Wat is een zinvol leven?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
neus

Wat is een zinvol leven?

Bericht door neus » 29 okt 2014, 19:53

Wat is een zinvol leven? Graag jullie input.

neus

Bericht door neus » 31 okt 2014, 10:46

Slim,

en maakt het dan nog wat uit of anderen dezelfde ethiek hebben?

neus

Bericht door neus » 31 okt 2014, 13:03

De vraag is of ethiek zich bezig moet houden met afstemming met anderen of niet.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 31 okt 2014, 17:10

philotuut schreef:@neus

wiki
In de ethiek vraagt de filosoof zich af wat de uiteindelijke norm is voor het menselijk handelen
De norm is de gedeelde waarden. Zo gesteld zou ethiek over het afstemmen kunnen gaan. Het probleem is mi alleen dat er dan gezocht wordt naar een eenheidsworst. Daarin kan je jezelf niet kwijt. Mensen blijven zaken tog als subject beoordelen. Een fundamentele ethiek lijkt mij daarom niet mogelijk. Ethiek zou mogelijk wel kunnen kijken naar wat bij veel mensen overeenkomstig is. Maar dit zal mi algemeen moeten blijven.

Wanneer ik aan het handelen denk bij ethiek is de mens mi toch eerst egoïst.

Mvrgr
Kortom: De praktijk.

Epictetus zei volgens 'Philosophy tweets':
“Don't explain your philosophy. Embody it.”
In dit verband: Hoe moet je op een forum opereren?

Waar heb je het dan over? Een praktisch probleem of zo?

Ik heb algemene problemen met ethiek altijd vermeden omdat ze me zeer persoonlijk lijken. Het lijkt of ethiek me niet interesseert misschien. Maar het heeft meer te maken met dat je het niet van het persoonlijke kan losmaken.

In het algemene blijft er vaak (naar mijn idee) niet meer over als de categorische imperatief van Kant of in de kerstgedachte van "In alles van mensen van goede wil een welbehagen). Dat laatste is dan weer wat meer op gevoel gebaseerd, terwijl Kant van de Rede was. In strijd met alle aanvechtingen van het gevoel.

Met andere woorden. Wil je ethiek ter sprake brengen moet je het hebben over zeer concrete zaken.

Wat anders is het recht in de samenleving. Die een blinde orde moet aanbrengen die ongeveer net zo iets is als een natuurwet. Dan kunnen mensen zich in ieder geval met zekerheid oriënteren.
Daar geven ze hun 'recht' op vrijheid af aan een 'hogere' instantie die hun ontlast van nog lang niet uitgekristalliseerde onenigheden wat betreft wat rechtvaardig is of niet.

Dus afstemming is wat mij betreft wel aan de orde. Én instituties zoals Trias Politica. Oorlog is tot op zeker hoogte te wijten aan het verlangen van mensen om zonder instituties een romantisch idee rechtop te houden van dat mensen het onderling wel eens kunnen worden.

Misschien ook wel het verkeerde idee dat de mensen in principe goed zijn.
Wat meestal de kwaaien een carte blanche geeft. Met hun paladijnen en mede profiteurs ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

neus

Bericht door neus » 31 okt 2014, 17:52

Ik mis nu een beetje de dimensie van zinvol of zinloos. Als er geen ethiek mogelijk was ( of eigenlijk nooit recht doet aan de complexiteit en willekeur in het leven) dan zou het moeten worden uitgevonden om het leven zinvol te laten zijn.

Ongeacht welke ethiek (altruïstisch, algemeen, persoonlijk, zelfzuchtig) of de inhoud van de ethiek, gaat het om zingeving.

Misschien dat sommigen slechts geluk hebben om een idee van zingeving te hebben, en anderen de pech hebben om geen idee van zingeving te hebben, en dat dit allemaal vast ligt en voobestemd is. Ik weiger dat te geloven.

Als je nadenkt over de vraag wat een zinvol leven is, dan moet er toch wel gewoon een eenvoudig verhaal mogelijk zijn?

Als er slechts nog een complex verhaal mogelijk is, zijn we dan niet eigenlijk verloren?

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 01 nov 2014, 05:58

Geef jezelf bloot.

Heb lak aan ethiek moralen en normen.

Loop ongekleed door een dorp of stad.

Aan de hand van je cel-avonturen weet je min of meer de moraal van de bevolking die je encadreerde.

Zo je dat al weet.

Schilder ze.

En je hebt ze gevangen.

Hoe ethisch is dat, "Makker".
Zullen we een pot augurken delen en het daar eens over hebben?

Voordat we over zinvol en zinloos beginnen?

Ik heb leren lopen, nu weet ik mij te gaan.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 01 nov 2014, 08:17

Goede suggesties, vooral die pot augurken...

Op de een of andere manier vind ik gedachtenwisselen op dit forum ook zinvol, maar of het echt zinvol is blijft een mysterie. Misschien is dat het wel, leven voor het mysterie.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 nov 2014, 14:27

Neus
Als je nadenkt over de vraag wat een zinvol leven is, dan moet er toch wel gewoon een eenvoudig verhaal mogelijk zijn?
Het goede, het ware, het schone en dan alle drie met liefde én strijd.
Waarbij de laatste combi ook het drietal het slechte, het leugenachtige en het lelijke omvat.

De twee drietallen staan in een verticale en horizontale spanning ten opzichte van elkaar.

Dat is wat ik als eenvoudigste verhaal nu kan bedenken.

Daarbuiten is er ook nog een hele wereld van substantie en anderen.

... omvattend die twee werelden? Lijkt me niet in eenvoudige taal kort samen te twitteren.

neus

Bericht door neus » 02 nov 2014, 21:03

yopi,

zo eenvoudig vind ik jouw verhaal niet...

horizontale en verticale spanningen tussen drie-eenheden, in substantie en anderen...

en dat dan m.b.t. zingeving

Ik snap dat er mensen zijn die verkiezen niet na te denken als het zo ingewikkeld moet zijn.

Ooit was het heel eenvoudig, een vakantie met vrienden, een kampvuur, een gitaar, en de realisatie dat dat het was; geluk.

Zulke momenten zijn helemaal niet hoogstaand, edel, glorieus, van algemeen belang. Dus waar doen we dan eigenlijk de moeite voor...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 02 nov 2014, 21:16

neus schreef:Dus waar doen we dan eigenlijk de moeite voor...
Is dat de kernvraag?

Van zinvol of zinloos?

Wat voor de een zinvol lijkt is voor de ander zinloos en vice versa.

Eigenlijk heel gewoon, allemaal.

Als je het complex ziet.

;)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 02 nov 2014, 22:10

Meer een verzuchting, van een moe persoon, denk ik.

Slapen blijkt ook niet eenvoudig...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 02 nov 2014, 22:20

Jij hebt het kampvuur met gitaren meegemaakt.

Toen leek dat heel wat.

Stel je voor iemand kent dat niet. Hoe leg je zo iemand dan uit wat je toen voelde en dacht?

Of is dat een onbelangrijke fase in je leven geweest?
Ik denk het niet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 03 nov 2014, 09:22

Het was "realisatie". Zo algemeen moet je het denk ik maar benaderen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 nov 2014, 14:02

Wat realisatie betreft voelde ik denk ik het beste thuis in mijn pre-pubertijd.
Toen stroomde zinvolheid me van alle kanten toe, zonder dat ik het benoemde. De vraag naar zin komt pas op ná zo'n periode. Dan worden zaken expliciet en is het nodig er iets mee te doen. Dat maakt het misschien gecompliceerd. Ik hoop dat ik nog een periode mee ga maken van simpelheid.

Ik ben het met Memeticae eens dat er voor ieder weer andere zaken het leven zinvol kunnen maken. Net als met ethische zaken vind ik de beantwoording zeer persoonlijk.
Vandaar ook mijn persoonlijke 'eenvoudige' antwoord.

Net als in de opvatting van het magische het misverstand bestaat dat de spreuk de magie bevat is zo'n kort antwoord ook alleen opgeladen door langdurig er mee bezig te zijn, wat ook bij de ware magie geldt.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

neus

Bericht door neus » 03 nov 2014, 19:31

Realisatie kan eigenlijk alleen maar *nu*

Hoe het was kan ik niet helemaal met zekerheid zeggen, bijna net zo veel onzekerheid als voor de toekomst.

Zinvol lijkt een geldigheid te hebben. Binnen geldt een andere zin dan buiten. Buiten misschien wel helemaal niet. Binnen betekent volgens mij binnen wat je gelooft. Daar waar je in gelooft heb je zingeving in.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 nov 2014, 14:43

Realisatie kan eigenlijk alleen maar *nu*
Dat is zo. Goed om je dat te realiseren.

Ik zat meer te denken in de trant van: 'Bij welke leeftijd voel je je het meest thuis?" Zo iets bestaat ook in het hier en nu. De vraag wat is je eigenlijke leeftijd.

neus

Bericht door neus » 04 nov 2014, 17:41

De geestelijke leeftijd kan ook ouder zijn dan het lichaam, dan loop je eigenlijk voor op de toekomst. Grappige situatie. Niet dat ik denk dat mijn geestelijke leeftijd oud is, ik zit soms nog in de anale fase.

Maar zinvol leven, is dat dan leven dat bij de geestelijke leeftijd past of leven zodat de geestelijke leeftijd met het lichaam meegaat (of nog wat anders?)

Je hebt zin en nut. Het is nuttig om behoeften te bevredigen, maar er zinvol lijkt me deze programmering niet. Toch hoef ik ook niet perse de behoeften te ontzien. Misschien een mate van overzicht, dat is niet zozeer nuttig, maar heeft wel zin.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 nov 2014, 17:56

Je bent kampioen problematiseren. Ik heb nu even behoefte om een hoge vlucht te nemen. Met het risico van Icarus.
Zo werkt het met begeertes ook. Wat dat betreft zijn geestelijke en lichamelijke zaken vergelijkbaar.

Daarom vind ik het ook idiotie van de mensen van het Hier en Nu.
Je zal maar gemarteld worden bijvoorbeeld ..

neus

Bericht door neus » 04 nov 2014, 18:11

Ga verder...ik denk niet dat je jezelf al helemaal hebt uitgesproken...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 nov 2014, 22:01

neus schreef:De geestelijke leeftijd kan ook ouder zijn dan het lichaam, dan loop je eigenlijk voor op de toekomst. Grappige situatie. Niet dat ik denk dat mijn geestelijke leeftijd oud is, ik zit soms nog in de anale fase.

Maar zinvol leven, is dat dan leven dat bij de geestelijke leeftijd past of leven zodat de geestelijke leeftijd met het lichaam meegaat (of nog wat anders?)

Je hebt zin en nut. Het is nuttig om behoeften te bevredigen, maar er zinvol lijkt me deze programmering niet. Toch hoef ik ook niet perse de behoeften te ontzien. Misschien een mate van overzicht, dat is niet zozeer nuttig, maar heeft wel zin.
Tsja, IQ wat geeft wat ook alweer weer? Was het niet iets als je geestelijke leeftijd gedeeld door je fysieke? Je begint bij 0 en eindigt bij 1? *)
In de tussentijd maak je alle waarden mee. Er zit wel iets quantum-mechanisch in: pas als we het meten, weten we je IQ.

Wanneer wordt er gemeten? Bij meting, communicatie, interactie.
En dan wordt jouw IQ afgemeten aan het mijne. Er is geen derde die dat doet, wij doen dat met elkaar. Kijken wat voor "vlees er in de kuip" zit.

Op dit forum enkel met twee zintuigen: Zien en Hersens. (Kijken en Denken)

Wij (neus, yopi, mijn persoon, en anderen) hebben hun leeftijd prijsgegeven.
Zodat anderen waarde kunnen hechten en kunnen sneren over wat we hier zoal uiten.

Ken je ons eigenlijk wel?
Of zijn we toch slechts de donkere spiegel (die je stiekum toch verwachtte?)

Wees niet bang, uit je, net zoals wij dat doen.
Laat je veilige gedachte los, besef dat het enige gevaar is dat je iets kunt leren.

*) Pfoe! Die is discussiewaardig, schijnt me.
Maar: "Voorlopen op de toekomst"?
Is dat net zo iets als "Plannen"?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten