Zwijgrecht

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 20 mar 2009, 18:09

Is er een specifieke zaak die je hebt gehoord/gelezen/gezien, dat je hier dit topic opent?
Ik snap namelijk je idee wel, kan het er wellicht wel mee eens zijn (moet ik er eerst even meer over nadenken), maar tis zo weinig concreet. Ik zal hier sowieso nog op terugkomen! Interessant idee namelijk om even goed bij stil te gaan staan

En om beetje complotterig te doen, is natuurlijk goed voor de opdrachtgevers dat hun 'pupillen' niet uit de school klappen
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 mar 2009, 12:51

Hoe er voor te zorgen dat zo min mogelijk onschuldigen veroordeeld worden en zoveel mogelijk schuldigen?
Het één blijkt/lijkt ten koste te gaan van het andere.

Het voorlezen aan een verdachte van zijn rechten, zoals ik dat ken van amerikaanse rechtbankfilms:
'U heeft het recht te zwijgen' in combinatie met 'Alles wat u zegt kan tegen u gebruikt worden'.
Een jury beslist dan over het schuldig of onschuldig, en een verdachte mag ook nog zeggen of hij zichzelf onschuldig of schuldig acht. Zegt hij niets dan wordt hij geacht 'onschuldig' te pleiten.
Zwijgen van de verdachte moet dus opgevat worden als niet meewerken aan zijn eigen veroordeling doordat wat hij eventueel zegt tegen hem gebruikt wordt door de aanklagende partij.

Rechten die er voor moeten zorgen dat niet een onschuldige veroordeelt wordt door eigen toedoen.

Als in een ander rechtsysteem zwijgen uitgelegd wordt als minachting voor de rechtbank, of zelfs minachting voor 'de maatschappij', of 'dat je dus wel iets te verbergen zult hebben'; dan loop je meer kans als onschuldige om veroordeeld te worden.
Omdat absoluut bewijs onmogelijk is kun je het slachtoffer worden van handige aanklagers, foute getuigen a charge, overijverige politie en onwaarschijnlijke toevalligheden (tijd, plaats, DNA, statistische argumenten: zie de persberichten).

Tendensen van verloedering door criminaliteit staan tegenover tendensen van volkswoede, burgers die nergens last van willen hebben omdat ze zelf beslist onschuldige en goede mensen zijn, en ongebreidelde zelfverrijking van elites.
Misschien wel de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.
Misschien zijn er wel principiele criminelen: Robin Hoods, revolutionairen, actievoerders, buitengeslotenen, amoelijders enzovoort.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten