donkere materie?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Rota
Posts in topic: 5
Contacteer:

donkere materie?

Bericht door Rota » 15 okt 2012, 16:15

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik bij het goede kopje zit. Maar zo niet, dan hoor ik het wel ;-).

Ok hier komt mijn vraag.
Hoe denken jullie over donkere materie ( <a href="http://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_materie">Link</a> )
Even voor de duidelijkheid. Als wetenschappers de baan van een planeet (A) willen voorspellen doormiddel van computerprogramma's, komt het wel eens voor dat de voorspelde baan niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Door de afwijking in de baan te hebben berekend, zijn ze tot de conclusie gekomen dat de afwijking overeenkomt met de gravitatie van een groot hemellichaam. Een planeet (B) of iets dergelijks. Alleen word er om de planeet (A) waarvan de baan is berekend, geen planeet (B) gevonden die voldoet aan de hoeveelheid massa om de baan van planeet A te beïnvloeden.
Toen zijn ze gekomen met donkere materie. Materie wat er wel is, maar wat je niet kunt waarnemen.

Persoonlijk vind ik donkere materie een optie, maar zeker niet de enige. Misschien is onbalans in de kern van een planeet optie?

Al met al, ben ik heel benieuwd naar jullie reacties!!!
Groetjes,
Róta
Aut viam inveniam, aut faciam
(of ik vind een weg, of ik maak er een)

yopi
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door yopi » 16 okt 2012, 13:44

Ik lees in je link heel andere dingen waarom met tot de veronderstelling van donkere materie gekomen is dan in jouw post.
Dus dan wordt het lastig om over alternatieve verklaringen te praten.
Alternatieve verklaringen worden ook genoemd in dat artikel van de wikipedia.
Dusss .. ???

Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 16 okt 2012, 17:56

mm.. ik vind het idee dat die donkere materie ook gewoon licht is wel interessant. Dat het net als met de zichtbaarheid van het licht (denk aan het kleine stukje van het gehele spectrum dat we met onze ogen zien en de andere delen als UV of infrarood) te maken heeft met onze beperkte waarneming, dat we het als 'donker' zien. Zeker aangezien de snelheid er hoger ligt dan in de 'lichte' materie..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Rota
Contacteer:

Bericht door Rota » 16 okt 2012, 19:02

Hallo,

Inderdaad Yopi, ze geven een aantal alternatieven voor donkere materie. Ik had de link van wikipedia er alleen maar neer gezet voor het geval mensen er niet mee bekend waren, maar dat heb ik niet zo duidelijk geformuleerd geloof ik. Mijn excuus hiervoor. Haha mijn haar is wel geverfd, maar het blijft blond ;-).
Het klopt dat in de wikipedia pagina enkele alternatieve worden aangeboden voor donkere materie. Maar wat mij zo verbaasd is dat juist "donkere materie" zo word vastgeklampt door de wetenschap. Er zijn hele goede alternatieven te vinden, maar die worden vrijwel meteen neer gehaald.

Ik zou graag willen weten wat jou gedachten waren over donkere materie? Geloof je dat het er is of hang je liever een alternatieve gedachten aan?

Groetjes,
Róta

Rota
Contacteer:

Bericht door Rota » 16 okt 2012, 19:15

Hallo Intangible Radjanamadjo,

Ja dat zou ook kunnen. Ik vond laatst een artikel van ene Mario Rabinowitz (ik heb het nog ergens liggen... zodra ik het vind... ;-)) die denkt dat er bij bol bliksem donkere materie zorgen voor kleine wormgaten. Als ik het artikel goed begreep, dan zorgde de zwarte materie voor kleine zwarte gaten. En volgens mij zijn zwarte gaten een soort trechter ofzo voor licht.

Goeie... ga ik even over zitten malen ;-) Bedankt voor je input!!!!

Groetjes,
Róta

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 okt 2012, 12:01

Black hole hypothesis

Another hypothesis is that some ball lightning is the passage of microscopic primordial black holes through the Earth's atmosphere as proposed by Mario Rabinowitz in Astrophysics and Space Science journal in 1999.[69] Inspired by M. Fitzgerald’s account of ball lightning on 6 August 1868, in Ireland that lasted 20 minutes and left a 6 metre square hole, a 90 metre long trench, a second trench 25 meters long, and a small cave in the peat bog, Pace VanDevender, a plasma physicist at Sandia National Laboratories in Albuquerque, New Mexico, and his team found depressions consistent with Fitzgerald’s report and inferred that the evidence is inconsistent with thermal (chemical or nuclear) and electrostatic effects. An electromagnetically levitated, compact mass of over 20,000 kg would produce the reported effects but requires a density of more than 2000 times the density of gold, which implies a miniature black hole. He and his team found a second event in the peat-bog witness plate from 1982 and are currently trying to geolocate electromagnetic emission consistent with the hypothesis. His colleagues at the institute agreed that, implausible though the hypothesis seemed, it was worthy of their attention.

Rota
Contacteer:

Bericht door Rota » 18 okt 2012, 20:09

Haha ja. Die bedoel ik ;-)

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 okt 2012, 13:00

ok ..
Ik geloof zelfs dat Mario Rabinowitz hier iets in ziet om alternatieve energie te winnen ..

Wat betreft die donkere materie. Ik kan me heel goed voorstellen dat die bestaat ..
Bijvoorbeeld als zwaartekracht direct werkt, dus zonder tussenkomst van ruimte, deeltjes (gravitonen b.v.), dan zullen vele zonnen, melkwegclusters e.d. voor ons (nog) niet zichtbaar zijn. Gewoon omdat het licht ons nog niet bereikt heeft. We zien hoe verder weg we waarnemen steeds verder in het verleden en zien dus niet alle lichtafgevende materie. Zware gaten zijn natuurlijk een apart geval ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Rota
Contacteer:

Bericht door Rota » 22 okt 2012, 12:42

Hallo Yopi,

Hmm dat is ook een interresante optie.
Ik vraag me alleen af waarom dan de planeten die door de donkere materie beïnvloed zouden worden, wel waarneembaar zijn. De tijd die het licht nodig heeft om de afstand van die planeet naar de onze ter overbruggen zou ("relatief") niet veel moeten verschelen van de massa zwarte materie die die planeet zou beïnvloeden.

Maar dat is dan weer de andere kant van het verhaal.

Ja klopt. hij wou daar inderdaad energie van opwekken. Haha ik zie gelijk een geleerde voor me die met een potje achter een bolbliksem aan rent ;-).

Bedankt voor je reactie!
groetjes,
Róta

Om
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Om » 27 okt 2012, 01:28

Róta schreef:Hallo Yopi,

Hmm dat is ook een interresante optie.
Ik vraag me alleen af waarom dan de planeten die door de donkere materie beïnvloed zouden worden, wel waarneembaar zijn. De tijd die het licht nodig heeft om de afstand van die planeet naar de onze ter overbruggen zou ("relatief") niet veel moeten verschelen van de massa zwarte materie die die planeet zou beïnvloeden.

Maar dat is dan weer de andere kant van het verhaal.

Ja klopt. hij wou daar inderdaad energie van opwekken. Haha ik zie gelijk een geleerde voor me die met een potje achter een bolbliksem aan rent ;-).

Bedankt voor je reactie!
groetjes,
Róta
Is dit niet de vraag omkeren, of oorzaak en gevolg omdraaien? De anomalie wordt veroorzaakt door een zwart gat, dus er is iets vreemds aan de hand met het beeld (lees: licht) wat wij ontvangen van die planeet. Dit wordt verklaard met het zwarte gat in bepaalde natuurkundige theorieën. Kwantumfysica kan misschien hier ook uitkomst biedne.

Gesloten