Wat is het verschil tussen geloof en cynisme?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Wat is het verschil tussen geloof en cynisme?

Bericht door yopi » 07 nov 2008, 14:28

Als we allemaal in Barak Hussein Obama geloven komen er dan 'goeie' krachten vrij?
M.a.w. Is BHO de nieuwe messias of de antichrist?
Wat is de kracht van cynisme?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2008, 14:47

yopi: "Als we allemaal in Barak Hussein Obama geloven komen er dan 'goeie' krachten vrij?"

Nee, er komen helemaal geen krachten vrij als we allemaal in Obama geloven.

yopi: "M.a.w. Is BHO de nieuwe messias of de antichrist?"

Nee; hij is niet de nieuwe messias of anitchrist.

yopi: "Wat is de kracht van cynisme?"

Wat bedoel je?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 1
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 07 nov 2008, 15:11

yopi schreef:Als we allemaal in Barak Hussein Obama geloven komen er dan 'goeie' krachten vrij?
In tegendeel.
M.a.w. Is BHO de nieuwe messias of de antichrist?
Hij is de nieuwe papieren representant van onbekende machten en krachten.
Wat is de kracht van cynisme?
De kracht van cynisme is voor een optimist twijfel aan het absolute goede in de wereld. De zwakte ook. Voor een pessimist ligt dat anders, voor die mensen is cynisme het bewijs van hun gelijk. En dat is een zwakte die ze zelf dan niet als zodanig herkennen omdat ze dat juist als hun kracht zien; cynisch he.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 3
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 07 nov 2008, 16:50

Als we allemaal (blind?) in Barack Obama geloven dan komen er eerder oude krachten vrij.

Barack Obama is geen messias (wie wel?) en geen antichrist (wie wel?).
We zullen nog gaan zien wie/wat/hoe/waarom/van wie/waar Barack Obama is. Wel kan het losse feit dat hij deze week is gekozen, in sommige mensen krachten teweeg brengen, positief dan wel negatief. Méér dan tot nu toe zomaar elke president. Logisch natuurlijk. Daar hoeven we niet zogenaamd ontkennend over te doen.

Voor cynici is de kracht van cynisme het naar de buitenwereld enigszins ombuigen van hun pessimisme, veelal om zichzelf minder rot te voelen.

In de media is cynisme vaak een middel tot effectbejag, dat té vaak gebruikt wordt om nog werkelijk creatief te kunnen worden genoemd.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 2
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 07 nov 2008, 17:26

Als we allemaal in Barak Hussein Obama geloven komen er dan 'goeie' krachten vrij?
Theoretisch zou er weinig veranderen, behalve wat politieke kwesties binnen landsgrenzen. Maar als een enorme gemeenschap vol enthousiasme een nieuwe leider binnenhaalt, dan komt er denk ik wel een soort van kracht vrij. Of die 'goed' is durf ik niet te stellen. Het gaat meer om het geloof dat men heeft in de nieuweling. Die heeft een ruimere marge om dingen te doen en te laten. Dus eigenlijk komt er met dat geloof niets los, alleen kan er meer loskomen vanuit degene waarin men gelooft.
Net als met een Messias; die is de trigger die onderbuikgevoelens en heimelijke verlangens losmaakt en (pretendeert) te beantwoorden. Men ziet in hem een antwoord op een situatie die als negatief ervaren wordt. Wat men dan doet is een bepaalde mate van verantwoordelijkheid overdragen aan diegene. Maar dit gaat denk ik alleen op als er sprake is van religie. De 'mondiale eucumene', in het topic van het Heilige Vuur zo leuk genoemd, is dat niet, tenminste niet als het gaat om het verkiezen van een president. Als het een religie betrof, zou de messias in kwestie zich wellicht meer kunnen permiteren, zou hij religie naar zijn hand kunnen zetten; nu echter gaat het om hele materiële zaken die we liever anders zien.
M.a.w. Is BHO de nieuwe messias of de antichrist?
Alleen voor diegene die gelovig zijn en helemaal opgaan in hun eigen denkbeelden, aangenomen dat de president hun geloof deelt óf er tegen is.
Wat is de kracht van cynisme?
Mooi verwoord door Ziznl. Ik denk ook dat cynisme de verwachtingen tempert, en in die zin dus voorkomt dat er radicale dingen ontstaan. Cynisme voorkomt een messias-cultus. Dit vinden we dan denk ik bij anders-gelovigen of niet-gelovigen, en dat laatste vinden we relatief veel in de wersterse wereld.
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 3
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 07 nov 2008, 17:31

Vyumae schrijft:
Ik denk ook dat cynisme de verwachtingen tempert, en in die zin dus voorkomt dat er radicale dingen ontstaan. Cynisme voorkomt een messias-cultus
Kan ook het tegendeel zijn.
Cynisme wordt veelal gebruikt als (taal)machtsmiddel.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 nov 2008, 09:44

Cynisme beroept zich op het heden. Geloof op de toekomst:
'Change' en 'We can do it'

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 2
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 08 nov 2008, 11:23

Cynisme beroept zich op het heden. Geloof op de toekomst:
Kan men dan niet cynisch zijn over de toekomst?
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 nov 2008, 13:49

Vyumae schreef:
Cynisme beroept zich op het heden. Geloof op de toekomst:
Kan men dan niet cynisch zijn over de toekomst?
Jawel, maar met een beroep op wat nu (en evt. in het verleden) zichtbaar is (was). De hoop en het geloof is dan een mus die al dood verklaard is.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 3
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 09 nov 2008, 12:16

Vyumae schreef:
Kan men dan niet cynisch zijn over de toekomst?
Jawel, maar het cynisme en de cynische toon heeft natuurlijk zijn wortels in het verleden.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten