Geen Nederlandse stem in internationaal filosofisch debat?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 2
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Geen Nederlandse stem in internationaal filosofisch debat?

Bericht door Om » 12 mar 2009, 15:09



Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 12 mar 2009, 18:35

Om schreef:Dit vraag ik jullie omdat mijn leraar verkondigde dat er op dit moment weinig grote Nederlandse filosofen leven die internationale faam hebben? Nu vraag ik mij of in hoeverre dit waar is? Een eerste verkenning geeft hem zeker gelijk maar ik ben wel benieuwd of er nuances in aan te brengen zijn en hoe het nu werkelijk zit?

Ook onderstaand artikel draagt bij aan mijn vraag:
KNIP - weg is de interessante tekst - KNIP
Zal de andere 2 artikelen ook eens lezen, de eerste is prima

Ikzelf vraag me op mijn beurt af of die internationale faam wat brengt/oplevert? Sowieso zit ik niet dusdanig in de wereld van de filosofie dat ik kan zeggen wie op dit moment een rol van betekenis spelen (de namen Sloterdijk en Zizek daargelaten, met dank aan Yopi en Ziznl).
Ik hou mezelf vooral bezig met - idd zoals in het artikel genoemd - de geschiedenis van de filosofie en probeer daarbinnen de filosofen of teksten te vinden waarmee ik raakvlakken heb. Ik heb het niet zo op 'faam = goed' (dit komt ook niet terug in het artikel).

Als ik dan terugkom op je vraag, dan denk ik inderdaad dat er een nuance is. Bas Haring is in Nederland als filosoof zeer actief en betrokken bij van alles en nog wat en veel mensen zullen hem kennen (wellicht niet als filosoof, maar hij is er wel 1). Dan blijft de vraag over in hoeverre een hedendaagse filosoof grote delen van de wereld kan beinvloeden. Een Peter Sloterdijk bijvoorbeeld, tot waar rijkt zijn invloed?

Ik vermoed dat er op dit moment heel veel gebeurt in de filosofie, maar dat er niet specifieke mensen of plaatsen aan te wijzen zijn waar dit alles plaatsvindt. Het vindt overal plaats en het wordt beinvloed/gestuurd door vele mensen.

Ik ben dan zelf wel weer benieuwd: wat betekent internationale faam van tegenwoordig binnen de filosofie? Ben je dan een bekende binnen je eigen kring van filosofen, of moet je dan juist in staat zijn het maatschappelijke debat te kunnen beinvloeden?

zomaar wat gedachten die bij het lezen van je bericht en de tekst in me opkomen.. :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 2
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 12 mar 2009, 19:03

De andere 2 artikelen maken mij eigenlijk nog mismoediger over de filosofie dan deze. Zo wordt er geargumenteerd dat de filosofie eigenlijk een beetje dood is en dat de filosofen worden gestimuleerd om in vakbladen en in stoffige kamertjes allerlei problematiserende theorieen bedenken i.p.v. de maatschappij opzoeken/helpen. Daar kan Okke zich denk ik ook goed in denken aangezien hij daar juist een afkeer tegen schijnt te hebben.

Wat moet je er nou van denken? VADERMOORD!? ....
nee dat is een emotionele reactie, wat mijn rationele reactie is weet ik nog niet. Opzich is dat ook best rationeel, beetje socratisch.

Sloterdijk ken ik eigenlijk nog niet, zal eens de topics hier daarover nalezen misschien dat het mijn sombere dag voor de filosofie kan opbeuren.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten