Nederlands filosofisch werk

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 1
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Nederlands filosofisch werk

Bericht door ziznl » 17 nov 2008, 14:10

Vraagje voor tussendoor.

Hebben we in nederland wel filosofen?

Ik heb vandaag in de boekhandel een aantal werken gezien van meer dan 600 pagina's.
Van Hans Achterhuis over geweld; van ene Verbrugge over Heidegger en van ene Oosterling over postmodernisme.

Welke zal het eerst bij de Slechte (slegte) belanden?
EN welke raden jullie me aan.
Het zijn dikke pillen en nog duur ook.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
van Rossum
Posts in topic: 1
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jul 2008, 15:09
Contacteer:

Bericht door van Rossum » 17 nov 2008, 14:19

Hans Achterhuis heb ik zo mijn bedenkingen over. Laats was er op tv een profiel aan hem gewijd. In de jaren 60 wist hij precies wat goed en kwaad was en wanneer hij de barricaden op moest, hij heeft nu heel andere ideeën, hij weet het gewoon niet meer. Maar wat hij wel weet dat die vegetarische beweging mede schuld heeft aan de dood op Pim F. omdat ze zo extreem zijn. Het lijkt mij een beetje een wankele filosoof.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 1
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 17 nov 2008, 14:45

Je vergeet onze Jood.
:)
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 nov 2008, 15:08


Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 2
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 17 nov 2008, 15:49

Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 1
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 17 nov 2008, 16:35

Ziz schreef:
Hebben we in nederland wel filosofen?
Hele bossen! Maar ze publiceren lang niet allemaal.

Over de mensen die noemt kan ik je niet echt adviseren.
Wel vind ik dat Achterhuis boeiende dingen te zeggen heeft, voor zover ik dat tot nu toe heb kunnen bepalen.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 1
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 17 nov 2008, 18:56

Natuurlijk hebben we in Nederland filosofen. Anders waren de collegezalen op universiteiten permanent leeg. Ik ken er een paar.

Maar we hebben ook een iets bekendere, zijn naam eindigd op Vink. Een Friese voornaam meen ik, en hij is redacteur of zo bij een blad/krant. :-k
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 nov 2008, 18:57

Jos de Mul.
Awee Prins.

Matt Haydn
Posts in topic: 3
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 nov 2008, 20:09
Contacteer:

Bericht door Matt Haydn » 18 nov 2008, 02:12

Niet te vergeten:

André Klukhuhn, schrijver van "de geschiedenis van het denken" en het vervolg, "alle mensen heten janus".

Heerlijke dikke boeken, lezen lekker weg en je steekt er aardig wat van op. (Alle mensen heten Janus is eigenlijk wel een herschrijving van de geschiedenis van het denken).

Kijk even naar dit interview (houd het even vol, het wordt interessant) (als je dat wilt natuurlijk, je bent immers een autonoom individu)

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/i ... ukhuhn.wmv

Gebruikersavatar
Hoya
Posts in topic: 2
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:43
Contacteer:

Bericht door Hoya » 18 nov 2008, 11:43

Matt,

Volgens mij had hij toch nog eerst iets dieper in de infrarood-spectrofotometrisch tremetische bepalingen van waterstof gedolonteerde instanties aan ferro-elektrische kristallen moeten duiken.

Voor mij is er eigenlijk maar één nederlandse filosoof die er echt toe doet maar ik kan op internet helaas niets over hem vinden, zijn naam is niet Janus maar was Jakko de Lange.

Matt Haydn
Posts in topic: 3
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 nov 2008, 20:09
Contacteer:

Bericht door Matt Haydn » 18 nov 2008, 14:48

Hoya schreef:

"Volgens mij had hij toch nog eerst iets dieper in de infrarood-spectrofotometrisch tremetische bepalingen van waterstof gedolonteerde instanties aan ferro-elektrische kristallen moeten duiken."

Leg uit...

Ik ken Jakko de Lange niet, waar schrijft hij over?
"Een sinaasappel is een heel slecht fallus symbool."
- Gert Jan van Leeuwen

Gebruikersavatar
Hoya
Posts in topic: 2
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:43
Contacteer:

Bericht door Hoya » 18 nov 2008, 16:14

"Volgens mij had hij toch nog eerst iets dieper in de infrarood-spectrofotometrisch tremetische bepalingen van waterstof gedolonteerde instanties aan ferro-elektrische kristallen moeten duiken."

Leg uit...


Hij kon de laatste vraag niet zo goed beantwoorden en die vond ik essentieel.
In de scheikunde kan je verder blijven zoeken en blijf je niet hangen in het feit dat je de laatste vraag alleen kunt beantwoorden met een vaag inlevingsgevoel, dat hem ook nog eens werd ingegeven door de interviewer.

Ik ken Jakko de Lange niet, waar schrijft hij over?

Jakko is niet meer. Hij schreef niet ik ken hem alleen van mond tot mond. Hij leerde mij op subtiele wijze mezelf te kennen, mijn denken en mijn voelen. Hij was nooit aanvallend, stelde zelden een directe vraag, kon zeer goed luisteren en ontlook mijn grenzeloze nieuwsgierigheid.
Ik hoop ooit in zijn voetsporen te treden maar vooralsnog lijkt het mij een onmogelijke opgave.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 18 nov 2008, 17:34

Bernard Mandeville is toch wel een van de Nederlanders die mij is bijgebleven, hoewel hij eigenlijk meer Brit dan Nederlander was..
Een interessant vertoog over waarom wij wat zeggen en waarom wij dingen juist niet zeggen, is het boek: Mensen spreken niet om begrepen te worden.
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Matt Haydn
Posts in topic: 3
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 nov 2008, 20:09
Contacteer:

Bericht door Matt Haydn » 19 nov 2008, 16:49

HOYA:
Iedereen zijn eigen mening, maar ik stel voor dat je eens "de geschiedenis van het denken" probeert te lezen, wellicht zie je dan dat deze man zeer veel zinnigs te melden heeft.

Jammer dat Jakko de Lange niet langer onder ons is. Kun je wat over zijn gedachtegoed vertellen?

Intangible Radjanamadjo:
Mensen spreken niet om begrepen te worden? Vertel meer!
"Een sinaasappel is een heel slecht fallus symbool."
- Gert Jan van Leeuwen

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 19 nov 2008, 16:56

Matt Haydn schreef:Intangible Radjanamadjo:
Mensen spreken niet om begrepen te worden? Vertel meer!
‘Wat! Spreken mensen niet om begrepen te worden?’ schampert Horatio tegen zijn vriend Cleomenes. Hoe kan hij dat nou zeggen, nadat ze al bijna zes dialogen lang met elkaar gesproken hebben? Ja en nee, reageert Cleomenes. Natuurlijk willen we wel dat de bedoeling overkomt van de woorden die we uitspreken: we willen verstaan worden. Maar tegelijkertijd willen we niet zodanig begrepen worden dat anderen doorzien wat onze échte gedachten en gevoelens zijn.
Uit het boek komt deze text. bron van de text

Ik kan het niet zo 1-2-3 uitleggen waar het precies over gaat, maar de quote hierboven (met name de laatste zin) komt heel aardig in de buurt. Of ander hier nog een aanvulling
Mandeville schreef:Juist trots, eigendunk en zelfzucht sporen de mensen aan tot kunst, cultuur, wetenschap en handel en daarmee tot een gezonde samenleving.
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 2
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 20 nov 2008, 11:53

yopi schreef:Jos de Mul.
Awee Prins.
http://boeken.vpro.nl/afleveringen/32553624/
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten