Leerling

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
A. van den Duivel
Posts in topic: 3
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 00:23
Contacteer:

Leerling

Bericht door A. van den Duivel » 15 mar 2014, 13:08

Hallo allemaal,

Voordat ik mij ook in diepe gedachten ga verwikkelen en tracht wijze uitspraken te doen op berichten van een ander, kan ik eerst beter bij het begin beginnen.

Wie kan mij de basis principe's van filosofie uitleggen? Het lijkt mij dat er wel regels zijn of bepaalde zaken wat men in acht moet nemen, zodat men een beter/groter filosoof kan zijn.

Met vriendelijke groet,
A van den Duivel.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 mar 2014, 16:02

Mijn ervaring is dat elke filosoof zo zijn eigen basisprincipes heeft.
Wat in ieder geval geldt is dat je redeneringen een beetje moeten kloppen.
Los of het waar is of niet.
In je drive herken ik in ieder geval een goeie basis voor filosoferen.

groeten Joop (yopi).
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

V

Bericht door V » 15 mar 2014, 16:24

Een nietsonziende eerlijkheid is wel van belang bij filosoferen.

De vraag is of je niet stiekem jezelf toch heel erg geweldig vindt, dat is geen goede basis. Je moet iets willen veranderen, en als je niet helemaal weet wat, is dat misschien alleen maar beter, want dan ga je jezelf vragen stellen.

Het blijkt dat ook "oud zeer" heel geschikt is om te beginnen met filosoferen, misschien is dat wel de reden waarom sommige mensen hun " oud zeer" zo graag willen doorgeven.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 mar 2014, 16:26

Bijna leuk (fuck leuk) :|

A. van den Duivel
Posts in topic: 3
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 00:23
Contacteer:

Bericht door A. van den Duivel » 15 mar 2014, 17:03

Hoe meer ik hier lees, hoe minder ik het gevoel krijg dat dit nu de juiste richting voor mij is. Wellicht is mijn leven gewoon te leuk en simpel geweest om over grote vraagstukken te kunnen nadenken.

En echt oud zeer..... wellicht een keer liefdes verdriet of een studie die ik verknalt heb. Maar echt oud zeer en van daaruit te gaan filosoferen?

En mijzelf geweldig vinden terwijl ik vanmiddag nog een stuk plaatste over hoezeer ik mis dat ik beperkt ben in kennis en niet echt een discussie kan aangaan door gebrek aan argumentatie. Kan mijn fantasie wel op de loop laten maar daar zit geen wijsheid in, wellicht een vorm grote gedachten, maar het is fantasie. En ik ga natuurlijk niet in mijn fantasie bescheiden zijn. Fantasie moet groot en sterk zijn.

Wellicht is filosofie nog niet voor mij weggelegd op dit moment. Misschien moet ik mij maar eerst verder richten op mijn studie (psychologie) en als ik dan mijn master heb behaald kan ik mij altijd nog eens verder verdiepen in filosofie.

Zal het eerst maar even rust geven.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 mar 2014, 17:08

jammer ...

A. van den Duivel
Posts in topic: 3
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 00:23
Contacteer:

Bericht door A. van den Duivel » 15 mar 2014, 17:40

Dat ik het rust geef, betekend niet dat ik weg ben ;)
Maar wellicht moet ik eerst zelf wat meer kennis vergaren.
Zie geen nut in het zinloos mijn gedachten laten dwalen.

Maar nu ik er over nadenk, ben ik stiekem aan het filosoferen :-$

http://www.lerenfilosoferen.nl/over-filosoferen

Yvar
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2014, 23:31
Contacteer:

Bericht door Yvar » 01 jul 2014, 00:30

Hoezo zou je jezelf geweldig moeten vinden of oud zeer moeten hebben om te gaan filosoferen? Heb zelf net mijn account aangemaakt ik ben 16 jaar en heb pas 2 jaar filosofie gehad. Mijn drijfveer is gewoon het willen weten wat het beste is en hoe de realiteit in elkaar zit. Ik denk zelfs dat het oude zeer de persoon alleen maar hindert in de filosofie. Het oude zeer belet toch altijd het gewoon objectief kunnen beschouwen van de feiten.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten