Leiderschap

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 jan 2009, 15:27

Jeroen schreef:Laat ze ook eens mee beslissen over dingen waar jij normaliter alleen de beslissing over neemt.
De aanname dat ik mijn kinderen niet eens mee zou laten beslissen is onjuist en ik vind je terechtwijzing of beoordeling van mijn vaderschap kwetsend.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 24
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 01 jan 2009, 16:08

Lezen is ook een vak.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 jan 2009, 16:54

Wat probeer je te bereiken met je berichten Jeroen? Ik probeer op een normale manier in gesprek te blijven. Te luisteren naar wat je zegt. Mijn ideeën ernaast te plaatsen zonder de jouwe aan te vallen of te verwerpen. Wellicht kunnen ze naast elkaar bestaan, komen we tot de ontdekking dat ze eigenlijk weinig verschillen of kan ik inzien dat de mijne bijgesteld kunnen worden.

Ik voel me door je berichten echter wel in een hoek gedrukt. Ik weet niet of dit ook je intentie is en ik zie daarom graag een antwoord op mijn vraag hierboven.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 24
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 01 jan 2009, 22:49

Dat is zeker niet mijn intentie, dus hou ik er over op.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 jan 2009, 23:42

Jeroen schreef:Dat is zeker niet mijn intentie, dus hou ik er over op.
Met het hele gesprek of met je berichten over vaderschap?
Ik ben nog steeds benieuwd of jouw idee van leiderloze systemen werkelijk zoveel afwijkt van mijn ideeën.

Een schoenmaker die het goed doet en veel klanten bij hem schoenen gemaakt willen hebben, kan een of meer personeelsleden in dienst nemen om geen klanten de deur te hoeven wijzen. Hij blijft dan vanzelfsprekend leider van zijn schoenmakerij. Zijn vaardigheid in schoenmaken is wat die klanten aan hem bindt. Hij zal zijn personeel instruëren om bij te dragen aan zijn schoenmaakkwaliteiten. Hij zal ook goed voor zijn personeel moeten zorgen, maar over het schoenmaken heeft hij de leiding.

Ik kan me niet voorstellen hoe een zelfstandig ondernemer in een leiderloos systeem zijn onderneming kan uitbreiden. Alleen door anderen te vinden en met hen samen te werken als zij hem op een gelijkwaardige manier en met dezelfde kwaliteit en werkwijze kunnen ondersteunen. Een fusie dus als het ware waarbij het leiderschap niet overgaat op één van de fusiepartners, maar beide fusiepartners hun vrijheid en zeggenschap houden.

Hoe zie jij (of zien anderen) dit?

En wat vind je van mijn twee andere voorbeelden van personen die zich voor leiderloosheid ingezet hebben?

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 24
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 05 jan 2009, 12:42

Zowel Erasmus als Marx ken ik niet.

Die schoenmaker hoeft geen mensen in dienst te nemen, wel kan hij een oproep plaatsen wie hem wil helpen. In mijn leiderloos systeem is er ook geen geld of ruilhandel. Hij hoeft ze dus niks te betalen en zo zijn ze beide niet van elkaar afhankelijk. De mensen die hem helpen zullen van nature hem als leraar zien, hij is immers vakbekwaam en ervaren.

Stel nu dat 1 van zn leerlingen / helpers wil uitbreiden, maar de schoenmaker vind van niet. Beide kunnen eigenlijk alleen over zichzelf beslissen en niet over de ander (in een leiderloos systeem), dus de schoenmaker blijft doen wat hij al jaren doet en de leerling begint voor zichzelf en opent een nieuwe zaak.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 05 jan 2009, 16:05

Jeroen schreef:Zowel Erasmus als Marx ken ik niet.
Desiderius Erasmus (Gerrit Gerritszoon) (1466 (?) - 1536) Lof der Zotheid
Karl Heinrich Marx (1818 – 1883) Das Kapital
Die schoenmaker hoeft geen mensen in dienst te nemen, wel kan hij een oproep plaatsen wie hem wil helpen. In mijn leiderloos systeem is er ook geen geld of ruilhandel. Hij hoeft ze dus niks te betalen en zo zijn ze beide niet van elkaar afhankelijk. De mensen die hem helpen zullen van nature hem als leraar zien, hij is immers vakbekwaam en ervaren.
Het klinkt mooi dat ze de schoenmaker van nature als leraar (leider?) zien en dat beiden niet van elkaar afhankelijk zijn. Ik denk dat mensen die een band aangaan (functioneel, relationeel, tijdelijk of vast) een zekere mate van afhankelijkheid krijgen. De schoenmaker heeft gezag door zijn bekwaamheid en door zijn naam bij zijn klanten. Als hij geen mensen in dienst neemt, maar deze hem vrijwillig en zonder arbeidsovereenkomst of -verplichting helpen, dan heeft hij geen (functionele) macht. Leiderschap en macht lijken vanzelfsprekend met elkaar verbonden. Gezag niet vanzelfsprekend. Maar daar ligt volgens mij het verschil tussen goed en slecht leiderschap en niet het verschil tussen aan- en afwezigheid van leiderschap.
Stel nu dat 1 van zn leerlingen / helpers wil uitbreiden, maar de schoenmaker vind van niet. Beide kunnen eigenlijk alleen over zichzelf beslissen en niet over de ander (in een leiderloos systeem), dus de schoenmaker blijft doen wat hij al jaren doet en de leerling begint voor zichzelf en opent een nieuwe zaak.
In het voorbeeld dat je hier beschrijft beëindigt de samenwerking op het moment dat de ideeën over de onderneming uiteenlopen. Over het werk inhoudelijk zijn de rollen al wel duidelijk verdeeld; de schoenmaker is meester en zijn helpers zijn leerling. De leerlingen zijn natuurlijk vrij om voor zichzelf een nieuwe zaak te openen. Mogelijk met een slechte verstandhouding als hij een deel van de klanten meeneemt als de schoenmaker dat liever niet wil.

In een werkelijk leiderloos systeem zijn er geen leerlingen. Daar helpen mensen elkaar op basis van vrijwilligheid en zonder iets te willen leren van die hulp. Zodra mensen iets willen van een samenwerking, gaat het mis (vanuit leiderloosheidsperspectief gezien).

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 24
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 06 jan 2009, 01:47

okke schreef:In een werkelijk leiderloos systeem zijn er geen leerlingen. Daar helpen mensen elkaar op basis van vrijwilligheid en zonder iets te willen leren van die hulp. Zodra mensen iets willen van een samenwerking, gaat het mis (vanuit leiderloosheidsperspectief gezien).
Hoezo?

Leren van elkaar doen we toch wel, daarom is de leraar ook leerling en visa versa. Iets terugverwachten is wat anders. Ik zie een leiderloos systeem zonder ruilhandel enzo dan ook als een onvoorwaardelijke samenleving; samen leven, wederzijds afhankelijk van elkaar, maar zonder verwachtingen.

Behoorlijk utopisch :greins:
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 jan 2009, 01:11

Jeroen schreef:Leren van elkaar doen we toch wel, daarom is de leraar ook leerling en visa versa. Iets terugverwachten is wat anders. Ik zie een leiderloos systeem zonder ruilhandel enzo dan ook als een onvoorwaardelijke samenleving; samen leven, wederzijds afhankelijk van elkaar, maar zonder verwachtingen.
Ik kan me geen leerling-leraarverband voorstellen waarin de leerling zich niet laat leiden door de leraar.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 24
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 14 jan 2009, 15:51

Ik kan me geen verbond voorstellen waarbij de leraar zich niet ook door zijn leerlingen laat leiden.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 jan 2009, 21:22

Dan is er toch sprake van (wederzijds) leiderschap?

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 24
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 15 jan 2009, 00:03

Zo je wilt.

En van beide kanten volger-schap.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 15 jan 2009, 00:12

Dan begrijp ik denk ik waarom ik jouw voorkeur voor leiderloosheid niet begreep. Ik heb een meer puriteins idee bij leiderloosheid. Een afwezigheid van elke vorm van leiding of volgzaamheid. Maar het gaat je volgens mij voornamelijk om geïnstitutionaliseerde leiderschap; leiderschap die afgesproken is en niet om natuurlijk leiderschap.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 24
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 15 jan 2009, 10:20

Ja wat ik overheersende leiderschap noemde; ongebalanceerd, ongelijkwaardig. Een goed leider ontvangt net zo veel leiding als dat hij geeft. Uiteindelijk is 't dan nog nauwelijks leidinggeven te noemen en dus praktisch leiderloos.

Zo wou Jezus absoluut geen volgelingen. Hij zal zich dan ook al eeuwen in zn graf liggen omdraaien, wetende hoeveel christenen en katholieken 'Hem volgen'. Zo ironisch, maar ook zo triest dat ik soms wel om kan janken. Arme stakker, hij bedoelde het zo goed. Totaal onbegrepen.

Afijn, een goed leider legt dus zn macht opzij, doet afstand van zn overheersing en gaat op gelijke voet staan met iedereen. En dan wordt hij al snel eerder een soort leraar (die ook leerling is).
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten