun je Big-Data nooit meer gebruiken als iets waar het, naar ik hoop, ooit voor bedoeld was: Vrij je mening te uiten.
Of je dat nu wilt doen in fulminerende artikelen, tegen alles en iedereen.
Het delen van je ideeën of vakantiefoto's, met welk achterliggend idee dan ook.
Dat maakt niet uit, je kwetst namelijk niemand.
En toch waren er bepaalde groepen tegen de boekdrukkunst.
Maar ik begrijp waar je je zorgen over maakt.
Dat je niet meer lekker kan schelden op iemand, om hem of haar vervolgens "in het echt" gewoon te hand te kunnen drukken en zeggen: "Bedankt voor de mooie scheldpartij".
Dat de data die in Big-Data staan ook daadwerkelijk de werkelijkheid moeten voorstellen. Nu, dat is niet zo. Althans hoeft niet zo te zijn, ze zijn per definitie verleden en per definitie onderdelen van meer "verledens", of ze nu waar zijn of niet. Daardoor, verhalen.
Bijvoorbeeld:
Als je in de Big-Data die geschiedenis heet, gaat zoeken, kun je koning Richard III van Engeland tegenkomen. Het eerste dat je tegenkomt is een spel van Shakespeare (sommigen denken dat Shakespeare het alter-ego van Francis Bacon was) waarin de vorst er behoorlijk slecht vanaf komt.
Andere bronnen (in diezelfde geschiedenis) laten zien dat het allemaal wel meeviel. Sterker nog, in vergelijking met Richard I was hij het beste dat Engeland kon overkomen. De laatste staat bekend al Leeuwenhart, maar was niks anders dan een uitzuiger. Maar natuurlijk hangt het ervan af welke boeken je leest, en dan vooral doe wie ze zijn geschreven.
Ik deel je angst, dat mensen het interpreteren van de data in Big-Data aan machines gaan overlaten. Ik zie het Armageddon echter pas als ik door een machinale rechter berecht wordt. En dat gebeurt volgens mij niet, daarvoor heb ik teveel vertrouwen in mezelf en de mensheid.
(Stel je voor, ik ga de mechanische rechter te lijf, dan moet de parketwachter ook een robot zijn. Hij zou dat, als mens, namelijk ook vreselijk moeten vinden en mij m'n gang laten gaan. Ik denk niet dat de aarde door robots bevolkt wordt.)
Maar jij mag van mij heel anders denken, als je dat wilt.
Ik vertrouw nu op dit moment, enkel mijn ideeën, aan Big-Data toe en zie wel wat ervan komt.
Ik ben akkoord gegaan met de voorwaarden.
Of begrijp je niet dat als je van een dienst gebruik maakt je op een knop moet drukken met als label "submit"?
(Als je op "cancel" drukt ben je gelijk reactionair. "Waarom heb je geen iphone? Kunnen we facetimen", "Ik ging niet akkoord met de voorwaarden, en wil eigenlijk ook niet in staat zijn tot "facetimen")
(Zouden jullie dat wel willen? Zo van 8 tot 10 elkaar kunnen zien er praten? Brrr, ik moet er niet aan denken. Dan maar op een echte datum en een echt terras met echte mensen, en misschien wel geobserveerd door "echte" camera's)
Unsubmit bestaat niet, ja als rechtenterm. Ik heb bij elk abonnement dat ik tot nog toe heb opgezegd, de zin toegevoegd dat ik eis dat "al mijn persoonlijke gegevens, waaronder naw en sofi/bsn, worden verwijderd.
Ik verwacht dat zij dat ook doen. Hiermee is enige bewijswaarde uitgesloten.
"Ik heb een abonnement gehad, ik heb het opgezegd. De data die u heeft over mijn abonnementsschap is onjuist. Ik geef toe, en dat is ook bewezen met mijn opzegging, ik ben ooit lid geweest. Daar kunt U verder niets uit afleiden. Mijn naam is geschrapt van alle artikelen, of valt niet meer te herleiden tot mij.
Neus heeft dat mooi laten zien, met het opheffen van zijn profiel.
De naam neus is nu wit en heeft als status "gast", onklikbaar.
"neus" is een pseudoniem geworden. Als ik hem weer eens ontmoet zal ik hem nog steeds "neus" noemen. Al was het maar omdat ik weiger hem een hond te noemen, laat staan drie. Ik heb een hekel aan honden. Maar driehonden zal het ongetwijfeld toestaan dat ik hem neus noem, honds dat hij is. (Ha! Leg die is uit neus? Een cynicus die zichzelf stoïcijn noemt, ontevreden met je gedaante?)
Dat wij weten, althans redelijk kunnen vermoeden dat "neus" nu doorgaat onder de semafoor "Driehonden" dat komt omdat hij dat zelf heeft gezegd.
Zonder die informatie zullen we het nooit zeker weten, welk algoritme je op karakterherkenning maar toelaat.
Dus, concluderend:
Het ligt niet aan de mensen die Big-Data vullen, het ligt net zomin aan de mensen die uit Big-Data iets menen te kunnen peuren.
(Vul mijn hand met zilver en ik vertel je de toekomst.)
Maar het ligt aan de idiotie waarmee er met BD wordt omgegaan.
En dat ben ik 100% met je eens.
Dat is al sinds lang bekend, en velen proberen er iets aan of tegen te doen.
En dat is het probleem.
Denk ik.