Dromen

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 3
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 09 dec 2008, 09:53

Maar goed, ik kom ook eventjes meedromen....

Om schreef:
Wat zijn dromen?
Ik zie dromen voornamelijk als een biologisch/chemisch/psychologisch verschijnsel. Het hoort bij de hersenen, het is een hersenfunctie. Ik zou het best kunnen opzoeken hoe het precies verklaard wordt aan de hand van deze visie maar dat acht ik voor deze discussie niet zo nodig. Met antroposofie of spirituele verklaringen heb ik het niet zo op, het strookt niet met het rationalisme zegt mijn intuïtie
Geweldig! Ik geniet erg van jouw opvattingen hier en daar. En deze laatste zin in de quote is natuurlijk onbetaalbaar!
Wat hebben ze voor functie?
Kan ik niet met zekerheid zeggen maar het is zeker geen functie met betrekking tot onstoffelijke, bovennatuurlijke zaken. Het is naar mijn mening geen uiting van ziel of geest. Wat ziel en geest zijn is mij ook een raadsel, het lijkt me een verzinsel van de mens, maar goed dat is een andere discussie
Is dit een reactie op iets van Jeroen? Of bedoeld om mij alvast geen "zweverig" idee te geven? Dat laatste zou niet nodig zijn hoor. Maar wellicht ben ik hier te voorbarig... :D

Naar mijn idee vormen dromen zich in je hersenen, die overdag "gevoed" zijn met allerlei indrukken etc. Ik denk dat ze (in ieder geval: ook) de functie hebben zaakjes op hun plek te zetten.
Ikzelf merk bijvoorbeeld aan bepaalde dromen dat sommige dingen-van-overdag met kennelijk toch méér doen of hebben gedaan dan ik zo snel gemerkt had. Ik ervaar zulke dromen als mezelf erop attent maken dat dat zo is en/of die bepaalde dingen alsnog "in een archieflaatje" op te ruimen.

Sommige mensen vroegen wat ik bedoel met het "resetten" van je hersens.... Daarmee bedoel ik, dat ik zelf merk, dat wanneer ik in een bepaalde stemming verkeer (bijvoorbeeld: beetje depri, chagerijnig, of last heb van een tijdelijke tobberij...) die stemming zelfs door bijvoorbeeld 5 minuutjes in slaap vallen helemaal omgedraaid en weg kan zijn. Dan is het alsof ik 'in mijn hoofd gereset' wakker word. Handig!

Om schreef:
Bestaan voorspellende dromen? Waarbij meteen de vraag rijst: Of bestaan er misschien naspellende gebeurtenissen in het overdag-leven?
(komt de wat-is-tijd-vraag meteen ook weer om te hoek kijken.)

Tja, hier kan je behoorlijk diep op ingaan maar voorlopig volsta ik met het antwoord dat ik hier alleen maar een agnostische houding tegenover kan innemen.
Ik zie niet wat eventuele voorspellende dromen of naspellende gebeurtenissen per se te maken zouden hebben met agnostiek of gnostiek.

Okke geeft aan dat voorspellende dromen niet bestaan.
Matt vertelt iets over deja-vu's.

Een aantal keer in mijn leven heb ik dingen gedroomd, die ik een dag of twee later tot in de details nauwkeurig terug zag gebeuren op het journaal of breaking-news. Niet zo'n beetje een vage overeenkomst, maar met exact dezelfde beelden (mannen die met stokken in een volgelopen dijk prikken, overstromingen in Zuid Nederland... inclusief de beelden van de ondergelopen huizen, dezelfde huizen dus, dezelfde mensen, dezelfde uitspraken... Ook indertijd die trunami in Azië, exacte beelden...). Dat gaat niet om deja-vu's. Een dega-vu is heel iets anders. Bij mij tenminste.
Ik weet niet hoe dat kan, dingen dromen die even later in de werkelijkheid echt gebeuren. Maar het gebeurt dus wél, soms. Niet dat ik trouwens na die droom al weet dat het gaat gebeuren hoor. Ik schrik me dan naar als 't zo is. Gebeurt overigens niet vaak.

Mij zet dat altijd wel altijd aan het denken over het verschijnsel: Tijd.

Maar met dat laatste even ter zijde: Ik denk dat dromen één of andere overlevingsfunctie hebben,
Dat dagdromen iets héél anders is dan nachtdromen,
Dat dromen belevingen zijn die vrij van remmingen en decorum etc. in de hersens ervaren en uitgespeeld/leefd worden....

Daarbij zijn dromen soms ook een bron van inspiratie voor degenen die niet altijd ál te rationeel en/of abstract denken.

LEUK!

O, zogenaamde herhaaldromen zijn ook wel fascinerend.
Wie kent dat ook? En wat denkt u daar dan over?
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 18
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 dec 2008, 19:58

Ik heb heel weinig dromen die ik onthou. Omdat ik er ook niet zo op uit ben. Maar herhalingsdromen blijf ik me wel vaak van bewust. Ik heb er drie of vier. En ze staan inderdaad behoorlijk los van het 'normale' dromen. Van wat jij beschrijft met voorspellende dromen heb ik er maar één ooit gehad. Was een ervaring die zich herhaald in een alledaagse situatie, maar wel m'n eerste serieuze relatie met een vrouw als gevolg had.

Journaalbeelden. Bizar. Ben ik wel sceptisch over. Niet in de zin dat ik je niet geloof. Wel in de zin dat ik zin op een 'verklaring' ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 3
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 09 dec 2008, 20:49

Yopi schreef:
Ik heb heel weinig dromen die ik onthou. Omdat ik er ook niet zo op uit ben
Ik ben er ook niet speciaal op uit. Maar ik onthou ze gewoon vaak heel helder. Vaak word ik helemaal warrig wakker omdat ik dan nog half in mijn droom zit...
Maar herhalingsdromen blijf ik me wel vaak van bewust. Ik heb er drie of vier. En ze staan inderdaad behoorlijk los van het 'normale' dromen.
Ik heb er ook een paar. Bij mij zijn ze eigenlijk in hun soort niet veel anders dan gewone dromen, alleen dan dat ze zich mijn hele leven al herhalen zo'n paar keer per jaar. Eentje is dat ik achterna word gezeten door één of anders wild beest. Vaak ren ik dan door een stad of flatgebouw en probeer overal aan te bellen - met dat beest op mijn hielen - maar er doet nergens iemand open. :? Is volgens mij een vrij bekend thema... (hopelijk géén psychoanalytici onder ons...).
Ik heb dan toch het idee dat die herhaaldromen één of andere functie zullen hebben.
Van wat jij beschrijft met voorspellende dromen heb ik er maar één ooit gehad. Was een ervaring die zich herhaald in een alledaagse situatie, maar wel m'n eerste serieuze relatie met een vrouw als gevolg had.

Journaalbeelden. Bizar. Ben ik wel sceptisch over. Niet in de zin dat ik je niet geloof. Wel in de zin dat ik zin op een 'verklaring' ...
Ik heb er ook geen verklaring voor. En ben ook niet bezig er eentje te kiezen of te verzinnen. Ik ben niet sceptisch over het feit dat het verschijnsel bestaat. Wél over de "verklaringen" die er in allerlei kringen voor aangedragen worden. We weten dat gewoon niet, denk ik. De term "voorspellende droom" klopt wellicht als term helemaal niet. Maar voor het gemak noemen we het maar even zo.
Bizar is het wel. Ik heb 't niet vaak trouwens. Er zit telkens een paar jaar tussen.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten