Filosofen over gevoel

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 apr 2009, 00:22

Ik dacht al .. Waar blijf je ..
Ik zal voor je bidden, want een definitie van gevoel gaat niet helpen
:pray:

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 1
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 01 apr 2009, 10:10

Gevoel laat zich moeilijk definiëren omdat definiëren iets van het hoofd is, en gevoel ligt in het hart. Om gevoel te begrijpen heb je niet veel nodig; het inzicht dat gevoel niet valt te begrijpen is voldoende.

Een meester zei ooit eens:

Luister naar je hart. Neem beslissingen met je hart. Je hoofd is er om achteraf te begrijpen waarom dit het juiste was.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 apr 2009, 15:28

philotuut schreef:Een vraag. Ik Zit met een denk blokkade :greins:
Om deze op te heffen wil ik graag weten.
Welke filosofen schreven over wat de nederlands defenitie vangevoel inhoud Kant omschreeft het volgens mij als neigung(ns)

ns= Nieuwe spelling :greins:
De verwarring zit helemaal aan mijn kant Philo.
Uit je eerste bericht begrijp ik:
Kant omschreef de nederlandse definitie van 'gevoel' als 'Neigung'.
Of wij weten wat andere filosofen over die definitie geschreven hebben.
Dat dit jou gaat helpen om je denkblokkade op te heffen.
Dit snap ik allemaal niet zo ..
En ok, ik wacht nog even met bidden ...
:cool:

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 apr 2009, 19:41

Wil je een tipje van de sluier van het abstracte geheel oplichten? Hoe past gevoel daarbinnen?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 01 apr 2009, 21:52

okke schreef:Wil je een tipje van de sluier van het abstracte geheel oplichten? Hoe past gevoel daarbinnen?
Dit vind ik wel een terechte vraag mbt jouw vraagstelling..
Kun je bv over het idee van Kant iets meer uitwijden? Ik ben nml niet zo bekend met zijn werk, maar wellicht dat ik wel kan meedenken over de (filosofische) invullling van 'gevoel'

:)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 apr 2009, 01:04

Het verstand is constitutief voor het theoretische kennen en heeft aldus een eigen gebied waarin het wetgevend is: theoretisch begrip van de ervaringswereld. De rede is wetgevend voor het begeervermogen en heeft als eigen gebied de zedelijke werkelijkheid van recht en moraal. Vanuit architectonisch gezichtspunt is het zinvol te vragen of ook de oordeelskracht in zijn verhouding tot het gevoel zo'n eigen gebied heeft. Daarmee zou er een brug geslagen worden tussen de twee gebieden van natuur en vrijheid. In de Kritik der Urteilskraft laat Kant zien dat er niet in strikte zin zo'n derde gebied is. Gevoel en oordeelskracht bewegen zich in een veel vrijere verhouding tot elkaar. Er is hier geen vaste bodem die het heersen van objectieve wetten mogelijk maakt, maar er gelden wel subjectieve principes en regelmatigheden die een zinvolle ordening van onze voorstellingen bewerkstelligen. De derde kritiek heeft een zeer complexe inhoud. Vereenvoudigd uitgedrukt heeft ze tot taak vast te stellen binnen welke grenzen het redelijkerwijs zinvol is om in een objectieve zin met betrekking tot onze gevoelens en de natuur over schoonheid en doelmatigheid te spreken. Hier worden ook de fundamenten gelegd voor een reflectie over het doel van de geschiedenis als het veld waarin natuur en vrijheid met elkaar in wisselwerking staan.
http://drcwww.uvt.nl/~ljansen/filosoof/gesch/kant.htm
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
rnull
Posts in topic: 1
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 dec 2008, 09:53
Contacteer:

Bericht door rnull » 04 apr 2009, 23:08

Jeroen schreef: Een meester zei ooit eens:

Luister naar je hart. Neem beslissingen met je hart. Je hoofd is er om achteraf te begrijpen waarom dit het juiste was.
Ijzersterk.
Qua tractus sinus history refero

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten