Ik zoek ...

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
martosio
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2014, 19:16
Contacteer:

Ik zoek ...

Bericht door martosio » 24 mei 2014, 19:44

Ik ben op zoek naar een filmpje van ongeveer drie kwartier, waar ik onlangs slechts een fragment van zag. Het ging om een jonge Nederlandse filosoof die van de studio, zeg maar vrij spel gekregen had. Hiermee deed hij vanuit een kelder met beeldmateriaal en enkele rekwisieten zijn opvattingen over de goede en slechten kanten van onze maatschappij uit de doeken.

In de fractie die ik gezien heb, legde hij uit dat we hier in Nederland in de droomwereld leven van de middeleeuwen. Er is voedsel voor 'iedereen', we kunnen gaan stappen en we hebben vrije tijd. Hier haalde hij geloof ik ook een voorbeeld van zijn favoriete statisticus bij. Een kort filmpje van een man die de cijfers visualiseerde met staafdiagrammen.
Later had hij het over hoe we tegenwoordig enkel werken voor geld en hoe we dringend van dit principe moeten afstappen, meer jobvoldoening creëren.

Ik vond het alleszins enorm interessant en denk dat het het kijken waard zal zijn.

Heeft nog iemand deze documentaire gezien en kan je mij een link bezorgen of gewoon al meer informatie over wie het was/op welke zender/... zodat ik het terug kan vinden?

Alvast enorm bedankt!
Groetjes, Maarten

Leonardo
Posts in topic: 1
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 07 jul 2014, 21:02

Ik weet welk filmpje je bedoelt, maar ik weet zijn naam niet meer. Het was bij de publieke omroep iig.
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 jul 2014, 00:37

Rutger Bregman?

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 jul 2014, 01:01

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/ ... topie.html

Deze misschien?

Ik vond het zelf niet zo interessant, eerder vervelend en langdradig. Heb het ook niet uitgekeken, nadat ik zag wie zijn favoriete statisticus was.

Blijkbaar heeft de jonge Rutger Bregman veel "op" http://ted.com "gezeten" en wil wat hij daar heeft gezien met ons delen. Da's mooi, maar ga er nou geen "eigen" filosofie van maken (die indruk kreeg ik). Dat vind ik oneerlijk.

Ik roep: "Plagiaat!"

Want wat hij wil laten zien heeft Hans Rosling, Rutger zijn favoriete "statisticus" (zeg maar rustig "filosoof") op ted.com met "The Magic Washingmachine" al zo mooi getoond.
https://www.ted.com/talks/hans_rosling_ ... anguage=nl
Kijk bij jezelf eens of je een wasmachine hebt en inderdaad (het equivalent van) $40 per dag uitgeeft.

Niet om je onderwerp te kapen, maar om erop voort te breien:
Hans Rosling heeft veel meer mooie filmpjes bij ted:

10 miljard mensen, en geen meer ... om er maar eens een te noemen.

Vervolgens bestaat op ted.com dit pareltje.
http://www.ted.com/talks/aparna_rao_hig ... anguage=nl
Wat wil dat "verdwijnende mensen" op video zeggen... Dat ze ook kunnen worden toegevoegd?

Maar ja, het is natuurlijk wel weer leuk van de combinatie van Rutger, martosio en mijn persoontje dat het deze reaktie uitlokt.
Want hoeveel van jullie kenden deze ted.com-filmpjes?

Handen?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 jul 2014, 02:09

"Ik niet" is ook een hand.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 jul 2014, 09:48

Deze misschien?
Die bedoelde ik ook ..

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten