vraagje!

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
bobbyjung
Posts in topic: 2
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2008, 03:20
Contacteer:

vraagje!

Bericht door bobbyjung » 13 jan 2009, 23:15

hoi iedereen!

Ik heb naar omstandigheden halverwege mijn havo eindexamenjaar moeten stoppen met de opleiding.

Dat is alleen nu al wel zo'n ruim twee jaar geleden, en ik zie het geheel niet meer zitten om ooit nog eens terug te gaan. Ik ben bijna 21 jaar, en ik lees al sinds mijn schoolverlating, filosofie. Niet alle werken begrijp ik even goed, zoals ik de kritiek van de zuivere rede (ik was zo eigenwijs om de kritiek als eerste boek van Kant te nemen) is een erg abstract werk waar ik nogal mijn concentratie gauw verlies, en dus maar een paar bladzijde per dag behandel, meer niet!

Mijn vraag is de deze: ik wil graag een Colloquium doctum afleggen voor de universitaire studie 'Wijsbegeerte'. Echter wil ik mij ook voorbereiden op het strakke tempo wat gebruikelijk zal worden, en mij dus nu al de nodige (nederlandse vertalingen) filosofische werken wil 'bestuderen' die waarschijnlijk aan bod zouden kunnen komen bij de studie wijsbegeerte.
Heeft iemand een paar goede boekentips, of inleidende boeken over lastige werken die beslist aan bod zullen komen en zijn er boeken of inleidingen die sowieso handig zijn voor deze studie? of buiten dat nog interessante werken (voor de iets gevorderde beginner?) Alvast bedankt!
''Het eeuwige mysterie van de wereld is dat zij begrepen kan worden'' Immanuel Kant

Gebruikersavatar
Sado
Posts in topic: 1
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 feb 2008, 01:22
Contacteer:

Bericht door Sado » 14 jan 2009, 14:14

Als je het geld hebt, en je jezelf een maand of 2-3 wilt zoet houden, kan ik je deze cursus vanuit de OU wel aanraden:
http://srv-hrl-60.web.pwo.ou.nl/is-bin/ ... gebreid=JA

Kost je wel wat geld, maar dat kosten al die andere boeken je toch ook. Deze cursus inleiding in de filosofie is op universitair niveau, omvat 4 bundels (waarvan 1 een tekstbundel), is goed te doen ook als je een leek bent (was ik al lang niet meer toen ik deze deed, daarom kon ik ook bepaalde delen gewoon skippen, dus het is niets meer dan het elementaire) en het mooiste is: OU is open voor iedereen ouder dan 18 jaar. Ik zat precies anderhalf jaar geleden in jouw positie (overweging tot het afleggen van het CD) en ben uiteindelijk OU gaan doen, niet enkel omdat ik de benodigde diploma's niet heb, maar ook omdat ik nogal reislustig ben en dus het liefst gewoon fulltime werk.

Overigens, ik denk dat Kant's Kritieken binnen filosofische kringen toch wel worden beschouwd als een van de moeilijkste werken. Als je daar over struikelt, zou ik me geen zorgen maken, want het volgens mij kenmerk van een filosoof met serieuze ambities om over Kant te struikelen. Ik heb in ieder geval ook nog steeds de grootste moeite met deze beste man.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 14 jan 2009, 14:31

Aan zo'n bericht als dat van Sado kan ik weinig toevoegen, behalve te zeggen dat ik dat wel een erg goed idee vind :klapperdeklap:

Altijd mooi als momenten in onze levens hetzelfde pad lijken te kruisen!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 1
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 14 jan 2009, 15:53

De wereld van Sofie?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Monique
Posts in topic: 1
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 dec 2008, 13:29
Contacteer:

Bericht door Monique » 14 jan 2009, 23:11

Philosophy; A Beginner's guide, Teichman & Evans, isbn 063121321
Een inspirerende (systematische) inleiding in de filosofie die ook door filosofiestudenten gelezen wordt.

Geschiedenis van de filosofie 1 en 2, Hans Joachim Storig, isbn: 9027440549 en 9027440557.
Voor een historische samenvatting van de filosofie. Het is een beetje veel, niet zo moeilijk, maar misschien wel een beetje droog.

Plato vond ikzelf erg inspirerend en helpt je bovendien om je algemene kennis van de filosofie te vergroten omdat Plato in de geschiedenis van de filosofie steeds weer terugkomt.

Van Kant is Prolegomena wat toegankelijker, maar een weglezertje is het nog steeds niet. Als je bijvoorbeeld besluit om Storig aan te schaffen dan kun je eerst zijn deel over Kant lezen zodat, alvorens je met Kant begint, weet waar het ongeveer naartoe gaat. In filosofische werken staat gewoonlijk ook een inleidende tekst waarin wordt uitgelegd wat er in het boek staat, in welke tijd je bepaalde ideeen moet plaatsen, welke filosofen hij met zijn ideeen tegen de haren in streek enzovoorts.

bobbyjung
Posts in topic: 2
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2008, 03:20
Contacteer:

Bericht door bobbyjung » 24 jan 2009, 23:19

Oke, bedankt voor de reacties!
''Het eeuwige mysterie van de wereld is dat zij begrepen kan worden'' Immanuel Kant

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast