Confucius

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Yvar
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2014, 23:31
Contacteer:

Confucius

Bericht door Yvar » 01 jul 2014, 00:16

Hoi mensen,

Ik heb op school een filosofie meeneemtentamen gekregen en daarin wordt gevraagd waarom confucius, hoewel hij zo veel waarde hechte aan de sociale relatie's, toch niet iemand was die van veel regels hield?

Heeft iemand van jullie hier misschien een antwoord op?

Leonardo
Posts in topic: 1
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 03 jul 2014, 14:02

Nee, weet ik niet. Succes met je tentamen! :)

neus

Bericht door neus » 03 jul 2014, 14:16

Ik vind het een rare vraag, want Confusius gaf zeker wel regels op, maar dan pragmatische regels, en zeker geen regels om de regels, het nut moest wel zeer duidelijk en logisch zijn. dat is natuurlijk bij veel regels maar nauwelijks het geval.
Laatst gewijzigd door neus op 03 jul 2014, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 jul 2014, 14:24

Ik zag laatst Christopher Schippers in het programma boeken van Wim Brands. Deze aflevering zal nog wel op internet terug te vinden zijn.
Deze heeft pas een vertaling afgeleverd van de werken van Confucius.

Wat ik me er van herinner komt het er op neer dat Confucius meer gelooft in rituelen, gewoontes e.d. die op natuurlijke manier ontstaan zijn in een volk.
Een ander woord daarvoor zijn 'de zeden' van een volk.
Zeden zijn 'Dit zijn onze manieren'.
De sancties zijn de zachte dwang van sociale uitsluiting en misschien ook wel een soort straf ..
.. maar natuurlijk ontstaan net als bij dieren.

De regels van een strafrechtsysteem van regels is volgens hem niet natuurlijk en zal eerder tot opstandigheid of/en criminaliteit leiden.
Omdat de mens de neiging heeft zich tegen alle van buitenaf opgelegde regels te verzetten of zich daar uit zwakte bij neer te leggen.

Zo iets. Maar kijk de uitzending of ga es googelen.
Succes .. ;)

neus

Bericht door neus » 03 jul 2014, 14:27

De regel om te leven volgens de natuurlijke zeden, dan dus...

Mooi beschreven Yopi.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten