Veiligheid

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Veiligheid

Bericht door Eva Lilith » 03 nov 2008, 12:05

Is het niet merkwaardig dat veelal ons gevoel van veiligheid bij lange na niet in de buurt komt van feitelijke veiligheid?

Je zou toch denken (hoewel?) dat ons systeem vernuftiger in elkaar zou zitten, gezien onze overlevingsdrang, of zou dit juist een teken zijn van overduidelijke zelfmisleiding (die misschien wel alomtegenwoordig is)?
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 03 nov 2008, 13:22

@ Philotuut, ik bedoelde met 'ons systeeem' hier meer: ons persoonlijke systeem (onze instincten, onze aard etc.), en niet 'het systeem' in de betekenis van 'de maatschappij' of 'de samenleving'. Dat was niet zo duidelijk geformuleerd.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 3
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 03 nov 2008, 14:32

Volgens mij moet je niet teveel nadenken over de mate van je 'eigen veiligheid', want dat zou een fobie kunnen worden, je zou er gek van worden, je zou neigen naar 'control-freak' achtige situaties en (onnodig) veel stress hebben (en das ook niet gezond). Het is nu eenmaal zo dat je niet alles in eigen hand kan hebben...

Dus in dat opzicht is deze 'zelfmisleiding' juist wel een goed systeem om een 'normaal' en zorgeloos leven zonder al teveel stress te kunnen leiden O:)
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 9
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 nov 2008, 15:13

Ik denk dat we zo verschrikkelijk veilig zijn dat ons biologisch systeem het niet meer begrijpt.
'Ergens moet er toch gevaar zijn', denkt het.
En gebruikt vervolgens het verstand en de fantasie om als in een droom gevaren en onveiligheid te verzinnen ..

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 04 nov 2008, 12:28

Eddy schreef:
Dus in dat opzicht is deze 'zelfmisleiding' juist wel een goed systeem om een 'normaal' en zorgeloos leven zonder al teveel stress te kunnen leiden
Ja, zo kunnen we het ook zien inderdaad. Een zelfmisleiding in de vorm van schijnveiligheden die zorgen dat we niet gek worden van nooit aanwezige feitelijke veiligheid.


Philotuut schreef:
Jaren ben ik mijn wereld geweest.
Nu komt de ander om de hoek.
Mooie zinnen!


Yopi schreef:
Ik denk dat we zo verschrikkelijk veilig zijn dat ons biologisch systeem het niet meer begrijpt.
'Ergens moet er toch gevaar zijn', denkt het.
En gebruikt vervolgens het verstand en de fantasie om als in een droom gevaren en onveiligheid te verzinnen ..
Dat is het verhaal dan omgedraaid. Ha ha... Ik hou daar bij tijd en wijle wel van!

Feitelijk is er natuurlijk nooit volkomen veiligheid. Als we veiligheid tenminste definiëren als: Ontbreken van gevaar. Ik vind het bijna iets aandoenlijks hebben, hoe we dus tóch van alles bedenken en organiseren om een GEVOEL van veiligheid te bewerkstellingen, in de vorm van talloze rituelen, thuis-gevoel, dagelijkse roetine-dingetjes, dat éne fijne geurtje, heerlijk veilig in iemands armen liggen... Of juist een tegengestelde reactie door bijvoorbeeld altijd maar rusteloos te zijn, altijd maar weg gaan, aktie en afleidende prikkels zoeken etc.
Het verhaal van de rituelen fascineert me altijd wel. Ze zijn er veelal om het gevaar op de een of andere manier te bezweren, af te buigen etc. Begrafenissen, trouwerijen, doopplechtigheden, oogstfeesten, kerk, gebed, en de laatste tijd de grote opmars van zelfgemaakte persoonlijke rituelen..... Enerzijds is het een soort van zelfmisleiding. Anderzijds zou het zonder rituelen zo'n kille en betekenisloze toestand worden. Vind ik.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 04 nov 2008, 13:02

Biologisch gezien is het gezond om gevaar groter te zien dat het in werkelijkheid is. De kans dat je meer energie verbruikt dan wat nodig is in de situatie is groot, maar zodra je minder energie gebruikt dan wat nodig is in een situatie, is het afgelopen. Game over.

Afbeelding

Ik vind het vanzelfsprekend dat ons gevoel van veiligheid bij lange na niet in de buurt komt van de feitelijke veiligheid. Omdat dit een direct gevolg is van onze overlevingsdrang.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 9
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 nov 2008, 15:54

In een overveilige maatschappij - waarin zelfs de zachte dood mogelijk is - verliezen zowel biologische als rituele veiligheidsfuncties hun functie.
Evolutionair gezien zou je zeggen dat hun functie zou moeten gaan verschuiven. De vraag is hoe dan?
Bijvoorbeeld 'intelligentie' als biologische functie om situaties te kunnen inschatten en empathie mogelijk te maken gaat een eigen leven leiden in kunst, wetenschap, filosofie. Nieuwe zaken zonder directe koppeling met overleving.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 04 nov 2008, 17:38

Veiligheid, of de drang er naar, lijkt mij gebaseerd op angst.

En ik heb van angst(en) begrepen dat ik die kan overwinnen.

Dus eenmaal overwonnen heb ik helemaal geen veiligheid meer nodig.

Lijkt me heerlijk om ook die vrijheid te kunnen beleven.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 04 nov 2008, 17:57

yopi: "In een overveilige maatschappij verliezen zowel biologische als rituele veiligheidsfuncties hun functie.
Evolutionair gezien zou je zeggen dat hun functie zou moeten gaan verschuiven. De vraag is hoe dan?"


Evolutionaire processen worden niet of nauwelijks beïnvloed door maatschappijen. Die zijn daar veel te vluchtig en kortdurend voor. Onze instincten en erfelijk bepaalde gedragingen zijn nog vrijwel identiek als toen de mensachtigen net leerde op twee benen te lopen.

yopi: "Bijvoorbeeld 'intelligentie' als biologische functie om situaties te kunnen inschatten en empathie mogelijk te maken gaat een eigen leven leiden in kunst, wetenschap, filosofie. Nieuwe zaken zonder directe koppeling met overleving."

Bewustzijn en zelfbewustzijn hebben een directe koppeling met de kans op overleving. In welke mate kunst, wetenschap, filosofie en dergelijke dat hebben, lijkt mij niet verwaarloosbaar.

Jeroen: "Veiligheid, of de drang er naar, lijkt mij gebaseerd op angst. En ik heb van angst(en) begrepen dat ik die kan overwinnen. Dus eenmaal overwonnen heb ik helemaal geen veiligheid meer nodig. Lijkt me heerlijk om ook die vrijheid te kunnen beleven."

Het lijkt mij ook heerlijk om vrijheid van de drang naar veiligheid te beleven. Kan jij die soms ervaren?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 9
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 nov 2008, 19:13

Okke schreef:
Evolutionaire processen worden niet of nauwelijks beïnvloed door maatschappijen. Die zijn daar veel te vluchtig en kortdurend voor. Onze instincten en erfelijk bepaalde gedragingen zijn nog vrijwel identiek als toen de mensachtigen net leerde op twee benen te lopen.
Dat heb ik dus ook in twee posts gezegd. Waar ik naar vraag is hoe een toch volkomen situatie gaat uitpakken in de toekomst in het binnen het evolutionair bepaalde tempo.
Bewustzijn en zelfbewustzijn hebben een directe koppeling met de kans op overleving. In welke mate kunst, wetenschap, filosofie en dergelijke dat hebben, lijkt mij niet verwaarloosbaar.
Klopt, maar niet direct. Dat moet je er intelligent bij verzinnen om te blijven binnen het verklaringsmodel van evolutietheorie. Het is niet meer zo direct aanwijsbaar. Ik denk dus dat cultuur sowieso een eigen betekenis heeft en dat daarnaast op veel (veel) langere termijn er ook een biologische belangrijke verschuiving op zou kunnen treden.
Je zou ook kunnen zeggen dat het culturele binnen het verklaringsmodel van evolutie op zich een verschuiving is.

edit: De vrijkomende intelligentie die vroeger voor overleven nodig was gaat in het culturele een eigen leven leiden. Ik hoop dat dat verduidelijkt wat ik bedoel

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 04 nov 2008, 19:39

okke schreef:Het lijkt mij ook heerlijk om vrijheid van de drang naar veiligheid te beleven. Kan jij die soms ervaren?
Die vrijheid ken ik. Ik zet mn fiets op slot, trek de deur achter me dicht en trek een warme jas aan als ik naar buiten ga. Maar liever zou ik mn fiets niet op slot hoeven zetten, liever zou ik niet de angst hebben dat mn fiets gejat blijkt te zijn bij terugkomst, ook al staat ie op slot. Of dat één of andere klojo mn ventielen heeft gejat. Ik vind het vervelend dat ik uberhaupt die gedachten heb. Vaak zeg ik dan tegen mezelf "vertrouwen hebben Jeroen!"
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 04 nov 2008, 21:06

Jeroen: 'Vaak zeg ik dan tegen mezelf "vertrouwen hebben Jeroen!"'

Herkenbaar. Mij lukt het regelmatig. Minder vaak dan ik zou willen, maar toch regelmatig. En jij?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 04 nov 2008, 21:31

Eva Lilith schreef:Is het niet merkwaardig dat veelal ons gevoel van veiligheid bij lange na niet in de buurt komt van feitelijke veiligheid?

Je zou toch denken (hoewel?) dat ons systeem vernuftiger in elkaar zou zitten, gezien onze overlevingsdrang, of zou dit juist een teken zijn van overduidelijke zelfmisleiding (die misschien wel alomtegenwoordig is)?
Wellicht omdat we eigenlijk helemaal niet op zoek zijn naar veiligheid, maar vrijheid? En zelf de denkfout maken te denken dat we dat kleine beetje veiligheid willen?
Benjamin Franklin schreef:"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety."
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 04 nov 2008, 22:09

Zij die vrijheid verruilen voor veiligheid, zullen beiden ontberen.
okke schreef:Jeroen: 'Vaak zeg ik dan tegen mezelf "vertrouwen hebben Jeroen!"'

Herkenbaar. Mij lukt het regelmatig. Minder vaak dan ik zou willen, maar toch regelmatig. En jij?
Mij lukt het alleen met datgene waar ik redelijk van overtuigd ben. Als de twijfel de overhand heeft, weet ik bijna wel zeker dat het fout gaat. (leuke zin hahaha)
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 1
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 05 nov 2008, 15:32

Zou het gevoel van veiligheid niet bestaan om te voorkomen dat we gek worden van zorgen? Stel dat we ons níét veilig voelen, wat voor immense consequenties zou dat hebben?
Door mijn gevoel van veiligheid kan ik me bepaalde vrijheden toestaan die ik anders niet zou hebben.
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 05 nov 2008, 18:18

Stel dat je gevoel-van-veiligheid helemaal niet nodig hebt. Wanneer je geen zorgen zou hebben bijvoorbeeld. :greins:
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 05 nov 2008, 23:19

@ Vyumae, iets dergelijks dacht ik dus ook al...
Ja, zo kunnen we het ook zien inderdaad. Een zelfmisleiding in de vorm van schijnveiligheden die zorgen dat we niet gek worden van nooit aanwezige feitelijke veiligheid
@ Jeroen, lijkt me best FIJN!
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 06 nov 2008, 00:52

Allemaal binnen handbereik. Kwestie van herprogrammeren. Iedere keer als je ergens zorgen over maakt, tegen jezelf zeggen "ik heb er vertrouwen in dat de uitkomst precies zo zal zijn als het beste voor mij is".
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 06 nov 2008, 15:45

Nou, ik denk niet dat het aan de kwetsbaarheid ligt. Want zou je werkelijk kwetsbaar durven zijn, ben je ook niet bang meer, dus is er ook geen behoefte meer aan veiligheid. Het is juist wanneer je niet kwetsbaar durft te zijn, dat veiligheid ineens een belangrijke rol voor je begint te spelen.

Het is dus niet de kwetsbaarheid zelf, maar de angst voor de consequenties die het verlangen naar veiligheid veroorzaakt.

Gebaseerd op een boekje van de Dalai Lama.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 06 nov 2008, 18:17

Ik denk dat je niet begrijpt wat ik zojuist gezegd heb.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 06 nov 2008, 18:33

Eigenlijk vind ik zowel dit:
Zo lang er kwetsbaarheid is, blijft het verlangen naar veiligheid
van Philotuut....

...als dit:
Want zou je werkelijk kwetsbaar durven zijn, ben je ook niet bang meer, dus is er ook geen behoefte meer aan veiligheid
van Jeroen heel mooi.

En ook allebei waar in bepaalde opzichten.

Kwetsbaar zijn geeft wel behoefte aan veiligheid. Recht op een bepaalde mate van veiligheid/bescherming misschien zelfs.... De ene persoon is kwetsbaarder dan de andere.

Anderzijds kun je kwetsbaar ZIJN maar het niet tonen of uitdragen. Omdat er bijvoorbeeld angst is om die kwetsbaarheid te laten zien. Het wél laten zien levert vaak angst op (extra drempel want je voelt je tóch al zo kwetsbaar...) maar uiteindelijk een groter gevoel van veiligheid.
Ofzo. Vind ik.

Welke rol speelt schaamte hierin?
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 3
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 06 nov 2008, 19:14

Eva Lilith schreef:Welke rol speelt schaamte hierin?
Is schaamte in deze niet zelf gecreëerde kwetsbaarheid? Welke alleen bestaat in je eigen beleving (it's all in the mind)?
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 06 nov 2008, 19:48

buiten de schaamtekwestie om: in hoeverre is veiligheid niet een veilig huisje in onze eigen geest?

Kijk om je heen: niets is blijvend, alles verandert. Daaruit volgt dat niets zeker is.
Hierop voortbordurend is veiligheid in mijn geval 'het accepteren van datgene dat plaatsvindt, ook al denk ik er zelf wellicht anders over'
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 3
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 06 nov 2008, 21:58

Intangible Radjanamadjo schreef:buiten de schaamtekwestie om: in hoeverre is veiligheid niet een veilig huisje in onze eigen geest?

Kijk om je heen: niets is blijvend, alles verandert. Daaruit volgt dat niets zeker is.
Hierop voortbordurend is veiligheid in mijn geval 'het accepteren van datgene dat plaatsvindt, ook al denk ik er zelf wellicht anders over'
Exactly my point! Zoiets bedoel ik HIER ook mee
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 2
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 07 nov 2008, 16:58

Eva Lilith schreef:Is het niet merkwaardig dat veelal ons gevoel van veiligheid bij lange na niet in de buurt komt van feitelijke veiligheid?

Je zou toch denken (hoewel?) dat ons systeem vernuftiger in elkaar zou zitten, gezien onze overlevingsdrang, of zou dit juist een teken zijn van overduidelijke zelfmisleiding (die misschien wel alomtegenwoordig is)?

Mijn veiligheidsinstinct zit vaak goed en zet me ook vaak op het verkeerde been, zo lijkt het. Maar het blijkt dat mijn veiligheidsinstinct ook kan leren. Het wordt steeds slimmer. En dat geeft een veilig gevoel.

Zodra ik mezelf moet gaan inbeelden dat iets veilig is, gaat het bij mij in ieder geval fout....dat kan ik mezelf niet inbeelden namelijk.

Het is veilig of niet in mijn gevoel en daar verandert mijn verstand en ook andermans verstand helemaal niets aan.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Hoya
Posts in topic: 4
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:43
Contacteer:

Bericht door Hoya » 07 nov 2008, 17:48

Het veiligste gevoel van veiligheid dat ik kan bedenken is het gevoel van een kind in een baarmoeder. Dat is uiterst merkwaardig omdat ik dat gevoel feitelijk niet meer op kan roepen.
Toch heb ik bedacht dat dit het meest veilige gevoel geeft. Of dit gevoel in de buurt komt van feitelijke veiligheid kan ik in de verste verte niet beoordelen maar ik heb een vermoeden van wel. Desondanks kan er van alles gebeuren met zo’n kindje, het kindje kan zelfs dood gaan, dus honderd procent veiligheid kan nooit gewaarborgd worden, feitelijk niet en gevoelsmatig niet (via het denken). Stel de topveiligheid voor de mens zou liggen op 53 procent, op die 53 procent zitten zou ook niet goed zijn voor een mens, je zou er vreselijk lui van worden, denk ik. Het kindje zou dan misschien helemaal geen zin hebben om nog te groeien. Gatver, wat een eng onderwerp eigenlijk.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 9
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 nov 2008, 09:35

De uitkomst van de veiligheidscrisis aan het eind van het verblijf in de baarmoeder is de geboorte.
Uit de grot in de open ruimte, met een nieuwe meer riskante veiligheid: Die van de verzorgers (moeder) en de slaap.

Misschien is het streven geboren te blijven worden wel groter als het streven naar veiligheid.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 08 nov 2008, 19:43

@Eva: 'kwetsbaar zijn' geeft mi geen behoefte aan veiligheid. Het 'niets kwetsbaar durven zijn' wel. Durf je kwetsbaar te zijn, dan ben je ook niet bang voor de consequenties. Zie je het verschil?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 9
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 nov 2008, 19:58

Je behoefte aan veiligheid durven tonen is kwetsbaar opstellen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 9
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 nov 2008, 03:52

Hoya schreef:
Het veiligste gevoel van veiligheid dat ik kan bedenken is het gevoel van een kind in een baarmoeder. Dat is uiterst merkwaardig omdat ik dat gevoel feitelijk niet meer op kan roepen.
Toch heb ik bedacht dat dit het meest veilige gevoel geeft.
Dat denk ik dus ook. En natuurlijk heb niet alleen jij dat bedacht ..

Waarom zou er nou eigenlijk een surinaamse vloek bestaan die iemand terug in de baarmoeder wenst?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 2
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 09 nov 2008, 10:05

yopi schreef:Hoya schreef:
Het veiligste gevoel van veiligheid dat ik kan bedenken is het gevoel van een kind in een baarmoeder. Dat is uiterst merkwaardig omdat ik dat gevoel feitelijk niet meer op kan roepen.
Toch heb ik bedacht dat dit het meest veilige gevoel geeft.
Dat denk ik dus ook. En natuurlijk heb niet alleen jij dat bedacht ..

Waarom zou er nou eigenlijk een surinaamse vloek bestaan die iemand terug in de baarmoeder wenst?
Zien jullie in dat deze voorstelling van veiligheid noodzakelijk tot depressie, conservatisme, traditionalisme en melancholie moeten leiden....gevoelens die dan vervolgens weer bestreden moeten worden. Lekker terug de grot in. Angst voor de waanzin buiten. Angst voor de pijn in je ogen...pfff...

Voor de duidelijkheid: ik ken die gevoelens - denk ik ook - maar mijn gevoel voor trouble is meestal veel meer op de voorgrond tredend....De drang naar Onrust en problemen lijken mij minstens zo vaak te treffen als de drang naar veiligheid. En in die onrust en problemen vind ik - voorzover ik dat kan overzien - mijn meeste levensgeluk.

Overigens- maar dat is waarschijnlijk wat anders - wordt ik dan ook vaak meer aangetrokken tot een gedeeltelijke terugkeer naar een (liever ander dan mijn eigen) geboortekanaal dan - nog dieper - in de geboortegrond. :cool:
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 9
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 nov 2008, 14:24

Behalve die surinaamse vloek heeft iemand eens gezegd (ik geloof Fry):
Toen ik vlak na de geboorte achterom keek dacht ik: Daar wil ik nooit naar terug.

Ik heb de indruk ziznl dat je denkt (Hoya moet het zelf maar zeggen) dat ik naar die toestand terugverlang.
Mij gaat het steeds met die baarmoederpraat over het dieptepsychologische en hoe zich ook in de cultuur die niet terug te halen ervaring vertaald.
Odysseus wordt vaak als avonturenverhaal verteld, terwijl het juist een thuiskomst/baarmoeder verhaal is.
Ik gaf in een eerste reactie op Hoya ook aan dat ik 'geboortelijkheid' juist als goede drive zie en niet de terugkeer naar een voorfase van het leven.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 09 nov 2008, 22:01

Afbeelding
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 9
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 nov 2008, 22:20

Ha haa .. Ge-Wel-Dig!
...

Gebruikersavatar
Hoya
Posts in topic: 4
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:43
Contacteer:

Bericht door Hoya » 09 nov 2008, 23:01

Ik neem zo maar aan dat ik in de baarmoeder geen weet heb van ellende, thuiskomen, geluk of richting. En ik heb daar geen weet van veiligheid wat mijn positie juist zo veilig maakt.


Bijzonder vind ik echter dat mijn gevoel met de hoogste graad van geborgenheid niet te checken is terwijl ik zeker weet dat ik erin zat. Ik kan mij er hoegenaamd niets meer van herinneren en toch geeft het mij het veiligste gevoel dat ik ken. Empirie was er toch om de zaak te checken maar hier laat zij het afweten.
Het dichtste bij komt nog een lekker geurend warm bad (deur op slot aan de binnenkant en aan de andere kant fluistert iemand lieve woordjes en streelt liefdevol over de badkamerdeur) waar ik dan leeghoofdig een oestertje in weg lig te slurpen, ware het niet dat ik van geen van beide houd en er niemand wil kroelen met een deur.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 9
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 nov 2008, 23:20

@Hoya: Mooie vergelijking.
Slaap vind ik er ook wel dicht bij komen. Ik bedoel dat als je opgeruimd wakker wordt (wat ik niet zo vaak meer heb), je weet dat je ergens geweest ben dat daar mee samenhangt; maar je kunt er niks van zeggen.

@Eva: Wat betreft dat mooie schilderij ..
En dan zegt ziznl:"Zien jullie in dat deze voorstelling van veiligheid noodzakelijk tot depressie, conservatisme, traditionalisme en melancholie moeten leiden...."
Hi haaa
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 10 nov 2008, 09:55

Het idee van de niet-herinnering van het baarmoederlijke dobberen in de oceaan van het lichaam van onze moeders, geeft een gevoel / gedachte van onvoorwaardelijke veiligheid en geborgenheid, juist door het niet beseffen daarvan op dat moment. Doet me altijd denken aan de gelukzaligheid die ik bij mijn kat veronderstel als hij onverstoorbaar ligt te slapen en zich lui uitrekt, ongegeneerd gaapt en zich omzichtig omdraait om vervolgens weer verder te slapen, heerlijk in de vensterbank in het zonnetje, terwijl er om hem heen ik weet niet wat aan de hand is, waar hij geen weet van heeft. Het allerveiligst is een soort toestand van onbewustheid, vóór het moeten, het willen, het hoeven, het weten...

In je wiegje liggen lijkt me ook wel lekker trouwens. Dan ben je hopelijk een beetje bekomen van het geboren worden waarbij je je waarschijnlijk te pletter geschrokken bent: Eerst door zo'n krappe tunnel en dan opeens veel te fel licht, lui die keihard tegen je gaan praten, kouwe lucht op je vel... Ja, dan wil je wel blèhren natuurlijk. Geen wonder dat er aan bijna iedereen meerdere steekjes los zijn... Maar goed, in je wiegje, kruikje erbij, lekker dekentje om je heen... En je hoeft alleen maar een flinke keel op te zetten als je honger krijgt. Maar dan moeten 'ze' natuurlijk wél komen!

Toch wel een veilig idee dat we met ons allen in ieder geval iets dergelijks met elkaar gemeen hebben.

Doodgaan. Misschien ook wel zo'n gelukzalige staat van 'niets' (meer)?
Als dat zo is, hebben wij 'NIETS' te vrezen.
En dan haal ik Vladimir Nabokov weer eens aan: "Het leven is slechts een lichtflits tussen twee eeuwigheden duisternis".... wiens uitspraak in dit LICHT opeens wel iets geruststellends heeft i.p.v. iets louter macabers.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Hoya
Posts in topic: 4
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:43
Contacteer:

Bericht door Hoya » 10 nov 2008, 10:39

In een wiegje liggen daar is nou juist geen moer aan, vage flarden van die grote enge koppen vliegen voorbij. Van die enge koppen die ongevraagd je privésfeer binnendringen en die luid onzin uitkramen terwijl je de onmacht voelt om ze de deur te wijzen. Die ene is echt het ergste, voor elk wissewasje komt ze vertellen dat ze mammie is en probeert me te indoctrineren door het woord ma~ma maar vaak genoeg te zeggen. Waarschijnlijk heeft ze net een boek gelezen over de methode Coué. Zo claimt ze mijn eerste woordje.

Dood, tja dan weet je het allemaal ook niet meer. Zelfs onbewust is dan niet langer onbewust.

Maar van baarmoeder ben je je bewust dat je er inzat. Ik ben mij ook bewust dat het er behaaglijk warm was, nou ja ik weet het niet helemaal zeker maar het was er beslist niet steenkoud. Maar ik ben mij weer onbewust of het er veilig was. Dat is nou juist het prettige aan de situatie, flarden van bewust- en onbewustheid waar je in je eentje van genieten kan, wetend dat er iemand buiten is die het beste met je voor heeft maar die er niet in kan om mijn privé sfeer te doorbreken.

Gebruikersavatar
Hoya
Posts in topic: 4
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:43
Contacteer:

Bericht door Hoya » 10 nov 2008, 10:50

Philotuut,

Wat een prachtig gedicht tover je daar nu weer uit je zak. Voor mij meteen een mooie aanleiding om een vlekje weg te werken.
Zo staat daar bv ineens ‘veiligheid’ in het nederlands in een engelse tekst. Daar kan ik een heleboel redenen voor verzinnen, de een nog poëtischer dan de andere, maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre die waar zijn. Ik ken jouw intentie immers niet. Voor ik verder speculeer, is dit nu een gevalletje van opzet of haal ik me maar wat in het hoofd. In dat geval leg ik het gewoon naast me neer.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten