vertrouwen?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Raisa
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2009, 21:27
Contacteer:

vertrouwen?

Bericht door Raisa » 25 nov 2009, 14:56

Hallo,

Ik ben student en heb nu het vak filosofie. Ik heb een vraag waar dat ik een soort eindproject moet rond maken.
De bedoeling is om verschillende mening over deze vraag te verzamelen!

WAT IS VERTROUWEN? kun je iemand 100% vertrouwen? wat betekend voor jou vertrouwen? hoe laat je iemand zien dat je hem of haar vertrouwd? bestaat er een limiet op vertrouwen?....

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 3
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 25 nov 2009, 15:51

Raisa schreef:
Hallo,

Ik ben student en heb nu het vak filosofie. Ik heb een vraag waar dat ik een soort eindproject moet rond maken.
De bedoeling is om verschillende mening over deze vraag te verzamelen!
Hallo, vandaag ben ik niet te beroerd om mee te werken aan eindprojecten
WAT IS VERTROUWEN?
vertrouwen is een noodzakelijke toestand binnen een goede relatie

kun je iemand 100% vertrouwen?
Natuurlijk. Anders kun je geen relatie aangaan.
JE moet wel weten WANNEER je iemand 100% kan vertrouwen.
En: vertrouwen - ook vertrouwen dat 100 % is - kan veranderen. Het kan zelfs omslaan in volstrekt wantrouwen. Dat verandert overigens niets aan het feit dat 100% vertrouwen niet bestaat. Dat bestaat dus wel. Soms twijfel ik en dan moet ik letterlijk even stilstaan bij de vraag: Kan ik hem nu wel of niet vertrouwen? En dan komt het antwoord vanzelf.

wat betekend voor jou vertrouwen?
Noodzakelijke voorwaardes voor goede relaties en noodzakelijke toestand binnen goede relaties. Voor mij is betekenis en wezen van vertrouwen dus exact hetzelfde.
hoe laat je iemand zien dat je hem of haar vertrouwd?


Geen idee. Volgens mij is het overigens zeker wel zichtbaar. Ik denk dat ik op dat moment er voor anderen ook betrouwbaar uit ga zien. EN als ik anderen niet vertrouw word ik namelijk zelf ook nogal onbetrouwbaar...
bestaat er een limiet op vertrouwen?....
HuH...? Je bedoelt dat er altijd nog MEER vertrouwen mogeliijk is...Nou nee. VErtrouwen is nogal zwart-wit. JE vertrouwt iemand of iets of je doet dat niet. Tussenvormen bestaan niet. En nogmaals vertrouwen is situationeel veranderlijk. Er zijn personen die ik in sommige situaties voor 100% vertrouw en in andere situaties voor geen meter. Dus het is wel degelijk een veranderlijk begrip.
alvast bedankt!
succes.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

alain
Posts in topic: 1
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 25 nov 2009, 23:18

vertrouwen komt niet vanzelf

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 25 nov 2009, 23:41

Hallo Raisa,

Wat studeer je en waar?

Groet, Okke
Raisa schreef:Wat is vertrouwen?
Wat is volgens jou zelf vertrouwen? Volgens mij is vertrouwen de verwachting dat iemand of iets doet wat ik verwacht dat die persoon of ding zal doen.
Raisa schreef:Kun je iemand 100% vertrouwen?
Kan ik van iemand of iets verwachten dat hij/het álles doet wat ik verwacht dat hij/het doet? Nee.
Kan ik van iemand of iets verwachten dat wat ik verwacht dat hij/het doet ook exact zo doet als ik verwacht? Vrijwel.
Raisa schreef:Wat betekent voor jou vertrouwen?
Zie voorlaatste vraag.
Raisa schreef:Hoe laat je iemand zien dat je hem of haar vertrouwd?
Dat weet ik niet. Misschien denk ik over deze vraag nog na.
Raisa schreef:Bestaat er een limiet op vertrouwen?
Ja.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 3
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 26 nov 2009, 10:29

@ Raisa

Ik zou Okke niet vertrouwen hoor! :)
Hij stelt zich ook niet al te betrouwbaar op namelijk.

@ Okke

als je niet serieus wilt meewerken aan een onderzoek is dat niet erg hoor.
Maar doe dan niet alsof je dat wel doet!

Je stelt je weer als een relativist op, die bij voorbaat al besloten heeft dat het een ongrijpbaar begrip is. Jij hebt namelijk altijd meningen, verwachtingen en inschattingen. Daarmee wek je de indruk dat je daar enige waarde aanhecht.

En als je het zo uitkomt dan verklaar je deze meningen, verwachtingen, en inschattingen als waardeloos omdat ze relatief zijn.

Het is dus volstrekt onbetrouwbaar hoe jij de dingen waardeert!
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 nov 2009, 17:46

@ Raisa en ziznl

Ik heb de vragen serieus beantwoordt.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 3
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 26 nov 2009, 19:17

okke schreef:@ Raisa en ziznl

Ik heb de vragen serieus beantwoordt.
Ik geloof je, indien je dit zo verklaart.
Eerlijkheidshalve moet ik er wel aan toevoegen dat ik daar veel moeite voor moet doen. Ik voel me namelijk behoorlijk in de maling genomen door jou manier van discussies voeren. Maar vooruit.


Ik wil je er wel op wijzen dat je een spelfout hebt gemaakt op het eind van je zin. Er staat een 't' teveel. Ik dacht dat je dat als taalpurist wel zou waarderen als ik je daarop wees. O:)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 1
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 28 nov 2009, 09:35

Raisa schreef:1. WAT IS VERTROUWEN?
2. kun je iemand 100% vertrouwen?
3. wat betekend voor jou vertrouwen?
4. hoe laat je iemand zien dat je hem of haar vertrouwd?
5. bestaat er een limiet op vertrouwen?
1. een woord van 10 letters, ver-trouw-en = verder dan trouw, een te algemene vraag
2. fijn, een gesloten vraag. nee dat kan ik niet. er is altijd wel twijfel, een soort van reservering, rekening houdend met verlies of verbreking
3. dat ik iemand goed genoeg ken of goed genoeg inschat om te weten wat ik kan verwachten van die persoon
4. door dit uit te spreken, door het te doen, door dit vertrouwen zo af en toe lichtjes te beschamen zodat je het daarna weer goed kan maken
5. alles heeft z'n grenzen, tis maar net hoe ver jij het wil laten gaan. waar ligt jouw grens?
mijn grens wisselt nogal. soms ken ik iemand al jaren en vertrouw ik hem nog steeds niet. soms ken ik iemand 5 minuten en vertrouw ik haar volkomen.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 1
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 01 dec 2009, 13:52

Vraag: Wat is vertrouwen?
Voor mij is vertrouwen er vanuit gaan dat iemand doet wat hij zegt, of op basis van (resultaten uit de) geschiedenis een overtuiging hebben dat iets gebeurd zoals ik het had verwacht.

Vraag: Kun je iemand 100% vertrouwen?
Tja lastig te beantwoorden, maar 100% vertrouwen is meer een uitdrukking, derhalve ben ik van mening dat of je vertrouwd iemand of niet. In geval van personen is het denk ik ook per keer verschillend of je op de ander kan vertrouwen, dit allemaal op basis van factoren die het verwachte kan verstoren bij de persoon die je vertrouwd.

Vraag: Wat betekend voor jou vertrouwen?
Zie de eerste vraag. Dus het ervan uitgaan dat iets gebeurd op basis van uitlatingen of gedragingen van personen of op basis van uit het verleden behaalde ervaringen.

Vraag: Hoe laat je iemand zien dat je hem of haar vertrouwd?
Laten zien door hetgeen wat zij vragen te doen/ geven daadwerkelijk doen of geven.

Vraag: Bestaat er een limiet op vertrouwen?
Ja ik denk dat er een limiet bestaat op vertrouwen, als er te vaak misbruik is gemaakt van je vertrouwen, dan wordt je wantrouwender dus het limiet gaat naar beneden. Maar ook individueel je kan steeds minder vertrouwen hebben in iets of iemand, dus dat het vertrouwen met een specifieke zaak vermidnerd, hoewel het algemene vertrouwensniveau niet of nauwlijks daardoor wordt aangetast, omdat dit een externe factor is die niet met het algemene vertrouwensniveau correspondeert.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn antwoorden hoewel het bijna een week geleden is.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 01 dec 2009, 23:43

Raisa schreef:1. wat is vertrouwen?
2. kun je iemand 100% vertrouwen?
3. wat betekent voor jou vertrouwen?
4. hoe laat je iemand zien dat je hem of haar vertrouwt?
5. bestaat er een limiet op vertrouwen?
1. In het Engels wordt het al wat duidelijker; confidence = zelfvertrouwen, een (al dan niet overschat) besef van eigen kunnen, terwijl faith = geloof/vertrouwen in jezelf/een ander; dit komt voor mij meer in de richting van jouw vraagstelling.

Vertrouwen (Faith) in een ander: Het vermogen om het eens te zijn met iemand anders denken, doen en laten. Weten dat je dit van die persoon kunt terugverwachten.

Vertrouwen (Faith) in jezelf: Een innerlijk weten dat je ook daadwerkelijk handelt naar hoe jij denkt dat je zult handelen, wilt handelen en kunt handelen.

2. Enkel als je jezelf voor de volle 100% kunt vertrouwen, zul je een ander dat ook kunnen geven. Anders zal er altijd achterdocht, twijfel of terughoudendheid zijn.

3. Deze vraag hangt sterk samen met de eerste. Voor mij betekent vertrouwen dat ik handel naar eigen kunnen en daarin eerlijk ben. Vertrouwen is dus ook je fouten kunnen en durven toe te geven en je daarmee te verbeteren. Vertrouwen op vooruitgang, een continue herontdekking van wie ik ben, daarbij is vertrouwen in mijzelf onontbeerlijk.
Qua de ander vertrouwen ben ik naiever, ik laat meer toe. Maar als dat vertrouwen geschaad wordt, kan ik dat duidelijk maken en me er vrij goed en snel over heen zetten. Als mijn vertrouwen door iemand anders geschaad wordt, dan voel ik diep van binnen dat dit enkel komt omdat ik mijzelf nog niet voor de volle 100% vertrouw. Dus elke keer dat zoiets gebeurt, kan ik zien als leerproces. Waarom word ik nog geraakt?

4. Geen specifieke manier. Behalve dan dat ik me op mijn gemak zou voelen bij desbetreffende persoon en open en eerlijk zal zijn naar die persoon toe. Ik zal vertrouwen 'aanbieden', in zoverre je daar al van kunt spreken.

5. Enkel binnen het eigen perspectief. Vertrouwen zelf staat daar m.i. los van. Door een gebrek aan inzicht en kennis, kun je kortzichtig zijn en menen dat je vertrouwen geschaad wordt. Maar is het vertrouwen wel van jou? Of is het iets dat aan je geschonken wordt... Vertrouwen stelt voor mij onbegrensdheid voor. Een limieit suggereert dat er een afbakening is, een beperking.
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten