De held of de wijze? Of ...?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

De held of de wijze? Of ...?

Bericht door yopi » 15 dec 2013, 12:50

De held is een jonge dolle hond.
De wijze is een oude zak.

De held beschouwd zich als virtueel onsterfelijk.
De wijze is aan het leven gehecht geraakt.

De held is dwaas.
De wijze denkt te veel.

De held wil geschiedenis maken.
De wijze ziet alleen herhaling van zetten.

De held is van de sterke kracht.
De wijze van de zwakke kracht.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

neus

Bericht door neus » 16 dec 2013, 18:24

Waarom zie je helden tegenover wijzen staan?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 dec 2013, 11:51

Misschien jong tegenover oud.

neus

Bericht door neus » 17 dec 2013, 12:06

Aha, de jonge wijze en de oude held...

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 17 dec 2013, 12:44

Een aantal tegenstellingen zou ik zelf niet zo invullen.. Bv de wijze aan het leven gehecht?

Ik zou zeggen: een wijze is een held die vaak genoeg gefaald heeft om zijn heldendom op te geven voor wat echt belangrijk is - het redden van de gewonde koning (vrij naar Parsival)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 dec 2013, 14:13

Intangible Radjanamadjo schreef:Een aantal tegenstellingen zou ik zelf niet zo invullen.. Bv de wijze aan het leven gehecht?

Ik zou zeggen: een wijze is een held die vaak genoeg gefaald heeft om zijn heldendom op te geven voor wat echt belangrijk is - het redden van de gewonde koning (vrij naar Parsival)
Aan het leven gehecht tegenover de virtuele onsterfelijkheid van de (jonge) held. Nog niet oude mensen houden zich vaak niet bezig met de dood.
De wijze zal natuurlijk proberen iets onkwetsbaars te fabuleren om de dood uit te schakelen of te overwinnen ...

Ja. Dat verhaal van Parsival en koning Amfortas. Dat raakte me vroeger erg. En nu ook wel. Vertaal dat maar es in platte taal ...

@Neus
Aha, de jonge wijze en de oude held...
Ha ha. Leuk hoor ..

Een oude held is pas echt tragisch ..
Een jonge wijze is een eigenwijs ..

neus

Bericht door neus » 17 dec 2013, 17:15

Iedereen wordt oud, uitzonderingen daar gelaten, dus ook helden, of verlies je heldenstatus vanaf je 50ste?
En waarom kan iemand die jong is niet wijs zijn? Sommige mensen doen de goede dingen, maken de goede keuzes, of mag je het bewustzijn voor je 50ste geen echt bewustzijn noemen?

Ik plaag maar wat.

Al-kimia
Posts in topic: 7
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2013, 23:50
Contacteer:

Bericht door Al-kimia » 17 dec 2013, 23:51

Als de wijze echt wijs is, dan is hij niet aan het leven gehecht.
Maar misschien ben ik wel onwijs, dat zou ook kunnen.

neus

Bericht door neus » 18 dec 2013, 09:27

Als je het normaal vindt om te kwetsen of gekwetst te worden, zal je geen goed idee hebben van zorg en dus niet zorgzaam zijn of voor anderen kunnen zorgen, waarschijnlijk ook niet voor jezelf. Het is heel wat als je dat van jezelf ontdekt. Wat doe je dan?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 dec 2013, 13:22

neus schreef:Iedereen wordt oud, uitzonderingen daar gelaten, dus ook helden, of verlies je heldenstatus vanaf je 50ste?
En waarom kan iemand die jong is niet wijs zijn? Sommige mensen doen de goede dingen, maken de goede keuzes, of mag je het bewustzijn voor je 50ste geen echt bewustzijn noemen?

Ik plaag maar wat.
Hmm .. een heldenpensionado rustend op zijn lauweren vanaf zijn vijftigste ...
Misschien wordt hij naar de marge gedwongen door alle nieuwe jonge helden die staan te dringen.

Een jong iemand kan wel wijs zijn, maar dat is dan meer in de knop; oftewel zijn aanleg en/of goede opvoeding. En dat zal dan meer een onbewustzijn zijn dan een bewustzijn ..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 dec 2013, 13:24

Al-kimia schreef:Als de wijze echt wijs is, dan is hij niet aan het leven gehecht. ...
Dat zeggen ze ja. Wie kan zien of dat echt zo is?
Of bedoel je: "zou niet gehecht moeten zijn" of zo ..?

Al-kimia
Posts in topic: 7
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2013, 23:50
Contacteer:

Bericht door Al-kimia » 18 dec 2013, 23:48

yopi schreef:
Al-kimia schreef:Als de wijze echt wijs is, dan is hij niet aan het leven gehecht. ...
Dat zeggen ze ja. Wie kan zien of dat echt zo is?
Of bedoel je: "zou niet gehecht moeten zijn" of zo ..?
Nee, ik bedoel zoals ik schreef. Wie wijs is die beseft dat er slechts 1 moment is. En dat is het moment van nu. Alles uit mijn verleden is slechts aanwezig in mijn geheugen. Ik denk dat ik dat daadwerkelijk beleeft heb, maar dat is het dan ook. (en we weten hoe onbetrouwbaar het geheugen is) Het is geen tastbaar iets, maar het zijn wat verbindingen in mijn hersens, dat is alles. Over de toekomst kan ik nog korter zijn, die bestaat helemaal niet. Ik kan mijn toekomst zo fantaseren als ik wil. Ik kan fantaseren dat ik nog 50 jaar te leven heb of ik kan fantaseren dat ik nog 50 seconden te leven heb.

Als je dit tot je door laat dringen dan besef je dat gehecht aan het leven zijn niet erg wijs is. Mijn leven kan zo kort zijn dat ik deze zin niet eens af kan maken. (toch nog gelukt)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 dec 2013, 12:07

@Al-kimia
Je verwacht dat ik je bericht lees.
Ben je aan die verwachting gehecht?
En dat alchemie project dan?

Al-kimia
Posts in topic: 7
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2013, 23:50
Contacteer:

Bericht door Al-kimia » 19 dec 2013, 12:58

yopi schreef:@Al-kimia
Je verwacht dat ik je bericht lees.
Ben je aan die verwachting gehecht?
En dat alchemie project dan?
Verwachtingen zijn creaties van het ego. Ik verwacht niets van jou, Joop.
Niet dat je mijn bericht leest. En als je het wel leest, dan verwacht ik niet dat je het begrijpt.

Dus voor zover ik er aan gehecht bent dat jij mij leest en/of begrijpt, dan is dat een uiting van mijn ego-bewustzijn welke nog in stand is.

En of jij mij daadwerkelijk begrijpt zal ik sowieso nooit weten.
Omdat ons denken alleen in perceptie plaats kan vinden.
Jij kan denken dat jij mij begrijpt en ik kan denken dat jij mij begrijpt.
Maar het blijft allemaal slechts denken…het zal het weten nooit bereiken.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 dec 2013, 14:07

Ik bedoel niet dat je iets van mij persoonlijk verwacht, maar dat je als je bezig bent een bericht te plaatsen, je dat doet in de verwachting dat het gelezen wordt: toekomstgericht. Misschien wel door ervaringen uit het verleden.

Het is evengoed aan te nemen dat het nu helemaal niet bestaat omdat als je het nu probeert te vatten het al voorbij is. Je komt altijd te laat.

neus

Bericht door neus » 19 dec 2013, 14:38

Al-kimia schreef:Wie wijs is die beseft dat er slechts 1 moment is. En dat is het moment van nu.
Dat vermoeden heb ik ook, maar waarom is dat wijs? Je kunt dan glashard alle herinnerde verleden als onbestaand of in ieder geval irrelevant afdoen, en dan vooral de minder mooie aspecten zoals Jodenvervolging en Slavernij of Indianenmoord.

Al-kimia
Posts in topic: 7
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2013, 23:50
Contacteer:

Bericht door Al-kimia » 19 dec 2013, 20:37

yopi schreef:Ik bedoel niet dat je iets van mij persoonlijk verwacht, maar dat je als je bezig bent een bericht te plaatsen, je dat doet in de verwachting dat het gelezen wordt: toekomstgericht. Misschien wel door ervaringen uit het verleden.
Dat klopt, dat is een stukje conditionering. Ik ben nu jou aan het antwoorden, in mijn beleving spreek ik nu tegen Joop. Maar het is uiteraard een illusie, want momenteel kan jij het niet eens lezen en misschien lees je het nooit. Dat kan ik nu niet weten.
yopi schreef: Het is evengoed aan te nemen dat het nu helemaal niet bestaat omdat als je het nu probeert te vatten het al voorbij is. Je komt altijd te laat.
Technisch gezien wel, maar het gaat om het idee. Ook al komt het idee een tel te laat.

Al-kimia
Posts in topic: 7
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2013, 23:50
Contacteer:

Bericht door Al-kimia » 19 dec 2013, 20:44

neus schreef:
Al-kimia schreef:Wie wijs is die beseft dat er slechts 1 moment is. En dat is het moment van nu.
Dat vermoeden heb ik ook, maar waarom is dat wijs? Je kunt dan glashard alle herinnerde verleden als onbestaand of in ieder geval irrelevant afdoen, en dan vooral de minder mooie aspecten zoals Jodenvervolging en Slavernij of Indianenmoord.
Het is wijs omdat het een ander en vooral persoonlijk inzicht geeft. De slavernij oid hiermee bagateliseren is een oneigenlijk gebruik. (maar ook dat is natuurlijk maar een mening)

Het wijze schuilt er in dat je door de wijze(!) van bekijken je een ander bewustzijnservaring krijgt.

neus

Bericht door neus » 19 dec 2013, 21:15

Die andere bewustzijnservaring komt met de jaren, bij mij nu ook, maar het zou gewoon een teken van slijtage kunnen zijn dat je dat soort "zekerheden" gaat zien. Vandaag in de vorm van een tijdloos moment, morgen in de vorm van...vul maar in.

Geestelijke slijtage, moe van altijd maar leven met twijfel en onzekerheid en dan maar gewoon iets aannemen, en fysieke slijtage, steeds dezelfde ontladingen in de hersenen dat het een patroon wordt.

Erg cultureel bepaalt wat dan de heersende gedachte is...

Maar goed, ook dan weer een aanname dat slijtage een vorm van realiteit heeft, dat is ook maar moeilijk loslaten.

Al-kimia
Posts in topic: 7
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2013, 23:50
Contacteer:

Bericht door Al-kimia » 19 dec 2013, 23:57

Het heeft zeker met leeftijd te maken. Tenslotte heb je naarnate ouder wordt meer tijd gehad om te filosoferen;-)

Maar het is meer dan dat. Het is afstand nemen van dat bewustzijn wat uit het ego-denken voortkomt. Het ego is altijd bezig met verleden en toekomst. Het verleden dient om referentiekaders op te halen waar de toekomst mee geplaveid kan worden. En dat allemaal op basis van herinneringen die vol zitten met aannames.

Ik zie het iig niet als slijtage, maar als evolutie. Het inzicht dat het onnodig is om je te belasten met verleden en toekomst. Eigenlijk is een ego zijn juist erg slijtend en vermoeiend.

neus

Bericht door neus » 20 dec 2013, 10:42

evolutie is een begrip dat niet zelfverklarend of intuïtief is, dus dat kun je wat mij betreft niet als verklarend gebruiken.

Persoonlijk heb ik vermoedens over een kosmische ademhaling, bij het inademen en uitademen gebeurt er wat anders. Inademen is het ego bevestigen, vullen, voeden, uitademen is het ego loslaten, leeg laten lopen. Je kunt nu wel zeggen dat je alleen maar moet uitademen, maar hoe doe je dat?

Al-kimia
Posts in topic: 7
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2013, 23:50
Contacteer:

Bericht door Al-kimia » 20 dec 2013, 12:56

Evolutie hoeft helemaal niet verklaard te worden. Evolutie is!

Kosmische ademhaling heb ik nog nooit over nagedacht. Daar kom ik over een jaar nog wel eens op terug. Misschien kan je er wat meer over vertellen?

neus

Bericht door neus » 20 dec 2013, 14:25

Revolutie hoeft helemaal niet verklaard te worden. Revolutie is!

Net zo waar , of niet? Wat zegt het dan nog, samen?

Kosmische ademhaling is als je niet langer denkt dat de wereld bestaat uit eenheden, maar als je denkt dat de wereld bestaat uit twee-heden, die niet los van elkaar gezien kunnen worden.

Een elementaire twee-heid is dan in-uit, waarbij je makkelijk kunt zien dat inademen zonder uitademen niet bestaat en andersom. Ik zie dat als elementair voor de kosmos, en spreek dan over kosmische ademhaling.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 dec 2013, 14:27

Tussenwerpsel:
Ik hou meer van drie dan van twee.
Bij die ademhaling denk ik dan aan de momenten tussen de in- en uitademing.

neus

Bericht door neus » 20 dec 2013, 14:41

Inderdaad een goed tussenwerpsel, het midden heeft net zo veel status als de uiteinden.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 dec 2013, 11:37

De ouwe blinde Tiresias wordt ik meen in de Ilias opgevoerd als iemand in een situatie waarin alleen de jongeren en de helden zich met politiek sport en concurrentie in het algemeen bezighouden. Toch heeft hij een belangrijke rol vanwege zijn profetische gaven en welsprekendheid in vergaderingen.
Hier staan de held en de wijze blijkbaar niet tegenover elkaar.

Biologisch-evolutionair zou ik zeggen dat oudjes overbodig zijn als de kinderen het huis uitgaan. Dat is zo'n beetje met 35 jaar ..
Het is dus een wonder dat we zo lang meegaan.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 dec 2013, 12:09

In de tijd van Tiresias was het buitengewoon uitzonderlijk wanneer iemand zo oud werd, vergelijkbaar met iemand in onze tijd die 100 wordt en nog steeds goed uit zijn woorden kan komen.
Dat zal zeker zo zijn.
Misschien staan de oudjes dan wel aan de kant omdat ze in overvloed aanwezig zijn. Wat moet je er dan nog mee?
Hoe het biologisch-evolutionair zit weet ik niet. Olifanten hebben wel een soort kraamkamer waar ook de oudere vrouwtjes een oogje in het zeil houden. Maar ja, hoe zit het dan met die overbodige mannetjes? Interessante vraag! Misschien dat het leven nog wat meer te bieden heeft dan louter voortplanten?
Zou het? Dat heeft dan vast iets met wijsheid te maken.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 dec 2013, 14:55

Wat denk jij?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 22 dec 2013, 13:42

Een interessante benadering PP.
Vooral omdat je het hebt over 'geschiedenis uit de eerste hand'.
Het is dan de ervaring die de spil vormt van je wereldbeeld. De integratiemogelijkheid van alles wat zo op je afkomt tijdens je leven.

De wijze is dan ver in het integratieproces en heeft werkelijkheidszin;
en de held is uit op het opdoen van ervaring met veel mogelijkheidszin.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 dec 2013, 14:43

ook mooi .. :cool:

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 23 dec 2013, 15:45

De held en de wijze hebben ook iets gemeen.. beide leven ze het avontuur.. het leven leidt hen de weg.. :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 24 dec 2013, 13:57

Iemand trouwens het boek van Joseph Campbell gelezen? De held met de duizend gezichten.. Alles over helden en mythevorming vanuit verschillende culturen bekeken..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 jan 2014, 14:50

Ik heb dit boek gereserveerd ..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 jan 2014, 10:58

Boek ziet er goed uit ...
Heb nog reserves vanwege de benadering vanuit de psychoanalyse, maar ik geloof dat hij dat nogal ruim neemt.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 28 jan 2014, 11:18

Heb het boek zelf ook nog niet gelezen, maar dat ga ik binnenkort zeker doen. Nu nog even uitgeleend aan iemand anders
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 jan 2014, 14:02

Een held is een dwaas die niet ziet wat er voor zijn neus is, maar ver over alles heen kijkt.

Een dwaas is een held die de wereld wel ziet, maar niet al te ernstig neemt.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 14
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 29 jan 2014, 21:24

Held vs Wijze ? Het is toch Held vs Slechterik? Hoezo is een held dwaas? Maar je hebt wel gelijk wat een dwaas ben je eigenlijk als je beweert dat de aarde rond is belachelijk op de brandstapel moet je als je dat beweert. Wat ook nog beweren dat de aarde om de zon draait? Natuurlijk draait de zon om de aarde dat weet iedereen toch.

Edit:
P.s.

Een echte held zie je op mijn avatar. Super Donald is moedig, slim en verslaat schurken daar moet je wijs voor zijn, als Donald Duck is hij maar een dwaas die burenruzie heeft ontslag krijgt voor elk baantje dat hij krijgt en altijd als muntenpoetser bij zijn oom nog wat geld verdient. I rest my case.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 30 jan 2014, 21:44

De held eindigt tragisch met wijsheid.
De dwaas beseft nooit iets maar eindigt gelukkig.

Wat hebben we over voor wijsheid?


Geluk of waarheid ....
Wie wil er in een hemel leven ...??
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 14
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 30 jan 2014, 22:10

Wat een vragen yopi, natuurlijk kan ik mijn visie daarop wel geven, maar ja...
Ik vind het niet zulke relevante vragen of juiste dualistische begrippen dus alsof je appels met peren moet vergelijken om erachter te komen dat een peer geen appel is en vice versa, maar ja zo denk ik.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 31 jan 2014, 14:11

Ik denk dat ik appels en peren makkelijker uit elkaar kan houden dan wijsheid en dwaasheid ...

En tóch heeft iedereen een impliciete voorstelling van wat wijsheid of dwaasheid is. Ik ben nieuwsgierig naar wat anderen er mee associëren en hoe ze de twee uit elkaar denken te kunnen houden.

neus

Bericht door neus » 31 jan 2014, 19:20

Wijsheid en dwaasheid moet je misschien combineren. Voldoende alledaagse dwaasheid om te kunnen leren van fouten, voldoende wijsheid om af en toe de fouten te voorkomen. Het streven naar een extreme, alleen maar wijsheid, lijkt mij eerlijk gezegd niet wijs, want onhaalbaar en bovendien door zelf alleen maar wijsheid te nemen laat je anderen de dwaasheid, dwaasheid kun je beter delen...

In ieder geval de vraag: in hoeverre draagt dit bij aan mijn lust tot leven? Het is ook wel eens lekker om dwaas te zijn.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 14
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 31 jan 2014, 19:46

Wijsheid zou ik omschrijven als de kennis die je bezit en die gebruiken in situaties waar die kennis van toepassing is. Dwaasheid zou ik omschrijven als dingen achteloos doen zonder er over na te denken en/of er kennis van te hebben.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

neus

Bericht door neus » 01 feb 2014, 10:17

Wanneer is het wijs om kennis niet toe te passen...?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 feb 2014, 12:44

neus schreef:Wijsheid en dwaasheid moet je misschien combineren. Voldoende alledaagse dwaasheid om te kunnen leren van fouten, voldoende wijsheid om af en toe de fouten te voorkomen. Het streven naar een extreme, alleen maar wijsheid, lijkt mij eerlijk gezegd niet wijs, want onhaalbaar en bovendien door zelf alleen maar wijsheid te nemen laat je anderen de dwaasheid, dwaasheid kun je beter delen...

In ieder geval de vraag: in hoeverre draagt dit bij aan mijn lust tot leven? Het is ook wel eens lekker om dwaas te zijn.
Mooi gezegd .. Je smeert het nog wat meer door elkaar in het licht van 'Lust for live'.
Ik denk dat beide een bescherming bieden.
Het is denk ik wel bekend dat wijzen dwaas over kunnen komen en andersom.

Mtheman:
Wijsheid zou ik omschrijven als de kennis die je bezit en die gebruiken in situaties waar die kennis van toepassing is. Dwaasheid zou ik omschrijven als dingen achteloos doen zonder er over na te denken en/of er kennis van te hebben.
Dit lijkt me geredeneerd vanuit het standpunt 'wat verstandig is'.
Nix mis mee natuurlijk, maar verstandigheid alleen is in mijn optiek niet wijs en niet dwaas ...

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 14
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 02 feb 2014, 14:12

Wat ontbreekt voor jou dan nog bij wijsheid zoals ik het omschrijf wat jij verstandig noemt. In mijn optiek staat dwaasheid ook wel tegenover verstandigheid dus in dat opzicht kan ik me indenken dat jij het zo omschrijft. Maar ben benieuwd wat wijsheid volgens jou nog meer is dan verstandigheid.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 feb 2014, 14:18

eh .. beproefde verstandigheid + natuurlijk en onbewust inzicht + beproefde intuitie .. eh .. levenservaring ..

Ik snapte jouw tegenstelling wel. En ik ben het er ook mee eens.
.. voegde er wat aan toe zeg maar.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 14
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 02 feb 2014, 14:33

Wat jij allemaal toevoegt beschouw ik op zichzelf ook als kennis. Waarschijnlijk dat daar de crux zit in de verschillende opvattingen.

Edit:

Misschien om als aanvulling te spreken van bewuste en onbewuste kennis ipv algehele kennis of kennis in het algemeen. Impliciet ging ik daar van uit, maar het benadrukken kan misschien geen kwaad.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 22
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 feb 2014, 12:03

Ok .. Ik snap het. Strijden om woorden heeft ook geen zin in het algemeen.

neus

Bericht door neus » 03 feb 2014, 12:49

Toch ben ik wel benieuwd naar wat precies onder kennis verstaan mag worden, hoe je iemand kunt folteren om tot een bekentenis te laten komen, hoe je water in kipfilet kan spuiten zodat het meer opbrengt omdat het meer weegt, hoe je je voor kunt doen als 12-jarige om contact te leggen met minderjarige voor seks...toepassen van kennis is wijsheid?

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 14
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 04 feb 2014, 00:13

Het juist handelen op basis van de kennis dat is wijsheid.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten