Wat je niet weet

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Plaats reactie

Je weet alleen wat je niet weet op het moment dat je weet of je het niet weet.

Ja
1
25%
Nee
0
Geen stemmen
Weet niet
0
Geen stemmen
Anders
3
75%
 
Totaal aantal stemmen: 4

Leonardo
Posts in topic: 10
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Wat je niet weet

Bericht door Leonardo » 20 sep 2014, 23:49

Je weet alleen wat je niet weet op het moment dat je weet of je het niet weet.
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Leonardo
Posts in topic: 10
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 21 sep 2014, 00:05

Ik denk het wel.
De waarheid is dat er geen waarheid is.

neus

Bericht door neus » 21 sep 2014, 11:38

Het weten van niet-weten is beroemd door Socrates. Socrates of misschien eerder Plato had een theorie dat alle kennis aanwezig is, maar alleen in herinnering opgeroepen hoeft te worden. Blijkbaar is de realiteit een mankerend geheugen, een geheugen als een zeef. Wat blijft hangen in de zeef kan je kennis noemen, maar misschien is iets te weten te komen over de gaten pas werkelijke kennis.

Leonardo
Posts in topic: 10
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 21 sep 2014, 13:25

Het is raar dat je in feite alleen lijkt te weten wat je weet, maar dat je ook kunt weten dat je iets niet weet...
De waarheid is dat er geen waarheid is.

neus

Bericht door neus » 21 sep 2014, 13:27

Omdt je weet kunt hebben van incompleetheid, denk ik

Leonardo
Posts in topic: 10
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 21 sep 2014, 13:42

Ik denk eerder dat het je concentratie is: mensen concentreren zich op iets met hun zintuigen. Die zintuigen leveren informatie op; dat wat je (dan) weet. Maar het 'niet weten' is dan blijkbaar non-zintuiglijke informatie. Taalkundig hiaat??
De waarheid is dat er geen waarheid is.

neus

Bericht door neus » 21 sep 2014, 13:47

Hoe weet je dat non-zintuigelijke informatie bestaat? Dat kan je helemaal niet weten. Het is misschien wel logisch maar informatie die er niet kan zijn, is geen informatie en zal dat ook niet worden, tenzij het op enig moment wel informatie kan worden, maar dan moet het zintuiglijk worden waargenomen, of door kunstmatige zintuigen van apparaten en dan door onze zintuigen

Leonardo
Posts in topic: 10
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 21 sep 2014, 13:51

Deels mee eens. Alle informatie die een brein opdoet gaat via de zintuigen, MAAR... je kunt ook extrapoleren, dat wil zeggen: een mentale voorstelling maken (fantasie), een concept bedenken. Misschien worstelen kunstenaars hiermee: het niet-bestaande bestaand maken?
De waarheid is dat er geen waarheid is.

neus

Bericht door neus » 21 sep 2014, 13:53

Waarom zou je dat willen, het niet-bestaand bestaand maken? Ik denk dat op zich alleen transformaties van het bestaande mogelijk zijn. Ik zie geen noodzaak dat te versnellen.

Leonardo
Posts in topic: 10
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 21 sep 2014, 13:54

Hmm... interessant. Misschien een verschil van inzicht. Ik houd erg van kunst omdat het (in mijn beleving) concepten zijn die geheel nieuw zijn. :)
De waarheid is dat er geen waarheid is.

neus

Bericht door neus » 21 sep 2014, 13:57

Wat versta je onder geheel nieuw? Niet gemaakt van materie?

Leonardo
Posts in topic: 10
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 21 sep 2014, 14:00

Ik zie een concept als abstract. Ik denk dat dat (nog) geen materie is...??

Misschien is het inderdaad het concept of de concepten die 'spreken' uit het kunstwerk...! :P
De waarheid is dat er geen waarheid is.

neus

Bericht door neus » 21 sep 2014, 14:06

Materie heeft het in zich om een concept te dragen, de transformatie van materie naar het dragen van specifieke concepten is gewoon een tranformatie van het bestaande. Dat wil dan wel zeggen dat niet vast ligt dat specifiek dit concept of dat concept gematerialiseerd wordt. Dat lijkt toch een soort toekomst die niet-gedetermineerd is, maar vroeger of later zal alles wel een keer voorbij komen, denk je niet?

Leonardo
Posts in topic: 10
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 21 sep 2014, 14:20

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar als ik het bijvoorbeeld over een gebeeldhouwd beeld heb, voel ik een soort 'interactie' met het beeld, en 'zie' ik als het ware in het beeld concepten, als post-it's die op verschillende plekken geplakt zijn. Als je het over het niet-vastliggen welk concept gematerialiseerd wordt, schiet me zo te binnen dat ik misschien wel 'bevooroordeeld' ben als het zo bij mij werkt, namelijk dat ik op dezelfde plekken van het beeld steeds hetzelfde concept zie, en 'wil zien'; ik heb als het ware mijn oordeel al klaar... toch is dit oordeel in een paar seconden geveld, maar ik kan het beeld niet meer anders zien, tenzij ik mezelf zou 'resetten'. Nu ga ik niet zo vaak naar musea, dus misschien ben ik nog niet geoefend genoeg... ;)
De waarheid is dat er geen waarheid is.

neus

Bericht door neus » 21 sep 2014, 14:24

Jouw eigen ervaringen zijn bepalend, voor jou kunnen concepten geheel nieuw zijn. Dat is inderdaad de waarde van de kunst.

Leonardo
Posts in topic: 10
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 21 sep 2014, 14:28

Misschien is kunt een soort 'katalysator', of simpeler uitgedrukt: het brengt je op 'ideeën'. Maar het kunstwerk is ook een idee, dat is het mooie: het kunstwerk is een idee! :)
De waarheid is dat er geen waarheid is.

neus

Bericht door neus » 21 sep 2014, 14:30

Dat gaat door ongeacht de rampen en oorlogen...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6577
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 sep 2014, 14:55

Anders:

- Vertel me alles wat je niet weet.

Als je dat probeert kun je tot het inzicht komen feitelijk helemaal niets te weten.

En dat is dan weer heel Tao of zo: door niets te weten wijsheid te vinden.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leonardo
Posts in topic: 10
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 21 sep 2014, 15:24

Je zou kunnen zeggen dat de definitie van: 'wat je niet weet', is: 'datgene waarvan je niet weet dat je het niet weet'. Maar soms weet je wel dat je iets 'niet weet'. De vraag is dan: wat weet je dan? En wat weet je niet??
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 1
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 21 sep 2014, 15:50

maar wat is weten dan opnieuw?want wat je meent te weten,weet je mss ook helemaal niet,meen je alleen te weten?
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten