Wat is het verschil tussen religie, filosofie en wetenschap?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 29 apr 2014, 14:22

Ha ha ..

Maar dat is trouwens een goed voorbeeld :oops:

neus

Bericht door neus » 29 apr 2014, 17:01

Als je kunstenaar wilt zijn neem je dromen, visioenen, flarden, beelden, heel serieus als inspiratie. Als je wetenschapper wilt zijn moet je het minder serieus nemen, maar kan bij toeval nog iets blijven hangen.

Gebruikersavatar
Morika
Posts in topic: 4
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:20
Contacteer:

Bericht door Morika » 02 mei 2014, 09:41

[quote="yopi"]
De creatieve ideeën die de theorieën verder helpen (of anders gezegd: de concepten over waarheid) komen vaak uit de duistere bron van de inspiratie.[/quote]

Okee, akkoord, maar er is een verschil tussen deze/dit soort bron enerzijds, en anderzijds de kentheoretische status van het via deze bron verworven inzicht of idee. Hoe duister de bron ook moge zijn, je zult toch een afweging moeten maken of je het idee wat eruit voortvloeit op een rationele dan wel empirische manier wilt inbouwen in de rest van je denkbeelden/filosofie.

(En je snapt natuurlijk dat ik dit plaats binnen het probleemgebied van jouw en mijn laatste opmerkingen van het item "Oordeelsvermogen volgens Kant" hier: http://www.filosofieforum.nl/viewtopic. ... 9253#39253 )

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 mei 2014, 10:59

Inderdaad.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 mar 2015, 16:30

Civilis schreef:Religie: het antwoord komt van boven
Filosofie: het antwoord komt van binnen
Wetenschap: het antwoord komt van buiten
:-$
Best wel abstract.

Ik voeg toe:
Het antwoord komt van beneden:
Neuken, vreten en een cultureel sausje om je contacten en je netwerk uit te breiden. Is dat concreet genoeg?

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 2
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 23 mar 2015, 17:43

Het is een heel duidelijk antwoord op mijn vraag [gj]
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Morika
Posts in topic: 4
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:20
Contacteer:

Bericht door Morika » 24 mar 2015, 01:28

Die door yopi aangehaalde tekt van Civilis vind ik wel aardig. Alleen vraag ik me af, als je in hetzelfde stramien door zou willen gaan, wat zou je dan van de wiskunde kunnen/moeten zeggen?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 mar 2015, 13:51

Ehh ...

Wiskunde: haar intuitie komt van boven; ze wordt ontwikkelt binnen; en ze structureert het buiten.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6568
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 mar 2015, 15:00

Ik zat laatst eens "Keuringsdienst van waarde" te kijken, daar plaatste een woordvoerster van campina een opmerking die het eigenlijk allemaal wel mooi samenvat:
"Maar meneer, het is niet dat we zó maar iets verzinnen, daar wordt over nagedacht."

Dus, althans volgens haar, komt eigenlijk alles van binnen, zowel de vragen als de antwoorden.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten