Respect

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6577
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Respect

Bericht door memeticae » 07 sep 2014, 20:40

Wat is het? Wat betekent het? En hoe heeft het kunnen verworden tot iets dat afgedwongen zou moeten worden in plaats van verdiend (in de huidige rapcultuur dan toch)?

Ik herinner me een filmpje van/met Freek de Jonge waar een mini-uitgave van de k*marokkaan met een skeltertje tegen zijn enkels rijdt en roept:"respect!" Waarop Freek (op zijn onnavolgbare manier) begint te fulmineren over "respect" tegen het mannetje. Maar ik kan het filmpje helaas niet terugvinden.

Ik vind de Vlaamse manier wel leuk: Een Vlaming die jou niet kent zal je met "je" aanspreken. Als hij je eenmaal kent wordt het "U".

Kun je respect, eenmaal verkregen, ook weer verliezen? Zo ja, hoe?
Zo nee, waarom niet?

Of het is niets anders dan een psychologisch spelletje? Kun je door het consequent tonen van respect, respect afdwingen?
(Ik herinner me een forummer, die in zijn berichten consequent "U" bleef gebruiken, ook al werd hij zelf getutoyeerd.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 07 sep 2014, 21:12

Ik las even dat je het over een forumnummer had dat U bleef zeggen...

Om zelf zo edel mogelijk te leven kan een streven zijn, dat impliceert dan ook dat je respectvol (om de edelheid) behandelt wordt. Voor veel mensen is edelheid een belachelijk begrip. Zelf het streven om volkomen rechtvaardig te zijn, en dan het heft in eigen hand te nemen ( The Godfather) is iets dat aan het verdwijnen is, of niet?

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6577
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 07 sep 2014, 23:47

Weet ik niet.

Als ik de kpn bel omdat ze iets verkeerd hebben gedaan wens ik toch met U aangesproken te worden. En dat gebeurt niet meer (behalve als ik boos word, dan krijg ik: "Maar luister nou meneer: Computer says so." En moet ik de computer ongelijk gaan geven).

Omgekeerd bij de belastingdienst, daar noemen ze me altijd meneer, en trek ik altijd aan het korte eind.

Maar ja, ken je de mcdonalds reclame nog? "Ze zei meneer tegen me!"


Waar zit het respect daar?
"Big mac! hampurger, nuggerkip...", schreeuwt hij in haar gezicht, respectloos.
klootviool!

Edel of Adel. Romantische begrippen. Geef mij dan maar eerlijkheid, gelijkvloers: platheid, zo je wilt.

Volkomen rechtvaardigheid wordt uit handen gegeven: aan justitie.
Of andersom, justitie neemt zich de rechtvaardigheid in handen.

Dus waar ben je dan aan overgeleverd? Respect?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 sep 2014, 00:33

Ik denk dat binnen bepaalde groepen je respect krijgt als je pogingen doet om dat af te dwingen. En dat kan dan net zo goed naar mensen buiten die groep om een treetje op de ladder te stijgen ..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 sep 2014, 00:42

Memeticae
Edel of Adel. Romantische begrippen. Geef mij dan maar eerlijkheid, gelijkvloers: platheid, zo je wilt.
Ik snap wel dat edel een besmet begrip is, maar eerlijkheid nog veel meer. Denk bijvoorbeeld aan de eerlijkheid van politici. Als je vies bent van 'oude' begrippen gooi je misschien het kind met het badwater weg. Dat geldt wat mij betreft ook voor religieuze begrippen. Ze moeten omgedacht worden om weer bruikbaar te worden.

Zo hoort bij eerlijkheid vaak achterbaksheid, stiekum doen en zo. Morele druk zeg maar. Zo betekende de eerlijkheid die mijn ouders mij leerden, vaak ook dat ze mij daardoor konden controleren (wat vast wel nodig was zeg ik eerlijk).
Of dat ik moest luisteren betekende: Je moet gehoorzamen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6577
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 sep 2014, 22:41

Bij edel denk ik aan edelen.

De ridders uit de romans, met jonkvrouwen in torens die gered moesten worden van het een of ander.

Edelmetaal heet zo, omdat het zich niet of niet snel verbindt met andere elementen. Edelgassen ... ook zo iets. Edelstenen, daar zijn er maar weinig van en voorbehouden aan de edelen.

Nee, edel ... die ridders waren struikrovers, niets meer, niets minder.
Een hedendaags equivalent zou de gepantserde hummer kunnen zijn. Wat zijn de edele bedoelingen van de bestuurders?

Edele gedachten?
Eerlijk is gemeen?

Ik vind Ron Paul als politicus eerlijker dan beide bushes.

En zijn gedachten edeler.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 09 sep 2014, 09:06

Edel heeft voor mij slechts de betekenis van voornaam, adelheid misschien ook. iets dat je siert. Zo ver van mijn praktijk dat het mythische proporties heeft...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 sep 2014, 14:27

respect is een begrip dat vooral vervuilt is door de maffia.
En edel door de adel.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 1
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 20 sep 2014, 17:59

naar mijn idee is respect vooral iets dat je moet hebben.
je hebt respect voor andere mensen,andere meningen,andere levende wezens,de wereld waarin we leven,....

bekrompenheid staat respect in de weg,evenals angst.
onbekend is onbemind,en woekert angst aan,daardoor wordt respect onmogelijk gemaakt.

wat het juist is....hog....iets/iemand in zijn waarden en normen laten en proberen je in te leven in die ander,waardoor je zicht krijgt op zijn gedachten en zo respect kan opbrengen voor zijn doen/laten?

nu,daartegenover kan ik heel moelijk respect opbrengen voor mensen die zinloos dingen doen(bv omdat het goed staat,omdat anderen het ook doen,om erbij te horen,....)die dingen hebben geen doel,geen samenhang,dus kan je ze ook niet begrijpen.
Ik vind de Vlaamse manier wel leuk: Een Vlaming die jou niet kent zal je met "je" aanspreken. Als hij je eenmaal kent wordt het "U".
waar haal je dit?
U is eerder een beleefdheidsvorm in vlaanderen.als je iemand niet kent,of iemand 'hoger' aanspreekt(bv een docent,een directeur,....),dan gebruik je "U",eens je iemand meer persoonlijk kent,en je daarom meer op gelijke voet zou komen te staan,of er iets van vriendschap ontstaan,slaat dit om naar "je"'
(niet dat ik me daarin kan vinden,ok,voor bv jongeren,kinderen,is een vorm van beleefdheid ok,en kan ik het nog enigsinds begrijpen,maar waarom zou je een andere persoon,die dan toevallig mss directeur is,dan plots moeten aanspreken alsof hij meer is dan een andere persoon? staat totaal los van respect,is gewoon elementaire beleefdheid.)
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten