Hoort het scheppingsverhaal thuis op school?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 12
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Hoort het scheppingsverhaal thuis op school?

Bericht door Om » 31 jan 2009, 19:17

ANP schreef: "Nederlanders ontvangen eind februari een brochure in de bus waarin de evolutietheorie ter discussie wordt gesteld. Behoudende christelijke organisaties die ervan uitgaan dat God de wereld in zes dagen heeft geschapen, zijn voor de tekst verantwoordelijk.

De brochure, die een oplage van 6,6 miljoen exemplaren krijgt, wordt vanaf vrijdag in Emmen gedrukt.

De coördinator van de campagne, voorzitter Kees van Helden van de vereniging Bijbel & Onderwijs, zei dat de evolutietheorie een geloof is en net zo min te bewijzen als de scheppingsleer.

Sticker

Aanhangers van de evolutietheorie hebben een sticker ontworpen om te voorkomen dat zij de brochure in hun brievenbus aantreffen. De eerste oplage daarvan is inmiddels uitverkocht. Ook de organisaties achter de brochure komen met een sticker: 'Ja schepping, nee evolutie'.

Op 12 februari wordt herdacht dat de bedenker van de evolutietheorie, Charles Darwin, tweehonderd jaar geleden werd geboren.

''Er is nu al veel vraag naar de brochure vanuit kerken en scholen. Nog voor zij is verschenen, is er al ontzettend veel aandacht voor. Dat is geweldig'', aldus Van Helden.

''Ons doel is een discussie in gang te zetten'', zegt de coördinator.

''Op veel scholen wordt de evolutietheorie als waar gezien. Er wordt misschien wel aandacht aan de scheppingsleer besteed, maar er wordt bij gezegd dat die niet waar is. Bovendien komt die leer niet terug in de examenstof. Volgens ons hebben kinderen recht op onderwijs over beide theorieën.''
Hoort het scheppingsverhaal thuis op een onderwijsinstelling?

Ik vind van niet, maar ik wil eerst eens jullie gedachten hierover horen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 31 jan 2009, 19:25

Ik lees met mijn kinderen de kinderbijbel. Mijn dochter van vier vond het scheppingsverhaal boeiend. Ze moest wel lachen bij de vierde dag, toen god alweer zei dat het goed was. En na de zesde dag toen god ging uitrusten onderbrak ze het verhaal. "Maar pappa, hoe zit het dan dat god alles getekend heeft en er magisch poeder over strooide en toen het (de tekeningen) tot echt blaasde?"

Ik vind het belangrijk dat mensen de verhalen kennen. Niet omdat ze waar zijn. Maar omdat verhalen je perspectief verbreden. Sprookjes, sagen, Koran, Bijbel... allemaal verhalen.

Als het scheppingsverhaal verteld wordt tijdens geschiedenisles of aardrijkskunde, dan heeft iemand het niet begrepen.

Monique
Posts in topic: 12
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2008, 13:29
Contacteer:

Bericht door Monique » 31 jan 2009, 23:05

De vraag of het scheppingsverhaal verteld mag worden heeft toch niets te maken met het verspreiden van folders? Zo mogen ze bij de Postbank vinden dat zij hele leuke diensten aanbieden. Dat wil alleen nog niet zeggen dat ik zit te wachten op die vervelende geadresseerde reclame.

Wat ik daarom wel zou willen weten is waar jij het verband legt tussen je vraag en het artikel.

Gebruikersavatar
solist
Posts in topic: 1
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 sep 2007, 23:39
Contacteer:

Bericht door solist » 01 feb 2009, 02:48

Om schreef: Hoort het scheppingsverhaal thuis op een onderwijsinstelling?
Ik vind van niet, maar ik wil eerst eens jullie gedachten hierover horen.
ja, het hoort onderwezen te worden in het kader van de geschiedenis
van de mensheid. hierbij moeten alle goden- en geestenprojecties
uit een ver en recent verleden aangehaald worden om duidelijk te maken
dat dit iets van alle tijden is.
Das Leben ist zu kurz um neben allen anderen auch noch sich selber zu hassen. --- Sibylle Berg

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 12
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 01 feb 2009, 15:18

Monique schreef: Wat ik daarom wel zou willen weten is waar jij het verband legt tussen je vraag en het artikel.
Nou ze willen dat het scheppingsverhaal een prominentere plaatst krijgt binnen het onderwijs, en dat het onder andere terug komt in de examenstof.
ANP schreef:Bovendien komt die leer niet terug in de examenstof. Volgens ons hebben kinderen recht op onderwijs over beide theorieën.
Het verspreiden van folders is in die zin een eerste stap, een soort van het onder de aandacht brengen.

Van mij part hoort dit niet thuis in het onderwijs, laten we het een plek van rede en rationaliteit houden/maken. Het kan best behandeld worden onder het mom van "nou veel mensen in de maatschappij geloven...." maar niet dat je Bijbellessen krijgt of dat je getoetst wordt over je kennis over de bijbel etc. Religie teert op indoctrinatie en je zelfs de godsdiensten zijn naar mening onderhevig aan de weten van evolutie, of de aanhangers dit nu een leuk vinden of niet. Best wel ironisch eigenlijk.
Godsdiensten met de elementen voor de beste verspreiding zullen het beste verspreiden, en ze worden van generatie op generatie over gegeven. Een belangrijke evolutionaire eigenschap van het geloof is dat je er geen kritische vragen over kunt stellen, je hoort het aan te nemen. Zoiets moet je ver van een onontwikkelde geest vandaan houden.

Monique
Posts in topic: 12
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2008, 13:29
Contacteer:

Bericht door Monique » 01 feb 2009, 16:28

Om schreef: Nou ze willen dat het scheppingsverhaal een prominentere plaatst krijgt binnen het onderwijs, en dat het onder andere terug komt in de examenstof.

Jawel, maar het zijn wel steeds uitersten. Het scheppingsverhaal wordt al verteld, daar is helemaal geen verbod op ofzo. In het artikel krijg ik dan ook niet de indruk dat zij willen dat het scheppingsverhaal mag, maar dat ze willen dat het nog meer aandacht moet dan dat het al heeft.

Ik, voor een, vind dat het scheppingsverhaal wel getolereerd hoort te worden, maar dat het beslist niet meer aandacht moet krijgen dan dat het al heeft want dan wordt het opdringerig.

Als je vindt dat het scheppingsverhaal en andere bijbelverhalen niet bepaald thuishoren in het onderwijs, dan lijkt me dat eerder een discussiepunt voor mensen die de schoolstrijd wel weer aan willen gaan. Bijzonder onderwijs is onderwijs waarin het geloof beleden wordt en eerlijk is eerlijk, zonder verhaaltjes geen geloof - toch?

Ik zou me er wel weer in kunnen vinden om het bijzonder onderwijs af te schaffen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 feb 2009, 16:40

Om schreef:Van mij part hoort dit niet thuis in het onderwijs, laten we het een plek van rede en rationaliteit houden/maken. Het kan best behandeld worden onder het mom van "nou veel mensen in de maatschappij geloven...." maar niet dat je Bijbellessen krijgt of dat je getoetst wordt over je kennis over de bijbel etc.
Naast rede en rationaliteit lijken mij levensbeschouwing en expressie ook belangrijke onderwerpen voor onderwijs. Als levensbeschouwing zich beperkt tot Bijbellessen en andere levensbeschouwingen en verhalen blijven buiten beschouwing, dan wil ik mijn kind niet naar zo'n school sturen. Dat op school voornamelijk aandacht geschonken wordt aan de wereldbeschouwing waarop die school gestoeld is, lijkt mij logisch.
Religie teert op indoctrinatie en je zelfs de godsdiensten zijn naar mening onderhevig aan de weten van evolutie, of de aanhangers dit nu een leuk vinden of niet. Best wel ironisch eigenlijk.
Ja, dat is inderdaad de grote ironie van godsdiensten. De conservatieven en extremisten proberen (vruchteloos) deze ontwikkelingen te voorkomen.
Godsdiensten met de elementen voor de beste verspreiding zullen het beste verspreiden, en ze worden van generatie op generatie over gegeven. Een belangrijke evolutionaire eigenschap van het geloof is dat je er geen kritische vragen over kunt stellen, je hoort het aan te nemen. Zoiets moet je ver van een onontwikkelde geest vandaan houden.
Een aantal credo's zijn binnen een godsdienst algemeen geaccepteerd (dat Jezus stierf aan het kruis en weer opstond van de dood, bij het Christendom). Als je een credo verwerpt, verwerp je die geloofsrichting. Alle andere opvattingen en regels kunnen bekritiseerd worden en leveren verschillende stromingen binnen een godsdienst op (de heiligheid van Maria).

Pim
Posts in topic: 2
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 okt 2007, 15:10
Contacteer:

Bericht door Pim » 03 feb 2009, 21:26

De coördinator van de campagne, voorzitter Kees van Helden van de vereniging Bijbel & Onderwijs, zei dat de evolutietheorie een geloof is en net zo min te bewijzen als de scheppingsleer.
In feite maakt hij hier al een fout, aangezien de evolutietheorie een plausibele wetenschappelijke theorie is en het scheppingsverhaal niet (dat is een geloof!). Er is enorm veel bewijs voor de evolutietheorie (evolutie is b.v aan te tonen in een proef met bacteriën die in een buisje met gif worden geplaatst*) aan te dragen.
Het scheppingsverhaal is niet eens een echte theorie is te noemen, het is niet te toetsen, er is geen logica en geen plausibele verklaring.

Iniedergeval vind ik het geen goed idee het scheppingsverhaal tot leerstof, laat staan examenstof op scholen te maken. Het is de bedoeling dat je op school leert vragen stellen, dingen onderzoeken en uiteindelijk te begrijpen, dat is niet mogelijk met het scheppingsverhaal het is puur aannemen. En dan kun je net zo goed ieder verhaaltje over het ontstaan van het leven tot leerstof rekenen.

* Bij deze proef begin je met een groot aantal bacteriën of het waren virussen ofzo (in ieder geval iets dat snel nakomelingen produceert) in een buisje met een lage concentratie gif. Er zullen een aantal bacteriën overleven (die toevallig zo gemuteerd zijn dat ze een hogere resistentie hebben tegen dit gif), deze zullen zich snel delen tot dat er een hoop van deze bacteriën over zijn. Die plaats je dan weer in een buisje met een hogere concentratie gif, en weer zullen bacteriën die weer net iets anders zijn gemuteerd en een nog hogere resistentie hebben overleven dit herhaal je een aantal keer. Uiteindelijk zul je zo bacteriën overhouden die beter aangepast zijn om te overleven in deze omgeving.

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 5
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 13 feb 2009, 14:14

Creationisme/scheppingsleer

Evolutionisme/evolutieleer


Waarom het ene niet leren kennen, en het andere wel? Men wil nog al eens afgeven op geloofsleer, maar alleen het evolutionisme voorgeschoteld krijgen als is het waarheid is net zo dogmatisch. Hou het open, hou het nuchter, en neem er gewoon kennis van zoals het is. Dan kun je jezelf vervolgens alle moeilijkheden besparen door te kiezen voor:

Wieweetisme
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 feb 2009, 01:55

Het is opmerkelijk dat in de bijbel twee scheppingsverhalen staan.
Bij de eerste wordt de mens aan het einde van dit scheppingswerk geschapen, in het tweede (het paradijsverhaal) wordt de mens als eerste geschapen.

Hoe lossen ze dit op in het onderwijs?

Wat mij betreft mogen allebei die verhalen verteld worden.
Het eerste verhaal lijkt mij de kiem van het evolutieverhaal te beschrijven. Tenminste in de volgorde.
Het tweede gaat naar mijn idee meer over de mens zelf, maar dan van binnen uit.
De volgorde is in overeenstemming te brengen met het eerste verhaal (het van buiten beschreven verhaal) door er een ontwikkeling in te zien van het bewustzijn. Zowel in de ontwikkeling van feut naar volwassene, als evolutionair historisch.
.....

Waar het wetenschappelijke verhaal op school over zou kunnen gaan is niet zozeer creationisme versus evolutieleer, als wel over de discussie tussen Intelligent Design versus evolutieleer.
De vraag dus of er sprake is van een blind proces; of dat er op zijn minst vooraf aan het proces - of in de aard van de 'materie' - sprake moet zijn van zoiets als intelligentie/doelgerichtheid/bijzondere aard van de werkelijkheid, om een verklaring te geven voor de empirische data die inmiddels allemaal verzameld is.

.....

Creationisme versus evolutionisme is weer zo'n invasie van een discussie uit de VS, waar wij ons in Europa voor zouden moeten afsluiten.
Een onderdeel van het project: 'If God does not exist, We make him happen'. En dat IE (nog) niet bestaat blijkt zonneklaar uit het feit dat er christenen zijn.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 5
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 14 feb 2009, 11:46

Het is opmerkelijk dat in de bijbel twee scheppingsverhalen staan.
Bij de eerste wordt de mens aan het einde van dit scheppingswerk geschapen, in het tweede (het paradijsverhaal) wordt de mens als eerste geschapen.
Afbeelding Welnu, eerwaarde broeder, hebt gij uw doortastend oog te rusten gelegd op een andere Genesis dan dewelk mij bekend is?
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 feb 2009, 11:52

"Veel Bijbelgeleerden stellen dat Genesis twee verschillende versies van het scheppingsverhaal bevat (Genesis 1:1-2:3 en 2:4-2:25 respectievelijk), waarvan elk van de versies de nadruk anders legt. Anderen zien de 'tweede versie' als een vervolg op de 'eerste versie'."
'(Hebreeuws-)Bijbels scheppingsverhaal' op nl.wikipedia.org*

* Ik kan geen directe link plaatsen, want haakjes werken niet bij snelkoppeling op het forum.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 feb 2009, 14:26

De zesde (laatste scheppings-)dag:
God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’ Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn. Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel.’ En zo gebeurde het. God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.

Hoofdstuk 2
Zo werden de hemel en de aarde in al hun rijkdom voltooid. Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte hij van het werk dat hij gedaan had. God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.
En dan gaat het verder:
Toen de heer God aarde en hemel maakte, waren er op aarde nog geen wilde planten en groeide er geen enkel veldgewas, want de heer God had nog geen regen op de aarde laten vallen en er was nog geen mens om de grond te bebouwen, om het water uit de aarde omhoog te halen en de aardbodem te bevloeien. Toen boetseerde de heer God de mens uit stof dat Hij van de aarde nam, en Hij blies hem de levensadem in de neus: zo werd de mens een levend wezen.
Daarna legde de heer God een tuin aan in Eden, ergens in het oosten, en daarin plaatste Hij de mens die Hij geboetseerd had. De heer God liet uit de grond allerlei bomen opschieten, aanlokkelijk om te zien en heerlijk om van te eten. Midden in de tuin stonden de boom van het leven en de boom van de kennis van goed en kwaad.
(...)
Toen bracht de heer God de mens in de tuin van Eden, om die te bewerken en te beheren. En de heer God gaf de mens dit gebod: ‘Je mag van alle bomen in de tuin overvloedig eten, maar van de boom van de kennis van goed en kwaad mag je niet eten, want op de dag dat je daarvan eet, zul je sterven.’
De heer God sprak: ‘Het is niet goed dat de mens alleen blijft. Ik ga een hulp voor hem maken die bij hem past.’ Toen boetseerde de heer God uit de aarde alle dieren op het land en alle vogels van de lucht, en bracht die bij de mens, om te zien hoe hij ze zou noemen: zoals de mens ze zou noemen, zo zouden ze heten.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 feb 2009, 15:46

Maar vinden jullie nu dat Intelligent Design wèl een plaats verdient in het onderwijs? Misschien is dit trouwens al zo. Dat weet ik eigenlijk niet. In ieder geval zou dat een zeer vruchtbare discussie opleveren naar mijn idee. (Zie bijvoorbeeld de discussie op het wetenschapsforum hierover in de rubriek filosofie)
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 feb 2009, 16:04

Ik vind dat het óók een plaats verdient. Niet bij aardrijkskunde of biologie, maar wel bij levensbeschouwing of filosofie.

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 5
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 18 feb 2009, 17:47

Ik sluit me bij Okke aan.

Tot mijn grote spijt heb ik destijds op de havo hier nooit iets over te horen gekregen. We hadden wel het van Levensbeschouwing, maar niemand gaf daar een zier om. :-(
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Pim
Posts in topic: 2
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 okt 2007, 15:10
Contacteer:

Bericht door Pim » 18 feb 2009, 21:58

Creationisme/scheppingsleer

Evolutionisme/evolutieleer


Waarom het ene niet leren kennen, en het andere wel? Men wil nog al eens afgeven op geloofsleer, maar alleen het evolutionisme voorgeschoteld krijgen als is het waarheid is net zo dogmatisch. Hou het open, hou het nuchter, en neem er gewoon kennis van zoals het is. Dan kun je jezelf vervolgens alle moeilijkheden besparen door te kiezen voor:

Wieweetisme
Mijn punt is dat je in dat geval ook alle andere (onwaarschijnlijkere) scheppingstheoriën en verhalen die slechts zijn gebaseerd op een geloof even veel recht hebben opgenomen te worden in het onderwijs. En dat zijn er veel! Natuurlijk moet je ook kennis hebben van wat andere denken en geloven om ze te kunnen begrijpen, aangezien de gelovige bevolking toch groot. Alleen, zou je in mijn ogen dan niet alleen de bijbel-visie moeten laten zien, maar ook de visies van andere geloofsgroepen. En deze relativeren, want religieuze scheppingsverhalen zijn voor zo ver ik weet allemaal op puur geloven gebaseer en de zogenaamde argumenten die worden aangedragen kloppen voor geen meter.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 feb 2009, 01:07

ID (Intelligent Design) is geen geloofskwestie, maar onderdeel van een serieuze discussie binnen de biologie en verwante wetenschappen. Daarom zou deze theorie juist binnen een vak als biologie of natuurkunde een plaats moeten krijgen.
De populaire versie van evolutie is wèl een geloofskwestie, die teruggaat op het negentiende eeuwse materialisme. Die zou juist onder een vak als filosofie of geloofsovertuigingen gedoceerd moeten worden. Net als creationisme.
ID is gevaarlijk voor het evolutionisme omdat het achterliggende materialisme van de laatste daardoor ontkracht zou kunnen worden.
In allerlei vakken wordt deze opvatting als het ware ongemerkt (met de paplepel gebeurd dit al) meegegeven aan de tere kinderzielen.

Alsof geloofskwesties en filosofie niet onbewust meespelen in alle informatie die ons en kinderen toegediend worden ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 12
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 19 feb 2009, 02:11

ID is net zo goed een geloofskwestie. Het is eigenlijk gewoon evolutie dat bedacht is door een god, of gewoon God. Geloof dus in mijn ogen. Het roept net zoveel vragen op als het creationisme en is eigenlijk de culminatie van het gekonkel om God weer "geloofwaardig" te maken tegenover de machtige vijand genaamd evolutie. ID probeert weer iets voor niets te krijgen, de onbewogen beweger. Als iets zo complex is dan moet het wel door een intelligente ontwerper ontworpen zijn, zo stellen ID-aanhangers, maar wie heeft dan die intelligente ontwerper ontworpen? Moet die dan ook niet volgens diezelfde logica ontworpen zijn door een andere intelligente ontwerper, en zo kan je eeuwig doorgaan. Het is een cirkelredenatie, dogmatiek.

Evolutie is geen geloof omdat het is gebouwd op zeer sterke, goede argumenten en niet op dogmatiek. Als ID of creationisme al op scholen een plekje verdient dan is het tijdens maatschappijleer om de leerlingen kennis te laten nemen van religie en de plaats die het inneemt in onze maatschappij. Maar het probleem is vaak dat het gepresenteerd wordt als een realistische, adequate tegenhanger van de evolutietheorie en zo probeert te indoctrineren. Evolutie geeft je een hele andere boodschap mee: durf te denken en durf te vragen. ID/creationisme stopt je in een sluimer waarin je zoveel mist. Denk trouwens ook niet dat ID een serieuze discussie is binnen biologie of andere wetenschappen, het is meer een discussie binnen het geloof tegenover het creationisme. Het materialisme en de evolutieleer is binnen deze wetenschappen algemeen geaccepteerd en omarmt. Dat wil niet zeggen dat het materialisme waar is, het levert alleen veel meer steekhoudende argumenten om aan te nemen dan zijn alternatieven, en dat is wat ik dus voorlopig ook aanhoud als de meest logische theorie voorhanden. Als er iets is dat dit weerlegt zal ik zo snel mogelijk deze nieuwe theorie omarmen, maar het omgekeerde is niet waar. Creationisten/ID-aanhangers zullen zelfs blijven geloven ook al pleit al het bewijs in het universum er tegen. Ik snap het wel, het lijkt allemaal leuker en spannender maar in werkelijkheid denk ik dat je zoveel mist.

Gedachte-experiment: Stel je voor dat we in een samenleving wonen waarin veel mensen geloven dat de zwaartekracht bestaat omdat er een god is die ons continue naar beneden trekt omdat dit staat geschreven, dit noemen ze het gravitationisme. Dan zijn er de mensen die denken dat dit bestaat d.m.v natuurlijke processen en natuurwetten omdat ze dit empirisch hebben onderzocht en onderbouwd met rationele argumenten, laten we dit de natuur-theorie noemen. En dan zijn er de mensen die zeggen dat deze natuurwetten zijn bedacht door die God omdat ze veel te complex zijn om gewoon te zijn ontstaan, welke argumenten ze hiervoor dan ook mogen hebben, een combo van de voorgaande twee??. Twee van deze "theorieën" zijn complete larie, net zoveel larie als Zeus, Ra, Odin en andere goden.

Religies zijn historisch gezien gegaan van het animisme, het polytheïsme naar het monotheïsme, hopelijk zet deze ontwikkeling zich door en komen we allen tot het atheïsme doordat we ook die laatste God zullen elimineren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 feb 2009, 02:32

Ik schreef:
Creationisme versus evolutionisme is weer zo'n invasie van een discussie uit de VS, waar wij ons in Europa voor zouden moeten afsluiten.
Een onderdeel van het project: 'If God does not exist, We make him happen'. En dat IE (nog) niet bestaat blijkt zonneklaar uit het feit dat er christenen zijn.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 19 feb 2009, 07:45

Om schreef:Evolutie is geen geloof omdat het is gebouwd op zeer sterke, goede argumenten en niet op dogmatiek.
Evolutie beschrijft de ontwikkeling/verandering van levende organismen; het zegt niets over het ontstaan ervan. Dan moet je een big-bang, scheppingsverhaal of intelligente designer erbij halen.
Evolutie is slechts de wetmatigheid dat de meest aangepaste langer overleeft om zijn genen over te dragen dan minder aangepasten.

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 5
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 19 feb 2009, 11:00

Vergeet in dit kader ook niet dat de christelijke bijbel van grote cultuurhistorishe invloed is geweest op het Westen en het denken. Zo is enige kennis ervan relevanter dan ´al die andere scheppingsverhalen´.
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Monique
Posts in topic: 12
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2008, 13:29
Contacteer:

Bericht door Monique » 19 feb 2009, 11:57

Vyumae schreef:Vergeet in dit kader ook niet dat de christelijke bijbel van grote cultuurhistorishe invloed is geweest...
Jawel, maar dat is zowel ten goede als ten kwade. Er zijn veel mensen die aanstoot nemen aan de kerk, de bijbel en het geloof en vaak met reden. Dat maakt het christelijke scheppingsverhaal niet alleen cultuurhistorisch relevant, maar ook controversieel.

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 5
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 19 feb 2009, 12:03

Cultuurhistorische zaken zijn zo vaak controversieel. Denk even aan de Reformatie en alle godsdienstoorlogen die eruit voortkwamen, het fascisme van de jaren ´30, de slavenhandel van het Romeinse Rijk, het 19e eeuwse imperialisme etc.
Kortom: geschiedenis en cultuur zijn (vol van) controverse. Evenzogoed: ik hou niet van het nazisme, maar daarom mijdt ik het vak Geschiedenis nog niet.

Waar jij denk ik op doelt is eigenlijk datgene wát men met de bijbelinhoud gedaan heeft, maar waar het om gaat is de inhoud zelf.
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 19 feb 2009, 12:18

Ja, het hoort thuis op de scholen. Maar wellicht moeten we dat in andere vorm doen dan het nu gebeurt. Het is nu veelal gericht op het Joods-Christelijk denken, zonder daarbij al te veel stil te staan bij de rol van die 2 geloven in ons denken en kijk naar de wereld.

Ik denk dat het een stuk nuttiger zou zijn, als je de verschillende religies bekijkt vanuit hun culturele ontwikkeling en invloed. Dan blijkt bijvoorbeeld het Christendom op veel vlakken beinvloed te zijn door de Griekse filosofie. Zo blijkt ook dat Aristoteles een paar eeuwen ontbrak in Europa en dankzij de moren in Spanje weer bekendheid heeft gekregen in de middeleeuwen.

Ik volg momenteel zelf een vakje genaamd 'natuur als beeld' en hoewel de titel iets anders doet vermoeden, gaat dit vak over onze beleving van de natuur en wat de rol is van religies/culturen in onze kijk naar de natuur. En ook naar ons idee van het bovennatuurlijke.
DE NATUUR ALS BEELD

Het beeld dat de mens zich vormt van de natuur is sterk cultuurgebonden. In verschillende culturen komen dan ook zeer uiteenlopende natuurbeelden naar voren. De collegereeks behandelt de natuurbeelden van een aantal niet-westere culturen (schriftloze volken, hindoeïsme, taoïsme en boeddhisme) en van de grote monotheïstische godsdiensten (judaïsme, christendom en islam). Ook wordt ingegaan op de geschiedenis van de natuuropvattingen in de westerse cultuur. Religieuze en filosofische systemen, literatuur en kunst worden daarbij als uitgangspunten gebruikt.
Het makkelijkste is wellicht om de titel te veranderen in "GELOOF IN BEELD". Want wat voor natuur geldt, geldt net zo sterk voor ons geloof/godsbeleving. Volgens mij kun je zo levensbeschouwing een nieuwe invulling geven en laat je de kinderen zelf echt nadenken over de stof zonder daarbij te vervallen in 'dit geloof zegt dit en is daarom anders dan dit geloof'. De vergelijking kunnen ze dan zelf maken en ze krijgen een beter beeld van hoe de huidige cultuur is ontstaan. Iets wat denk ik lang niet altijd meer bekend is bij de mens.
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Monique
Posts in topic: 12
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2008, 13:29
Contacteer:

Bericht door Monique » 19 feb 2009, 13:08

De reden om het scheppingsverhaal te zien als concurrent van de evolutieleer is gebaseerd op sentimenten. Als het dan toch gebaseerd is op sentimenten dan wil ik niet over het hoofd zien dat een heleboel mensen gekwetst zijn door het christendom.

Geschiedenis mag dan vol zitten met controversen. Maar de evolutieleer is geen geschiedenis, geen narratologie of wat dan ook. De evolutieleer hoort thuis bij biologie en geologie. Het is een wetenschap waarin je alles wat nonsens is mag schrappen.

Ik heb al eerder geschreven dat je van mijn part scheppingsverhalen mag onderwijzen, maar niet tijdens de biologie lessen. En sentimenten, nou daar hoef je van mijn part ook niet overheen te stappen, maar ik krijg een beetje de indruk dat het christendom daar het alleenrecht in wil.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 feb 2009, 15:42

Intelligent Design - Machines
Het bestaan van Intelligent Design (Intelligent Ontwerp) is overduidelijk wanneer welke machine dan ook nader wordt bekeken. Het concept en het ontwerp die inherent zijn aan een machine, of deze nu eenvoudig of complex is, spreken voor zichzelf. Of een machine nu van goede of slechte kwaliteit is, de hand van de ontwerper is zowel noodzakelijk als duidelijk zichtbaar. Informatie Theorie stelt dat concept en ontwerp alleen het resultaat van een brein kunnen zijn. Zelfs de lagere kwaliteit van een slecht gebouwde machine kan de noodzaak voor een intelligent ontwerper niet verdoezelen. Machines zijn, zoals gedefiniëerd door Frans biochemicus en Nobelprijswinnaar Jacques Lucien Monod (1910-1976), "doelgerichte samenstellen van materie die, energie gebruikend, specifieke taken uitvoeren". Door deze gezaghebbende definitie worden levende systemen herkend als machines. Een levend organisme voldoet aan de definitie van een machine, helemaal tot op het moleculaire niveau. En toch is een verbazingwekkend groot gedeelte van de intelligentsia, vanwege de filosofische en religieuze implicaties van leven dat het resultaat zou zijn van een Intelligent Ontwerp, op zoek naar een mechanisme waarmee het leven zich op een natuurlijke manier door willekeurig toeval zou kunnen ontwikkelen. Evolutionisten geven toe dat dit inconsequent is. George Wald, een evolutionist, zegt, "Wat betreft de oorsprong van het leven zijn er slechts twee mogelijkheden: schepping of spontane generatie. Er is geen derde manier. Spontane generatie werd honderd jaar geleden weerlegd, maar dat leidt ons slechts tot één andere conclusie: die van bovennatuurlijke schepping. We kunnen deze om filosofische redenen niet accepteren; daarom kiezen we er voor om het onmogelijke te geloven: dat het leven spontaan door toeval tot ontstaan kwam!" ("The Origin of Life," Scientific American, 191:48. Mei 1954).
http://www.allaboutscience.org/dutch/in ... design.htm
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 12
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 19 feb 2009, 17:03

wiki schreef:Intelligent design (Engels, wordt vertaald als "intelligent ontwerp", afgekort als ID) is de opvatting dat bepaalde karakteristieken van het heelal en organismen het best worden verklaard als het werk van een intelligente "ontwerper". Zij stelt zich daarmee onder meer op tegenover de evolutietheorie waarin de karakteristieken van organismen worden verklaard door ongeleide processen zoals natuurlijke selectie. Hoewel er inderdaad nog vele vragen open zijn betreffende het ontstaan van het leven en de evolutie van levende systemen daarna is er een overduidelijke consensus binnen de wetenschappelijke gemeenschap over dat intelligent design geen wetenschap is, maar pseudowetenschap die gebruik maakt van de Deus ex machina-redenering.[1].
Deus ex machina-redenering: "iemand die of iets dat op een beslissend ogenblik als 't ware uit het niets tevoorschijn komt en de oplossing brengt"
ID en creationisme schreef:Intelligent design laat zich niet uit over de aard van de ontwerpende intelligentie. Veel aanhangers van deze visie vinden dat ze, ondanks het feit dat ontwerp creatie impliceert, niet bij de creationisten ingedeeld moeten worden. Creationisme mag op grond van een clausule van de Amerikaanse grondwet (Establishment Clause of the First Amendment) niet op scholen in de VS onderwezen worden. In de praktijk komt het gros van de ID-aanhangers in Amerika uit de conservatief-christelijke hoek, wat de suggestie zou kunnen wekken dat met "ontwerpende intelligentie" de christelijke God wordt bedoeld. De meeste Amerikaanse darwinisten stellen daarom dat ID een poging is om het creationisme via een achterdeur weer in het Amerikaanse onderwijs te krijgen en dat de ontkenning van de relatie met religie enkel een rookgordijn is om de strikte scheiding van kerk en staat in de VS te omzeilen. De rechter in Pennsylvania oordeelde in december 2005 dat Intelligent design niet op openbare scholen mag worden onderwezen vanwege het ontbreken van enige wetenschappelijke onderbouwing van deze theorie.
Ik weet niet goed of je nou pro-ID of tegen ID bent Yopi; maar mijn argument dat ID zichzelf vernietigd blijft nog altijd staan =) Jouw geciteerde tekst staat bol van handige retoriek, cirkelredenaties en rare gedachtesprongetjes.
Ontstaan van leven schreef:De theorie die door de wetenschap op het ogenblik het meest is geaccepteerd is, dat het leven op aarde is ontstaan door niet-organische (niet tot het planten- of dierenrijk behorende) verbindingen en basiselementen, die organische van planten en dieren afkomstige) verbindingen vormden (verbindingen die koolstof(C), waterstof(H) en zuurstof(O) bevatten) en uiteindelijk cellen.
de eerste levende cel schreef: Maar hoe werd de eerste cel geschapen? Charles Darwin veronderstelde dat de eerste eiwitten ontstonden uit dode materie. Maar hoe gebeurde dit? Ten eerste, de aarde was 3 of 4 biljoen jaren geleden, toen de eerste organische verbindingen tot stand kwamen, niet hetzelfde als nu. De vroegste atmosfeer was te heet voor zuurstof(O), stikstof(N) en andere elementen, om op zichzelf te kunnen bestaan zoals de atmosfeer nu bestaat. Die elementen verbonden zich om methaangas(CH4), ammoniak(NH3), waterdamp(H2O), zwavelwaterstof(H2S), waterstofmoleculen(H2) enz. te vormen. Dat was alles waar het uit bestond en daarom wordt de vroegste atmosfeer, een 'beperkte atmosfeer' genoemd. Ook, omdat er geen vrije zuurstof was om een ozonlaag(O3) te vormen om de aarde te beschermen tegen de verblindende ultra-violette straling(UV stralen) van de zon.

In 1924 ontwikkelde Alexander Oparin de hypothese dat organische verbindingen bij het begin van de aarde gevormd zijn, toen er veel energie geleverd werd door UV stralen en onweren, waardoor verschillende moleculen met elkaar reageerden en zo nieuwe organische verbindingen vormden, zoals aminozuren DNA en RNA(ribonucleïnezuur).
Vind je het interessant en wil je meer weten ga dan naar:
http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll125/nl/life-1_nl.htm


@ IR ben het grotendeels wel met je eens, als je het vanuit die hoek bekijkt wordt het ineens een stuk acceptabeler en interessanter.

(dit antwoord heeft ook veel raakvlakken met die andere discussie 'wat is natuur', dus misschien dat ik deze post gedeeltelijk schaamteloos ga kopieren)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 19 feb 2009, 17:43

Eigenlijk als ik zo een beetje dit alles doorneem, dan lijkt het wel alsof
1) het scheppingsverhaal van de religies 'geest als oorzaak van de materie' zien
2) de wetenschappelijke theorie(ën) 'materie als oorzaak van de geest' zien

Immers, in bv het bijbelverhaal wordt er gesproken over Gods Geest.
In de wetenschappelijke theorie wordt er gesproken over de als eerst aanwezige moleculen van koolstof(C), waterstof(H), stikstof(N) en zuurstof(O) - Materie. De geest wordt uiteindelijk in de huidige tijd gezien als voortvloeiend uit de hersenen.

Beiden creëren echter niet echt de mogelijkheid om naar elkaar toe te groeien; liever houdt men de eigen niche stevig in handen
De vraag is, of dit erg is.

Intelligent Design lijkt een poging om het materiële vlak van de schepping te vereenzelvigen met de Grote Geest, die de materie stuurt.
En uiteindelijk zoekt de wetenschap in precies tegenovergestelde ruimte naar waar ons bewustzijn zich zou kunnen bevinden in/om ons lichaam

In mijn opinie is de stand van zaken nu:
Materie vs Geest

Ik zou graag een verschuiving zien naar Materie & Geest, of bv Materie x Geest = ...
zo maar wat ideetjes
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Monique
Posts in topic: 12
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2008, 13:29
Contacteer:

Bericht door Monique » 19 feb 2009, 18:09

Intangible Radjanamadjo schreef:Eigenlijk als ik zo een beetje dit alles doorneem, dan lijkt het wel alsof
1) het scheppingsverhaal van de religies 'geest als oorzaak van de materie' zien
2) de wetenschappelijke theorie(ën) 'materie als oorzaak van de geest' zien
Ik ben dan wel aanhanger van de evolutieleer, maar ook idealist.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 19 feb 2009, 18:27

Monique schreef:
Intangible Radjanamadjo schreef:Eigenlijk als ik zo een beetje dit alles doorneem, dan lijkt het wel alsof
1) het scheppingsverhaal van de religies 'geest als oorzaak van de materie' zien
2) de wetenschappelijke theorie(ën) 'materie als oorzaak van de geest' zien
Ik ben dan wel aanhanger van de evolutieleer, maar ook idealist.
En daarmee wil jij zeggen? (tis me nml niet helemaal duidelijk wat je bedoelt behalve dan dat je naar optie 2) neigt) :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Monique
Posts in topic: 12
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2008, 13:29
Contacteer:

Bericht door Monique » 19 feb 2009, 18:45

Intangible Radjanamadjo schreef: En daarmee wil jij zeggen?
Als je zegt:
wetenschap - evolutieleer - materialisme
en
religie - scheppingsverhaal - idealisme

dan herken ik me daar niet in (ook al lijken ze inderdaad heel erg bij elkaar te horen). Als ik mezelf moet typeren in deze termen dan zeg ik eerder: wetenschap - evolutieleer - idealisme.

Volgens mij is het zo dat als je parafraseert en zegt: 'ik meen een tendens te zien,' dat het wel van belang is wij ons daarin kunnen herkennen. Tenzij je mijn rijtje absurd vindt :greins:.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 feb 2009, 00:30

Komen we gelukkig weer bij filosofie uit, die de achtergronden en impliciete visie's van het wetenschappelijke bedrijf expliciet maakt.

Ik zie dus steeds meer in het opnemen van ID bij het vak biologie of natuurkunde om de creativiteit van kinderen niet te frustreren met het geweld van een visie van consensus en rechterlijke beslissingen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 feb 2009, 00:45

Om schreef:
Ik weet niet goed of je nou pro-ID of tegen ID bent Yopi; maar mijn argument dat ID zichzelf vernietigd blijft nog altijd staan =) Jouw geciteerde tekst staat bol van handige retoriek, cirkelredenaties en rare gedachtesprongetjes.
Ik ben pro.

Ik vind die tekst geestig en dat ie heel goed het dilemma schetst waar het om gaat:
"Wat betreft de oorsprong van het leven zijn er slechts twee mogelijkheden: schepping of spontane generatie. Er is geen derde manier. Spontane generatie werd honderd jaar geleden weerlegd, maar dat leidt ons slechts tot één andere conclusie: die van bovennatuurlijke schepping. We kunnen deze om filosofische redenen niet accepteren; daarom kiezen we er voor om het onmogelijke te geloven: dat het leven spontaan door toeval tot ontstaan kwam!"
Twee 'onmogelijkheden' dus.
De filosofische vragen zijn hiermee:
Bestaat er iets dat boven de natuur uitgaat?
Zo ja: Zou dat of die het leven op een intelligente manier hebben kunnen scheppen?
Hoe zou het leven spontaan en door toeval kunnen ontstaan? Kan dat überhaupt wel?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 12
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 20 feb 2009, 02:12

Je bent dus pro-ID omdat je een verschillend aanbod wil van verklaring om zo de creativiteit van kinderen te stimuleren? En niet omdat je het perse eens bent met de visie van ID?

Ikzelf zie geen rede om een antwoord te zoeken in zulke rare ideeën, het is een beetje uit de lucht gegrepen; zo kan je overal wel een verhaaltje bij verzinnen als alternatief. Dat die rechter tegen het lesgeven van ID is, was een leuke anekdote, het was uiteraard niet de strekking van mijn verhaal =)

Ik vond jouw geciteerde tekst voornamelijk sofistisch omdat het doet voorkomen alsof er maar 2 mogelijkheden zijn en vervolgens trekt het daaruit een aantal conclusies. Evolutie is geen spontane generatie, het ontstaan van leven ook niet. Het is een geleidelijk proces dat het probleem van toeval en onwaarschijnlijkheid in hapklare kleine stukjes breekt.


Bestaat er iets dat boven de natuur uitgaat?

Geen reden om dit aan te nemen, het kan wel zo zijn.. maar het kan ook zo zijn dat er een magische theepot rond Mars zweeft die onzichtbaar is voor de mens, moet je dat dan ook maar meteen geloven of meenemen in het onderwijs? Don't think so..

Zo ja: Zou dat of die het leven op een intelligente manier hebben kunnen scheppen?
Tja aan een bedacht wezen kan je allerlei eigenschappen, vaardigheden en daden toedichten die je fantasie maar kan bedenken. Echter waar komt dit "iets" dan vervolgens vandaan??

Hoe zou het leven spontaan en door toeval kunnen ontstaan? Kan dat überhaupt wel?
Het is niet toeval; dat lijkt alleen maar zo als je kijkt naar het huidige eindresultaat. De immense omvang van het universum en het gigantische lange tijdsbestek van het universum elimineren het toevalsfactor. Bekijk ook eens die link die ik heb gepost.

@ IR
Ik kan niet spreken voor anderen maar ikzelf zie niet echt een grote scheiding tussen Materie en Geest. Zo ervaar ik het zelf niet. Zo weet ik namelijk wel dat ikzelf een bewustzijn heb (ik twijfel, ik denk dus ik besta) maar heb ik nog nooit een reden gehad om het bestaan van God's Geest aan te nemen als waar.

Hoe ons bewustzijn zich ten opzichte van materie verhoud is voor mij ook nog niet 100% duidelijk; het is zeker wel een wisselwerking tussen de twee en dat is prima. Daar zijn ook empirische en rationele argumenten voor aan te voeren; maar om iets bovennatuurlijk mee te nemen in zulke discussies lijkt me zo onlogisch.

Het is ook verwarrend om te spreken van God's Geest, geest en bewustzijn in eenzelfde vergelijking.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 feb 2009, 15:51

Om schreef
Je bent dus pro-ID omdat je een verschillend aanbod wil van verklaring om zo de creativiteit van kinderen te stimuleren? En niet omdat je het perse eens bent met de visie van ID?
Klopt.
Hoe zou het leven spontaan en door toeval kunnen ontstaan? Kan dat überhaupt wel?
Het is niet toeval; dat lijkt alleen maar zo als je kijkt naar het huidige eindresultaat. De immense omvang van het universum en het gigantische lange tijdsbestek van het universum elimineren het toevalsfactor.
Dat is wel erg globaal.
Wat moet er allemaal gebeuren: (van dezelfde site als een vorig citaat):

(1) Kosmische Evolutie (de oorsprong van ruimte, tijd, materie en energie uit het niets);

(2) Chemische Evolutie (de ontwikkeling van de zwaardere elementen uit waterstof);

(3) Stellaire and Planetaire Evolutie (de oorsprong van sterren en planeten);

(4) Organische Evolutie (de oorsprong van leven uit gesteente);

(5) Macro-Evolutie (het ontstaan van de voornaamste soorten); en

(6) Micro-Evolutie (de variatie binnen de soorten).

En dat moet dan allemaal in nog kleinere stapjes opgebroken worden.

Steeds ontstaan nieuwe wetmatigheden uit vorige. In potentie moeten die er allemaal al als mogelijkheid geweest zijn.
Vooral de aanvangssituaties volgens de big-bang theorie en de eindsituatie van bewustzijn/intelligentie/geest geeft te denken naar mijn idee.

Het blijft dus naar mijn idee (maar ik denk dat we het hier niet over eens worden) makkelijker om het comlexe in een tijd/ruimte bestek vooraan te zetten en zo het minder complexe uit het meer complexe te laten ontstaan, dan andersom.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 12
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 20 feb 2009, 18:15

tja het lijkt mij een logisch gevolg, omdat het niet doelbewust heeft toegewerkt naar een einddoel maar meer zoals het logisch is dat een steen die tegen de ruit wordt aangegooid de ruit breekt. Er is een steen voor nodig, een ruit en een werper, is dit ook meteen toeval?

Maar zoals je al zei worden wij het hier waarschijnlijk niet over eens. Toch vraag ik je nogmaals waar dan dit complexe vandaan komt ?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 20 feb 2009, 20:49

Monique schreef:
Intangible Radjanamadjo schreef: En daarmee wil jij zeggen?
Als je zegt:
wetenschap - evolutieleer - materialisme
en
religie - scheppingsverhaal - idealisme

dan herken ik me daar niet in (ook al lijken ze inderdaad heel erg bij elkaar te horen). Als ik mezelf moet typeren in deze termen dan zeg ik eerder: wetenschap - evolutieleer - idealisme.

Volgens mij is het zo dat als je parafraseert en zegt: 'ik meen een tendens te zien,' dat het wel van belang is wij ons daarin kunnen herkennen. Tenzij je mijn rijtje absurd vindt :greins:.
Oh ik meen in beide (wetenschap en religie) wel idealisme te herkennen :) Het is voor mij niet zo dat de 1 beter of slechter dan de ander is, ik heb alleen het idee dat ze vanuit tegengestelde richting naar hetzelfde toewerken.
En ik denk niet dat jouw rijtje absurd is; vroeg me alleen af wat de rol van het idealisme in jouw rijtje is :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 20 feb 2009, 20:59

Om schreef:@ IR
Ik kan niet spreken voor anderen maar ikzelf zie niet echt een grote scheiding tussen Materie en Geest. Zo ervaar ik het zelf niet. Zo weet ik namelijk wel dat ikzelf een bewustzijn heb (ik twijfel, ik denk dus ik besta) maar heb ik nog nooit een reden gehad om het bestaan van God's Geest aan te nemen als waar.
Het gaat mij met name over de benadering van de wereld. Ik zie zelf ook niet zo zeer een verschil tussen materie en geest, maar wel een verschillende invalshoek (tussen wetenschap en religie). Ik ben zelf minder overtuigd van de ultieme werkelijkheid van de materie dan van de Geest (God's). Maar daar gaat het hier niet om. Zoals ik ook al in een reactie aan monique schreef, gaat het mij meer om hoe de beide (wetenschap en religie) tot hun conclusies komen. Ze lijken lijnrecht tegenover elkaar te staan, maar wat nou als ze vanuit elkaars eindpunt naar elkaars beginpunt toebewegen?
Het ligt maar net hoe je naar de dingen kijkt :)
Om schreef:Hoe ons bewustzijn zich ten opzichte van materie verhoud is voor mij ook nog niet 100% duidelijk; het is zeker wel een wisselwerking tussen de twee en dat is prima. Daar zijn ook empirische en rationele argumenten voor aan te voeren; maar om iets bovennatuurlijk mee te nemen in zulke discussies lijkt me zo onlogisch.

Het is ook verwarrend om te spreken van God's Geest, geest en bewustzijn in eenzelfde vergelijking.
Of het onlogisch is mee te nemen.. wellicht. Dat is echter wel nodig imo om bv het standpunt van religies te kunnen begrijpen.
Datzelfde idee heb ik bij het begin van voor de Big Bang.. moet je dat meenemen?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Monique
Posts in topic: 12
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2008, 13:29
Contacteer:

Bericht door Monique » 20 feb 2009, 22:35

@IR

Idealisme is een filosofische term dat weinig te maken heeft met hoe het woord meestal gebruikt wordt. Kortweg gezegd staat dat voor het geloof in de geest/idee. Het idealisme van George Berkeley bijvoorbeeld is sterk afgezet tegen het materialisme. Het idealisme en het materialisme kunnen dus als elkaars tegendelen gedacht worden (maar dat hoeft niet).

Ikzelf stel me in eerste instantie als iemand met een geest voor. In tweede instantie kan ik me andere dingen voorstellen. Als ik aan introspectie doe dan zie ik mezelf als een wezen met allerlei gewaarwordingen. Door middel van introspectie kan ik bij mezelf gevoelens gewaarworden bijvoorbeeld, maar niet mijn genetische code. Het bestaan van genen kun je onmogelijk door middel van introspectie ontdekken. In die zin is 'voor mij' mijn geest/idee er het eerst en daarna komt al het andere: het bestaan van andere mensen met een geest, het al dan niet erkennen van de logica, ethiek enzovoorts enzovoorts.


Wiki over filosofisch idealisme

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 feb 2009, 01:08

Om schreef:tja het lijkt mij een logisch gevolg, omdat het niet doelbewust heeft toegewerkt naar een einddoel maar meer zoals het logisch is dat een steen die tegen de ruit wordt aangegooid de ruit breekt. Er is een steen voor nodig, een ruit en een werper, is dit ook meteen toeval?

Maar zoals je al zei worden wij het hier waarschijnlijk niet over eens. Toch vraag ik je nogmaals waar dan dit complexe vandaan komt ?
Waarom zou er niet zoiets als een doeloorzaak kunnen bestaan?
Wij kunnen toch ook dingen maken scheppen vanuit fantasie creativiteit en zo?
Die vraag over toeval begrijp ik niet.
Toeval zou het gaatje in de oorzaak gevolg keten (het absolute determinisme) kunnen zijn waar creatieve krachten hun aangrijpingspunt zouden kunnen hebben.
Waar dat door mij veronderstelde complexe vandaan komt weet ik ook niet. Het hoeft alleen ergens vandaan te komen als je alleen erkent dat het latere al in het eerdere vervat moet zijn. Dat geen bewustzijn of terugkoppeling mogelijk is. Enzovoort.

Misschien wordt het es tijd voor een topic over kosmologie of zoiets (?)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 21 feb 2009, 13:51

Monique schreef:@IR

Idealisme is een filosofische term dat weinig te maken heeft met hoe het woord meestal gebruikt wordt. Kortweg gezegd staat dat voor het geloof in de geest/idee. Het idealisme van George Berkeley bijvoorbeeld is sterk afgezet tegen het materialisme. Het idealisme en het materialisme kunnen dus als elkaars tegendelen gedacht worden (maar dat hoeft niet).

Ikzelf stel me in eerste instantie als iemand met een geest voor. In tweede instantie kan ik me andere dingen voorstellen. Als ik aan introspectie doe dan zie ik mezelf als een wezen met allerlei gewaarwordingen. Door middel van introspectie kan ik bij mezelf gevoelens gewaarworden bijvoorbeeld, maar niet mijn genetische code. Het bestaan van genen kun je onmogelijk door middel van introspectie ontdekken. In die zin is 'voor mij' mijn geest/idee er het eerst en daarna komt al het andere: het bestaan van andere mensen met een geest, het al dan niet erkennen van de logica, ethiek enzovoorts enzovoorts.


Wiki over filosofisch idealisme
Daar kan ik me dan goed in vinden.. ik zal die wikipagina eens bekijken, bedankt voor de aanvulling :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 22 feb 2009, 00:53

Monique schreef
Ikzelf stel me in eerste instantie als iemand met een geest voor. In tweede instantie kan ik me andere dingen voorstellen. Als ik aan introspectie doe dan zie ik mezelf als een wezen met allerlei gewaarwordingen. Door middel van introspectie kan ik bij mezelf gevoelens gewaarworden bijvoorbeeld, maar niet mijn genetische code. Het bestaan van genen kun je onmogelijk door middel van introspectie ontdekken. In die zin is 'voor mij' mijn geest/idee er het eerst en daarna komt al het andere: het bestaan van andere mensen met een geest, het al dan niet erkennen van de logica, ethiek enzovoorts enzovoorts.
Hoe stel je je dit voor bij kinderen? Of liever gezegd in de loop van hun ontwikkeling? Of in je eigen ontwikkeling (?), want er is een moment geweest waarop je zo bent gaan denken. (Ik kan me er trouwens net als IR zegt trouwens wel voor een groot gedeelte in vinden)

Zou het niet prettig zijn als op scholen zulk soort gedachten ook eens voor te leggen? Dan ziet het grote tableau van de evolutie er toch ook anders uit.

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 12
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 23 feb 2009, 16:12

yopi schreef: Waarom zou er niet zoiets als een doeloorzaak kunnen bestaan?
Tja maar de grote denkfout, in mijn ogen, die de ID-aanhangers maken is de volgende. Eerst veronderstellen ze dat evolutie/de Oerknal/de mens niet de doeloorzaak kan zijn omdat het te complex (onherleidbaar complexiteit) maar vervolgens nemen ze wel genoegen met de nog grotere complexiteit van een designer, c.q God, als doeloorzaak.
Wij kunnen toch ook dingen maken scheppen vanuit fantasie creativiteit en zo?
Tja maar de ID-aanhangers zeggen dat deze fantasie/creativiteit zijn origine weer vind een een ontwerp, ontworpen door een ontwerper. De evolutietheorie brengt dit terug naar de 'events' die toelopen naar het ontstaan van ons, de mens. De evolutietheorie ondersteund dit met bewijzen, ID staat op een kaartenhuis van dogmatiek. Vanwaar die grote drang om tegen die overweldigende logica toch vast te houden aan dogmatiek? Is het rationeel om voorlopig die theorie aan te houden die het meest plausibel is, die het meest onderbouwd is met rationele argumenten?
Die vraag over toeval begrijp ik niet.
Toeval zou het gaatje in de oorzaak gevolg keten (het absolute determinisme) kunnen zijn waar creatieve krachten hun aangrijpingspunt zouden kunnen hebben.
Je ziet alleen toeval als je naar het eindproduct kijkt, welke meestal wordt gevonden in het menselijke bewustzijn. Als je het idee van een ontwerp loslaat en je ziet dat de dingen gewoon gegaan zijn als ze konden/moesten gaan dan is het ineens een stuk helderder. Het lijkt mij ook behoorlijk toevallig als het de bedoeling was dat het menselijke bewustzijn er zou komen met al die voorwaarden die eraan verbonden zijn (o.a. de punten die jij eerder noemde). Echter als je het één groot chemisch/natuur-proces ziet met allerlei kleinere chemische-natuur-processen die gewoon op elkaar reageren zoals chemie nou eenmaal werkt. Chemie is hier dus gebruikt als interactie/wisselwerking tussen de elementen, moleculen, natuurwetten en levensvormen.
Waar dat door mij veronderstelde complexe vandaan komt weet ik ook niet. Het hoeft alleen ergens vandaan te komen als je alleen erkent dat het latere al in het eerdere vervat moet zijn. Dat geen bewustzijn of terugkoppeling mogelijk is. Enzovoort.
Komt het latere dan niet uit het eerdere? > moet je het dus niet ergens vandaan komen? Alle dingen die we kennen komen uit een verleden; materie (of energie) komt niet plotsklaps tot zijn . Sure, dit riekt naar determinisme maar en tot op zekere hoogte is dit waar; echter waar het determinisme het meest voor gebruikt wordt is voor ethiek. Zonder vrijheid geen moraliteit. Dat is echter een hele andere discussie.
Misschien wordt het es tijd voor een topic over kosmologie of zoiets (?)
Dat lijkt me wel handig misschien ja; aangezien er een aantal topics overlappen en onze antwoorden op elkander dus ook; een apart topic hierover lijkt mij iig zeer interessant.

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 12
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 23 feb 2009, 16:37

IR schreef:Het gaat mij met name over de benadering van de wereld. Ik zie zelf ook niet zo zeer een verschil tussen materie en geest, maar wel een verschillende invalshoek (tussen wetenschap en religie). Ik ben zelf minder overtuigd van de ultieme werkelijkheid van de materie dan van de Geest (God's). Maar daar gaat het hier niet om. Zoals ik ook al in een reactie aan monique schreef, gaat het mij meer om hoe de beide (wetenschap en religie) tot hun conclusies komen. Ze lijken lijnrecht tegenover elkaar te staan, maar wat nou als ze vanuit elkaars eindpunt naar elkaars beginpunt toebewegen?
Het ligt maar net hoe je naar de dingen kijkt :)
Ja ze hebben zeker een andere invalshoek. Ik had ooit een mooie quote over gelezen, maar het betreffende boek is nu helaas uitgeleend.. het ging ongeveer zo*: "Alleen omdat beide standpunten even fel worden verdedigd betekend niet dat de waarheid ergens in het midden ligt. De felheid aan de ene kant kan simpelweg worden verklaard door de felheid aan de andere kant." Vb: Je broertje heeft een beker laten vallen maar geeft jouw de schuld, boos en bang dat je moeder zijn leugen gelooft ga je er net zo fel tegenin omdat je niet wil dat je onschuldig straf krijgt. Dit betekend dus niet dat de waarheid in het midden ligt en ze beiden schuldig zijn.


Het eindpunt van religie en de wetenschap lijken elkaar uit te sluiten, net als iets niet gelijktijdig zowel kan bestaan als niet bestaan.. hoe moeten zie vanuit hier naar elkaar toe groeien, hoe zie je dit voor je? Oke Jeroens Omnisofie zal hier het een en ander over te zeggen hebben; maar hier heb ik het over een objectieve waarheid en niet de subjectieve waarheid.


* Dat klinkt als een inleiding voor een liedje, moest even gezegd worden =)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 23 feb 2009, 18:16

Om schreef:
Tja maar de grote denkfout, in mijn ogen, die de ID-aanhangers maken is de volgende. Eerst veronderstellen ze dat evolutie/de Oerknal/de mens niet de doeloorzaak kan zijn omdat het te complex (onherleidbaar complexiteit) maar vervolgens nemen ze wel genoegen met de nog grotere complexiteit van een designer, c.q God, als doeloorzaak.
Scherp gezien! De grote denkfout dan van de darwinisten is dat ze schijnen te vergeten, dat er IETS is dat evolueert in IETS-ANDERS. Zo beschouwd zijn darwinisten dus niet zozeer naturalisten alswel dualisten, die via de achterdeur dingen onderscheidt van omgevingsfactoren en zo twee verschillende zaken binnentovert: de intelligent-designer is dan nog zo sportief dat hij/zij ze via de voordeur binnentovert. What's the difference, I ask you? Verder is het al een tijdje common-sense dat een simpele oorzaak, complexe gevolgen kan hebben. (de non-lineaire dynamica of chaostheorie is je vast niet onbekend!)
De intelligent-designer kan dus wel degelijk heel eenvoudig zijn. Het is de darwinist in jou nu, die gelijk een antropomorf soort complexe godachtige designer fantaseert! Wat als de intelligent designer niets meer of minder is dan een unified theory of everything is, een principiele natuurwet dus.


Tja maar de ID-aanhangers zeggen dat deze fantasie/creativiteit zijn origine weer vind een een ontwerp, ontworpen door een ontwerper. De evolutietheorie brengt dit terug naar de 'events' die toelopen naar het ontstaan van ons, de mens. De evolutietheorie ondersteund dit met bewijzen, ID staat op een kaartenhuis van dogmatiek. Vanwaar die grote drang om tegen die overweldigende logica toch vast te houden aan dogmatiek? Is het rationeel om voorlopig die theorie aan te houden die het meest plausibel is, die het meest onderbouwd is met rationele argumenten?
Ook hier heb je natuurlijk gelijk.
Maar ook hier vergeet je blijkbaar iets anders. De logica en rationele argumenten zelf zijn inmiddels de dogmatiek ten top. Algoritmes die via het toetsenbord kunnen worden ingeklopt verlopen logisch en algoritmisch en gedetermineerd. Het enige dat aan dogmatiek lijkt te ontsnappen is jouw 'geest' --> de 'nous' Je kunt de geest beschouwen als een illusie of een fantasie. Dat is in ieder geval mijn visie hierover. Het is dan echter wel een creatieve illusie, misschien wel een intelligent designer of dat wat er van over is?!?!?!

Je ziet alleen toeval als je naar het eindproduct kijkt, welke meestal wordt gevonden in het menselijke bewustzijn. Als je het idee van een ontwerp loslaat en je ziet dat de dingen gewoon gegaan zijn als ze konden/moesten gaan dan is het ineens een stuk helderder. Het lijkt mij ook behoorlijk toevallig als het de bedoeling was dat het menselijke bewustzijn er zou komen met al die voorwaarden die eraan verbonden zijn (o.a. de punten die jij eerder noemde). Echter als je het één groot chemisch/natuur-proces ziet met allerlei kleinere chemische-natuur-processen die gewoon op elkaar reageren zoals chemie nou eenmaal werkt. Chemie is hier dus gebruikt als interactie/wisselwerking tussen de elementen, moleculen, natuurwetten en levensvormen.
Chemie is in dit kader natuurlijk een 'gecreeerd eindprodukt' van het menselijk bewustzijn, dat zoals jezelf terecht betoogd als ontwerp losgelaten moet worden........waar zijn dan opeens de moleculen, natuurwetten en elementen gebleven? Levensvormen resten ons, en gefantaseerde verhalen kaderen deze levensvormen vervolgens in.

De kleuren die ik ervaar ontstaan door een vreemd mengsel van signalen uit de kegeltjes in mijn retina, die zich ordenen en verzamelen in de primaire visuele cortex, vandaar naar de secundaire visuele cortex en vandaar mengen ze zich met signalen met een geheel andere bron; somatische signalen, uit onze spieren en gewrichten en evenwichtsorganen; geluissignalen, eventueel talig geanalyseerd vanuit andere corticale velden. Al deze signalen, die met beeldvormende technieken zichtbaar zijn te maken en te ontleden zijn tot frequenties van neuronale resonanties en elektronen en ionenstromen verzamelen zich tot een fenomeen dat ik waarneem: een kleurenpalet als een filmscherm, met geluid erdoorheen gemengd en gevoel er aanvast geplakt. Dit mengsel is waar ik het over heb. Dit mengsel dat stream of consciousness wordt genoemd is dat een materieel emergent bijprodukt, dat als urine ontstaat nadat sensorische en neuronale signalen zijn ontvangen en in die zin impotent zijn. Of kan er in deze emergente en impotente stream of consciousness een vreemde actie postvatten, die je dan ervaart als begeerte (DESIRE) of verlangen of wil voor mijn part en die de potentie bezit om een spier in beweging te zetten.

***flauw grapje als intermezzo*** er zijn andere dingen behalve spieren die in beweging gebracht kunnen worden!
V: wat is het lichtste ding ter wereld? A: een penis, want die kan door een fraaie fantasie worden opgetild.

Waar zit de stream of consciousness???? Upstream en dan bepalen we onze handelingen middels onze wil en onze verlangens zelf of Downstream en zijn we dan slechts passieve ervaarders van onze wil en gevoelens en beinvloeden we deze niet!

Dit behelst de discussie tussen ID en darwinisme. Ik - als darwinist - beschuldig de darwinisten meer en meer van dogmatisme; een dogmatisme dat stelling heeft genomen tegen intelligent design. Een vooraf ingenomen keuze dus, een uitsluiten van mogelijkheden. En dat laatste vind ik fundamenteel onwetenschappelijk en fundamenteel dogmatisch.


Komt het latere dan niet uit het eerdere? > moet je het dus niet ergens vandaan komen? Alle dingen die we kennen komen uit een verleden; materie (of energie) komt niet plotsklaps tot zijn . Sure, dit riekt naar determinisme maar en tot op zekere hoogte is dit waar; echter waar het determinisme het meest voor gebruikt wordt is voor ethiek. Zonder vrijheid geen moraliteit. Dat is echter een hele andere discussie.
Ja. Je stelt de juiste vragen. Waar komt de materie vandaan??? Materie en energie komen niet plotsklaps tot zijn. Neen, ze zijn er gewoon. Tja....de zekerheid daarover is dan minder groot dan de zekerheid over je bewustzijn. Het cartesiaanse twijfelexperiment blijft staan. En ook - nogmaals - al is dit een illusie, dan blijft de conclusie: "er zijn illusies, dus er is een bewustzijn gerechtvaardigd."

:greins:




***EDIT***
Overigens is het darwinisme een THEORIE, die zichzelf nu vreselijk aan de haren zit te trekken met het dilemma van genetische manipulatie cq creatie! Genen worden gezien als zelfreplicerende stukjes materie. Het is een eeuwig en oneindig proces van splitsing en binding, van dissociatie en associatie. Wanneer dissocieert het DNA en wanneer associeert het DNA? Waarom splitst DNA zich tijdens de Meiose? Waarom associeert het DNA zich alleen binnen een bepaalde soort? En hoe doen virussen dat dan?


En verder: Wat zijn eigenlijk de manifeste materiele dragers die genen worden genoemd? Wat zijn de genen? Hoe grenzen ze zich af van naburige genen? Bestaat er een los op zichzelf staand gen? Een los gen, repliceert zich niet. Het is dus niet een opzichzelf staande drager van alle eigenschappen "vanzichzelf" en in die zin dus niet elementair te noemen. Evenzo het gehele genoom of al het erfelijke DNA tesamen. Ook dit repliceert niet. Het moet in een juiste - water-eiwitachtige omgeving zitten met allerlei cellulaire compartimentjes, vanelkaar gescheiden door lipidenachtige membraantjes. Ook het genoom is dus niet elementair volgens de definitie. Wat nu - vraag ik je - zijn dan de bouwstenen van de aanbeden en verafgoodde (door dawkins c.s.) darwinistische theorie? Wat zijn de materiele dragers van onze overdraagbare en te kopieren eigenschappen?



Ik beschouw mezelf nog steeds als een snoeiharde darwinist overigens. Maar ik vind niet dat we om de hete brei heen moeten gaan draaien en net doen alsof dit soort vragen beantwoord zijn en te verklaren zijn BINNEN die theorie. Want dat is een grove leugen en riekt naar dogmatiek waar menig jezuiet zijn vinigers bij zal aflikken.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 23 feb 2009, 18:57

Om schreef:
IR schreef:Het gaat mij met name over de benadering van de wereld. Ik zie zelf ook niet zo zeer een verschil tussen materie en geest, maar wel een verschillende invalshoek (tussen wetenschap en religie). Ik ben zelf minder overtuigd van de ultieme werkelijkheid van de materie dan van de Geest (God's). Maar daar gaat het hier niet om. Zoals ik ook al in een reactie aan monique schreef, gaat het mij meer om hoe de beide (wetenschap en religie) tot hun conclusies komen. Ze lijken lijnrecht tegenover elkaar te staan, maar wat nou als ze vanuit elkaars eindpunt naar elkaars beginpunt toebewegen?
Het ligt maar net hoe je naar de dingen kijkt :)
Ja ze hebben zeker een andere invalshoek. Ik had ooit een mooie quote over gelezen, maar het betreffende boek is nu helaas uitgeleend.. het ging ongeveer zo*: "Alleen omdat beide standpunten even fel worden verdedigd betekend niet dat de waarheid ergens in het midden ligt. De felheid aan de ene kant kan simpelweg worden verklaard door de felheid aan de andere kant." Vb: Je broertje heeft een beker laten vallen maar geeft jouw de schuld, boos en bang dat je moeder zijn leugen gelooft ga je er net zo fel tegenin omdat je niet wil dat je onschuldig straf krijgt. Dit betekend dus niet dat de waarheid in het midden ligt en ze beiden schuldig zijn.
Lijkt er dus op dat vasthouden aan je eigen gelijk de objectieve waarheid in de weg staat; iets wat ik ook heb bij religie en in mindere mate wetenschap (hoewel het af en toe omslaat en dan 'zie' ik het vooral bij wetenschap).
Om schreef:Het eindpunt van religie en de wetenschap lijken elkaar uit te sluiten, net als iets niet gelijktijdig zowel kan bestaan als niet bestaan.. hoe moeten zie vanuit hier naar elkaar toe groeien, hoe zie je dit voor je? Oke Jeroens Omnisofie zal hier het een en ander over te zeggen hebben; maar hier heb ik het over een objectieve waarheid en niet de subjectieve waarheid.
Ik vraag me zelf sterk af in hoeverre beide een echt concreet eindpunt hebben. In geval van de wetenschap worden telkens weer nieuwe ontdekkingen gedaan, terwijl in het geval van religie ons het eeuwige leven wacht.
Uiteindelijk zie op dat vlak de ruimte waardoor de 2 nader tot elkaar kunnen komen; een wetenschappelijke ontdekking die het religieuze idee bevestigt. En eigenlijk zie je zoiets al in de quantumechanica gebeuren.. vraag is of we de objectieve waarheid nog wel kunnen herkennen, aangezien we al tijden 'vastzitten' aan onze eigen subjectieve kijk
Om schreef:* Dat klinkt als een inleiding voor een liedje, moest even gezegd worden =)
lol so true.. miss moeten we het bijbehorende liedje maar schrijven in een ander subforum ;)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 12
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 23 feb 2009, 20:39

Even een korte reactie, later op de avond meer.
Leuk dat je weer post Ziznl =)

Het grote probleem dat ik heb met theorieën als ID en creationisme wordt onbedoeld mooi verwoord door IR:

"Ik vraag me zelf sterk af in hoeverre beide een echt concreet eindpunt hebben. In geval van de wetenschap worden telkens weer nieuwe ontdekkingen gedaan, terwijl in het geval van religie ons het eeuwige leven wacht.
Uiteindelijk zie op dat vlak de ruimte waardoor de 2 nader tot elkaar kunnen komen; een wetenschappelijke ontdekking die het religieuze idee bevestigt. "

Dan met name het laatste. Het lijkt wel alsof religie alleen wetenschap accepteert als het in dienst staat van religie, maar als het iets van de religie ontkracht of tegenspreekt dan doet men niets men deze resultaten. Andersom ben ik nog altijd hoopvol dat wetenschappers die theorieën meteen zullen aanvaarden zodra het bewijs in die richting wijst; de ene groep op zoek naar waarheid, de andere groep weet het al.

Monique
Posts in topic: 12
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2008, 13:29
Contacteer:

Bericht door Monique » 24 feb 2009, 14:51

yopi schreef:
Hoe stel je je dit voor bij kinderen? Of liever gezegd in de loop van hun ontwikkeling? Of in je eigen ontwikkeling (?), want er is een moment geweest waarop je zo bent gaan denken. [...]
Het is soms heel moeilijk om onder woorden te brengen wat gevoelsmatig al lang evident is. Ik denk dat je in de loop der tijd woorden gaat vinden. In dit geval heb ik de woorden kunnen vinden met behulp van Hegel.
Er is denk ik niet echt een moment geweest dat ik zo ben gaan denken. Ik heb dit altijd al wel zo ervaren.
Hopelijk is dit een antwoord op je vraag.
yopi schreef: Zou het niet prettig zijn als op scholen zulk soort gedachten ook eens voor te leggen?
Nou en of!
yopi schreef: Dan ziet het grote tableau van de evolutie er toch ook anders uit.
Hoezo?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 feb 2009, 15:30

@Monique
Ik bedoelde eigenlijk dat bij kinderen en in je eigen vroegere ontwikkeling introspectie en binnen/buiten nog niet zo aan de orde is.

Met dat tableau bedoelde ik dat dit een filmisch fantasma van de buitenkant van de ontwikkeling is en dat het mooi zou zijn als ook de binnenkant aan de orde zou komen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten