Ethiek een luxegoed?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 6
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 06 dec 2008, 21:08

philotuut schreef:Aangezien ik zag dat mijn pseudoniem genoemd werd mijn reactie.
Over ethiek gesproken.
Filosofie en zeker op een forum leent zich niet voor geouwehoer nu zal ik mij daar vast ook wel schuldig aan maken, maar bovenal vind ik dat reactie's oprecht moeten zijn en er desgevraagd ook oprechte reactie's komen. Anders is filosoferen met elkaar niet mogelijk.
Heel goed!

Ik zal dan in alle
oprechtheid
erkennen dat ik te vaak mijn cynisme weer eens de boventoon laat voeren en daarom nogal
onoprecht
kan reageren zo nu en dan.

Ik ga maar even op vakantie.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 8
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 06 dec 2008, 21:16

Komop laten we dit enigszins ontopic houden. Straks is dit de zoveelste discussie die ontaard in geruzie. Er speelt zeker weten hier iets; maar praat dat dan uit in een speciaal daarvoor aangemaakt topic. (lijkt me ook beter voor andere topics, behalve deze).

Ik wil me er verder ook niet in mengen maar ik ben hier nog maar net en het is een grote afknapper..

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 14
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 06 dec 2008, 21:47

Ik vind het ook vervelend, maar het vervelende feit wil dat ik okke's beweegredenen aan blijf geven. Want opmerkingen zonder het kennen van iemands standplaats lijken iets anders te betekenen. Maar na voldoende van dat soort opmerkingen ontstaan gedachte-objecten die lijnrecht wijzen naar echtreem-rechtse sympathieën. Met de kanttekening dat okke zelf echtreem rechtse sympathieën heeft kan het dat effect veel minder makkelijk hebben.

Nogmaals:

Excuses hiervoor, maar ik zal extreem rechts nooit het laatste woord laten hebben.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 dec 2008, 22:03

Arjen schreef:Ik vind het ook vervelend, maar het vervelende feit wil dat ik okke's beweegredenen aan blijf geven. Want opmerkingen zonder het kennen van iemands standplaats lijken iets anders te betekenen. Maar na voldoende van dat soort opmerkingen ontstaan gedachte-objecten die lijnrecht wijzen naar echtreem-rechtse sympathieën. Met de kanttekening dat okke zelf echtreem rechtse sympathieën heeft kan het dat effect veel minder makkelijk hebben.

Nogmaals:

Excuses hiervoor, maar ik zal extreem rechts nooit het laatste woord laten hebben.
Welk extreemrechts? Je doet net alsof je duidelijk bent, maar je blijft je hullen in vage beschuldigingen en verwijzingen naar berichten die je vervolgens niet toont of waar je niet naar wil verwijzen (AfbeeldingAfbeelding). Elk verzoek om toelichting en verduidelijking ontwijk je met een volgende aanval en beschuldiging. Je wordt vermoeiend en pathetisch, Arjen. Een Don Quichot.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 07 dec 2008, 00:42

Okke
Welk extreemrechts? Je doet net alsof je duidelijk bent, maar je blijft je hullen in vage beschuldigingen en verwijzingen naar berichten die je vervolgens niet toont of waar je niet naar wil verwijzen (). Elk verzoek om toelichting en verduidelijking ontwijk je met een volgende aanval en beschuldiging.
Precies. Zo is het.

Maar ook anderen worden hier dan bij betrokken.
Wat ik zei over pm's en zo.
Maar ook dit topic kan net zo goed weer als gesloten beschouwd worden voor anderen.
Mensen worden het gewoon zat. Gaan elders in dit forum posten of laten het maar helemaal zitten.

Bovendien wordt ik elke keer (of soms weer wat minder) in die extreem rechtse hoek geplaatst of dreig ik volgens Arjen het slachtoffer van jou te worden.

Het escaleert elke keer opnieuw ..
Ook bij mij.

Daarom plaatste ik elders ook dat citaat van Ronald Laing uit zijn boekje 'Knots' (engels 'knopen'). Hij analyseert daarin gesprekken waar steeds herhalingen optreden.

'Ze spelen een spelletje.
Ze spelen dat ze geen spelletje spelen.
Als ik zeg dat ze een spelletje spelen breek ik de regels.
Ze zullen me straffen omdat ik de regels breek'

Nou is deze niet helemaal van toepassing. Maar hoe moet je het dan omschrijven? Five Years!

Ik wil dus graag een oplossing.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 dec 2008, 00:56

yopi schreef:Ik wil dus graag een oplossing.
Ik wil graag duidelijkheid waar Arjen het recht vandaan denkt te halen om elk willekeurig bericht van mij aan te grijpen om mij aan te vallen, terecht te wijzen en te beschuldigen. Ik denk niet dat zijn beweegredenen terecht zijn, maar als dat wel zo zou zijn en ik werkelijk een verkeerde invloed heb op de deelnemers van dit forum en hen hun vrijheid ontneem of als zij op enige andere reden voor mij beschermd moeten worden, dan wil ik Arjen adviseren er met stafleden over te corresponderen en niet alle gesprekken om zeep helpen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 07 dec 2008, 01:09

Goed advies Okke.

Maar ik zie het niet gebeuren ..

Ik vind in ieder geval dat Arjen dat recht niet heeft (maar wel neemt).
Van een verkeerde invloed of vrijheidsberoving heb ik na al die tijd nog nooit zelfs maar een spoor kunnen ontdekken.
Bescherming van Arjen heb ik al helemaal niet nodig.

Waarna de herhaling van zetten waarschijnlijk weer gaat gebeuren.
Een remise overeenkomen is blijkbaar onmogelijk.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 2
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 07 dec 2008, 10:00

Yopi schreef/citeerde:
'Ze spelen een spelletje.
Ze spelen dat ze geen spelletje spelen.
Als ik zeg dat ze een spelletje spelen breek ik de regels.
Ze zullen me straffen omdat ik de regels breek'
Is wel degelijk van toepassing naar mijn idee. 't Vertegenwoordigt wel een deel van mijn gevoel bij dit alles.
Net zoals ik pas in een boek van Anne MacDonald las:
"Als de man eenmaal had ontdekt dat iets een officiële regel was, ging hij er vervolgens op toezien dat anderen die regel naleefden, en werd de regel een doel op zich".
Ik vind in ieder geval dat Arjen dat recht niet heeft (maar wel neemt).
Ik vind dat Arjen dat recht wél heeft. En ik vind dat anderen net zo goed het recht hebben daarop te reageren zoals hen goeddunkt. Hetzij door er tegenin te gaan, hetzij door het ermee eens te zijn, hetzij door zich (even) terug te trekken en/of zich te distantiëren.
Van een verkeerde invloed of vrijheidsberoving heb ik na al die tijd nog nooit zelfs maar een spoor kunnen ontdekken.
Bescherming van Arjen heb ik al helemaal niet nodig.
Eerste zin: Ik ook niet.
Tweede zin: Ik ook niet.

Arjen schreef:
maar ik zal extreem rechts nooit het laatste woord laten hebben.
Ik zal ook NOOIT extreem rechtse en/of fascistische en/of rascistische uitingen van mensen het laatste woord laten hebben (tenzij zo iemand mij doodslaat bijvoorbeeld). In mijn omgeving noemt men mij daarmee zelfs "fanatiek". Prima. Mijn mening daarover is in die gevallen inderdaad vrijwel boven elke discussie verheven (wat ik bij niet veel thema's heb, maar bij dit dus wel!). Ik bestrijd het te vuur en te zwaard, daar waar een heleboel anderen er voor het gemak maar even aan voorbij gaan.
Maar dan moeten er eerst wel concrete zaken zijn die extreem rechts, fascisme of rascisme laten zien. Bij Okke is dat niet het geval. Er worden ook geen concrete voorbeelden gegeven, maar de beschuldigingen blijven in raadselen en vaagheden gehuld.

Het is een heksenjacht buiten elke proportie die de helft van het forum verziekt.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 14
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 07 dec 2008, 12:45

@ Yopi,

Ik heb je meermalen het voordeel van de twijfel gegeven, net zoals ik okke ongeveer vijf jaar lang het voordeel van de twijfel gegeven heb. Dat is nu voorbij. Het spijt me dat je okke helpt met zijn campagne tot totale controle.

Fuck you dus.

@ Eva:
Maar dan moeten er eerst wel concrete zaken zijn die extreem rechts, fascisme of rascisme laten zien. Bij Okke is dat niet het geval. Er worden ook geen concrete voorbeelden gegeven, maar de beschuldigingen blijven in raadselen en vaagheden gehuld.
Het moeilijke is dat okke niet zal zeggen dat hij extreem rechtse sympathiën heeft. Hij weet dat dat niet kan. Daarom verhult hij zijn standplaats bij voortduring. Dat zijn de gevaarlijkste extreem rechtse mensen, de 'King Arthurs' van het stel. Je kunt hem alleen maar zien voor wat hij is door te kijken naar waar hij stelselmatig naar wijst in meerdere topics in combinatie met de omkeringen die hij maakt wanneer je hem hier straight naar vraagt.

Durf te denken!
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 dec 2008, 12:52

Arjen schreef:(...) door te kijken naar waar hij stelselmatig naar wijst in meerdere topics in combinatie met de omkeringen die hij maakt wanneer je hem hier straight naar vraagt.
Kun je dat concreet maken? Want, zoals ik hierboven al schreef, blijf je je beschuldigingen verhullen in vaagheid.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 14
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 07 dec 2008, 12:56

okke schreef:
Arjen schreef:(...) door te kijken naar waar hij stelselmatig naar wijst in meerdere topics in combinatie met de omkeringen die hij maakt wanneer je hem hier straight naar vraagt.
Kun je dat concreet maken? Want, zoals ik hierboven al schreef, blijf je je beschuldigingen verhullen in vaagheid.
Dat heb ik al zo verschrikkelijk vaak gedaan dat ik nu alleen nog maar tegen je zeg: blader zelf maar terug. Ik kan mijn tijd aan betere dingen besteden.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 dec 2008, 12:59

okke schreef:Elk verzoek om toelichting en verduidelijking ontwijk je met een volgende aanval en beschuldiging. Je wordt vermoeiend en pathetisch, Arjen. Een Don Quichot.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 07 dec 2008, 14:38

Arjen schreef
Het spijt me dat je okke helpt met zijn campagne tot totale controle.
Okke zal - stel dat hij extreem-rechts is - nu wel in zijn vuistje lachen en apetrots zijn dat hij vorderingen maakt. Hij en Joop zijn nu met zijn tweeën. Samen sta je sterker zeg maar ..
Tis nu nog maar een kwestie van tijd of dit forum zal in onze handen zijn.
Een bruggehoofd naar de rest van internet, waar onze kamaraden in het geheim ook hard werken aan het knechten van de geesten van onschuldige domme onmondige kleine mensjes.

Maar misschien lukt het ook wel om zo een tegenbeweging uit te lokken zodat dit forum net zo eindigt als het Odeonforum:
Er zijn dan nog maar twee mensen die posten en langzaam gaat dit forum ten onder. Op naar het volgende forum!
Totdat er geen één meer over is ..
De propagande van de overheid, gesteund door en samenwerkend met cellen van extreem rechts zal de geesten rijp maken voor de stap naar het buitenland.
Om te beginnen gaan we in het engels posten om vast wat internationale contacten te leggen.
We sturen ook wat mensen mee met de nu geplande reis naar Mars, want aansluiting bij die Aliëns (die overigens al lang onder ons zijn) mogen we niet verwaarlozen.

We komen er wel ..

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 14
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 07 dec 2008, 17:15

@ okke:
okke schreef:
okke schreef:Elk verzoek om toelichting en verduidelijking ontwijk je met een volgende aanval en beschuldiging. Je wordt vermoeiend en pathetisch, Arjen. Een Don Quichot.
Ik ben niet degene die ontwijkt. Jij wel.

@ Yopi:
Yopi schreef: Okke zal - stel dat hij extreem-rechts is - nu wel in zijn vuistje lachen en apetrots zijn dat hij vorderingen maakt. Hij en Joop zijn nu met zijn tweeën. Samen sta je sterker zeg maar ..
Tis nu nog maar een kwestie van tijd of dit forum zal in onze handen zijn.
Een bruggehoofd naar de rest van internet, waar onze kamaraden in het geheim ook hard werken aan het knechten van de geesten van onschuldige domme onmondige kleine mensjes.
Ik ben blij dat het odeonforum is wat het is. Het is namelijk sterker gebleken dan bijvoorbeeld het wo2 forum, wat nu een spreekbuis is voor extreem rechts terwijl de posters en admins dat niet doorhebben. Jijzelf bent dat ook geworden. Ik hoop dat je nog eens wakker zult worden.
Maar misschien lukt het ook wel om zo een tegenbeweging uit te lokken zodat dit forum net zo eindigt als het Odeonforum:
Er zijn dan nog maar twee mensen die posten en langzaam gaat dit forum ten onder. Op naar het volgende forum!
Totdat er geen één meer over is ..
De propagande van de overheid, gesteund door en samenwerkend met cellen van extreem rechts zal de geesten rijp maken voor de stap naar het buitenland.
Om te beginnen gaan we in het engels posten om vast wat internationale contacten te leggen.
We sturen ook wat mensen mee met de nu geplande reis naar Mars, want aansluiting bij die Aliëns (die overigens al lang onder ons zijn) mogen we niet verwaarlozen.

We komen er wel ..
Ik neem aan dat je ziet dat je hier alleen maar insinuaties maakt. Je hebt een major premisse, maar geen minorpremisse. Omdat het niet op een obect betrokken is (Arjen) gebruik je je eigen regulatieve principes constitutief. Precies hoe okke zich ook gedraagt. Misschien moet je eens proberen om de dinge-an-sich daadwerkelijk te onderzoeken? Misschien dat je dan uitspraken kunt doen die in plaats van suggestief ook nog waar zijn.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 07 dec 2008, 18:32

Je lult maar wat Arjen en je kunt alleen op jezelf steunen.
Weet je wel waar je vandaan komt voordat je zo'n zelfstandig wezentje geworden bent?
Een reus op lemen voeten. Je zal een hoop werk hebben om dat overeind te houden. Net als een leugenaar.
Je bent je eigen gericht. Net als Nietzsche ...
(Neem nog es een ouderwets biertje met iemand)

Je fout zit in het feit dat als je jezelf wegcijfert denkt dat alles wat je invalt wel door Waarheid gekenmerkt MOET zijn. Dat is een overtuiging.
Helaas zijn geen correcties mogelijk hierop.
Je blijft in jezelf ronddwalen. Doe es echt een stap naar andere mensen in plaats van jezelf zo omhoog te plaatsen op grond van een paar boekjes.

Je bent TE wakker. (Ik zie de strijd ..)

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 14
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 07 dec 2008, 20:21

yopi schreef:Je lult maar wat Arjen en je kunt alleen op jezelf steunen.
Weet je wel waar je vandaan komt voordat je zo'n zelfstandig wezentje geworden bent?
Een reus op lemen voeten. Je zal een hoop werk hebben om dat overeind te houden. Net als een leugenaar.
Je bent je eigen gericht. Net als Nietzsche ...
(Neem nog es een ouderwets biertje met iemand)

Je fout zit in het feit dat als je jezelf wegcijfert denkt dat alles wat je invalt wel door Waarheid gekenmerkt MOET zijn. Dat is een overtuiging.
Helaas zijn geen correcties mogelijk hierop.
Je blijft in jezelf ronddwalen. Doe es echt een stap naar andere mensen in plaats van jezelf zo omhoog te plaatsen op grond van een paar boekjes.

Je bent TE wakker. (Ik zie de strijd ..)
Nogmaals Yopi: wat je zegt ben je zelf. Ik heb geen werk om iets overeind te houden. Jij wel. Dat blijkt uit dit soort berichten.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 dec 2008, 22:06

Arjen schreef:Ik ben niet degene die ontwijkt. Jij wel.
:smt039
(klikbaar)

Matt Haydn
Posts in topic: 2
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 nov 2008, 20:09
Contacteer:

Bericht door Matt Haydn » 08 dec 2008, 19:08

YOPI:
"In mijn deontologie is mijn voorstelling van een algemene wet dat het iedereen vrij staat zijn eigen uitgangspunten te kiezen. Dat wil ik zelf ook immers. Daarom oordeel ik nog wel over anderen, ook over zijn intenties die ik vermoed. Ook over zijn ethische (impliciete of expliciete) uitgangspunten. "

Een opmerking:
Het recht om je eigen uitgangspunten te kiezen impliceert de plicht om een ander vrij te laten in het kiezen van zijn uitgangspunten. Ergo, men kan niet geheel zijn eigen uitgangspunten kiezen - variant van de morele paradox.
"Een sinaasappel is een heel slecht fallus symbool."
- Gert Jan van Leeuwen

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 dec 2008, 15:28

Wat ik bedoel is dat je wat betreft moreel handelen alleen verantwoording aan je zelf schuldig bent.
En dat dat ook voor anderen geldt, omdat het hier het categorisch imperatief betreft:
Dat wil zeggen dat de eerste regel daaraan getoetst is:
Ik volg die regel omdat ik zou willen dat dat voor iedereen geldt.
De rechtsinstantie is het redelijk overleg, niet iets buiten jezelf gelegens.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten