Welke levenstijl is nou beter?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
JingleBingle
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2014, 22:17
Contacteer:

Welke levenstijl is nou beter?

Bericht door JingleBingle » 05 okt 2014, 02:23

Hallo allemaal,

Eerste keer dat ik van dit forum gebruik maak. Ik zit in een periode waar er veel keuzes gemaakt moeten worden en op dit moment zit ik een beetje vast met een vraag. Toen dacht ik laat ik hem hier stellen en kijken wat jullie er over denken. Het gaat namelijk over het volgende.

Er zijn zoveel levensstijlen waar men uit kan kiezen. Levenspaden van iemand die later in een groot bedrijf werkt waar leven-werk balans voorop staat en alles heel gestructureerd gaat, van iemand anders die medicijnen heeft gestudeerd en later dokter wordt en carriere leidt met veel zware beslissingen en spanning maar tegelijkertijd een heel gerespecteerd bestaan heeft. Of dan heb je iemand die later de politiek in gaat en een grote verandering teweegbrengt in de samenleving en echt van status geniet. Maar ook natuurlijk iemand die in een winkel werkt en daar een regelmatig inkomen krijgt en enorme voldoening ervaart. Het zijn er enorm veel en allemaal levenspaden die op een of andere manier geluk brengen. De een met een prettige werksfeer de ander weer met veel spannende momenten, weer een ander met veel verantwoordelijkheid en de een met kalmte. Maar welke is nou precies beter? Ze hebben allemaal wel goede punten. Hoe kun je weten welke voor jou is als ze allemaal iets speciaals bezitten? Zou graag willen horen wat jullie antwoord hierop is. En hoop dat het een beetje goed beschreven is. Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,

JB

neus

Bericht door neus » 05 okt 2014, 10:37

Hallo JingleBingle, welkom. Ik vind het mooi dat je voor levensstijlen zoveel mogelijkheden ziet. Meestal weet de jeugd wel wat ze het liefst willen, fame en fortune, maar eenmaal ongemerkt begonnen aan een bepaalde stijl is er misschien niet makkelijk een weg terug, waardoor het net lijkt of er weinig keuze was.

De filosoof Epictetus was slaaf, maar hanteerde een filosofische levensstijl, en is hier uiteindelijk beroemd mee geworden. Of hij echt gelukkig was kan ik niet zeggen, maar hij volgde wel zijn eigen weg. Zoal Frank Sinatra zingt " I did it my way" lijkt belangrijker hoe je het doet dan wat je doet.

JingleBingle
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2014, 22:17
Contacteer:

Bericht door JingleBingle » 11 okt 2014, 19:31

neus schreef:Hallo JingleBingle, welkom. Ik vind het mooi dat je voor levensstijlen zoveel mogelijkheden ziet. Meestal weet de jeugd wel wat ze het liefst willen, fame en fortune, maar eenmaal ongemerkt begonnen aan een bepaalde stijl is er misschien niet makkelijk een weg terug, waardoor het net lijkt of er weinig keuze was.

De filosoof Epictetus was slaaf, maar hanteerde een filosofische levensstijl, en is hier uiteindelijk beroemd mee geworden. Of hij echt gelukkig was kan ik niet zeggen, maar hij volgde wel zijn eigen weg. Zoal Frank Sinatra zingt " I did it my way" lijkt belangrijker hoe je het doet dan wat je doet.
Ja interessant gebracht en dankjewel. Is elke levenspad/stijl dan in wezen gelijk aan elkaar en ligt het dan maar net aan waar je bent opgegroeid wat je zal beïnvloeden dan wel inspireren en bepaalt waar je dan uiteindelijk terecht zal komen? Of er is altijd een eigen wil natuurlijk dat zoiets kan voortduwen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 okt 2014, 22:16

JingleBingle schreef:Is elke levenspad/stijl dan in wezen gelijk aan elkaar en ligt het dan maar net aan waar je bent opgegroeid wat je zal beïnvloeden dan wel inspireren en bepaalt waar je dan uiteindelijk terecht zal komen?

Ja.
JingleBingle schreef:Of er is altijd een eigen wil natuurlijk dat zoiets kan voortduwen.
Ja, maar dat bepaal jij.

Als jij denkt alles al te kennen en te weten, of meent dat alles al is voorbestemd, kun je je maar beter in je lot schikken.

Wat je rest is leren. En leren doe je in de toekomst, vanuit het verleden.

Ervaring heeft iedereen. Leren moet je willen.

Schep je toekomst, zonder hem te kennen.

Is het enige advies.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leonardo
Posts in topic: 1
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 13 okt 2014, 21:02

Intelligente vraag, JingleBingle... Zelf heb ik niet veel keus gehad door ziekte, en ik word naar mijn gevoel nog steeds geleefd. Ik ben echter blij dat ik arbeidsongeschikt ben, omdat ik geen slaaf wil zijn. Arbeidsongeschiktheid kan ik een jonge, gezonde man (vrouw?) natuurlijk echter niet aanraden...

Ik denk dat voor iedereen iets anders beter is om te doen. Het hangt af van je afkomst, achtergrond, opleiding, interesses en talenten. Als het goed is heb je wel dingen die je voorkeur genieten. Zo niet, dan ben je misschien slachtoffer van intelligentie. ;)
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Gebruikersavatar
Sauwelios
Posts in topic: 1
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2014, 02:47
Contacteer:

Bericht door Sauwelios » 14 okt 2014, 14:27

JingleBingle schreef:Is elke levenspad/stijl dan in wezen gelijk aan elkaar en ligt het dan maar net aan waar je bent opgegroeid wat je zal beïnvloeden dan wel inspireren en bepaalt waar je dan uiteindelijk terecht zal komen? Of er is altijd een eigen wil natuurlijk dat zoiets kan voortduwen.
Twee gevaarlijke, vergelijkbare ideeën hier: het eerste is relativistisch, het laatste existentialistisch. Beide zijn in wezen nihilistisch. Nee, niet elk levenspad is gelijk; maar Ja, het ligt er maar net aan waar je bent opgegroeid etc., en de wil waarmee je je daaruit kunt opduwen is niet vrij, kan zichzelf niet opduwen. Het hoogste levenspad is de filosofie, en alleen de filosoof is niet simpelweg het kind maar het stiefkind van zijn tijd. Om een paragraaf uit een essaytje van me te vertalen:
  • In zijn bespreking van aforisme 36 [van Nietzsches Voorbij goed en kwaad] zegt Strauss: "Juist als alle beschouwingen van de wereld interpretaties zijn, dwz. handelingen van de wil tot macht, dan is de doctrine van de wil tot macht tegelijkertijd een interpretatie en het meest fundamentele feit" (paragraaf 8 van het middelste hoofdstuk van het werk [Strauss' Studies in Platonische politieke filosofie]). Deze redenering kan evengoed worden toegepast op het existentialisme uit het eerste hoofdstuk. Een Weltanschauung is letterlijk een beschouwing van de wereld. Juist als alle Weltanschauungen historisch zijn, dan is het historicisme tegelijkertijd historisch en bovenhistorisch: de filosofen zijn de stiefkinderen van hun tijd (paragraaf 30 van het middelste hoofdstuk); filosofie is tegelijkertijd Weltanschauungsphilosophie en strenge wetenschap.
Laatst gewijzigd door Sauwelios op 15 okt 2014, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 29 okt 2014, 02:58

JingleBingle schreef:Hallo allemaal,

Eerste keer dat ik van dit forum gebruik maak.
En de laatste blijkbaar.

Misschien spreek ik ook voor anderen als ik zeg "ik voel me gebruikt".

Een reaktie, welke dan ook, zou reuze welkom zijn geweest.

Vooralsnog laat je ons, hier, enkel in een donkere spiegel staren. En ik weet uit ervaring: dat is geen prettig gezicht.

Of ben ik nu huichelachtig bezig?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

JingleBingle
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2014, 22:17
Contacteer:

Bericht door JingleBingle » 22 feb 2015, 22:53

memeticae schreef:
JingleBingle schreef:Hallo allemaal,

Eerste keer dat ik van dit forum gebruik maak.
En de laatste blijkbaar.

Misschien spreek ik ook voor anderen als ik zeg "ik voel me gebruikt".

Een reaktie, welke dan ook, zou reuze welkom zijn geweest.

Vooralsnog laat je ons, hier, enkel in een donkere spiegel staren. En ik weet uit ervaring: dat is geen prettig gezicht.

Of ben ik nu huichelachtig bezig?
Sorry dat ik je niet meer terug gereageerd had ben het uit het oog verloren en heb het druk gehad.. maar t antwoord voor mij althans is best simpel. Namelijk, dat bepaal je geheel zelf.

Oneindig mogelijkheden qua levensstijl en geen één is werkelijk beter dan een ander het is allemaal gelijk, objectief gezien. Het gaat erom dat je kiest op base van maakt niet uit. En waar je in groeit dat is dan het beste geweest en dat maakt het ook mooi dat wat je gekozen hebt het beste is geworden voor jou..

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 jun 2015, 01:52

JingleBingle schreef:Oneindig mogelijkheden qua levensstijl en geen één is werkelijk beter dan een ander het is allemaal gelijk, objectief gezien. Het gaat erom dat je kiest op base van maakt niet uit. En waar je in groeit dat is dan het beste geweest en dat maakt het ook mooi dat wat je gekozen hebt het beste is geworden voor jou..
Ligt het nu aan mijn Nederlands, of aan mijn begripsvermogen.
Dat ik hier niks van begrijp. Nou ja, het is ook nog geen kerst.
Of Pasach, of Thanksgiving, of 1 maart.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 1
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 11 jun 2015, 23:24

Dag Jinglbingle,

Ik ben waarschijnlijk al wat ouder dan jij, over de 30, en uit levenservaring en kijken om me heen heb ik ervaren dat het het beste is om zoveel mogelijk levensstijlen op te doen en uiteindelijk dan diegene te volgen waarvan je denkt dat deze het beste bij je past. Het blijft altijd een gok maar ervaring is toch vaak de allerbeste raadgever, Ik zou dus zeggen, experimenteer eens wat met verschillende stijlen ook stijlen door elkaar , de eclectische levensstijl kent veel voordelen, Het zou leuk zijn als je later nog eens meldt wat het uiteindelijk geworden is.

Nog even een extra tip. Neem nooit enkel de levensstijlen die dichtbij je liggen maar probeer ook eens bv onder een brug in parijs te slapen als clochard, of ga eens een tijdje werken in een chinees restaurant en leer allee gerechten en nummers uit je hoofd, nee het is niet grappig bedoeld maar de meest uiteenlopende levensstijlen leiden tot het beste resultaat.

Heb je wel eens een handboek Biochemie gelezen of wat ratten gesneden, misschien vergaat dan al meteen de lol om dokter te worden. en ook vooral even denken aan de sekse gerichte beroepen, als interieurverzorgster, verpleegster of onderwijzeres.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 15 nov 2015, 22:47

philotuut schreef:
JingleBingle schreef:
Oneindig mogelijkheden qua levensstijl en geen één is werkelijk beter dan een ander het is allemaal gelijk, objectief gezien. Het gaat erom dat je kiest op base van maakt niet uit. En waar je in groeit dat is dan het beste geweest en dat maakt het ook mooi dat wat je gekozen hebt het beste is geworden voor jou..
Memetecae schreef:
Ligt het nu aan mijn Nederlands, of aan mijn begripsvermogen.
Dat ik hier niks van begrijp. Nou ja, het is ook nog geen kerst.
Of Pasach, of Thanksgiving, of 1 maart.
Waar denk je dat het aan ligt? Of is het in jou ogen on-belangrijk. Het is namelijk geen kerst ed. Waarom zo onaardig memetecae?

Ik lees dat JB gekozen heeft voor de eigen levenstijl....

Mvrgr
Sja ... pholituut ... even uit de oude doos.
Het gaat erom dat je kiest op base van maakt niet uit. En waar je in groeit dat is dan het beste geweest en dat maakt het ook mooi dat wat je gekozen hebt het beste is geworden voor jou..
Afgezien van het kromme taalgebruik: zo denken religieuze, en andere idioten zoals de IS-strijders, ook.

Dat begrijp ik niet en dat vroeg ik me af.
Ik denk namelijk niet, dat dat zo is.
Dat als je eenmaal weet wat het beste is, dat dat dan ook het beste is.
Hoe weet je dat immers, zonder het continu te bevragen?

Nou ja, als dat onaardig is ...

Nu maar hopen dat JB voor een levensstijl heeft gekozen waar wij beiden geen last van hebben.
Maar verder ben ik het natuurlijk met je eens: ik ben onaardig.
Naar het motto: "Zachte geneesheren maken stinkende wonden"

Niet dat ik per se wonden wil zien, overigens.
Noch geneesheer ben.

Maar ik probeer er wel naar te wijzen, de open en stinkende wonden, die dringend een geneesheer nodig zouden kunnen hebben.

Is dat onaardig? Nu ja, mij best, dan ben ik maar onaardig.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten