Hoort het scheppingsverhaal thuis op school?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 24 feb 2009, 16:41

yopi schreef: Met dat tableau bedoelde ik dat dit een filmisch fantasma van de buitenkant van de ontwikkeling is en dat het mooi zou zijn als ook de binnenkant aan de orde zou komen.
Sorry, dat ik stoor; maar ik voel me weer enorm geroepen om je iets toe te BRULLEN.
Als je - steeds opnieuw van uit alle hoeken - de binnenkant aan de orde wil laten komen, dan betekent dat je weer heerlijk aan de buitenkant hebt plaats genomen. Het enige wat je dan ziet is dat filmische fantasma waar je zelf over spreekt. Een vreemde voor jezelf.


De binnenkant komt echter volledig aan bod als je naar buiten kijkt. (--> en dan praat je niet over "binnen en buitenkanten", dan ben je 'gewoon' bezig met dingen te doen, die je doet). Jouw "binnenkant" is dan onmiddellijk aanwezig als subject en dus als object absoluut onzichtbaar. Je bemerkt - achteraf - alleen de konsekwenties van je subjectieve aanwezigheid. Een konsekwentie is objectief en onmiddellijk bewustzijn van de buitenwereld. Een konsekwentie kan ook zijn een reflectieve en bemiddeld zelfbewustzijn en dan voel je iets, denk je iets en misschien begeer je ook wel iets. Maar al die dingen zijn bemiddeld ofwel intentioneel. HEt betreft zowel bij het gevoel, als de begeerte als de gedachte een objectief afstandelijk en bemiddeld "IETS"

Hoe kom jij in slaap? Hoe handel jij in een roes? Of doe je werkelijk indirect?
O:)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 feb 2009, 00:18

Goed dat je me een en ander weer es onder ogen brengt ziznl, maar je weet toch ook wel hoe populair wetenschappelijke verhaaltjes over de evolutie er uit zien? Ongeveer net zo als de plaatjes van creationisten in bijvoorbeeld de Jehova blaadjes e.d. Dat bedoel ik met filmische fantasma's.

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 12
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 25 feb 2009, 00:43

"URK - Kees van Helden, de initiatiefnemer van de Evolutie of Scheppingbrochure, is vanwege zijn folder met de dood bedreigd. De Urker stapte naar de politie, maar deed nog geen aangifte. Dat zei Van Helden dinsdag. "

Link: http://www.nu.nl/algemeen/1922596/man-a ... reigd.html

Jammer dat ook dit gedrag evolutionaire voordelen oplevert :(
Ziznl schreef:Scherp gezien! De grote denkfout dan van de darwinisten is dat ze schijnen te vergeten, dat er IETS is dat evolueert in IETS-ANDERS. Zo beschouwd zijn darwinisten dus niet zozeer naturalisten alswel dualisten, die via de achterdeur dingen onderscheidt van omgevingsfactoren en zo twee verschillende zaken binnentovert: de intelligent-designer is dan nog zo sportief dat hij/zij ze via de voordeur binnentovert. What's the difference, I ask you?
Is er een mogelijkheid om misschien een onderscheid te maken in darwinisten en evolutietheorie-aanhangers? Want zoals het topic van Arjen al aantoont kunnen er nog meer ideeën aan het darwinisme kleven dan alleen het idee van evolutie. Ik snap toch nog niet goed hoe je ze kan vergelijken met dualisten. Dualisten zien meestal 2 zaken die naast elkaar bestaan en enigszins tegengestelden zijn, darwinisme (althans de evolutie) ziet één ding die overgaat naar een ander. Het element tijd is hierbij belangrijk. Het splits zich af, of het veranderd. En wat bedoel je met dingen scheiden van omgevingsfactoren? ZOals ik het begrepen heb ziet het alles behoorlijk als een geheel waarin de componenten interdependent van elkaar zijn. Je speelt hier echter met retoriek en doet het somewhat voorkomen alsof het beter is om een "sluitende" verklaring te hebben zonder enig goed bewijs dan een verklaring met veel bewijs maar waar nog een aantal dingen onduidelijk zijn. Wel frappant dat Goden en religies ook zo ontstaan. The difference lies in the truth and reason!
Ziznl schreef:Verder is het al een tijdje common-sense dat een simpele oorzaak, complexe gevolgen kan hebben. (de non-lineaire dynamica of chaostheorie is je vast niet onbekend!)
De intelligent-designer kan dus wel degelijk heel eenvoudig zijn. Het is de darwinist in jou nu, die gelijk een antropomorf soort complexe godachtige designer fantaseert! Wat als de intelligent designer niets meer of minder is dan een unified theory of everything is, een principiele natuurwet dus.
Yeah een simpele oorzaak kan complexe gevolgen hebben, dat klopt helemaal. Echter bekritiseerde ik de ID-theorie op zijn eigen fundamenten, waarvan een behoorlijk belangrijke die van de onherleidbare complexiteit en gespecificeerde complexiteit is. Als een theorie zijn eigen toets niet haalt dan lijkt het me het krachtigste argument tegen ID. Ik beredeneerde dus bewust vanuit die invalshoek. Verder vind ik het behoorlijk vreemd om te spreken van een designer als je het hebt over een natuurwet of theorie; deze dingen hebben geen bewustzijn/bedoeling/agenda of iets dergelijks. Je hebt gelijk, ID spreekt niet nadrukkelijk over een God toch is dit wel wat er doorgaans mee bedoeld wordt; het is zeker wat de meesten er in zien. Zelfs als ID een unified theory of everything/natuurwet impliceert wil ik daarvoor wel eerst goede argumenten zien voordat ik deze theorie serieus kan nemen als zijnde een waarschijnlijkheid. Toch bedankt voor je waarschuwing om dit niet meteen automatisch aan te nemen.
ziznl schreef: Ook hier heb je natuurlijk gelijk.
Maar ook hier vergeet je blijkbaar iets anders. De logica en rationele argumenten zelf zijn inmiddels de dogmatiek ten top. Algoritmes die via het toetsenbord kunnen worden ingeklopt verlopen logisch en algoritmisch en gedetermineerd. Het enige dat aan dogmatiek lijkt te ontsnappen is jouw 'geest' --> de 'nous' Je kunt de geest beschouwen als een illusie of een fantasie. Dat is in ieder geval mijn visie hierover. Het is dan echter wel een creatieve illusie, misschien wel een intelligent designer of dat wat er van over is?!?!?!
Je doelt hier op het skepticisme/Transendentale idealisme wat eigenlijk zegt dat zelfs de bewijzen voor evolutie-theorie niet te vertrouwen zijn en dat je alleen zeker kunt zijn van je eigen bestaan (beetje Descartes erbij gooien?) ? Interessante, moeilijk om consequent in te zijn - visie.. kan je het enigszins ophelderen?
Ziznl schreef:Dit behelst de discussie tussen ID en darwinisme. Ik - als darwinist - beschuldig de darwinisten meer en meer van dogmatisme; een dogmatisme dat stelling heeft genomen tegen intelligent design. Een vooraf ingenomen keuze dus, een uitsluiten van mogelijkheden. En dat laatste vind ik fundamenteel onwetenschappelijk en fundamenteel dogmatisch.
Je hebt helemaal gelijk. Strikt gezien kunnen we er allemaal alleen maar agnostisch tegenover staan, voorlopig althans. Uitsluiten is niet iets wat ik met ID heb gedaan, de deur staat echter wel op en klein kiertje. Ik zelf zou niet zo goed weten wie nou de Darwinisten zijn, welke mensen behoren tot deze groep? Sommigen denken nooit over dit soort zaken na en praten hun biologie docent na, zijn dit dan Darwinisten? Ik weet het niet zo goed, wat wel zeker is denk ik is dat de polarisatie tussen de 2 kampen toeneemt en dat is jammer. Beledigt worden is weer helemaal hot!

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 25 feb 2009, 00:57

Wat is een darwinist?

De term 'darwinisme' wordt zelden gebruikt door biologen, maar wordt soms gebruikt door filosofen, wiskundigen en sociale wetenschappers om evolutionele processen te omschrijven die lijken op de evolutie van het leven.

Een darwinist denkt in (zoekt naar of gelooft in) evoluërende processen die niet gelijk zijn aan, maar lijken op, de evolutie van het leven, lees ik (tussen de regels) op wikipedia.

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 12
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 25 feb 2009, 01:21

check de Engelse wiki variant van het Darwinisme en de term wordt al heel wat diffuser.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 25 feb 2009, 09:37

Ja, dat klopt.

Het is wel lekker blaten nevertheless met diffuse gespreksonderwerpen.

Neem bijvoorbeeld de uitgangsvraag Hoort het scheppingsverhaal thuis op school?: deze vraag kan ik opvatten als:
  • "Hoort het scheppingsverhaal op scholen onderwezen te worden als een van de verklaringen voor het ontstaan van het heelal, de aarde en leven?"
maar ook als:
  • "Hoort het scheppingsverhaal op scholen verteld te worden als belangrijk verhaal van de grote monotheïstische levensbeschouwingen? (en hoort in dat rijtje ook het de zondvloed, de aartsvaders, de exodus, de koningen en profeten, de ballingschappen, het kruisigings- en opstandingsverhaal, of de slag bij Badr en Oehoed?)".
Ik vind zelf niet dat op school niet als feit onderwezen moet worden wat minstens twee duizend jaar geleden werd opgeschreven.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 25 feb 2009, 11:19

Om schreef:"URK - Kees van Helden, de initiatiefnemer van de Evolutie of Scheppingbrochure, is vanwege zijn folder met de dood bedreigd. De Urker stapte naar de politie, maar deed nog geen aangifte. Dat zei Van Helden dinsdag. "

Link: http://www.nu.nl/algemeen/1922596/man-a ... reigd.html

Jammer dat ook dit gedrag evolutionaire voordelen oplevert :(
Tja....genetisch zijn we in de afgelopen 500 jaar niet fundamenteel veranderd. We zijn dus genetisch-natuurlijke monsters, die onder de 'juiste' omstandigheden in staat zijn om te dreigen met de dood. Sommigen onder ons zijn zelfs in staat om te doden.

Mij stuit met name tegen de borst het feit dat bedreigingen - ook ernstige bedreigingen - nogal gemakkelijk en vrijblijvend gedaan kunnen worden op een manier waardoor je -als bedreiger - volledig buiten schot blijft. Van mij mag je zeggen en zelfs dreigen wat je wilt. Maar ik wil je wel zien als je dreigt, dan kan ik je eventueel aanpakken. Ik heb een verschrikkelijke hekel aan dreigingen vanachter mijn rug ofzo of ergens vanuit een verborgen hoekje. Daar word ik zelf nogal pislink van. :-(


Is er een mogelijkheid om misschien een onderscheid te maken in darwinisten en evolutietheorie-aanhangers? Want zoals het topic van Arjen al aantoont kunnen er nog meer ideeën aan het darwinisme kleven dan alleen het idee van evolutie.
Ik vind het prima om dat onderscheid te maken. Voor mij is het onderscheid in eerste instantie dan nog niet helemaal duidelijk, maar je mag van mij gerust vragen om het woord darwinist te vervangen door evolutietheorie-aanhanger. Voor mij zijn ze synoniem en ik heb niet een directe voorkeur voor het ene of het andere woord.
Ik snap toch nog niet goed hoe je ze kan vergelijken met dualisten. Dualisten zien meestal 2 zaken die naast elkaar bestaan en enigszins tegengestelden zijn, darwinisme (althans de evolutie) ziet één ding die overgaat naar een ander. Het element tijd is hierbij belangrijk. Het splits zich af, of het veranderd. En wat bedoel je met dingen scheiden van omgevingsfactoren? ZOals ik het begrepen heb ziet het alles behoorlijk als een geheel waarin de componenten interdependent van elkaar zijn.
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt. En ik snap denk ik je verwarring eigenlijk ook wel. Een dualist is iemand die twee zaken kan onderscheiden die naast elkaar kunnen bestaan zonder van identiteit te veranderen. Dat wil natuurlijk nog NIET zeggen dat er tussen die onderscheiden zaken geen interactie en interdepentie mogelijk is!!!! Er is wel degelijk interactie en interdepentie mogelijk. De dualist in de filosofie bij uitstek is Descartes. Descartes heeft nooit en te nimmer ontkent dat er tussen lichaam en geest een interactie plaatsvindt! (Sterker nog: hij heeft getract deze interactie te verklaren. Maar omdat hij daarin faalde, moest hij de 'hypothese' god invoeren. Deze hypothese is overigens door de als extreme materialist bekend staande Laplace als onnodig verondersteld, mits er een intellect zou bestaan, dat tegelijk alle beginvoorwaarden van het gehele universum zou weten, een dergelijk intellect is al een behoorlijk intelligent designer: nietwaar!!! Maar dit terzijde.)
Waar ik tegen ageer is - en dat gebeurt met name in het kamp van de evolutieleer en van de naturalisten en materialisten - dat er een vals dualistisch spelletje wordt gespeeld. (overigens zijn er meer dan voldoende serieuse evolutionisten, materialisten en naturalisten, die dit spelletje niet spelen hoor, het valse spelletje wordt met name gespeeld door semi-filosofische en semi-wetenschappelijke populaire en populistische snelscorende kopieermachientjes wordt gespeeld).

Dit spelletje gaat als volgt. We onderscheiden net als de dualisten twee zaken; vervolgens stellen we 1 zaak vast als gegeven, namelijk de materie. De andere zaak gaan we vervolgens op alle mogelijke manieren ontkennen, alsof die niet bestaat of niet ter zake doet of slechts een onbelangrijke bijzaak is.

1/ door te stellen dat de geest niets meer dan een illusie is (--> door mensenbreinen voortgebracht---> vraag die onbeantwoord blijft is dan wat de aard van die illusie is, maar dat wordt dan een reductio tot in het absurde)

2/ door te stellen, dat de geest NOG niet te verklaren is uit de materie, maar dat dat een kwestie is van tijd, onze huidige wetenschappelijke kennis is nog genoeg toegerust om de geest te verklaren, maar dit komt vanzelf wel in de toekomst.

3/ door de geest gelijk te stellen met god en religie en spookverschijnselen en vervolgens sprookjes,godsdiensten en andere leuke verhalen weer belachelijk te maken of weer als illusie weg te zetten zoals bij 1/ of als iets wat NOG niet verklaart kan worden zoals bij 2/

4/ door de geest als een soort afwijking, foutje of onschuldig en onverklaarbaar bijprodukt te beschouwen dat straffeloos genegeerd mag worden.

5/ door de geest niet expliciet te ontkennen, maar zich juist te beroepen op de beperkingen van die geest ons met betrekking tot het verklaren hiervan bescheiden op te stellen en dus maar zeggen dat het zinloos is om er mee aan de slag te gaan omdat het nergens toe leidt.

In alle 5 gevallen is er sprake van een ontkenning, negeren, of aanvallen van de geest, die op voorhand dan wel eerst moet worden aangenomen om het uberhaupt te kunnen ontkennen, negeren of aanvallen.

Een zeer scherpe geest als Daniel Dennett, die vaak wordt aangevoerd als iemand die bewezen zou hebben, dat het bewustzijn te verklaren is door materiele principes.en daarmee materialisme en darwinisme als theorie bewezen zou hebben, is iemand die de geest absoluut niet ontkent. Ook hij neemt de geest als uitgangspunt, maar hij doordringt deze geest tot in de uiterste hoeken met materiele en darwinistische principes, waardoor hij heel wat geestige en geestelijke dingen daadwerkelijk weet te verklaren, zonder ook maar het minste of geringste aan ontkenning van die geest. Hoewel Dennett zelf meestal geen duidelijke antwoorden geeft over welke stelling hij inneemt, als hem gevraagd wordt of hij materialist is, is het duidelijk dat hij een dualistisch standpunt inneemt.

Een uitgebreidde site over dualisme is de site van David Chalmers. Deze heeft als hobby alles wat er filosofisch over dualisme te zeggen is te verzamelen op een website.
David Chalmers

Een andere moderne cartesiaan is Noam Chomsky.
Je speelt hier echter met retoriek en doet het somewhat voorkomen alsof het beter is om een "sluitende" verklaring te hebben zonder enig goed bewijs dan een verklaring met veel bewijs maar waar nog een aantal dingen onduidelijk zijn. Wel frappant dat Goden en religies ook zo ontstaan. The difference lies in the truth and reason!

PAS OP: niet zomaar mensen beschuldigen van retorische truckjes als dat bedoelt is om ze monddood te maken, het werkt vaak als een rode lap!!!!
Ik hoop dat je deze beschuldiging zal terugnemen, want juist dit is - hopelijk onbedoelde - retoriek ten top! Truck: degene die de andere het eerst met de term retoriek voor zijn kop slaat heeft gewonnen, want daarmee is de ander ontmaskert als een valsspeler. Dat lijkt je onderliggende boodschap die je niet direct uitspreekt hier.
Of je neemt mijn argumenten serieus en je gaat er serieus opin, of je neemt ze niet serieus en je gaat er niet serieus opin. Maar niet een beetje half verscholen zeggen dat ik een "valsspelende" retoricus ben, want dat vind ik een heel nare manier van iemand wind uit de zeilen nemen. Het kan zo zijn overigens dat ik hier ietwat overgevoelig op reageer, excuses in dat geval.

Lees alsjeblieft je eigen stukje tekst door en probeer het eens op jezelf toe te passen. Juist dit is toch een rijtje oneigenlijk argumentatie wat je hier gebruikt. Schermen met woorden als waarheid en rede en verstand aan de ene kant; en aan de andere kant belachelijk maken of ter discussie stellen van verklaringen die sluitend zijn zonder goed bewijs.

Een sluitende verklaring is NOOIT te bewijzen. En een bewijs is alleen maar te leveren BINNEN een verklaring of een theorie. Een bewijs is NOOIT te leveren BUITEN de betreffende de theorie. Er is dus eerst een theorie en daarna kun je pas over bewijzen gaan praten. Wil je dus bewijzen zien, dan zul je dus gebruik moeten maken van een theorie. Zie je ergens bewijzen, dan impliceert dit het bestaan van een onderliggend vaak verborgen gehouden theorie.

Newton was een geniale alchemist en een geniale wiskundige en een geniale natuurkundige, maar een waardelose filosoof. Hij meende namelijk dat zijn theorie over de zwaartekracht geen theorie was, maar een bewijs! Deze fout is pas door Kant en Einstein ingezien. En nu lopen de meeste pseudowetenschappers nog steeds met deze fout te schermen. Hoe wil of kun je iets bewijzen zonder onderliggende theorie?????????????????????????????

Dit is overigens wel een essentiele kritiek richting evolutietheorie. De theorie kan zich zelf niet ter discussie stellen. Het kan allleen maar verklaringskracht bieden binnen zijn eigen theorie. De theorie zelf kan dus nooit gebruikt worden om te bewijzen dat een andere theorie onjuist is.
Ik wijs vervolgens elke aanhanger van de evolutietheorie erop dat ze een theorie aanhangen en dat de kleine dingetjes die even nog niet zijn te verklaren hierin VELE malen groter zijn dan velen zelf menen. De kleine dingetjes worden maar al te vaak onder het kleed geveegd. Een van die kleine dingetjes is al de eerste stap, het feit dat er eerst "IETS" moet zijn dat evolueert. Of dit iets nu een mens, een virus, een planeet, een bewustzijn of een sterrenstelsel is, doet er dan nog even niet toe. Dit "iets" wordt vervolgens als oninteressant gegeven dat niet verklaard behoeft te worden even vergeten, terwijl dit zelfde "IETS" even later plotseling weer opduikt als "iets' dat door de evolutie is verklaard. De evolutie heeft dit "iets' wel degelijk bewerkt of gevormd, maar het heeft dit "iets' zeer zeker niet verklaard!

OF: (ook een gevaarlijke techniek in deze tijd van empirisch-specialisten die als schoenmakers trots zijn om bij hun eigen leest te blijven en alleen maar trots over hun bewijzen praten terwijl ze geen benul meer hebben, van welke theorie ze hiervoor eigenlijk gebruiken) overgelaten aan anderen met de opmerking dat dit "iets" ongetwijfeld al door 'anderen' is verklaard (en dan wordt meestal verwezen naar de volstrekt speculatieve theorie van de bigbang ---> een theorie die overigens zodanig deistisch (deistisch wil dus zeggen: zeker niet atheistisch of agnostisch) is als de hell omdat het een eerste beweger veronderstelt, die zich daarna terugtrekt en niet meer met de wereld bemoeid---> deze eerste beweger die de bigbang heeft laten plaatsvinden wordt vervolgens ook onder het kleed geveegd met de toevallige uitkomst van een toevallig stochastisch quantummechanisch verschijnsel. Ofwel de eerste beweger is een stochastische regel die op WAT (een zero-point-quantum-veld(????)) wordt toegepast???? Ik hoef er nu niet meer op te wijzen dat quantummechanica gebruik maakt van theorieen over kansrekening. Theorieen die zichzelf overigens niet kunnen bewijzen, maar wel bewijzen kunnen leveren, binnen die theorie dan. Binnen die theorie is nog steeds geen bewijs te vinden voor die theorie zelf.


Yeah een simpele oorzaak kan complexe gevolgen hebben, dat klopt helemaal. Echter bekritiseerde ik de ID-theorie op zijn eigen fundamenten, waarvan een behoorlijk belangrijke die van de onherleidbare complexiteit en gespecificeerde complexiteit is. Als een theorie zijn eigen toets niet haalt dan lijkt het me het krachtigste argument tegen ID.
Een theorie die zijn eigen toets niet haalt!?!?!?!? Geen enkele theorie haalt zijn eigen toets!!!!!. Ik vind dat je ouderwetse wetenschapstheoretici als Popper, Kuhn, Lakatos wel moet begrijpen voordat je dit soort dingen in gaat zetten als argument.

Persoonlijk ken Ik maar 1 theorie die zijn eigen toets kan halen en dat is de theorie van de als dualist neergezette Descartes. Ik weet niet of jij nog op de hoogte bent van zelfverklarende theorieen. Zo ja, dan mag je ze naar voren brengen. Want ik ben daar hevig in geinteresseerd.
De overige theorieen zijn theorieen en kunnen zichzelf dus nooit verklaren. Dat is een feit dat wiskundigen ook zoveel pijn heeft gedaan (stelling van Godel). Die pijn duurde vervolgens maar kort, want we gingen vervolgens op pragmatische wijze ermee aan de slag. Je probeert hier - bewust of onbewust, dat weet ik nog even niet - van twee walletjes tegelijk te eten. Enerzijds claim je het recht een theorie te rechtvaardigen met heel veel bewijs dat met behulp en gebruikmaken van die theorie is opgesteld en vind je dat enkele kleine dingetjes oa de dingetjes die de theorie zelf zouden moeten verklaren niet zo belangrijk zijn, omdat ze in het niet vallen bij het overvloedige bewijs binnen de theorie. Anderzijds claim je dat een zogenaamde concurrerende theorie niet waar kan zijn omdat die zichzelf niet eens kan bewijzen.

En nogmaals, wie van ons beiden heeft het nu over onherleidbare of gespecifeerde complexiteit. Ik heb de 'eerste beweger' (--> of 1e beweging voor mijn part, of 1e verstoring, of 1e balancering of 1e materie of 1e whatever) nog niet ingevuld hoor. Jij bent hier degene die beweert dat die "eerste beweger" onwijs complex of antropomorf en goddelijk moet zijn. Daarmee ben jij feitelijk de creationist of de intelligent designer ten top. Alleen je probeert dat onder tafel te vegen of als onbelangrijk weg te wuiven.
Ik beredeneerde dus bewust vanuit die invalshoek. Verder vind ik het behoorlijk vreemd om te spreken van een designer als je het hebt over een natuurwet of theorie; deze dingen hebben geen bewustzijn/bedoeling/agenda of iets dergelijks.
Ik laat dat dus ook open. Jij gaat er juist van uit dat er bewustzijn/bedoeling/agenda zou moeten zijn als de term 'designer' valt. Ik probeer de term 'designer' als een grote onbekende variabele te beschouwen. Ik vul die grote onbekende variabele dus niet in met een bewustzijn, bedoeling of agenda. Je fantaseer op voorhand al teveel invulling en beeld bij het begrip. Deze eigen invulling van dit begrip moet je vervolgens met alle kracht weer gaan bestrijden. Dat is best. Gemakkelijker is om het gelijk "open" te laten.

Je hebt gelijk, ID spreekt niet nadrukkelijk over een God toch is dit wel wat er doorgaans mee bedoeld wordt; het is zeker wat de meesten er in zien. Zelfs als ID een unified theory of everything/natuurwet impliceert wil ik daarvoor wel eerst goede argumenten zien voordat ik deze theorie serieus kan nemen als zijnde een waarschijnlijkheid. Toch bedankt voor je waarschuwing om dit niet meteen automatisch aan te nemen.
Wat er doorgaans bedoeld wordt weet ik niet zozeer.
Ik kan overigens maar 1 goed argument verzinnen. En als jij dat niet goed genoeg vind, dan heeft verder praten inderdaad geen zin. Het argument is afkomstig uit het twijfelexperiment van Descartes. Er is een zekerheid, die ik niet kan betwijfelen, dat is het feit dat ik twijfel. Omdat er twijfel bestaat, bestaat er dus iets. En aan dit iets is een twijfelaar en een twijfel te onderscheiden. Beide zaken zijn dus onbetwijfelbaar. ETc. etc. Ik neem aan dat je dit twijfelexperimentje hebt gedaan en ik hoop dat je niet zo naief of arrogant bent om te beweren dat dit verleden tijd is en al lang is weerlegd ofzo...Want dan mag je met argumenten komen ( en dus niet met bronnen, die beweren dat dit ontkracht is, maar met daadwerkelijke argumenten die dit ontkrachten)



Je doelt hier op het skepticisme/Transendentale idealisme wat eigenlijk zegt dat zelfs de bewijzen voor evolutie-theorie niet te vertrouwen zijn en dat je alleen zeker kunt zijn van je eigen bestaan (beetje Descartes erbij gooien?) ? Interessante, moeilijk om consequent in te zijn - visie.. kan je het enigszins ophelderen?
Ik doel inderdaad op het twijfelexperiment van descartes. Hierboven al enige opheldering. In het tweegesprek met Okke blaat ik hier ook nog wat over. Waarom kun je moeilijk konsekwent hierin zijn???? Ik heb het dus niet over skepticisme en ook niet over transcendentaal idealisme. Skepticisme en transcendentaal idealisme zijn gekozen "eindpunten", respectievelijk door Hume en Kant, terwijl ze aan het worstelen zijn geweest met onder andere descartes. Ik blijf nog eventjes bij descartes hangen. Want als we hier al de weg gaan kwijt raken, zullen we elkaar waarschijnlijk nooit kunnen begrijpen.
Je hebt helemaal gelijk. Strikt gezien kunnen we er allemaal alleen maar agnostisch tegenover staan, voorlopig althans.
Agnostisch is echt een illusie. Noem het dan gewoon sceptisch. Je kunt niet iets weten en vervolgens vlug zeggen dat je dit toch eigenlijk niet weet. Je kunt wel iets weten en dit vervolgens gaan betwijfelen. Je kunt ook iets weten en ervan beweren dat je dit gelooft. Maar je kunt in mijn ogen niet iets weten en zeggen dat je dat juist niet weet. Agnosticisme is de eerste grote stap met dingen onder het tapijt vegen en vervolgens heel snel te vergeten dat die dingen bestaan.

Uitsluiten is niet iets wat ik met ID heb gedaan, de deur staat echter wel op en klein kiertje. Ik zelf zou niet zo goed weten wie nou de Darwinisten zijn, welke mensen behoren tot deze groep? Sommigen denken nooit over dit soort zaken na en praten hun biologie docent na, zijn dit dan Darwinisten? Ik weet het niet zo goed, wat wel zeker is denk ik is dat de polarisatie tussen de 2 kampen toeneemt en dat is jammer. Beledigt worden is weer helemaal hot!
Hier kan ik je helemaal volgen en ik ben het volledig met je vragen en vaststelling eens hier. Wel wil ik toevoegen dat beledigd worden en beledigen twee kanten van de medaille zijn. Er is iemand voor nodig die - passief - gevoelig moet zijn voor beledigingen en er is iemand voor nodig die - aktief - moet zijn met het beledigen.

Ik heb - zoals eerder gezegd - veel moeite met vrijblijvende beledigers. Het vrijblijvende is dan de verscholen en hypocriete manier van beledigen. Beledigen als een keffertje, die achter de rokken gaat schuilen als je een trap terug wil geven. Of beledigen en vervolgens onschuldig dommetje spelen. OF beledigen en weigeren te aanvaarden dat dit beledigend is geweest, omdat het niet zo is bedoeld! Onbedoelde en verborgen beledigingen, met andere woorden, beledigers, die niet wensen aangeproken te worden op hun beledigingen of vinden dat hun beledigingen gerechtvaardigd zijn en dat weerwoorden of acties hiertegen onzinnig zijn, vind ik nogal laf en zelfs walgelijk. Het is duidelijk dat ik op dit soort beledigers nogal (over)gevoelig reageer.

Openlijke belediginen vindt ik in die zin vele malen minder beledigend. Dat komt omdat ik daar veel minder gevoelig voor ben. Ik kan dan zelf de aktieve belediger zien en recht in de ogen aankijken en van repliek voorzien. Dat beschouw ik zeg maar als een 'positieve' belediging of een 'eerlijke kritiek' .



****EDIT******
Ik heb getracht nog enkele toevoegingen te doen en vooral wat schrijffouten te verwijderen, maar ik ben daar halverwege weer mee gestopt. Excuses dus voor de resterende schrijffouten, die best storend kunnen zijn in zo'n lap tekst natuurlijk. Maar ik hoop dat je je er niet teveel door uit het veld laat slaan. :greins:


Ik hoop twee dingen van harte. In de eerste plaats dat je iets aan deze post hebt. En in de tweede plaats dat je er serieus op in zult gaan! :)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 12
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 25 feb 2009, 16:04

@ Okke
Touché.
Ik kan me grotendeels wel vinden in je standpunt (al vind ik niet dat de details van de bijbel onderwezen moeten worden).

@ Ziznl

Jemig ik dacht dat ik lang van stof was maar jij bent mijn overtreffende stap, ik zal proberen er een coherent antwoord op te geven ;)

Tja....genetisch zijn we in de afgelopen 500 jaar niet fundamenteel veranderd. We zijn dus genetisch-natuurlijke monsters, die onder de 'juiste' omstandigheden in staat zijn om te dreigen met de dood. Sommigen onder ons zijn zelfs in staat om te doden.
Iedereen is in staat om te doden ? =) Is dit gedrag een bij-effect van religies of een hoofd-effect? Goed, dat is een andere discussie.
Verder ben ik het met je eens wat je zegt over bedreigingen.
Dit spelletje gaat als volgt. We onderscheiden net als de dualisten twee zaken; vervolgens stellen we 1 zaak vast als gegeven, namelijk de materie. De andere zaak gaan we vervolgens op alle mogelijke manieren ontkennen, alsof die niet bestaat of niet ter zake doet of slechts een onbelangrijke bijzaak is.
Stellen evolutionisten werkelijk 2 zaken vast als ze één van die 2 ontkennen? Lijkt mij een contradictio in terminis, of zijn dit alleen die psuedo-wetenschappers/filosofen?. Nogmaals zo lijkt dat voor mij; misschien grijp ik de plan wel volledig mis. Misschien vind jij wel dat er 2 zaken zijn en dat dus de evolutionisten er één ontkennen.
Materialisme, wat vaak hand in hand gaat met de evolutietheorie, leek mij juist de tegenhanger van het dualisme, het monisme.

Voor mij is geest een bijzonder ongrijpbaar concept en ik vind het moeilijk om erover te discussiëren, niet om erover te filosoferen. Zo verstaat de één er iets compleet anders onder dan een ander. Daarnaast maakt het niet zoveel uit waarin het zijn oorsprong vind voor mij, als dit het materie is dan blijft het concept/idee van de geest hetzelfde namelijk zoals het nu is. Onder geest versta ik je bewustzijn, verstand, cognitie; hoe dit werkt en wat de relatie hiervan is met de meer 'fysiekere' wereld blijft nog altijd interessant. Misschien snap ik toch gedeeltelijk waar jij op doelt, dat er naast je lichamelijke, corporeale bestaan namelijke je lichaam er ook nog een mentaal bestaan is wat dan onder geest valt. Bestaan is hierin dan verschillend. Het is natuurlijk gewoon kijken naar hetzelfde met een andere bril op; brillen met verschillende sterktes.. de een verziend en de ander bijziend. Evolutionisten kunnen best zeggen dat de geest zijn oorsprong vind in de materie maar dat er qua niveaus van bestaan 2 facetten bestaan.

Ik zal zeker weten die website bekijken en Daniel Dennett eens opzoeken, lijkt me zeker interessant. Wellicht dat ik Descartes ook eens ga bekijken, niet een boek lezen aangezien ik nu nog worstel met Nietzsche en Kant. Een andere filosofisch zwaargewicht eraan toevoegen is dus overkill aangezien het allemaal ook moet bezinken.. als je een leuke test/website kent waarin zijn gedachtengoed uiteengezet wordt ben ik zeker benieuwd.
PAS OP: niet zomaar mensen beschuldigen van retorische truckjes als dat bedoelt is om ze monddood te maken, het werkt vaak als een rode lap!!!!
Ik hoop dat je deze beschuldiging zal terugnemen, want juist dit is - hopelijk onbedoelde - retoriek ten top! Truck: degene die de andere het eerst met de term retoriek voor zijn kop slaat heeft gewonnen, want daarmee is de ander ontmaskert als een valsspeler. Dat lijkt je onderliggende boodschap die je niet direct uitspreekt hier.
Of je neemt mijn argumenten serieus en je gaat er serieus opin, of je neemt ze niet serieus en je gaat er niet serieus opin. Maar niet een beetje half verscholen zeggen dat ik een "valsspelende" retoricus ben, want dat vind ik een heel nare manier van iemand wind uit de zeilen nemen. Het kan zo zijn overigens dat ik hier ietwat overgevoelig op reageer, excuses in dat geval.
Zo was het in ieder geval niet bedoeld en het was niet specifiek op jou gericht eigenlijk aangezien je een serieuze gesprekspartner bent maar eerder op mijn beeld gevormd van creationisten. Mijn excuses dus. Soms weet ik ook niet of je mij nu ook gelijkschakelt aan die pseudo-wetenschappers of mij schaart bij gemiddelde darwinist/evolutionist waarover je met een zekere afkeur spreekt vandaar dat het mijn afweermechanisme heeft geactiveerd
Lees alsjeblieft je eigen stukje tekst door en probeer het eens op jezelf toe te passen. Juist dit is toch een rijtje oneigenlijk argumentatie wat je hier gebruikt. Schermen met woorden als waarheid en rede en verstand aan de ene kant; en aan de andere kant belachelijk maken of ter discussie stellen van verklaringen die sluitend zijn zonder goed bewijs.

Een sluitende verklaring is NOOIT te bewijzen. En een bewijs is alleen maar te leveren BINNEN een verklaring of een theorie. Een bewijs is NOOIT te leveren BUITEN de betreffende de theorie. Er is dus eerst een theorie en daarna kun je pas over bewijzen gaan praten. Wil je dus bewijzen zien, dan zul je dus gebruik moeten maken van een theorie. Zie je ergens bewijzen, dan impliceert dit het bestaan van een onderliggend vaak verborgen gehouden theorie.
Tja de bewijskracht van de evolutietheorie BINNEN die theorie is dus overweldigend, de bewijzen van ID/creationisme BINNEN de theorie is zeer zeer magertjes. Kant heeft me geleerd dat zelfs zulke empirische bewijzen met een korreltje zout genomen moeten worden, dat is waar, doch is zijn alternatief niet erg pragmatisch.

Verder heb je een punt als ik simpelweg het etiket 'rede, logica en waarheid' consistent op de theorie evolutietheorie plak zonder deze bewijzen te plaatsen waar ik het constant over heb. Dat riekt inderdaad naar dogmatiek. Echter heb ik al een aantal maal in dit topic informatie hierover gegeven en doorverwezen; om al het bewijs hier te plaatsen is monnikenwerk en daarom beroep ik mij helaas op de onderzoeksdrang van anderen hier.
Newton was een geniale alchemist en een geniale wiskundige en een geniale natuurkundige, maar een waardelose filosoof. Hij meende namelijk dat zijn theorie over de zwaartekracht geen theorie was, maar een bewijs! Deze fout is pas door Kant en Einstein ingezien. En nu lopen de meeste pseudowetenschappers nog steeds met deze fout te schermen. Hoe wil of kun je iets bewijzen zonder onderliggende theorie?????????????????????????????

Dit is overigens wel een essentiele kritiek richting evolutietheorie. De theorie kan zich zelf niet ter discussie stellen. Het kan allleen maar verklaringskracht bieden binnen zijn eigen theorie. De theorie zelf kan dus nooit gebruikt worden om te bewijzen dat een andere theorie onjuist is.
Ik wijs vervolgens elke aanhanger van de evolutietheorie erop dat ze een theorie aanhangen en dat de kleine dingetjes die even nog niet zijn te verklaren hierin VELE malen groter zijn dan velen zelf menen.
Yep daarom spreek ik ook altijd van de theorie die voor mij op het moment het meest plausibel lijkt, als ik een betere vind neem ik die onmiddellijk aan. Wel kan je stellen vind ik dat als 2 theorieën elkaar tegenspreken dat het terecht is om de theorie met minder plausibiliteit voorlopig te verwerpen.

Theorie 1: Volgens mij is gras groen omdat ik dit al tigmaal heb ervaren en omdat ik weet dat planten chlorofyl bevatten die ze groen kleurt.

Theorie 2: Volgens mij is gras blauw met witte stippen omdat dit zo geschreven staat en/of omdat ik dit mooier vind.

Om vervolgens theorie 1 te ontkrachten is inderdaad een andere theorie nodig; maar dit betekend niet dat de reeds aanwezige theorieën dit op zich kunnen nemen.. het kan ook nog in het verschiet liggen. Het probleem, zoals jij terecht opmerkt, is een vernauwing van het gezichtsveld waarin wetenschappers/mensen alleen nog maar bezig zijn met bewijzen te verzamelen voor theorie 1 en niet verder kijken.
Ik wijs vervolgens elke aanhanger van de evolutietheorie erop dat ze een theorie aanhangen en dat de kleine dingetjes die even nog niet zijn te verklaren hierin VELE malen groter zijn dan velen zelf menen. De kleine dingetjes worden maar al te vaak onder het kleed geveegd. Een van die kleine dingetjes is al de eerste stap, het feit dat er eerst "IETS" moet zijn dat evolueert. Of dit iets nu een mens, een virus, een planeet, een bewustzijn of een sterrenstelsel is, doet er dan nog even niet toe. Dit "iets" wordt vervolgens als oninteressant gegeven dat niet verklaard behoeft te worden even vergeten, terwijl dit zelfde "IETS" even later plotseling weer opduikt als "iets' dat door de evolutie is verklaard. De evolutie heeft dit "iets' wel degelijk bewerkt of gevormd, maar het heeft dit "iets' zeer zeker niet verklaard!
Een goede opmerking. Ook ik vind die noodzakelijke eerste stap ook nog een beetje vaag; wat was nou het begin? Was er wel een begin? Of misschien is ons begrip van tijd, dat een begin en einde zou impliceren, wel te beperkt. De oerknal is een verklaring maar ik vind hem lang niet zo krachtig als de evolutietheorie. Dat betekend niet dat ik het antwoord MOET vinden in de andere reeds aanwezige theorieën, exploreren zal ik ze wel.

Wat ik mooi vind aan de evolutietheorie is dat het verder ook niet rept over het allereerste begin, of de eerste beweger. Het is simpelweg een verklaring van wat er nu is, niet hoe dit begon. De eerste beweger vind ik ook altijd zo onbevredigend, want wat bewoog die eerste beweger? Volgens diezelfde redenering die een eerste beweger verondersteld, gesteund door onze ervaring van tijd, verondersteld vervolgens eigenlijk daar ook een weer een verklaring voor. Echter wordt dit dan meestal de onbewogen beweger gedoopt om het probleem op te lossen en dat verliest al snel zijn geloofwaardigheid. Creationisme en ID spreken in essentie wel over een onbewogen beweger, of deze beweger zich later nog met het heelal bemoeit maakt in deze discussie dus niet veel uit in mijn ogen.
Persoonlijk ken Ik maar 1 theorie die zijn eigen toets kan halen en dat is de theorie van de als dualist neergezette Descartes. Ik weet niet of jij nog op de hoogte bent van zelfverklarende theorieen. Zo ja, dan mag je ze naar voren brengen. Want ik ben daar hevig in geinteresseerd.
De overige theorieen zijn theorieen en kunnen zichzelf dus nooit verklaren. Dat is een feit dat wiskundigen ook zoveel pijn heeft gedaan (stelling van Godel). Die pijn duurde vervolgens maar kort, want we gingen vervolgens op pragmatische wijze ermee aan de slag. Je probeert hier - bewust of onbewust, dat weet ik nog even niet - van twee walletjes tegelijk te eten. Enerzijds claim je het recht een theorie te rechtvaardigen met heel veel bewijs dat met behulp en gebruikmaken van die theorie is opgesteld en vind je dat enkele kleine dingetjes oa de dingetjes die de theorie zelf zouden moeten verklaren niet zo belangrijk zijn, omdat ze in het niet vallen bij het overvloedige bewijs binnen de theorie. Anderzijds claim je dat een zogenaamde concurrerende theorie niet waar kan zijn omdat die zichzelf niet eens kan bewijzen.
Als de fundamenten waarop een theorie gebouwd, de logica achter de gehele redenatie, onjuist is hoe kan je dan überhaupt ook maar iets van waarde halen uit de conclusies?? Dat is wat ik zie in ID/creationisme. De fundamenten en logica van de evolutietheorie zijn coherent en worden op een juiste wijze doorgevoerd.

Hetzelfde is het geval met onderstaande theorie, ook wel evidentialisme genoemd: "het is irrationeel ook maar iets te geloven zonder het toereikend te kunnen bewijzen" Wat bewijst vervolgens die toets? moeten we ook niet geloven dus volgens zijn eigen fundamenten en redenatie.

ID/creationisme probeert juist van twee walletjes te eten, enerzijds hanteren ze logica om hun theorie tot op een zekere hoogte te verklaren, anderzijds laten ze de logica los op een bepaald punt. Ik zie niet welke "kleine dingetjes" ik even zo makkelijk over het hoofd zie hoor. Kan je me hier op wijzen? Ook vind ik het niet zo leuk dat je aan het contempleren bent dat ik bewust van twee walletjes zou eten!! Dat creëert een smet op mijn bedoelingen.
En nogmaals, wie van ons beiden heeft het nu over onherleidbare of gespecifeerde complexiteit. Ik heb de 'eerste beweger' (--> of 1e beweging voor mijn part, of 1e verstoring, of 1e balancering of 1e materie of 1e whatever) nog niet ingevuld hoor. Jij bent hier degene die beweert dat die "eerste beweger" onwijs complex of antropomorf en goddelijk moet zijn. Daarmee ben jij feitelijk de creationist of de intelligent designer ten top. Alleen je probeert dat onder tafel te vegen of als onbelangrijk weg te wuiven.
Ik had het over ID, de punten waarom het ID komt tot een intelligent designer zijn dus onherleidbare of gespecificeerde complexiteit. We waren toch aan het discussieren over ID/evolutietheorie ? Vervolgens concludeer ik inderdaad dat volgens dezelfde argumenten die eerste beweger nog complexer moet zijn DAARNAAST stel ik dat veel mensen God vinden of zien in deze intelligent designer. Want laten we eerlijk wezen; de christelijke evangelische organisaties lobbyen hier niet voor niets voor in Amerika. Ik zie niet perse een God daarin, maar als ik de argumenten/fundamenten van ID tot op dit punt aanneem moet ik dit ook doorvoeren en dan kom je dus tot een complexe beweger. Je kan niet eerst een universele wet poseren en deze vervolgens niet consequent doorvoeren in je eigen theorie. Dit stel ik aan de kaak; een fout een de redenatie. Het kan best zijn dat er geen complexe designer in den beginne was echter past dit niet zozeer binnen ID.

Ik merk toch een zekere beeldvorming bij jou over mij waar ik mij totaal niet in kan vinden, ik kom blijkbaar op jouw over als een berekende retoricus die alleen maar puntjes wil scoren en discussies wil winnen?? Ik hoop van harte dat dit niet zo is; tegelijkertijd voel ik een onmacht om dit gevoel weg te nemen. Soms denk ik dat wij eigenlijk behoorlijk dichtbij elkaar liggen qua standpunt en soms bemerkt ik een afstand; wellicht gecreëerd door een verschil in taalgebruik/stijl, who knows?
Ik laat dat dus ook open. Jij gaat er juist van uit dat er bewustzijn/bedoeling/agenda zou moeten zijn als de term 'designer' valt. Ik probeer de term 'designer' als een grote onbekende variabele te beschouwen. Ik vul die grote onbekende variabele dus niet in met een bewustzijn, bedoeling of agenda. Je fantaseer op voorhand al teveel invulling en beeld bij het begrip. Deze eigen invulling van dit begrip moet je vervolgens met alle kracht weer gaan bestrijden. Dat is best. Gemakkelijker is om het gelijk "open" te laten.
Fijn, daar kan ik mij inderdaad beter in vinden. Alhoewel weet ik niet precies hoe je dan nog in het ID-verhaal past. Ik had het over de standpunten/visie van ID niet zozeer over die van jouw aangezien ik die niet wist/weet. Dus geen gefantaseer maar gefilosofeer over ID. Over jouw visie had ik moeten fantaseren inderdaad.
Wat er doorgaans bedoeld wordt weet ik niet zozeer.
Ik kan overigens maar 1 goed argument verzinnen. En als jij dat niet goed genoeg vind, dan heeft verder praten inderdaad geen zin. Het argument is afkomstig uit het twijfelexperiment van Descartes. Er is een zekerheid, die ik niet kan betwijfelen, dat is het feit dat ik twijfel. Omdat er twijfel bestaat, bestaat er dus iets. En aan dit iets is een twijfelaar en een twijfel te onderscheiden. Beide zaken zijn dus onbetwijfelbaar. ETc. etc. Ik neem aan dat je dit twijfelexperimentje hebt gedaan en ik hoop dat je niet zo naief of arrogant bent om te beweren dat dit verleden tijd is en al lang is weerlegd ofzo...Want dan mag je met argumenten komen ( en dus niet met bronnen, die beweren dat dit ontkracht is, maar met daadwerkelijke argumenten die dit ontkrachten)
De intimidatie vooraf is nergens voor nodig want ik kan me daarin goed vinden hoor. Toch nog een vraagje; is dit niet een gateway om op tal van zaken agnostisch/skeptisch te worden, zelfs tot in het absurde aan toe?
Ik doel inderdaad op het twijfelexperiment van descartes. Hierboven al enige opheldering. In het tweegesprek met Okke blaat ik hier ook nog wat over. Waarom kun je moeilijk konsekwent hierin zijn???? Ik heb het dus niet over skepticisme en ook niet over transcendentaal idealisme. Skepticisme en transcendentaal idealisme zijn gekozen "eindpunten", respectievelijk door Hume en Kant, terwijl ze aan het worstelen zijn geweest met onder andere descartes. Ik blijf nog eventjes bij descartes hangen. Want als we hier al de weg gaan kwijt raken, zullen we elkaar waarschijnlijk nooit kunnen begrijpen.
Moeilijk consequent in zijn omdat je overal over kunt twijfelen en de twijfel zelf nog weer meer betwijfelende zaken genereert. Erg praktisch en pragmatisch is het niet. Voer je dit denken ook consequent door in je dagelijkse wereld? Alsmaar denkend bij alles dat het niet zo hoeft te zijn of neem je ook wel eens iets voor waar aan? Ik probeer ook overal sceptisch over te zijn, sorry ik heb Descartes overgeslagen hierin (ik ben nog jong dus het zou vreemd zijn als ik alles al gelezen zou hebben), maar het is bijzonder moeilijk. Ik zie de werkelijkheid en theorieen dus uit pure noodzaak als een versie van de werkelijkheid, namelijk zoals ik die ervaar, of die waar is weet ik niet. Dus in het slechtse geval probeer ik nog iets te maken van een illusie en in het beste geval val ik mijzelf lastig (maar niet onnodig).
Agnostisch is echt een illusie. Noem het dan gewoon sceptisch. Je kunt niet iets weten en vervolgens vlug zeggen dat je dit toch eigenlijk niet weet. Je kunt wel iets weten en dit vervolgens gaan betwijfelen. Je kunt ook iets weten en ervan beweren dat je dit gelooft. Maar je kunt in mijn ogen niet iets weten en zeggen dat je dat juist niet weet. Agnosticisme is de eerste grote stap met dingen onder het tapijt vegen en vervolgens heel snel te vergeten dat die dingen bestaan.
Ook geen fan van het agnosticisme echter gebruikte ik het hier als iets waarover wij het antwoord nog schuldig moeten blijven. NOG, dus wel continu op zoek. Een fundamenteel verschil zit er in het weten en in het zeker weten dus als ik het goed lees volgens jou? Zeker weten is vrijwel onmogelijk maar weten kan wel en kan betwijfeld worden.
Ik heb getracht nog enkele toevoegingen te doen en vooral wat schrijffouten te verwijderen, maar ik ben daar halverwege weer mee gestopt. Excuses dus voor de resterende schrijffouten, die best storend kunnen zijn in zo'n lap tekst natuurlijk. Maar ik hoop dat je je er niet teveel door uit het veld laat slaan. Greins
Het was goed leesbaar, echter vrees ik wel voor een orgasme aan lange teksten nu wij twee zijn losgebarsten =)
Ik hoop twee dingen van harte. In de eerste plaats dat je iets aan deze post hebt. En in de tweede plaats dat je er serieus op in zult gaan! :)
Zeker wat aan gehad! En ook serieus op in gegaan, doe ik altijd. Hopelijk heb je ook wat aan mijn tekst gehad en niet meteen het slechtste zult denken over mij !

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 25 feb 2009, 16:33

@ OM

Dank je voor jouw post. Onze ideeen liggen inderdaad waarschijnlijk veel dichter tegen elkaar aan, dan misschien op het eerste gezicht zo lijkt.
Ik kan niet anders zeggen, dat het me goed doet dat je duidelijk geen kopieermachientje bent van de meningen en theorietjes en conclusies van anderen. Ik denk dus zeker niet slecht over jou, noch denk ik slecht over jouw posts en jouw mening en jouw theorie!

Ik zal later - maar dat kan eventueel zelfs een aantal dagen of zelfs een week duren - nog op enkele dingen uitvoeriger ingaan, omdat je her en der wat vragen stelt, waar ik wel antwoord op wil geven. :)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 25 feb 2009, 17:54

Snelller dan verwacht.
Om schreef: Stellen evolutionisten werkelijk 2 zaken vast als ze één van die 2 ontkennen? Lijkt mij een contradictio in terminis, of zijn dit alleen die psuedo-wetenschappers/filosofen?. Nogmaals zo lijkt dat voor mij; misschien grijp ik de plan wel volledig mis. Misschien vind jij wel dat er 2 zaken zijn en dat dus de evolutionisten er één ontkennen.
Materialisme, wat vaak hand in hand gaat met de evolutietheorie, leek mij juist de tegenhanger van het dualisme, het monisme.
Er is zeker een bewustzijn of een denkende, twijfelende, fantaserende entiteit. Daarover valt in mijn optiek niet te twijfelen. Elke theorie, die overigens altijd een produkt is van dit bewustzijn, die dit bewustzijn zelf dus buiten beschouwing laat is dus onvolledig. En een onvolledige theorie kan nooit een andere theorie weerleggen. En dus kan een darwinist of evolutionair-wetenschapper dus nooit beweren dat het creationisme of intelligent design onzinnig is.

Ik geloof overigens geenszins in een bijbels scheppingsverhaal. Ik hoop dat zoveel wel duidelijk is. Ik betoog wel dat een evolutionair wetenschapper een pseudowetenschapper is, als hij de theorie van een intelligent design niet serieus neemt en verwerpt. Hij kan wel diverse invullingen van die theorie verwerpen, zoals de theorie dat de intelligent designer een soort mensachtige ontwerper, planner en ook rechter aan een tekentafel of een achter een rechtbank zou zijn. Hetgeen hij feitelijk ook niet snoeihard kan verwerpen, omdat dit een theorie is die niet falsificeerbaar is. Een wetenschapscriticus als Popper stelt dat theorien die niet empirisch toetsbaar zijn onwaar dan wel onzinnig zijn. Er is echter 1 theorie die niet empirisch toetsbaar is en zeker niet onzinnig. En dat is het feit, dat Ik denk. Daarbij neem ik met grote zekerheid aan, ik weet het feitelijk zeker dat ook jij iemand bent die denkt, zonder dat ik daar een empirisch bewijs voor behoef te hebben. Popper gelooft niet dat jij denkt. Het feit dat jij denkt vindt hij onzinnig en onwaar omdat die theorie niet toetsbaar en dus niet te bewijzen is.


Ik zal zeker weten die website bekijken en Daniel Dennett eens opzoeken, lijkt me zeker interessant. Wellicht dat ik Descartes ook eens ga bekijken, niet een boek lezen aangezien ik nu nog worstel met Nietzsche en Kant. Een andere filosofisch zwaargewicht eraan toevoegen is dus overkill aangezien het allemaal ook moet bezinken.. als je een leuke test/website kent waarin zijn gedachtengoed uiteengezet wordt ben ik zeker benieuwd.
Oeioei.....Kant vind ik een enorme zwaargewicht. Trek daar maar een paar jaartjes voor uit. Nietsche is leuk voor erbij, gemakkelijk leesbaar, snel te begrijpen, populair, vermakelijk, onwijs scherpe inzichten en vooral tragisch en ook lachen. De ideale filosoof om de boel eens mee op stelten te zetten. Kant is echt van een ander kaliber hoor, moeilijk leesbaar, helemaal niet grappig of leuk ofzo en je - ik in ieder geval - moet vreselijk wennen en laten bezinken wat hij allemaal zegt en schrijft. Hij brengt me echter wel veel meer dan Nietsche, maar dat is mijn persoonlijke mening.


Zo was het in ieder geval niet bedoeld en het was niet specifiek op jou gericht eigenlijk aangezien je een serieuze gesprekspartner bent maar eerder op mijn beeld gevormd van creationisten. Mijn excuses dus. Soms weet ik ook niet of je mij nu ook gelijkschakelt aan die pseudo-wetenschappers of mij schaart bij gemiddelde darwinist/evolutionist waarover je met een zekere afkeur spreekt vandaar dat het mijn afweermechanisme heeft geactiveerd
Excuses geaccepteerd. Ik schaar je bij zelfstandige denkers hoor. Geen pseudowetenschapper. Ik vind een goede wetenschapper niet genoeg trouwens. Je moet ook je eigen grondslagen kunnen onderzoeken, Je moet dus ook filosofisch kunnen zijn, wil ik je echt serieus gaan nemen. En daar lijkt het wel op. gelukkig.


Tja de bewijskracht van de evolutietheorie BINNEN die theorie is dus overweldigend, de bewijzen van ID/creationisme BINNEN de theorie is zeer zeer magertjes. Kant heeft me geleerd dat zelfs zulke empirische bewijzen met een korreltje zout genomen moeten worden, dat is waar, doch is zijn alternatief niet erg pragmatisch.
Hoho.....pas op. Ik zag je elders iets zeggen over teleologie. Pragmatiek heeft een aantal teleologische valkuiltjes als je niet oppast. Creatitionisme is niets meer dan een theorie, die iets probeert te zeggen over dingen die NIET empirisch te toetsen zijn. That's all. Je kunt en moet het dus niet empirisch wetenschappelijk benaderen. Als een religie of een of ander fijn sprookje nu troost kan bieden aan mensen, of steun. Wie ben jij of ik dan om dat verhaal als onzin omver te kegelen, alleen maar omdat het niet empirisch toetsbaar is! De arrogantie! Er zijn mensen die zeggen dat wat ze doen wetenschappelijk is gebaseerd op geloof en dat darwinisme een wetenschap gebaseerd is op twijfel. tja....wat wil je? Wetenschap door geloof of wetenschap door twijfel?



Yep daarom spreek ik ook altijd van de theorie die voor mij op het moment het meest plausibel lijkt, als ik een betere vind neem ik die onmiddellijk aan. Wel kan je stellen vind ik dat als 2 theorieën elkaar tegenspreken dat het terecht is om de theorie met minder plausibiliteit voorlopig te verwerpen.

Theorie 1: Volgens mij is gras groen omdat ik dit al tigmaal heb ervaren en omdat ik weet dat planten chlorofyl bevatten die ze groen kleurt.

Theorie 2: Volgens mij is gras blauw met witte stippen omdat dit zo geschreven staat en/of omdat ik dit mooier vind.
Ik ben blij dat je met dit voorbeeld komt. Want nu snap ik beter hoe jij dingen ziet. vaststellen dat gras groen is is een observatie. Vaststellen dat gras blauw is met witte stippen is ook een observatie. Observaties zijn niet te bewijzen. Observaties zijn altijd een gegeven. Die neem je dus aan of die neem je dus niet aan. Je kunt je verlaten op iets dat de Engelsen ´commonsense´noemen en wij gezond verstand. Maar je moet dan niet vergeten, dat je voor die waarnemingen gezond verstand nodig hebt gehad. Dit gezonde verstand wat nu de waarnemingen doet, moet je niet , zoals een pseudowetenschapper probeert te doen, enerzijds gebruiken om empirische waarnemingen te doen, en anderzijds te verwerpen omdat het zelf niet empirisch waar te nemen is.

Het feit dat chlorophyl, de kleurstof is die het blad groen kleurt is een theorie. En deze theorie kun je dan inderdaad toetsen met observaties. Chlorophyl is overigens wel een bijzonder kleurstofje. Dankzij chlorophyl `eet´ de aarde fotonen uit het zonlicht, om daarmee elektronen los te slaan uit waterstofionen in water. En deze losgeslagen elektronen uit water laten dan zuurstof en zure waterstofionen achter. De vrije elektronen en vrije waterstofionen zullen zich binden aan een electronenacceptor en de zuurstof komt vrij. De elektronenacceptor draagt vervolgens zijn vrije elektronen en vrije waterstofionen over aan kooldioxide wat via aan aantal extra stappen en met enkele andere kooldioxydemoleculen en enkele andere vrije elektronen en vrije waterstofionen zal leiden tot suiker. Dit suiker is de grondstof voor hout en vezels in celwanden van planten en bomen en dient ook als grondstof voor eiwitten in de planten, als grondstof voor vetten in de planten en als brandstof voor energiewinning in die planten. Als er een stof is die het aanzien van onze planeet aarde heeft gewijzigd is het wel chlorophyl. Maar goed, dit is slechts een getoetste theorie.





Wat ik mooi vind aan de evolutietheorie is dat het verder ook niet rept over het allereerste begin, of de eerste beweger. Het is simpelweg een verklaring van wat er nu is, niet hoe dit begon. De eerste beweger vind ik ook altijd zo onbevredigend, want wat bewoog die eerste beweger? Volgens diezelfde redenering die een eerste beweger verondersteld, gesteund door onze ervaring van tijd, verondersteld vervolgens eigenlijk daar ook een weer een verklaring voor. Echter wordt dit dan meestal de onbewogen beweger gedoopt om het probleem op te lossen en dat verliest al snel zijn geloofwaardigheid. Creationisme en ID spreken in essentie wel over een onbewogen beweger, of deze beweger zich later nog met het heelal bemoeit maakt in deze discussie dus niet veel uit in mijn ogen.
Klopt, helemaal mee eens. Een evolutietheorie bemoeit zich dus niet met het begin en mag dus ook niets zeggen over dat een andere theorie die hierover wel iets tracht te zeggen niet klopt!!


Als de fundamenten waarop een theorie gebouwd, de logica achter de gehele redenatie, onjuist is hoe kan je dan überhaupt ook maar iets van waarde halen uit de conclusies?? Dat is wat ik zie in ID/creationisme. De fundamenten en logica van de evolutietheorie zijn coherent en worden op een juiste wijze doorgevoerd.
De logica waar je hier over spreekt moet zelf ook goed onderbouwt zijn. Dat is juist. Welke ID/theorie is overigens incoherent? Het christendom? Ja, daar ben ik het mee eens. Maar ID is - zoals eerder gezegd - niet zomaar gelijk te schakelen met een religie! Net zomin als een appel gelijk te schakelen is met een vrucht.
Hetzelfde is het geval met onderstaande theorie, ook wel evidentialisme genoemd: "het is irrationeel ook maar iets te geloven zonder het toereikend te kunnen bewijzen" Wat bewijst vervolgens die toets? moeten we ook niet geloven dus volgens zijn eigen fundamenten en redenatie.
Wow..hier ben ik je kwijt hoor. Ik heb wel heel wat te zeggen over evidence......evidence gaat uit van gezond verstand. Evidence betekent dat je zelf moet voelen aan het water of het warm of koud is. En niet: dat je conclusie is dat het water koud is, omdat je aan een blauwe knop heb gedraaid. Een semiwetenschapper trekt conclusies op grond van het feit dat het de knop blauw is, een wetenschapper trekt conclusies op basis van het feit dat hij dit water eerst heeft gevoeld.

Vraag: heb jij ooit onder de microscoop een cholophylmolecule gezien die fotonen aan het eten was????
ID/creationisme probeert juist van twee walletjes te eten, enerzijds hanteren ze logica om hun theorie tot op een zekere hoogte te verklaren, anderzijds laten ze de logica los op een bepaald punt. Ik zie niet welke "kleine dingetjes" ik even zo makkelijk over het hoofd zie hoor. Kan je me hier op wijzen? Ook vind ik het niet zo leuk dat je aan het contempleren bent dat ik bewust van twee walletjes zou eten!! Dat creëert een smet op mijn bedoelingen.
Excuses. Ik wil geen smet op jouw bedoelingen werpen! Het kleine dingetje waar ik op doel is juist het 'gezonde verstand' dat wel gebruikt wordt VOOR de evolutietheorie maar niet wordt verklaard DOOR de evolutietheorie.

Ik had het over ID, de punten waarom het ID komt tot een intelligent designer zijn dus onherleidbare of gespecificeerde complexiteit. We waren toch aan het discussieren over ID/evolutietheorie ? Vervolgens concludeer ik inderdaad dat volgens dezelfde argumenten die eerste beweger nog complexer moet zijn DAARNAAST stel ik dat veel mensen God vinden of zien in deze intelligent designer. Want laten we eerlijk wezen; de christelijke evangelische organisaties lobbyen hier niet voor niets voor in Amerika. Ik zie niet perse een God daarin, maar als ik de argumenten/fundamenten van ID tot op dit punt aanneem moet ik dit ook doorvoeren en dan kom je dus tot een complexe beweger. Je kan niet eerst een universele wet poseren en deze vervolgens niet consequent doorvoeren in je eigen theorie. Dit stel ik aan de kaak; een fout een de redenatie. Het kan best zijn dat er geen complexe designer in den beginne was echter past dit niet zozeer binnen ID.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat de ID theorie door nogal wat fundementele evangalisten misbruikt wordt. DAT op zichzelf mag echter geen reden zijn om deze theorie te verwerpen. Dat is oneigenlijke argumentatie.
Ik merk toch een zekere beeldvorming bij jou over mij waar ik mij totaal niet in kan vinden, ik kom blijkbaar op jouw over als een berekende retoricus die alleen maar puntjes wil scoren en discussies wil winnen?? Ik hoop van harte dat dit niet zo is; tegelijkertijd voel ik een onmacht om dit gevoel weg te nemen. Soms denk ik dat wij eigenlijk behoorlijk dichtbij elkaar liggen qua standpunt en soms bemerkt ik een afstand; wellicht gecreëerd door een verschil in taalgebruik/stijl, who knows?
Haha..excuses....ik neem je serieus.






De intimidatie vooraf is nergens voor nodig want ik kan me daarin goed vinden hoor. Toch nog een vraagje; is dit niet een gateway om op tal van zaken agnostisch/skeptisch te worden, zelfs tot in het absurde aan toe?
Yep...dat is het zeker. Maar daar hebben zowel Kant als Hume ons voor behoedt. Kant door zijn transcendentale idealisme en Hume door zijn "transcendentale" realisme.

Kant gebruikt het transcendentale als ideale zekerheid. Over het transcendentale zelf is dan niets zinnigs te zeggen volgens hem. En Hume gebruikt het ' gezonde verstand= transcendentale' als reele zekerheid. En laat zich vervolgens verleiden om een hele boel zinnigs over dit gezonde verstand te zeggen. Het voornaamste wat Hume over ons "gezonde verstand" zegt is dat het niet goed te vertrouwen is en gemakkelijk onzin produceert door middel van speculatie en fantasie. Kant zegt nogmaals niets over het gezonde verstand. Wel constateert hij dat we wel MOETEN aannemen dat het zijn werk doet, het produceert immers zowel observaties als speculaties. Kant heeft nu een manier gevonden om de speculaties zodanig te gebruiken, dat de observaties zinnig zijn. (Persoonlijk vind ik dat hij nog niet radicaal genoeg in doorgaat, ik denk dat Hegel - na hem - het ultieme stapje doet, waardoor in ieder geval ik, niet alleen maar twijfel, maar ook ook zeker dingen kan vaststellen. Maar Hegel is helemaal een ramp als het gaat om leesbaarheid kan ik je verklappen.

Moeilijk consequent in zijn omdat je overal over kunt twijfelen en de twijfel zelf nog weer meer betwijfelende zaken genereert. Erg praktisch en pragmatisch is het niet. Voer je dit denken ook consequent door in je dagelijkse wereld? Alsmaar denkend bij alles dat het niet zo hoeft te zijn of neem je ook wel eens iets voor waar aan? Ik probeer ook overal sceptisch over te zijn, sorry ik heb Descartes overgeslagen hierin (ik ben nog jong dus het zou vreemd zijn als ik alles al gelezen zou hebben), maar het is bijzonder moeilijk. Ik zie de werkelijkheid en theorieen dus uit pure noodzaak als een versie van de werkelijkheid, namelijk zoals ik die ervaar, of die waar is weet ik niet. Dus in het slechtse geval probeer ik nog iets te maken van een illusie en in het beste geval val ik mijzelf lastig (maar niet onnodig).
Hume en Kant. Maar ook Berkeley, Locke, Spinoza, Leibniz, Hegel zijn allemaal aan de worstel geweest hiermee. Ik vind eigenlijk dat je als je een goede wetenschapper wilt ziijn, die verder kijkt dan zijn neus lang is, hier ook mee moet worstelen.




Het was goed leesbaar, echter vrees ik wel voor een orgasme aan lange teksten nu wij twee zijn losgebarsten =)
Pfff...ik wist niet dat jij zo lang klaar kan komen...Voor mij lijkt dit - ook al ben ik geen vrouw - meer een bevalling dan een orgasme hoor.


Zeker wat aan gehad! En ook serieus op in gegaan, doe ik altijd. Hopelijk heb je ook wat aan mijn tekst gehad en niet meteen het slechtste zult denken over mij !
Thanks. En ik denk zeker niet slecht over jou!
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 feb 2009, 15:17

ziznl schreef:
Hoe kom jij in slaap? Hoe handel jij in een roes? Of doe je werkelijk indirect?
Ik kom in slaap door me van het onmiddellijke objectieve bewustzijn los te maken en op te gaan in mijn eigen subjectiviteit.
In een roes handel ik niet maar dissocieer me van zowel de objectiviteit als van mezelf.
Wat bedoel je met 'Of doe je werkelijk indirect'?

Het innerlijk aan de orde stellen bij zoiets als het tableau van de evolutie is van belang omdat de evolutie een antwoord of beter verklaring geeft voor het ontstaan van ons zelf. Het is een vraag die voortkomt uit het innerlijk in de zin van 'hoe zijn we ontstaan?', 'hoe is het innerlijk ontstaan?', 'wie ben ik?' Als je dat vergeet geeft het tableau alleen maar een plaats voor jezelf als toevalligheid; een exemplaar van de soort; een eindproduct. Kortom je gaat van een wezenlijke vraag over naar een onwezenlijk fantasma.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Monique
Posts in topic: 12
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2008, 13:29
Contacteer:

Bericht door Monique » 26 feb 2009, 16:42

yopi schreef: [...]Kortom je gaat van een wezenlijke vraag over naar een onwezenlijk fantasma.

Je zegt ongeveer (denk ik):
- Dit onderzoek (het onderzoek naar het ontstaan) heeft een motief (menselijke nieuwsgierigheid, bevestiging van de ziel...)
- Vervolgens vinden we een aantal antwoorden
- Die antwoorden moeten te rijmen zijn met ons motief

Waarom?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 26 feb 2009, 16:57

yopi schreef:Ik kom in slaap door me van het onmiddellijke objectieve bewustzijn los te maken en op te gaan in mijn eigen subjectiviteit.
In een roes handel ik niet maar dissocieer me van zowel de objectiviteit als van mezelf.
Juist, een goede objectieve achteraf-beschrijving van deze toestanden.
Wat bedoel je met 'Of doe je werkelijk indirect'?
Ik bedoel daarmee, dat je a priori letterlijk weet wat je doet, en vervolgens pas daadwerkelijk doet. Eerst denken, dan pas doen dus.
Het innerlijk aan de orde stellen bij zoiets als het tableau van de evolutie is van belang omdat de evolutie een antwoord of beter verklaring geeft voor het ontstaan van ons zelf. Het is een vraag die voortkomt uit het innerlijk in de zin van 'hoe zijn we ontstaan?', 'hoe is het innerlijk ontstaan?', 'wie ben ik?' Als je dat vergeet geeft het tableau alleen maar een plaats voor jezelf als toevalligheid; een exemplaar van de soort; een eindproduct. Kortom je gaat van een wezenlijke vraag over naar een onwezenlijk fantasma.
Met het vergeten en het daarmee geplaatst zijn wordt juist die opening gecreeerd om te verschijnen en ER te zijn. Kijk je vanuit je zijn terug in die opening dan zie je slechts een zwarte nacht. Je bent er zonder reden. Dat is waanzinnig of beangstigend en je prefereert het dus maar als toeval te benoemen. En dan ben je terugkijkend en zoekend naar een reden, zonder nog maar iets te hebben gedaan - op bemiddelde wijze- toevallig aanwezig als eindprodukt.

Als je zonder terugkijken - zoeken naar redenen, zoeken naar motieven - die opening verlaat, waaruit je verSCHIJNT dan trotseer je je eigen afkomst en kun je zinvolle dingen doen. Er is dan geen reden, dat je bent verschenen, er is dan geen reden dat je iets doet. En juist dit is zinvol, omdat er over gesproken en gedacht kan worden als je het hebt gedaan. Als je eerst terugkijkt naar het motief zie je slechts die afgrond. Je komt dan tot niets en zult je blijven bezinnen over wat te doen en waarom.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 feb 2009, 23:18

Monique schreef:
yopi schreef: [...]Kortom je gaat van een wezenlijke vraag over naar een onwezenlijk fantasma.

Je zegt ongeveer (denk ik):
- Dit onderzoek (het onderzoek naar het ontstaan) heeft een motief (menselijke nieuwsgierigheid, bevestiging van de ziel...)
- Vervolgens vinden we een aantal antwoorden
- Die antwoorden moeten te rijmen zijn met ons motief

Waarom?
Zolang de evolutietheorie zich presenteert als een wetenschappelijke theorie heb ik er geen problemen mee. Als ze zich presenteert als een zinvol wereldbeeld waarin wij ook zelf (en vooral ik-zelf) opgenomen zouden zijn vind ik dat ze haar geldingskracht te buiten gaat. En ik heb het gevoel dat dit laatste de presentatie is op de scholen, nadat religieuze verhalen of filosofische verhalen als afgedaan beschouwd worden. Het wordt daarmee een compensatie verhaal. Een doekje voor het bloeden.
Hooguit komt nog een beetje 'maatschappijleer' aan de orde en dat is het dan.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 feb 2009, 23:36

ziznl schreef:
Je komt dan tot niets en zult je blijven bezinnen over wat te doen en waarom.
Dat is een val waar ik inderdaad regelmatig in zit. Zelfwaarneming en terugherleiden ad infinitum. Beter zoveel mogelijk 'gewoon' te leven en te verschijnen. Als zoiets tenminste je boodschap aan mij is ...

Dat fantasma hou ik natuurlijk wel overeind (zie post aan Monique)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 27 feb 2009, 16:24

yopi schreef:ziznl schreef:
Je komt dan tot niets en zult je blijven bezinnen over wat te doen en waarom.
Dat is een val waar ik inderdaad regelmatig in zit. Zelfwaarneming en terugherleiden ad infinitum. Beter zoveel mogelijk 'gewoon' te leven en te verschijnen. Als zoiets tenminste je boodschap aan mij is ...
Als jij die eruit haalt vind ik dat prima!
Dat fantasma hou ik natuurlijk wel overeind (zie post aan Monique)
Is wat voor te zeggen. Iets anders is - dat toenemend duidelijk zal moeten worden dat een wetenschappelijke theorie NOOIT en te NIMMER een ethisch of estethisch oordel kan simuleren.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Monique
Posts in topic: 12
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2008, 13:29
Contacteer:

Bericht door Monique » 27 feb 2009, 17:13

yopi schreef: Zolang de evolutietheorie zich presenteert als een wetenschappelijke theorie heb ik er geen problemen mee. Als ze zich presenteert als een zinvol wereldbeeld [...]
ziznl schreef:[...] duidelijk zal moeten worden dat een wetenschappelijke theorie NOOIT en te NIMMER een ethisch of estethisch oordel kan simuleren.
Sinds wanneer presenteert de evolutieleer zich als zinvol? Wie haalt hier nu ethiek, esthetiek en wetenschap door elkaar?
yopi schreef:[...] En ik heb het gevoel dat dit laatste de presentatie is op de scholen, nadat religieuze verhalen of filosofische verhalen als afgedaan beschouwd worden. Het wordt daarmee een compensatie verhaal. [...]
Denk jij nu dat als ik vind dat ID geen verplicht schoolvak moet zijn terwijl de evolutieleer dat wel zou moeten zijn, dat ik dan ook maar zou vinden dat je geen maatschappijleer, filosofie en godsdienstles moet geven?

Ik zou het bovendien helemaal fantastisch vinden als kinderen leren hoe je later in het leven moet staan voor als het leven moeilijk wordt. Want nu is het zo dat iedereen die een probleem heeft zelf het wiel maar moet uitvinden omdat we niet hebben geleerd hoe je met problemen om moet gaan.

Als je religie gaat benaderen op de manier zoals willekeurig welk religieuze stroming zichzelf wil zien, namelijk als absoluut waar, dan is er geen ruimte voor bezinning, reflectie en contemplatie. Is dat wat je wilt? Hoe kun je dan nog zeggen: "Als iets zich presenteert als een zinvol wereldbeeld waarin wij ook zelf (en vooral ik-zelf) opgenomen moet worden, dan... "

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 8
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 27 feb 2009, 18:06

Monique schreef: Sinds wanneer presenteert de evolutieleer zich als zinvol?

Kom ik niet zo duidelijk uit mijn woorden hier? Kan hoor.
De evolutieleer heeft zich in mijn idee nooit als zinvol gepresenteerd. Een theorie blijft wat mij betreft niets meer of minder dan een neutrale verklaring van gegevens uit het verleden. Sommige theorien hebben daarbij enige voorspellende kracht voor gebeurtenissen in de toekomst. That's all.
Verder vind ik dat bevindingen en conclusies uit een wetenschappelijke theorie op onzinnige wijze door mensen kunnen worden misbruikt voor ethische en estethische vraagstukken.
Wie haalt hier nu ethiek, esthetiek en wetenschap door elkaar?
Geen idee. Wordt dit door elkaar gehaald hier?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Monique
Posts in topic: 12
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2008, 13:29
Contacteer:

Bericht door Monique » 27 feb 2009, 18:18

ziznl schreef:
Kom ik niet zo duidelijk uit mijn woorden hier? Kan hoor.
Ik denk dat ik je inderdaad niet goed heb begrepen. Het kan zijn dat ik Yopi ook niet helemaal begrijp, maar dat zal hij me dan wel duidelijk maken.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 17
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 feb 2009, 00:28

Monique schreef:
Denk jij nu dat als ik vind dat ID geen verplicht schoolvak moet zijn terwijl de evolutieleer dat wel zou moeten zijn, dat ik dan ook maar zou vinden dat je geen maatschappijleer, filosofie en godsdienstles moet geven?
Dat denk ik helemaal niet Monique. Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed meer wat wel en niet op school aan de orde komt. Het is maar mijn indruk.
Ik zou het bovendien helemaal fantastisch vinden als kinderen leren hoe je later in het leven moet staan voor als het leven moeilijk wordt. Want nu is het zo dat iedereen die een probleem heeft zelf het wiel maar moet uitvinden omdat we niet hebben geleerd hoe je met problemen om moet gaan.
Hoe stel je je dit voor? (Is niet kritisch bedoeld, gewoon hoe stel je je dit voor?)
Als je religie gaat benaderen op de manier zoals willekeurig welk religieuze stroming zichzelf wil zien, namelijk als absoluut waar, dan is er geen ruimte voor bezinning, reflectie en contemplatie. Is dat wat je wilt? Hoe kun je dan nog zeggen: "Als iets zich presenteert als een zinvol wereldbeeld waarin wij ook zelf (en vooral ik-zelf) opgenomen moet worden, dan... "
Het gaat me om de dominantie van wetenschap op een terrein waar ze niet thuishoort. Ik heb het idee dat ze zich ook vaak wil presenteren als absoluut en dus ook geen ruimte biedt voor 'bezinning, reflectie en contemplatie'. Kinderen moeten zichzelf vormen 'met behulp van'. Zo iets.

Ik snap eigenlijk niet precies wat je van me denkt. En ook niet zo precies wat jij nu denkt. Kun je dat eens uitleggen?

Monique
Posts in topic: 12
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2008, 13:29
Contacteer:

Bericht door Monique » 28 feb 2009, 01:24

yopi schreef:Ik snap eigenlijk niet precies wat je van me denkt. En ook niet zo precies wat jij nu denkt. Kun je dat eens uitleggen?

Ik denk dat het mijn schrijfstijl is. Maar ik denk in elk geval niets ernstigs over je. Ik reageer morgen ofzo op de rest want het is al laat.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten