Groeivraag

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Groeivraag

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 15 jan 2014, 16:39

Heel korte vraag:
In ons lichaam vinden we oneindige groei niet zo fijn (we weten waar dit toe leidt), waarom in de economie wel eigenlijk?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 jan 2014, 14:59

Even over die kop van jou IR ..
De harpij is een roofvogel behorend tot de familie Accipitridae. Het is de grootste soort van de groep der kuifarenden en de enige soort uit het geslacht Harpia.
(Na zoeken met die afbeelding op Google)
:-k

Ik las dat je dit topic geopend had vanuit je gesprek met Neus in het topic 'Niemandsland'.
Dus waarom economische groei met kanker vergelijken?
Als het lichaam in vorm blijft is er geen kanker.
Groei wordt beperkt door vorm.

Kun je dit overzetten naar economieën?
Zo ja, dan is ongeremd kapitalisme een kanker.
Voorstelbaar is dat vorm een remedie is hiertegen.

Alleen niet groeien lijkt me geen oplossing.
Wat zou een gezonde vorm voor een economie zijn?

neus

Bericht door neus » 17 jan 2014, 15:17

Er zijn vast wel mensen die het streven naar groeiende winsten ook als ziektebeeld zien, maar dat zijn weer andere mensen dan de mensen die hun zakken vullen. Geld geeft nog steeds zekerheid, meer geld lijkt meer zekerheid te geven. Soms moeten we leren dat bijna alle zekerheden valse zekerheden zijn, als we dat niet hoeven te leren kunnen we ons misschien wel prettig voelen.

In een versneld uitdijend universum is het logisch dat er versnellingen plaatsvinden, hoe dan ook, willen we ze niet in het lichaam, dan moeten we ze ergens anders toepassen...

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 18 jan 2014, 11:54

Ik heb er nog eens over nagedacht en ik ben tot de conclusie gekomen dat het idee van (oneindige) groei een zoethouder is om ons af te leiden van wat werkelijk gebeurt: een kleine groep heeft en krijgt steeds meer, terwijl de rest het met steeds minder moet doen

Zou dus eerder kunnen spreken van een omgekeerd piramidespel; al het water/geld/energie kan alleen maar naar beneden door het putje en daarna.. Is het verdwenen!?!?

Tja ik blijf uiteindelijk op zoek naar een manier om op een fatsoenlijke manier met dit alles om te gaan.. Iets van ik ben dus geld is
Niet meer en niet minder
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

neus

Bericht door neus » 18 jan 2014, 12:55

als een kleine groep bedreigend is voor een grote groep is het gewoonlijk zo dat van de kleine groep niets overblijft. Het bedreigende verborgen houden, dat is wijsheid...

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 06 feb 2014, 20:52

neus schreef:als een kleine groep bedreigend is voor een grote groep is het gewoonlijk zo dat van de kleine groep niets overblijft. Het bedreigende verborgen houden, dat is wijsheid...
Tja.. wijsheid voor die groep ;) Maar idd..

kwam trouwens dit artikel (link onderaan) nog tegen vandaag.. het haalde me even weg van de schijnbare tegenstellingen die ik overal meende te zien. De schrijver betoogt dat we op collectieve schaal alleen nog maar gelukkig denken te kunnen zijn als we geld hebben. Geld als maat voor geluk --> Koning Midas die alles in goud veranderen kan. Vind het zelf een interessante en rake vergelijking..

http://www.inquiringmind.com/Articles/MidasEconomy.html
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 6
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 07 feb 2014, 00:59

Dat we er naar streven is misschien wel sociaal, groeiende economie leidt tot meer welvaart, betere infrastructuur, gezondheidszorg?, in ieder geval levert het wel wat op. Maar we weten ook dat dit niet gebeurd, door crises wat een gevolg is van die drang naar ongeremde groei. Maar de shift is meer en meer van winst maximalisatie naar duurzaam ondernemen.

Bovendien: Geld maakt niet gelukkig. Met geld is niet alles te koop. Dus het is onzin om geld als enige factor te gebruiken bij het bepalen van geluk. Maar het is zeker een zeer bepalende factor. Het stelt je namelijk in staat om je leven te veraangenamen tot een bepaald verzadigingspunt. Heel veel geld kan ook een last zijn.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 07 feb 2014, 20:27

Mtheman schreef:Dat we er naar streven is misschien wel sociaal, groeiende economie leidt tot meer welvaart, betere infrastructuur, gezondheidszorg?, in ieder geval levert het wel wat op. Maar we weten ook dat dit niet gebeurd, door crises wat een gevolg is van die drang naar ongeremde groei. Maar de shift is meer en meer van winst maximalisatie naar duurzaam ondernemen.

Bovendien: Geld maakt niet gelukkig. Met geld is niet alles te koop. Dus het is onzin om geld als enige factor te gebruiken bij het bepalen van geluk. Maar het is zeker een zeer bepalende factor. Het stelt je namelijk in staat om je leven te veraangenamen tot een bepaald verzadigingspunt. Heel veel geld kan ook een last zijn.
voordat ik hier op reageer vraag ik me even af, heb je het artikel gelezen M? Ik denk namelijk dat ik het artikel wat te kort door de bocht heb samengevat :whistle:
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 6
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 07 feb 2014, 20:30

Not yet maar zal ik nog doen en waarschijnlijk volgt dan een wel weer een post ;)
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 07 feb 2014, 20:38

Mtheman schreef:Not yet maar zal ik nog doen en waarschijnlijk volgt dan een wel weer een post ;)
Dat dacht ik al :)

Wacht ik daar weer even op ;)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 6
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 08 feb 2014, 20:19

Zeer interessant artikel, als thesis voor mijn studie kwam ik ook tot een soort gelijke conclusie dat willen wij geen crissisen meer hebben we een ander systeem moeten hebben, het systeem het kapitalisme, is niet duurzaam. Het systeem vanzelf tot nieuwe crises omdat het gedreven wordt door hebzucht, het is dus wachten tot de volgende crisis.

Wat ik zelf wel heb is dat er geen goede alternatieven zijn, of iig die zijn er wel maar ze zullen niet geimplementeerd worden omdat er geen acceptatie is onder de mensen voor alternatieven, of in ieder geval niet bij politieke leiders, of gezaghebbers. De plannen zijn er wel, maar verstopt in lades wachtend tot ze weer tevoorschijn komen. Er zal een verandering in de gedachten over de economie moeten komen, wil welk alternatief dan ook een kans maken. Maar ja roepend in een woestijn...
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 09 feb 2014, 17:39

ja idd.. het is een grote taak om op dit gebied veranderingen te kunnen doorvoeren..

en het is natuurlijk de vraag hoe 'de crisis' (is het er 1? of zijn het er meerdere tegelijk?) zich gaat ontwikkelen.. wat als het echt helemaal instort? Zijn mensen dan bereid tot veranderingen? Of wordt daar dan ook weer misbruik van gemaakt? Zo maar wat open vragen waar ik geen antwoord op verwacht van jullie ;) Immers niet te zeggen..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 6
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 09 feb 2014, 23:29

Ik zal zo zeggen bekijk de uitzending van tegenlicht: Als de Euro valt.

Ik meende dat die uitzending zo heet, maar dat geeft wel een aardig beeld denk ik als het systeem in elkaar stort. Het deed me iig denken aan je vragen die je stelde, of ten minste eentje dan. Ik zal morgen kijken of ik mss een link naar die uitzending kan vinden die ik bedoelde.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 6
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 09 feb 2014, 23:46

"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 10 feb 2014, 19:12

Dat is een heel interessante aflevering ja! Ik heb toentertijd interviews tussen Daan de Wit en Willem Middelkoop uitgetikt voor op de website daanspeak.com en daardoor kende ik dit onderwerp ook al

De vraag is of mensen rustig blijven als er zoiets gebeurt.. want een groot deel van de problemen ontstaan denk ik doordat mensen irrationeel gaan reageren..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 6
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 11 feb 2014, 11:57

Ja de chaos compleet lijkt me, vertrouwen lijkt dus op werkelijk niks gebasseerd te zijn.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten