Identiteit

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gast

Identiteit

Bericht door Gast » 10 aug 2008, 10:20

Wat is nou eigenlijk onze identiteit?
Van wat voor spul is het gemaakt?
Zit het alleen aan de buitenkant of ook van binnen?
Is het 'slechts' aangeleerd/overgenomen, of zit er ook iets heel eigens in?
Kunnen we ook zonder?
Wat blijft er dan van ons over?

(Of ook nog: Bestaat het eigenlijk wel? Die vraag doet 't vaak goed hier...) ;)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 10 aug 2008, 10:21

"Gast" ben ik hoor...
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Rutger
Posts in topic: 3
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 dec 2007, 11:00
Contacteer:

Bericht door Rutger » 10 aug 2008, 13:50

Identiteit wordt denk ik gevormd door verschillen te zien met de identiteit van anderen en dat van jezelf. Het zit meer van binnen dan van buiten denk ik, omdat je van binnen minder snel verandert.

Zonder idententiteit is iedereen dus hetzelfde. Tja, wat zou er dan met de wereld gebeuren? Waarschijnlijk ontstaat er op dat moment weer meteen identiteit.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 aug 2008, 02:15

@Eva

"Wat is nou eigenlijk onze identiteit?" vraag je maar raak Eva Lilith.
Een vette steen in de vijver gegooid...

Als ik de vervolgvragen lees denk ik dat je vraagt naar wat je hier objectief over zou kunnen zeggen in het algemeen. Dus voor zover het voor ons allemaal geldt. En neem ik ook aan dat je met 'ons' alle mensen bedoelt. Dus niet de subjectieve inhoud van jou identiteit of van een ander bepaald iemand.
Ook niet van bijvoorbeeld 'de Nederlander': de zogenaamde Nederlandse Identiteit.
En dan denk ik ook nog dat je bedoelt identiteit vanuit de eerste persoon, voor iedereen vanuit zichzelf. Dus niet hoe de identiteit er in de ogen van de tweede of derde persoon er in het algemeen uitziet.


Dan maakt het naar mijn idee uit in welke situatie je je voorstelt hoe je identiteit probeert te benaderen:
* Identiteit als datgene waarnaar je verwijst in een gesprek als je naar jezelf verwijst, in omgang met anderen dus, of;
* Identiteit als datgene wat je wilt objectiveren als je in je eigen gedachten daar naar op zoek bent (of in je eigen wereld), in omgang met jezelf

Uitgangspunt mag ook wel zijn dat er een wisselwerkingen tussen die twee genoemde situaties plaatsvinden.

Het eerste zou ik willen noemen vragen naar sociale identiteit. Het tweede vragen naar eigen identiteit.

Het lijkt me dat identiteit in ieder geval niet iets statisch is, maar een proces, iets dat altijd in beweging is.
Het statische zit em in voorlopige keuzes die wij gemaakt hebben met betrekking wat wij wel als onszelf en niet als onszelf stellen. Het resultaat daarvan leven wij dan onbewust uit, totdat anderen of zelfreflectie ons nieuwe stof geven om onszelf opnieuw te bekijken.

De grootte van je identiteit kan naar mijn idee varieren van piepklein tot heel groot.
Als er geen identiteit meer is kun je niks meer doen, als ie alomvattend is (een beetje zoals je je God voor zou kunnen stellen) kun je ook niks meer doen.

Als er geen wisselwerking is tussen de sociale identiteit en de eigen identiteit zul je of opgaan in de massa in geval van het sociale, of autistisch worden met de mogelijkheid van depressie, machtsfantasieen en schizoide toestanden. Of een combinatie van beide.

Nou. Veel verder kom ik voorlopig niet.
Ik laat het hier maar even bij, al ben ik nogal ontevreden over dit verhaaltje.
Misschien kun je meer vertellen over waar die vraag nou precies zijn oorsprong vindt bij jou. (?)
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 3
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 13 aug 2008, 02:48

Identiteit bestaat niet.
Het is slechts weer een verzinsel van de mens om het een en ander wat makkelijker voor ons zelf te maken; het indelen van personen in categorieën; het 'aanmeten' van eigenschappen; relatieve verschillen tussen personen...

'Identiteit' suggereert dat een mens te 'identificeren' is aan de hand van bepaalde 'kenmerken'... Maar de formulering van zo'n identiteit is te beperkt. In werkelijkheid zijn er zo'n 6,7 miljard identiteiten...
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 13 aug 2008, 23:13

Dit doet me meteen denken aan de Steppenwolf van Harrie Haller en Hermann Hesse..

Daarin worstelt de hoofdpersoon met 2 aspecten van zijn 'identiteit'. De wolf en de mens die elkaar naar het leven staan. Maar gaandeweg leert Harrie inzien dat dit beeld van identiteit hopeloos kinderlijk en achterhaald is. Honderden of duizenden aspecten van onszelf vormen datgene wat we graag willen benoemen en accentueren.

Al met al hebben we dus een onvolledig beeld van wie wij werkelijk zijn. En dat onvolledige beeld houden we in stand middels zaken als ik/ego/identiteit; je moet je hiervoor onderscheiden van de wereld om je heen.

Ik vraag me dus af in hoeverre het nuttig is om een identiteit te hebben en in stand te houden. Natuurlijk zijn er situaties waarin ik als persoon mijn rol speel. Zoals Yopi al mooi schreef: "Identiteit als datgene waarnaar je verwijst in een gesprek als je naar jezelf verwijst, in omgang met anderen dus"
Maar als ik binnen en buiten gelijk kan laten vallen, valt voor mij de noodzaak van het hebben van een identiteit weg. Waarom zou ik mijzelf willen afscheiden van de wereld?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 aug 2008, 00:13

Eddy schreef:Identiteit bestaat niet.
Het is slechts weer een verzinsel van de mens om het een en ander wat makkelijker voor ons zelf te maken; het indelen van personen in categorieën; het 'aanmeten' van eigenschappen; relatieve verschillen tussen personen...

'Identiteit' suggereert dat een mens te 'identificeren' is aan de hand van bepaalde 'kenmerken'... Maar de formulering van zo'n identiteit is te beperkt. In werkelijkheid zijn er zo'n 6,7 miljard identiteiten...
Hello Mr. Eddy ;)
Fijn dat je weer es op komt draven hier!

Ik snap je punt denk ik: Je kunt zowel jezelf als anderen niet vastpinnen op een verzameling 'dingetjes'. Daarmee doe je zowel anderen als jezelf te kort. Bedoel je dat?
Eén van mijn punten is dat je zonder tenminste iets te benoemen uit zo'n verzameling niet ver komt als je over jezelf of anderen spreekt. Ook: Als je ook maar iets wil doen zal je keuzes moeten maken of gemaakt moeten hebben uit zo'n verzameling. Anders blijven er alleen eigennamen over; waar je dan weer duidelijk van moeten maken hoe de ene Eddy van de andere Eddy verschilt door .. ja, weer keuzes uit die verzameling.

En .. ik ben op zoek wat Eva nou beweegt om die vragen te stellen om een beetje de scope vast te stellen. Er zijn zoveel opvattingen en betekenissen van het woord identiteit mogelijk niet waar?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 aug 2008, 00:34

Dag Radja (al weer terug in ons kleine landje overigens?)

Tsja, die ervaringen van de steppewolf en de inzichten die hij opdoet in dat boek van Herman Hesse ..

Negatief gezegd zou je die ook de desintegratie van zijn persoonlijkheid kunnen noemen ..

Je zou ik/ego/identiteit/persoonlijkheid ook gewoon praktisch - belangrijk praktisch - kunnen zien: Speels, veranderlijk. Een persona (masker), waarin je je kunt uiten en waardoor je kunt handelen. Zowel verbergen als uitdrukken. Een kunst. Zónder er mee te vergroeien.

Dus bij tijd en wijle er weer los van komen en opnieuw samenstellen.
Je hoeft niet te kristalliseren, maar je moet toch ook een beetje op aarde en onder de mensen komen ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 aug 2008, 00:38

Rutger schreef:
Zonder idententiteit is iedereen dus hetzelfde. Tja, wat zou er dan met de wereld gebeuren? Waarschijnlijk ontstaat er op dat moment weer meteen identiteit.
Dat denk ik ook. Om uitwisseling en daden mogelijk te maken kun je gewoon niet onder identiteit uit. Iedereen zou een paar meter boven de grond zweven met zijn mind.
Of bedoel je het niet zo?

Rutger
Posts in topic: 3
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 dec 2007, 11:00
Contacteer:

Bericht door Rutger » 14 aug 2008, 11:15

yopi schreef:Dat denk ik ook. Om uitwisseling en daden mogelijk te maken kun je gewoon niet onder identiteit uit. Iedereen zou een paar meter boven de grond zweven met zijn mind.
Of bedoel je het niet zo?
Ik zweef zelf altijd een paar meter boven de grond met m'n gedachten, maar ik heb wel een identiteit denk ik.

Maar we bedoelen hetzelfde denk ik. Als je bijvoorbeeld een gesprek met iemand voert, zegt je gesprekspartner iets anders dan jij, ook al is hij het misschien met je eens. Als iedereen precies hetzelfde zou zijn, zou je helemaal geen gesprekken kunnen voeren of geïntresseerd naar iets kunnen kijken.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 14 aug 2008, 22:10

Tjonge, interessant!

Rutger schreef:
Identiteit wordt denk ik gevormd door verschillen te zien met de identiteit van anderen en dat van jezelf.
Dus dan zou identiteit dus te maken hebben met onderscheid... Iets dat mij anders maakt dan jij.
Het zit meer van binnen dan van buiten denk ik, omdat je van binnen minder snel verandert
Wat bedoel je precies met deze zin?
Zonder idententiteit is iedereen dus hetzelfde. Tja, wat zou er dan met de wereld gebeuren? Waarschijnlijk ontstaat er op dat moment weer meteen identiteit.
Dat doet me op de een of andere manier aan het volgende verhaaltje denken:
De leeuwenkoning
Een leeuw werd gevangen en naar een opvangterrein gebracht, waar hij tot zijn verbazing nog veel andere leeuwen aantrof die er al jarenlang waren; sommigen zelfs hun hele leven omdat ze daar geboren waren. Al spoedig leerde hij de sociale structuren van de gevangen leeuwen kennen. Ze sloten zich in groepen aaneen. Er was een groep die uit gezelschapsleeuwen bestond; een andere groep ging in de showbusiness; weer anderen waren cultureel bezig om de gebruiken, tradities en de historie te beschermen die allen uit de tijd stamden toen de leeuwen nog in vrijheid leefden. Weer andere groepen waren religieus - ze kwamen samen om liederen te zingen over een toekomstige jungle zonder omheining, liederen die het hart raakten. Sommige groepen kregen aanwas van degenen die zich van nature voor literatuur en kunst interesseerden. Ook waren er die revolutionair gezind waren, ze ontmoetten elkaar om samenzweringen te beramen tegen de bewakers of om plannen te smeden tegen andere revolutionaire groepen.
Af en toe brak er een revolutie uit, de ene of andere groep werd vernietigd of alle bewakers werden gedood en door anderen vervangen.
Toen de nieuwkomer om zich heen keek, bemerkte hij een leeuw, een eenling, die altijd diep in gedachten verzonken leek. Er was iets zeldzaams om hem heen, dat bewondering maar ook vijandschap bij de anderen opwekte, want zijn aanwezigheid veroorzaakte angst en twijfel. Hij zei tegen de nieuwkomer: "Sluit je bij geen enkele groep aan. Die arme dwazen bekommeren zich om alles, alleen niet om het wezenlijke."
"En wat is dat?" vroeg de nieuwe leeuw.
"Na te denken over aard en wezen van de omheining."


(Bron: zinnigeverhalen.nl)
@ Yopi, ja, ik zit maar raak te vragen hoor! Kwam van de week ineens in me op, zomaar. Ik denk daar wel vaak over na, die identiteit, maar heb er eigenlijk nog niet vaak echt met mensen over gesproken.
Dan kijk ik weleens in de spiegel... Nou, dat ben IK dan... Vaak is dat heel 'normaal' en gedachtenloos (effe me haar borstele...) Soms denk ik dan opeens: Huh????? WIE is dat, die ik ben???

Ook denk ik regelmatig terug aan het verhaal dat ik hoorde (en ook ergens in een artikel heb verwerkt) van de vrouw wier huis finaal afbrandde en zij niets materieels had kunnen redden, alleen zichzelf, en dus buiten stond te kijken hoe alles wat ze bezat in vlammen opging, en vertelde dat ze toen éven, alvorens de ontreddering toesloeg, een overweldigend gevoel van vrijheid ervoer, omdat er zoveel van haar 'identiteit' (bankpassen, fotoalbums, herinnerings-voorwerpen, paspoort, gegevens...alles) voorgoed vernietigd was.
Dat gaat dan dus over de 'buitenkant' van iemands identiteit.
Als ik de vervolgvragen lees denk ik dat je vraagt naar wat je hier objectief over zou kunnen zeggen in het algemeen. Dus voor zover het voor ons allemaal geldt. En neem ik ook aan dat je met 'ons' alle mensen bedoelt. Dus niet de subjectieve inhoud van jou identiteit of van een ander bepaald iemand.
Ook niet van bijvoorbeeld 'de Nederlander': de zogenaamde Nederlandse Identiteit.
En dan denk ik ook nog dat je bedoelt identiteit vanuit de eerste persoon, voor iedereen vanuit zichzelf. Dus niet hoe de identiteit er in de ogen van de tweede of derde persoon er in het algemeen uitziet.
Klopt. Je hebt kennelijk goed door wat ik bedoel te vragen.
Dan maakt het naar mijn idee uit in welke situatie je je voorstelt hoe je identiteit probeert te benaderen:
* Identiteit als datgene waarnaar je verwijst in een gesprek als je naar jezelf verwijst, in omgang met anderen dus, of;
* Identiteit als datgene wat je wilt objectiveren als je in je eigen gedachten daar naar op zoek bent (of in je eigen wereld), in omgang met jezelf

Uitgangspunt mag ook wel zijn dat er een wisselwerkingen tussen die twee genoemde situaties plaatsvinden.
Ik bedoelde in eerste instantie vooral de tweede situatie. Dus dat je jezelf 'beziet' met het idee: Wat is nu eigenlijk mijn (onze dus) identiteit? Waar bestaat het uit? Wie of wat heeft het gemaakt (alleen aangeleerd of ook aangeboren...ofzo).
Maar inderdaad, er is denk ik altijd een wisselwerking tussen de twee situaties die je noemt. Ik zie daar dan een soort beeld van: De buitenste (sociale (en wellicht ook: materiële, uiterlijke?)) identiteit en de binnenste (eigen) identiteit. Of is dat onduidelijk?
Het lijkt me dat identiteit in ieder geval niet iets statisch is, maar een proces, iets dat altijd in beweging is.
Het statische zit em in voorlopige keuzes die wij gemaakt hebben met betrekking wat wij wel als onszelf en niet als onszelf stellen. Het resultaat daarvan leven wij dan onbewust uit, totdat anderen of zelfreflectie ons nieuwe stof geven om onszelf opnieuw te bekijken.
Ben ik het mee eens. Je identiteit verandert, groeit of neemt af, etc.
Maar ik denk dat identiteit-loos juist iets statisch zou zijn... Dan beweegt er niets meer, en is er volgens mij geen ontwikkeling (meer).
O ja, dat zeg je eigenlijk ook:
De grootte van je identiteit kan naar mijn idee varieren van piepklein tot heel groot.
Als er geen identiteit meer is kun je niks meer doen, als ie alomvattend is (een beetje zoals je je God voor zou kunnen stellen) kun je ook niks meer doen.
Ik snap alleen niet dat je niets meer zou kunnen doen als je identiteit allesomvattend is... (totaalheid?).
Nou. Veel verder kom ik voorlopig niet.
Ik laat het hier maar even bij, al ben ik nogal ontevreden over dit verhaaltje.
Ik was er blij mee!

Eddy schreef:
Identiteit bestaat niet.
Het is slechts weer een verzinsel van de mens om het een en ander wat makkelijker voor ons zelf te maken; het indelen van personen in categorieën; het 'aanmeten' van eigenschappen; relatieve verschillen tussen personen...
Ik geloof dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Maar dan hangt het er vanaf wát we nu eigenlijk onder identiteit verstaan. Volgens mij bestaat het namelijk wel degelijk, anders zouden we allemaal tegelijk een eenheidsworst zijn. En dat zijn we niet.
Misschien bedoel jij hier: Een soort vaste, samengestelde bestaanswaarde, die (zelf-)opgelegd is?
'Identiteit' suggereert dat een mens te 'identificeren' is aan de hand van bepaalde 'kenmerken'... Maar de formulering van zo'n identiteit is te beperkt. In werkelijkheid zijn er zo'n 6,7 miljard identiteiten...
Dat denk ik ook.
Heb je het hier vooral over wat ik dan maar noem: de buitenste identiteit?
Hoe zie je bijvoorbeeld iemand karakter enzo? Dat zijn tenslotte ook 'kenmerken' en toch heel eigen.

Radja schreef:
Dit doet me meteen denken aan de Steppenwolf van Harrie Haller en Hermann Hesse..
Ik ken dat boek niet...
(kan nog komen natuurlijk!)
Al met al hebben we dus een onvolledig beeld van wie wij werkelijk zijn. En dat onvolledige beeld houden we in stand middels zaken als ik/ego/identiteit; je moet je hiervoor onderscheiden van de wereld om je heen.
Ik denk ook dat we een onvolledig beeld hebben.
Alleen, wat bedoel je met het in stand houden van dat onvolledige beeld middels zaken als ik/ego/identiteit? Ik denk dat we juist van die identiteit niet eens een volledig beeld hebben.
Ik vraag me dus af in hoeverre het nuttig is om een identiteit te hebben en in stand te houden. Natuurlijk zijn er situaties waarin ik als persoon mijn rol speel. Zoals Yopi al mooi schreef: "Identiteit als datgene waarnaar je verwijst in een gesprek als je naar jezelf verwijst, in omgang met anderen dus"
Maar als ik binnen en buiten gelijk kan laten vallen, valt voor mij de noodzaak van het hebben van een identiteit weg. Waarom zou ik mijzelf willen afscheiden van de wereld?
Volgens mij is het oorspronkelijke nut: Overleven.
Waarom je willen afscheiden van de wereld? Om JIJ te zijn.
Wat gebeurt er zonder identiteit? Oplossen? Of zou dat zijn wat in het oosten wel verlichting wordt genoemd?
Ik heb het idee dat we zonder identiteit niet eens over indentiteit zouden kunnen praten.

Yopi schreef ook nog:
En .. ik ben op zoek wat Eva nou beweegt om die vragen te stellen om een beetje de scope vast te stellen. Er zijn zoveel opvattingen en betekenissen van het woord identiteit mogelijk niet waar?
Is me dat intussen een beetje gelukt?
Je zou ik/ego/identiteit/persoonlijkheid ook gewoon praktisch - belangrijk praktisch - kunnen zien: Speels, veranderlijk. Een persona (masker), waarin je je kunt uiten en waardoor je kunt handelen. Zowel verbergen als uitdrukken. Een kunst. Zónder er mee te vergroeien.
Ja, dit spreekt me dus aan.

Maar is ego eigenlijk hetzelfde als identiteit?
En ik ben ook nog benieuwd of identiteit louter aangeleerd/overgenomen/ontwikkeld is, in de loop van de tijd... of dat er ook iets heel eigens in zit, dat bij wijze van spreken al bij (of voor) je geboorte in je verankerd ligt.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 aug 2008, 00:45

@Rutger
Ik zweef zelf altijd een paar meter boven de grond met m'n gedachten, maar ik heb wel een identiteit denk ik.
Ha ha ..
Een stukje uit de grabbelton van mogelijke identiteiten. Ik ben een zwever en daar ben ik trots op ..(?).. of meer een dromer/vaag?
Maar we bedoelen hetzelfde denk ik. Als je bijvoorbeeld een gesprek met iemand voert, zegt je gesprekspartner iets anders dan jij, ook al is hij het misschien met je eens. Als iedereen precies hetzelfde zou zijn, zou je helemaal geen gesprekken kunnen voeren of geïntresseerd naar iets kunnen kijken.
Prussies.
Je zou een onderdeel van een korfgeest zijn of een onderdeel van een machinepark.
Dynamiek en leven komt van verschil.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Rutger
Posts in topic: 3
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 dec 2007, 11:00
Contacteer:

Bericht door Rutger » 15 aug 2008, 03:18

@Eva: Van binnen verander je minder snel, daar bedoel ik mee dat je morgen-ochtend een hoed op kan zetten waardoor 34 procent van de mensen op straat denkt dat je de koningin bent. Zelf ben je misschien al jaren tegen het koningshuis en zul je vriendinnen moeten worden met Bea wil dat eindelijk eens veranderen.

@Eva en Yopi: Ik herken mezelf in de dromende Leeuw uit het verhaal. Daar kan ik niet altijd trots op zijn, maar het geeft wel vaak verlichting in het dagelijks leven.

Ik geloof dat ieder mens ontwikkelingen doormaakt in z'n leven en dat ieder mens gevormd wordt door alle mogelijke factoren. Erfelijke bepalingen, omgeving/cultuur, opvoeding, ervaringen etc, etc.
Hoe minder snel deze ontwikkelingen verlopen, hoe meer een vaste identiteit gevormd wordt. Deze identiteit wordt in mijn ogen daarna nog sterker weergegeven door er andere id's naast te zetten.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 16 aug 2008, 02:31

Eva schreef
En ik ben ook nog benieuwd of identiteit louter aangeleerd/overgenomen/ontwikkeld is, in de loop van de tijd... of dat er ook iets heel eigens in zit, dat bij wijze van spreken al bij (of voor) je geboorte in je verankerd ligt.
Ja, wat is iets heel eigens? En hoe kun je dat identificeren?
Een manier van lopen? Een bepaalde oogopslag? Karakter?
Gaat het dan over iets absoluut unieks of alleen maar een andere samenstelling van elementen?
Van dichtbij bezien, analyserend denkend verdwijnt alle vertrouwdheid die je in het alledaagse leven als vanzelfsprekend beschouwd: Ik ben ik, jij bent jij en die-en-die is die.
Ik denk dat deze vanzelfsprekende ervaring net zo serieus genomen moet worden als zwaartekracht, een steen of de zon.
Vanuit de eerste persoon gezien vind ik de ik-ben-ik ervaring zelfs de meest zekere. Wat niet wil zeggen dat ik weet wie of wat ik ben. Maar over wat voor ervaring het ook gaat: Ik ben er altijd bij. Of misschien moet je zeggen: Als ik er niet bij ben is het geen ervaring. Mijn spijsvertering is meestal geen ervaring, alleen wel als het niet helemaal verloopt zoals het hoort.

Maar als er geen ervaring is? Ben ik er dan nog? Dat is de grote vraag.

De spiegelkant van de ik-ervaring of zelfbewustzijn/besef is de inhoud die hier tegenover staat: Het niet-ik. Dus: De ervaring komt eerst, waarin je dan onderscheid maakt (stelt) tussen ik en niet-ik. De ervaring is één.
Het ik en niet-ik bepalen elkaar wederzijds in een twee of dualistische ervaring.

Als je bezig bent met iets, iets doet of iets waarneemt is het naar mijn idee wel zo dat het ik-besef afwezig is; maar er achteraf op terug kijkend als je het uit je herinnering terug haalt in je bewustzijn ben je er altijd toch bij aanwezig geweest.
Maar dat is bij herinneren.
Als je slaapt verdwijnt dat ik-besef ook, maar toch heb je de volgende dag het gevoel dat je niet 'echt' weggeweest bent.
Hieruit concludeer ik dat je onderscheid moet maken tussen zelfbewustzijn en de objectiviteit van het bestaan van het 'ik'.

In het alledaagse denk ik dat identiteit bemiddeld tussen perioden (of hele korte momenten) van naar binnen gericht zijn - waar zelfbewustzijn vol aanwezig kan zijn - en overgave (zonder zelfbesef) aan de buitenwereld.

De grenzen van de ervaring, die ik hier boven met voorrang gesteld heb, worden bepaald door geboorte en dood. Binnen die grenzen ben ik dus wel overtuigd van de objectiviteit van unieke personen en 'de wereld'.

Al met al geen stap dichterbij hoe je kan herkennen wat eigen is en niet eigen. Maar wel dat er eigen en niet eigen is.

En nu klik ik maar op OK

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 16 aug 2008, 14:45

De dyade als symbool voor ik en niet-ik
Dyade: tweeheid
Zoals we in het vorige artikel hebben gezien, wordt de monade (Grieks voor eenheid) beschouwd als de vader der getallen, als de scheppende oerkracht waarin en waaruit het hele universum tot bestaan is gedacht. De godheid kan zichzelf in de statische toestand van eenheid niet kennen omdat er niets ander is dan hijzelf, er is niets om zich in te spiegelen, niets om mee te vergelijken. Het moment waarop eenheid zichzelf wil leren kennen is de aanzet tot het scheppingsproces. De monade creëert ‘de ander’ als afspiegeling van zichzelf. Hierdoor ontstaat de dyade (Grieks voor tweeheid). De oorspronkelijke monade creëert een tweede cirkel als exacte kopie van zichzelf. Symbolisch wordt dit weergegeven door twee overlappende cirkels met een lijn die beide middelpunten verbindt. Tussen de beide cirkels heerst spanning. Ze stoten elkaar af maar tegelijkertijd trekken ze elkaar aan. Enerzijds verbindt de lijn twee punten of polen, anderzijds laat de lijn duidelijk zien dat zij van elkaar gescheiden zijn. Een ander universeel symbool voor de dyade is de maan. De maan zelf creëert geen licht maar ontvangt en weerkaatst slechts het licht dat zij van de zon ontvangt. De idee van weerkaatsing, van spiegeling die aan de dyade ten grondslag ligt verduidelijkt en bevestigt de idee dat onze wereld in feite een illusoire wereld is. Het is dan ook niet verrassend dat kenmerken zoals illusie, conflicten en dualiteiten aan het getal twee worden toegeschreven.
bron:
http://www.webtarot.nl/info/dyade.html

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 3
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 17 aug 2008, 14:07

radja schreef:Dit doet me meteen denken aan de Steppenwolf van Harrie Haller en Hermann Hesse
Precies!... Dank voor dit 'bruggetje' Radja...

Harrie Haller deelt al zijn persoonseigenschappen heel geforceerd in de categorieën 'mens' en 'wolf'. Hij kijkt zich blind op deze twee uiterste. Wat niet in de rubriek 'mens' of 'wolf' valt ziet hij niet eens.
Hermann Hesse schreef:Men stelle zich een tuin voor, met honderd soorten bomen, met duizend soorten bloemen, met honderd soorten vruchten, met honderd soorten kruiden. Als nu de tuinman van die tuin geen andere botanische onderscheiding kent als 'eetbaar' en 'onkruid', dan zal hij met negen/tiende van zijn tuin niets weten te beginnen, hij zal de verrukkelijkste bloemen uitrukken, de edelste bomen omhakken of hij zal ze toch haten en scheef aankijken
[...]
Harry bestaat niet uit twee wezens, maar uit honderd, uit duizend. Zijn leven slingert (als het leven van ieder mens) niet alleen tussen twee polen, die van de drift en de geest, of de heilige en de woesteling, maar het slingert tussen duizenden, tussen ontelbare polen
[...]
De mens is niet bijster in staat om te denken, en ook de meest vergeestelijkte en ontwikkelde mens ziet de wereld en zichzelf voortdurend door de bril van zeer naïve, vereenvoudigde en leugenachtige formules - meestal echter zichzelf! Want het is een, naar het schijnt, aangeboren en volkomen dwingende behoefte van alle mensen dat elk zijn eigen Ik als een eenheid voorstelt
[...]
En als in bijzonder begaafde en fijn vertakte mensenzielen het vermoeden van hun veelvoudige gespletenheid begint te klaren, als zij, als elk genie, de waan van de eenheid van persoon doorbreken en zich als meerdelig, als bundeling van vele Iks ervaren, dan hoeven zij dat maar te opperen, of de meerderheid sluit hen op, roept de wetenschap te hulp, constateert schizofrenie en beschermt de mensheid tegen het horen van de waarheid uit de mond van de ongelukkigen.
Yopi schreef:Ik snap je punt denk ik: Je kunt zowel jezelf als anderen niet vastpinnen op een verzameling 'dingetjes'. Daarmee doe je zowel anderen als jezelf te kort. Bedoel je dat?
Lees bovenstaande stukjes uit de Steppewolf, dat verwoordt eigenlijk precies wat ik bedoel!
Eva L. schreef:Ook denk ik regelmatig terug aan het verhaal dat ik hoorde (en ook ergens in een artikel heb verwerkt) van de vrouw wier huis finaal afbrandde en zij niets materieels had kunnen redden, alleen zichzelf, en dus buiten stond te kijken hoe alles wat ze bezat in vlammen opging, en vertelde dat ze toen éven, alvorens de ontreddering toesloeg, een overweldigend gevoel van vrijheid ervoer, omdat er zoveel van haar 'identiteit' (bankpassen, fotoalbums, herinnerings-voorwerpen, paspoort, gegevens...alles) voorgoed vernietigd was.
Dat gaat dan dus over de 'buitenkant' van iemands identiteit.
Mooi!... Maar dit heeft misschien ook meer te maken met een soort gevoel van 'vrijheid', volledig los van de gebondenheid aan materiële zaken? Je identiteit, tenminste als zoiets bestaat, kan toch in principe niet in vlammen opgaan, omdat het in jezelf zit ingesloten?
Eva L. schreef:Heb je het hier vooral over wat ik dan maar noem: de buitenste identiteit?
Hoe zie je bijvoorbeeld iemand karakter enzo? Dat zijn tenslotte ook 'kenmerken' en toch heel eigen.
Ik vind het een beetje raar dat we zonodig alles moeten ordenen en karakteriseren. Waarom niet gewoon het ervaren zoals het is? ERVAAR je eigen karakter (en dat van anderen), in plaats van het te karakteriseren / ordenen...
De Steppewolf van Hermann Hesse is trouwens een aanrader hoor Eva... Vooral als je geïnteresseerd bent in deze indentiteits zaken... Het is wel een beetje een 'droefgeestig' boek in het begin... Maar zeker een aanrader (net als alle boeken van Hesse trouwens... O:) ...)
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 1
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 17 aug 2008, 14:56

Zolang je denkt in de eerste persoon enkelvoud, bestaat identiteit. Dat denk ik. ;)

Toch is de betekenis van het woord ´identiteit´ zorgwekkend in deze situatie. Het is namelijk Latijn voor zoiets als ´gelijkluidend´, ´gelijkheid´. Ik heb even geen idee hoe ik dit uit moet leggen, maar in ieder geval verwijst het woord niet naar het ego, maar wellicht naar referentie aan anderen. Zo bezien is het misschien zo dat jij jij bent omdat anderen anderen zijn. =P~ En dat is voor iedereen gelijk.
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 aug 2008, 21:59

@Eddy
In je citaat van Hermann Hesse staat:
..dan zal hij met negen/tiende van zijn tuin niets weten te beginnen
Mijn vraag:
Wie of wat is de tuinman en wat doet of doet hij niet met zijn tuin?
En 2e vraag: Is het zijn tuin en zo ja waarom?

@Vyumae
..is het misschien zo dat jij jij bent omdat anderen anderen zijn. En dat is voor iedereen gelijk.
Inderdaad.
En wat is daar het gevolg van in de loop van de ontwikkeling nadat je dat voor het eerst beseft?
Verder denk IK dat identiteit bestaat in alle persoonsvormen: ik, jij, hij/zij, wij, jullie en zij.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 3
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 17 aug 2008, 22:20

@ yopi:
Wie of wat is de tuinman en wat doet of doet hij niet met zijn tuin?
Je dient de hele zin eigenlijk op deze manier te lezen:
"Als nu de tuinman van die tuin geen andere botanische onderscheiding kent als 'eetbaar' en 'onkruid', dan zal hij met negen/tiende van zijn tuin niets weten te beginnen OF hij zal de verrukkelijkste bloemen uitrukken OF de edelste bomen omhakken OF hij zal ze toch haten en scheef aankijken".

Het niets weten te beginnen met zijn tuin, duidt hier op het feit dat de tuinman moeite zal hebben met het indelen van de planten in één van de categorieën... Oftewel, in werkelijkheid is het minder zwart-wit dan slechts de twee categoriën waaruit de tuinman kan kiezen...
En wat betreft 'De tuinman', dat is in het verhaal van Hesse natuurlijk Harrie Haller (òf: jij, ik en de rest...).
En 2e vraag: Is het zijn tuin en zo ja waarom?
Òf het is zijn persoonlijke tuin, òf die van iemand waarvan hij de tuinman is... Lijkt me in deze inrelevant, het gaat uiteindelijk om de keuze betreffende de twee categorieën die hij moet maken...

Of wilde je hier iets anders mee zeggen? Dan hoor ik het graag!


Daarnaast bedacht ik me nog. Als er zoiets als 'identiteit' bestaat, dan bepaal je die niet voor jezelf, maar een ander bepaald jouw identiteit (jouw identiteit wordt bepaald door hoe anderen je 'zien').
Hoe vaak zien we niet dat als er aan iemand de 'vraag' wordt gesteld, b.v. "je bent heel beroemd" / "Je hebt veel talent" / "Je bent een heel vriendelijk persoon", dat dan die 'ondervraagde' als antwoordt geeft "tja, dat kan ik natuurlijk niet van mezelf zeggen, dat moet je aan anderen vragen".

Verder, je eigen identiteit bepalen is ook veel te lastig, omdat je jezelf beter kent dan mensen om je heen, die alleen oppervlakkige eigenschappen van je kennen/zien. In dit opzicht wordt je identiteit zoals anderen je karakteriseren dan alleen deels correct bepaald, en vaak ook nog subjectief vanuit een observatie van een ander.

Identiteit (als het bestaat) blijft dus dan heel subjectief, dubieus en relatief...
:D
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 19 aug 2008, 13:36

Yopi schreef:
Vanuit de eerste persoon gezien vind ik de ik-ben-ik ervaring zelfs de meest zekere. Wat niet wil zeggen dat ik weet wie of wat ik ben. Maar over wat voor ervaring het ook gaat: Ik ben er altijd bij
Ja! Dit vind ik een mooie.
Wonderlijk is dat eigenlijk wel...
Maar als er geen ervaring is? Ben ik er dan nog? Dat is de grote vraag.

De spiegelkant van de ik-ervaring of zelfbewustzijn/besef is de inhoud die hier tegenover staat: Het niet-ik. Dus: De ervaring komt eerst, waarin je dan onderscheid maakt (stelt) tussen ik en niet-ik. De ervaring is één.
Het ik en niet-ik bepalen elkaar wederzijds in een twee of dualistische ervaring.
Ja...maarrr...door wat jij hier o.a. schrijft over dat ervaren enzo... moet ik dus opeens denken aan ervaringen van eenheid, of soort totaal-ervaringen. Ik heb dat een paar keer in mijn leven meegemaakt, een soort van eenheidservaring. 'k Heb het er hier wel eens vaker over gehad, volgens mij. Op die momenten was er geen verschil tussen mij en de omgeving. Ik was óók de bomen en de baai en de rotsen en de zon en de wolken en het strand en het kwalletje dat daar lag, en alles eigenlijk. En dat alles was ook: mij. Toen was er dus even geen sprake van mij als individu (identiteit). Ik denk ook dat ik die ervaring alleen maar kan vertellen, omdat het weer gestopt is. Die ervaring(en) stopte(n) op het moment dat ik me ervan bewust werd dat IK dat aan het ervaren was. En toen was er dus weer sprake van een apart ik (een identiteit). Bedoel je zoiets ook?
De grenzen van de ervaring, die ik hier boven met voorrang gesteld heb, worden bepaald door geboorte en dood. Binnen die grenzen ben ik dus wel overtuigd van de objectiviteit van unieke personen en 'de wereld'.
Ik ook, geloof ik....
Dyade: tweeheid
Zoals we in het vorige artikel hebben gezien, wordt de monade (Grieks voor eenheid) beschouwd als de vader der getallen, als de scheppende oerkracht waarin en waaruit het hele universum tot bestaan is gedacht. De godheid kan zichzelf in de statische toestand van eenheid niet kennen omdat er niets ander is dan hijzelf, er is niets om zich in te spiegelen, niets om mee te vergelijken. Het moment waarop eenheid zichzelf wil leren kennen is de aanzet tot het scheppingsproces. De monade creëert ‘de ander’ als afspiegeling van zichzelf. Hierdoor ontstaat de dyade (Grieks voor tweeheid). De oorspronkelijke monade creëert een tweede cirkel als exacte kopie van zichzelf. Symbolisch wordt dit weergegeven door twee overlappende cirkels met een lijn die beide middelpunten verbindt. Tussen de beide cirkels heerst spanning. Ze stoten elkaar af maar tegelijkertijd trekken ze elkaar aan. Enerzijds verbindt de lijn twee punten of polen, anderzijds laat de lijn duidelijk zien dat zij van elkaar gescheiden zijn. Een ander universeel symbool voor de dyade is de maan. De maan zelf creëert geen licht maar ontvangt en weerkaatst slechts het licht dat zij van de zon ontvangt. De idee van weerkaatsing, van spiegeling die aan de dyade ten grondslag ligt verduidelijkt en bevestigt de idee dat onze wereld in feite een illusoire wereld is. Het is dan ook niet verrassend dat kenmerken zoals illusie, conflicten en dualiteiten aan het getal twee worden toegeschreven.
Dat is fascinerend. Het is zowel herkenbaar als ongrijpbaar tegelijkertijd.
Die tweeheid maakt dus het ervaren mogelijk, of eigenlijk: de identiteit mogelijk.

Vyumae schreef:
Toch is de betekenis van het woord ´identiteit´ zorgwekkend in deze situatie. Het is namelijk Latijn voor zoiets als ´gelijkluidend´, ´gelijkheid´. Ik heb even geen idee hoe ik dit uit moet leggen, maar in ieder geval verwijst het woord niet naar het ego, maar wellicht naar referentie aan anderen. Zo bezien is het misschien zo dat jij jij bent omdat anderen anderen zijn. En dat is voor iedereen gelijk.
Interessant. Leuk om onze 'etymoloog' weer in ons midden aan te treffen! ;) Misschien kan dat 'gelijkluidend' of 'gelijkheid' in dit verband opgevat worden als 'eenheid' ofzo (die van jezelf), als autonoom...ofzo.

Eddy schreef
Ik vind het een beetje raar dat we zonodig alles moeten ordenen en karakteriseren. Waarom niet gewoon het ervaren zoals het is? ERVAAR je eigen karakter (en dat van anderen), in plaats van het te karakteriseren / ordenen...
De Steppewolf van Hermann Hesse is trouwens een aanrader hoor Eva... Vooral als je geïnteresseerd bent in deze indentiteits zaken... Het is wel een beetje een 'droefgeestig' boek in het begin... Maar zeker een aanrader (net als alle boeken van Hesse trouwens
Ik ben het helemaal met je eens dat niet alles geordend en/of gekarakteriseerd hoeft te worden. Dat is ook niet m'n opzet hoor! ;)
Hmmmm, wellicht toch eens in Herman Hesse duiken... Da's natuurlijk een manco in mijn opvoeding dat ik daar nog nooit een boek van gelezen heb. Enne, een beetje droefgeestig is niet erg hoor.
Mooi!... Maar dit heeft misschien ook meer te maken met een soort gevoel van 'vrijheid', volledig los van de gebondenheid aan materiële zaken? Je identiteit, tenminste als zoiets bestaat, kan toch in principe niet in vlammen opgaan, omdat het in jezelf zit ingesloten?
Ja, dat verhaal van die vrouw is me altijd bijgebleven. Ook omdat ik het me zo goed kon voorstellen; zo'n moment van bevrijding.
En wat je hier zegt...dat bedoelde ik dus eigenlijk met 'buitenste' en 'binnenste' identiteit (zo noem ik dat dan maar even). Hier ging het dan om de 'buitenste-buitenste' identiteit.
Daarnaast bedacht ik me nog. Als er zoiets als 'identiteit' bestaat, dan bepaal je die niet voor jezelf, maar een ander bepaald jouw identiteit (jouw identiteit wordt bepaald door hoe anderen je 'zien').
Hoe vaak zien we niet dat als er aan iemand de 'vraag' wordt gesteld, b.v. "je bent heel beroemd" / "Je hebt veel talent" / "Je bent een heel vriendelijk persoon", dat dan die 'ondervraagde' als antwoordt geeft "tja, dat kan ik natuurlijk niet van mezelf zeggen, dat moet je aan anderen vragen".
Volgens mij is dit slechts een deeltje van de identiteit, met overlap in de identiteit van de ander. We laten zelf iets zien 'aan de buitenwereld', waarschijnlijk zoals we graag gezien willen worden, een uiting van wat wij als 'eigen expressie' ofzo beschouwen. Een ander ziet dat dan (en vat dat op) met zijn eigen filtertje er tussen. Zoiets.
Er zijn mensen die vinden mijn veelkleurige nagellakjes (bijvoorbeeld) hartstikke leuk en anderen vinden het heel stom ('aanstellerij' etc.). :D
Dus dat is dan prima. Maar in feite zegt het nog niets over MIJN identiteit of mijn bedoeling ermee. Voor zover er al een bedoeling is...
Dus wat mij betreft gaat het hier dan weer over dat deeltje van de identiteit dat als een soort jasje aan de buitenkant zit. Misschien is het alleen maar een manifestatie van de identiteit en niet de identiteit zelf.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 aug 2008, 15:36

Eva schreef:
Yopi schreef:Quote:
Vanuit de eerste persoon gezien vind ik de ik-ben-ik ervaring zelfs de meest zekere. Wat niet wil zeggen dat ik weet wie of wat ik ben. Maar over wat voor ervaring het ook gaat: Ik ben er altijd bij

Ja! Dit vind ik een mooie.
Wonderlijk is dat eigenlijk wel...
De eerste zin is uitgangspunt voor de filosoof Descartes in zijn zoektocht naar absolute zekerheid los van autoriteit, openbaring en zintuigelijkheid. Aan die laatste drie kan altijd getwijfeld worden aan 'ik-ben' en 'ik-denk' niet: Cogito ergo sum.
De laatste twee zinnen zijn een belangrijke intuïtie van de filosoof Kant met een gelijkwaardige zekerheid. Beide heb ik mij min of meer eigen gemaakt en vormen min of meer een onderdeel van mijn identiteit. Afkomstig van anderen dus, maar het inzicht is makkelijk en is naar mijn idee voor iedereen zo klaar als een klontje en ook eigenlijk: "Heb ik altijd wel geweten".

Die eenheidservaring waar je over spreekt is er denk ik dus ook in het alledaagse. Alleen niet zo intens. En die mattere eenheidservaringen worden ook pas - zoals je ook van jouw intense ervaring beschrijft - pas bewust als je bij jezelf terugkeert en je her-innert. Hier is pas die splitsing in ik en niet-ik: subject-object; subject-subject.
Naar mijn idee wordt die splitsing veroorzaakt door wat ik voor mijzelf de geest noem: Innerlijke aktiviteiten als dagdromen, reflectie, herinneren, herbeleven, voelen, willen, plannen maken enzovoort.
Zo ontstaat identiteit van binnen. Van buiten verzamel je dingen, kies je, maak je dingen, doe je dingen. Hierin herken je jezelf buiten.
De identiteit bemiddelt tussen binnen en buiten.

Als het niet waar is hoor ik het wel van mijn geachte forumgenoten.

De tuinman is ik-ben-ik of de altijd aanwezige.
De tuin is alle stukjes identiteit of kandidaat-identiteit of kandidaat-identiteit-af.
Het tuinieren is het proces van identificatie.
De levensbeschouwing de geest waarmee, hoe en waardoor dit proces richting krijgt. Wat bij Harrie Haller slecht voor de tuin is en voor hemzelf.
Het kan een verrijkende ervaring zijn of een verarmende.

Identiteit is altijd afkomstig van anderen en altijd zelf gekozen.

Meer beweringen heb ik even niet.

Ik klik weer op OK.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 25 aug 2008, 09:48

Yopi schreef:
De eerste zin is uitgangspunt voor de filosoof Descartes in zijn zoektocht naar absolute zekerheid los van autoriteit, openbaring en zintuigelijkheid. Aan die laatste drie kan altijd getwijfeld worden aan 'ik-ben' en 'ik-denk' niet: Cogito ergo sum.
De laatste twee zinnen zijn een belangrijke intuïtie van de filosoof Kant met een gelijkwaardige zekerheid. Beide heb ik mij min of meer eigen gemaakt en vormen min of meer een onderdeel van mijn identiteit. Afkomstig van anderen dus, maar het inzicht is makkelijk en is naar mijn idee voor iedereen zo klaar als een klontje en ook eigenlijk: "Heb ik altijd wel geweten".
Ik geloof dat ik die Descartes wel begin te mogen...
Wat je omschreef geeft inderdaad een soort van "Aha!-gevoel". Alsof er een vlammetje opvlamt dat altijd al een beetje gloeide. Vind ik dus mooi.
Die eenheidservaring waar je over spreekt is er denk ik dus ook in het alledaagse. Alleen niet zo intens. En die mattere eenheidservaringen worden ook pas - zoals je ook van jouw intense ervaring beschrijft - pas bewust als je bij jezelf terugkeert en je her-innert. Hier is pas die splitsing in ik en niet-ik: subject-object; subject-subject
Ik zit me nog af te vragen of het inderdaad om dezelfde soort beleving gaat.... :-k Kweenie...
Want wat je hier 'die mattere ervaringen' noemt, dat ken ik dan als ik bijvoorbeeld heel bezield een tekst aan het schrijven ben, of een mandala maak. Dat ik dan opeens ontdek: O jee, is het al zó laat??? Of plotseling: Tjee, wat heb ik een trek! Helemaal vergeten te eten... Zoiets. (of bedoel je dat niet?).
En die zogenaamde 'eenheidservaringen' waren juist ook wel héél bewust, van alles, maar niet vanuit 'mezelf' of vanuit 'ik' ofzo, maar van het totaal, het besef dat er geen verschil is en dat ik daar juist heel erg onderdeel vanuit maak, zonder er apart van te staan... Ofzo... Dus me pas later weer bewust worden van een losstaand 'ik', als de ervaring voorbij is. Maar toch niet mezelf 'vergeten zijn' in de tussentijd, alleen opeens merken dat ik hetzelfde ben als al het andere om me heen... (pfff, moeilijk te omschrijven). Als de ervaring ophoudt, is er weer afgescheidenheid, die er tijdnes die ervaring eventjes niet was...
Bij die eerste situatie is het meer: jezelf even vergeten zijn. Bij die andere ervaring was/is dat heel anders juist... Heel erg bewust, maar niet als afgescheiden identiteit.
Naja, misschien zijn er toch wel overeenkomsten. Ik weet 't even niet precies.
Van buiten verzamel je dingen, kies je, maak je dingen, doe je dingen. Hierin herken je jezelf buiten
En laat je je ook (her)kennen aan je omgeving door dingen te laten zien.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 29 aug 2008, 12:45

Eva schreef:
Ik zit me nog af te vragen of het inderdaad om dezelfde soort beleving gaat....
Dat dacht ik ook niet. De enigste overeenkomst die ik wilde benadrukken is dat er als het ware twee modi zijn. Eén waarin je jezelf bént en de ander waarin je je van jezelf bewust bent. En die twee in alle intensiteiten van onbewust tot superbewust.
En die alledaagse ervaringen bedoelde ik inderdaad bijvoorbeeld zoals jij beschrijft: Als je handelt, waarneemt, overgegeven bent. Of zo.
Maar ik begrijp nu wel dat die éénheidservaring toch ook wel je zelfbewustzijn omvat zou kunnen hebben: Vervulling of opgenomenheid.
Zoiets?
En laat je je ook (her)kennen aan je omgeving door dingen te laten zien.
Inderdaad. Ter onderscheiding (daar hou ik nou eenmaal van) zou je dit je image of imago kunnen noemen. En dan in een hele brede zin.

In hoeverre denk jij dat je lichaam een constante (identiteit) uitmaakt, zowel van binnen als van buiten?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 01 sep 2008, 09:34

Yopi schreef:
Maar ik begrijp nu wel dat die éénheidservaring toch ook wel je zelfbewustzijn omvat zou kunnen hebben: Vervulling of opgenomenheid.
Zoiets?
Ja, een 'zelfbewustzijn' dat veel meer omvat dan wat ik normaal gesproken, in de dagelijkse gang van zaken 'ik' zou noemen.
Inderdaad. Ter onderscheiding (daar hou ik nou eenmaal van) zou je dit je image of imago kunnen noemen. En dan in een hele brede zin
Ik bedoelde inderdaad ook iets als je image.
Kwam ik dus van 't weekend iemand tegen die 'image styler' is van beroep... Dat is dan eigenlijk een oppervlakkig vak! Maar héél gewichtig!
In hoeverre denk jij dat je lichaam een constante (identiteit) uitmaakt, zowel van binnen als van buiten?
Ik weet het niet. Want dan komen we dus (weer) op de vraag of je geest en je lichaam twee afzonderlijke 'entiteiten' zijn of dat ze feitelijk hetzelfde inhouden. Persoonlijk ervaar ik het lichaam niet als identiteit, maar een drager ervan. Of eigenlijk, ik ervaar meestal dat 'wie ik ben', IN mijn lichaam zit, en niet mijn lichaam IS. Of bedoel je dat niet? En jij?
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 sep 2008, 15:01

Ik kwam op het lichaam omdat dat er ook altijd bij is in retrospectief, of zelfs in dromen. Net als ik eerder aangaf over het ik.

Ik geloof dat ik gedachtes hierover voorlopig maar weer eens even laat rusten. Of heb jij er nog iets aan toe te voegen?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 6
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 09 sep 2008, 15:44

Eva Lilith schreef: Ik weet het niet. Want dan komen we dus (weer) op de vraag of je geest en je lichaam twee afzonderlijke 'entiteiten' zijn of dat ze feitelijk hetzelfde inhouden. Persoonlijk ervaar ik het lichaam niet als identiteit, maar een drager ervan. Of eigenlijk, ik ervaar meestal dat 'wie ik ben', IN mijn lichaam zit, en niet mijn lichaam IS. Of bedoel je dat niet? En jij?
Als je HANDELT of VOELT dan BEN je een lichaam. Op momenten dat je niet handelt of voelt of niet weet hoe te handelen of hoe te voelen dan ben je een bewoner of bezitter van je lichaam.
Dat niet weten wat je moet doen of voelen gaat gepaard met twijfelen wat we in het algemeen denken noemen.

Descartes heeft ons geleerd hoe met deze twijfel zekerheden gekregen kunnen worden, maar volgens mij speelde hij een beetje vals. Want het was juist geloof wat de twijfel kon wegnemen. Pascal heeft hem hier fijntjes op gewezen.

Hoe dan ook als een denkend bezitten en bewonen we als een soort ikgeest een lichaam en zijn we dus feitelijk gespleten.

Als Voelend en handelend wezen zijn we meer een lichamelijk-geestelijke eenheid.

Nou ja zo DENK ik er in ieder geval over, maar denken is twijfelen. Dus het wordt weer lekker ingewikkeld.
De vraag is natuurlijk of ik het ook zo voel en beleef en geloof. Ja dat is dan wel weer veel gevraagd. Pfff...
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 09 sep 2008, 19:24

@ Yopi,
Maar heb jij nou zelf het idee dat je je lichaam BENT of erin zit?
(ik vroeg dat al aan mezelf in gedichtjes van toen ik 14 was....)

Ziznl schreef:
Als je HANDELT of VOELT dan BEN je een lichaam. Op momenten dat je niet handelt of voelt of niet weet hoe te handelen of hoe te voelen dan ben je een bewoner of bezitter van je lichaam.
Zelf heb ik het gevoel dat IK iets anders is dan mijn lichaam. Wel nogal enorm met elkaar verbonden, maar toch... Ik weet niet of dat echt zo is, maar ik ervaar het wel zo.
VOELEN doe ik eigenlijk best veel, en dan heb ik hetzelfde idee/gevoel daarover.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 6
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 09 sep 2008, 19:51

Eva Lilith schreef: Zelf heb ik het gevoel dat IK iets anders is dan mijn lichaam. Wel nogal enorm met elkaar verbonden, maar toch... Ik weet niet of dat echt zo is, maar ik ervaar het wel zo.
VOELEN doe ik eigenlijk best veel, en dan heb ik hetzelfde idee/gevoel daarover.
"IK" is er pas als je denkt. Als je "NIET_DENKT" wat je eigenlijk niet eens kunt afdwingen, atlhans ik niet dan heb ik een soort Zuiver geestelijk-lichamelijk-eenheids-gevoel en ik verwacht eigenlijk dat dat bij iedereen zo is..maar weten doe ik dat dus niet.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 sep 2008, 15:05

Eva Lilith schreef:@ Yopi,
Maar heb jij nou zelf het idee dat je je lichaam BENT of erin zit?
(ik vroeg dat al aan mezelf in gedichtjes van toen ik 14 was....)

Ziznl schreef:
Als je HANDELT of VOELT dan BEN je een lichaam. Op momenten dat je niet handelt of voelt of niet weet hoe te handelen of hoe te voelen dan ben je een bewoner of bezitter van je lichaam.
Zelf heb ik het gevoel dat IK iets anders is dan mijn lichaam. Wel nogal enorm met elkaar verbonden, maar toch... Ik weet niet of dat echt zo is, maar ik ervaar het wel zo.
VOELEN doe ik eigenlijk best veel, en dan heb ik hetzelfde idee/gevoel daarover.
Ehh ...
Ik ben een lichaam en ik ben ik, een tweevoudig wezen.
Ik zit in mijn lichaam.
Ik kan me er niet van losmaken binnen de grenzen van het leven.
Bij handelen en waarnemen (en overgegeven aan gedachtes) ben ik me niet bewust van dat ik ik ben.
Kijk ik terug op denken of andere zaken (herinnering) wordt ik me bewust van mijzelf.
Trek ik me terug uit een overgave en keer ik me in mezelf wordt ik me bewust van mijn lichaam en mijn ik, maar dan alleen als een notie zonder content. Bij het terugkijken is dat wel zo (ervaring beschouwen + denken).
Eenheid is overgave en opheffing van zelfbewustzijn en lichaambewustzijn.
Terugtrekking hieruit - momentaan of in herinnering - brent het zelfbewustzijn in die tweeledigheid terug.
Wel zoals ziznl ergens aangeeft door een aanleiding, bijvoorbeeld twijfel.
In ieder geval een gebeurtenis.
Is dat wat?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 6
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 10 sep 2008, 15:28

yopi schreef: Ehh ...
Ik ben een lichaam en ik ben ik, een tweevoudig wezen.
Ik zit in mijn lichaam.
Ik kan me er niet van losmaken binnen de grenzen van het leven.
Bij handelen en waarnemen (en overgegeven aan gedachtes) ben ik me niet bewust van dat ik ik ben.
Kijk ik terug op denken of andere zaken (herinnering) wordt ik me bewust van mijzelf.
Trek ik me terug uit een overgave en keer ik me in mezelf wordt ik me bewust van mijn lichaam en mijn ik, maar dan alleen als een notie zonder content. Bij het terugkijken is dat wel zo (ervaring beschouwen + denken).
Eenheid is overgave en opheffing van zelfbewustzijn en lichaambewustzijn.
Terugtrekking hieruit - momentaan of in herinnering - brent het zelfbewustzijn in die tweeledigheid terug.
Wel zoals ziznl ergens aangeeft door een aanleiding, bijvoorbeeld twijfel.
In ieder geval een gebeurtenis.
Is dat wat?
Hahaha....ja en of dat wat is....een verzameling mogelijkheden van wat je bent. Punt is: wat ben je?

Ben je zelfbewustzijn of juist de opheffing daarvan?
Wat dacht je van het meestal vergeten of negerende medium dat tussen het zelfbewustzijn en lichaambewustzijn ingeklemd zit.

Dit interacterende medium tussen bewustzijn (buiten) en zelfbewustzijn (binnen) is je lichaam, maar sommigen preferen dit lichaam vervolgens weg te denken en noemen het ziel. Misschien is het lichaam te pijnlijk of te tijdelijk of te gewoontjes of...????

In die zin zit het zelfbewustzijn en bewustzijn gewoon aan en om je lichaam vastgeplakt. HEt lichaam zelf is onbewust en ook zich onbewust en wordt denk ik daarom zo vaak genegeerd ofzo. Maar het lichaam geeft voeding aan het bewustzijn door wakker te zijn en te denken, te voelen (binnen: geest en zelfbewustzijn) en waar te nemen (buiten: empirie). Als het lichaam rust is het zich onbewust en slaapt het. Als het lichaam actief is dan handelt het. Mijn wakkere lichaam kan meestal niet teveel tegelijk. Dus ik kan maar 1 handeling doen waaruit ik moet kiezen: of voelen, of denken, of observeren of met je handen, stembanden of andere delen van je lichaam werken.

Zodra ik denk ben ik me dus wat minder bewust van wat ik voel. Wel kan ik snel tussen die twee acties heen en weer schakelen, dat heb ik mezelf aangeleerd. Maar ik kan ze niet goed vermengen.

Ik denk dat vrouwen meer dan 1 ding tegelijk kunnen wat natuurlijk veel vermoeiender en moeilijker is. Vrouwen kunnen denken en voelen en waanemen en werken tegelijk. Niet als een snelle overschakeling maar echt als een pure vermenging. Daarom hebben vrouwen veel minder rust en minder taltent om iets te vergeten en weg te dromen. Vrouwen moet daartoe van buitenaf worden aangezet ofzo...Ze kunnen het natuurlijk wel, maar ze vinden het moeilijk en doen het niet graag alleen. Mannen doen bijna niet anders dan 1 ding tegelijk doen en tegelijk verschrikkelijk onbewust van de rest te doen. Mannen zijn daarom vaak goed herkenbaar als dagdromertjes of als doenertjes en ook herkenbaar als opgesloten in hun eigen wereldje. maar ik draaf nu ook door hier.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 sep 2008, 16:00

@ziznl:
Afgezien wat je over vrouwen en mannen zegt - wat ik beslist een apart topic waard zou vinden - het volgende:
* Ik zoek het ook in het midden
* lichaam heb ik geen bezwaar tegen en denk te begrijpen wat je zegt
* onderscheid tussen ziel en lichaam zie ik in: Datgene wat je eigen gemaakt hebt:
- herinnering, vermogens, kennis ... : Alles wat in zekere zin altijd beschikbaar is.
* lichaam is voor een gedeelte buitenwereld of buitenwereld aan het worden: Botten, haar, nagels, stofwisseling bijvoorbeeld.

Dat pendelen wat je beschrijft herken ik helemaal.
Dat van "HET lichaam zelf is onbewust" ook.
Hetzelfde geldt voor Het momentane 'ik'.
Dinge an sich zeg maar.
Wel zie ik kennis van het lichaam en ik in het bespiegelen op de ervaring en in contact met andere mensen. Dat laatste zowel direct, als in feed-back.

Als je het er mee eens bent zou ik graag een topic zien over het verschil van mannen en vrouwen dat jij beschrijft. Of ik wil dat ook wel openen.
Ergens in het informele gedeelte.

(en we hadden nog het astrale lichaam weet je nog??)
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gast

Bericht door Gast » 10 sep 2008, 16:40

yopi schreef: * onderscheid tussen ziel en lichaam zie ik in: Datgene wat je eigen gemaakt hebt:
Dat onderscheidt is er volgens mij niet. Iets jezelf eigenmaken is een pad een weg of een manier....een manier die ik iedereen aanraad om te nemen. Maar iets jezelf eigen gemaakt hebben is een in mijn ogen een hersenspinsel van het foute soort. Dingen die je je hebt eigengemaakt zaten altijd al in je. Ze zijn ontwikkeld maar niet van wezen verandert. Zo is elk onderscheidt tussen jouw wezen, ziel en lichaam een illusie. Je kunt je lichaam, ziel en wezen niet wezenlijk veranderen of vervormen zonder ook echt fysiek te sterven en niet alleen maar symbolisch te sterven. Wat wel belangrijk hier is dat ik dit symbolische en bewuste aanhangsel van bewustzijn en zelfbewustzijn en voor mijn part is dat aanhangsel ook werkzaam op afstand als astraal lichaam een heel belangrijke medium is tussen verschillende lichamen. Maar niet het enige. Het is zoiets als dit: ik schrijf jou een bewustzijn toe, omdat dat een mij een begrijpelijke verklaring geeft voor jou gedrag. Dat gedaan hebbend ga ik mezelf observeren en dan besluit ik dat mezelf ook gedraag, ik moet mezelf dus in tweede instantie ook wel een geest toeschrijven en dan bezit ik een denkend en talig bewustzijn. Maar voordat ik dat denkende en talige bewustzijn bezat, had ik al gevoel (vraag maar aan mijn ouders en kijk maar naar baby's en kinderen). De ontwikkeling van een bewustzijn als talig en denkend interactiemedium met andere lichamen is dus een proces van spiegeling aan anderen en vervolgens zelfspiegeling. De ontwikkeling van bewustzijn en zelfbewustzijn. Dit is ook wat ik bedoel als ik zeg dat er geen homunculus in ons schuilt. een soort denkend en menselijk geestje. Hooguit schuilt er een intuitie of een mogelijkheid in ons lichaam dat in interactie met andere lichamen ontwikkeld kan worden tot een bewustzijn en in tweede instantie zelfbewustzijn. Ons wezen verandert echter niet en ons wezen is een misschien wel monsterlijke intuitie dat zich gaandeweg symbolisch aankleedt met een talig bewustzijn. Mijn geest en jouw geest vinden dan hun beslag in teksten en praten en denken.

Maar als we doen en voelen dan denken we niet. Niet tegelijk, hooguit schakelen. Dit zie ik bij mezelf en bij andere mannen. En bij vrouwen is het gewoon net iets anders. Vrouwen zijn met betrekking tot bewustzijn completer en vergeten minder. dat is hun drama denk ik.
* lichaam is voor een gedeelte buitenwereld of buitenwereld aan het worden: Botten, haar, nagels, stofwisseling bijvoorbeeld.
voor het bewustzijn is je lichaam een buitenwereld ja, zoals boven beschreven. Voor je intuitie en je gevoel echt niet hoor. Sommigen mensen die hieraan twijfelen brengen zichzelf wel eens lichamelijk schade toe om te voelen dat ze lichamelijk zijn en dus zijn. Automutilanten willen echt niet zichzelf pijn doen, maar ze willen wel voelen of ze ECHT zijn....zoiets.
Wel zie ik kennis van het lichaam en ik in het bespiegelen op de ervaring en in contact met andere mensen. Dat laatste zowel direct, als in feed-back.
Klopt, in je contact en in je bespiegelingen zit je volledig in je geestelijke bewustzijn, maar kun je ook zeggen ben je volledig gedistantieerd of gedissocieerd van je lichaam. Distantieren van je lchaam is daarbij een bewuste actie van je geest en is dus te preferen in de meeste gevallen omdat je dan ook onbewust verbonden blijft als geest met je lichaam. Dissocieren is moeizamer omdat je het contact met je lichaam onbewust verloren bent en door het onbewust zijn niet weet hoe je weer terug moet komen. Depressie of lege gevoelens zijn het gevolg. Gevulde negatieve gevoelens als pijn en woede en angst en verdriet zijn in die zin minder dissociatief als depressie.
Als je het er mee eens bent zou ik graag een topic zien over het verschil van mannen en vrouwen dat jij beschrijft. Of ik wil dat ook wel openen.
Ergens in het informele gedeelte.
open maar.
(en we hadden nog het astrale lichaam weet je nog??)
ja...maar dat astrale lichaam is niet een opzichzelfstaand fenomeen. Het is een afgeleidt fenomeen van ons gewone bewustzijn maar dan geprojecteerd in iemands andere bewustzijn. In die zin is het meer een actuele aktie van degene in wie jouw bewustzijn is geprojecteerd. Het deel van jouw bewustzijn dat in iemand anders is geplakt of geprojecteerd kan een gedachte of gebeurtenis zijn die aan jou doet denken of DOOR jou doet denken...zoiets.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 6
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 10 sep 2008, 16:42

ja vergeten in te loggen sorry

nog gelijk iets toevoegen over eigenmaken waar ik over had gedacht.

Eigenmaken is nooit een resultaat. ALs je denkt dat je je iets hebt eigengemaakt dan is het slechts symbolische materie. En als je denkt dat je je dit ECHT eigen hebt gemaakt is symbolisch sterven en interacteren met andere mensen dus fundamenteel onmogelijk. Of het is alleen mogelijk als een soort geformaliseerd stom zombieachtige communicatiesyteempje met protocollen waar niet buiten getreden kan worden. Nee interactie is alleen mogelijk buiten de symbolische orde. en de symbolische orde zelf moet je je niet teveel mee verbinden. De symbolische orde is alllen geschikt voor monologen, cognitieve instructies, doorgeven van cognitieve vaardigheden. Als je echt creatief wilt interacteren en communiceren zal je met behulp van deze symbolische orde er precies langs moeten blijven lopen. Snappie wat ik bedoel?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gast

Bericht door Gast » 10 sep 2008, 21:23

@ Yopi, ja dat was wel wat.

Verder ben ik hier het spoor nu bijster.

(Dat van die mannen / vrouwen hou ik natuurlijk in de gaten!)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 10 sep 2008, 21:25

O... Nu was ik dus 'de gast'.
Ook vergeten in te loggen.
Ik lijk wel een kerel!
O:)
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 6
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 12 sep 2008, 16:20

Als je identificeert met je geest of je denkende bewustzijn dan en beschouw je je lichaam als een soort machine of auto of huis ofzo dus als en soort lijk of zombie.

Als je identificeert met je lijk/zombie/machine dan beschouw je je denkend bewustzijn als een soort illusie of hersenspinsel ofzo.

Maar als je je indentificeert met het daadwerkelijk lichaam wat daartussen geklemd zit dan maak je denk ik het duidelijkste en meest waarheidsgetrouwe beeld.

Dit lichaam ook wel ziel genoemd (in het christendom volgens mij) omvat dus je zombielijkmachine en verleent er samenhang aan. DIt lichaam heeft een gevoel, een verbeelding (fantasie) en een symbolisering (taal).

Symbolisering vindt plaats in de geest en die moet je gewoon aan de buitenzijde van je lichaamziel beschouwen zodat het op die manier kan interacteren en vermengen met andere geesten buiten jouw lichaam.

Voelen vindt plaats binnen in je lichaam, zeg maar vanuit je zombie. als daar dingen aan ontregelen of scheuren dan voel je dat ook heel krachtig.

Verbeelden is meestal het maken van een geprojecteerde afbeelding van de buitenwereld, dat is de wereld van de andere geesten en de andere lichamen. Die is ook behoorlijk ruimtelijk voor te stellen.

Kennen is het vermogen dat we bezitten om door middel van taal de beelden die je uit de buitenwereld krijgt om te zetten in symbolen (woorden, zinnen en taal in het algemeen). Kennis is altijd in taal en altijd in denken of als je het probeert te delen met andere geesten in spreken. Denken vindt plaats IN je geest die zich BUITEN je lichaam bevindt. HEt is je DENKbewustzijn. Te onderscheiden van je VOELBEWUSTZIJN dat zich bevindt aan de binnenzijde van je lichaam (aan de zombiekant zeg maar)

En de verbeelding vind zo verbeeld ik me dat dan precies plaats OP je lichaam.


Dus je bent een fantasieloos geestelijk-ratioeel type als je je heel erg bewust bent van je denkende buitenbewustzijn. JE bent een fantasieloos voelend in je zelf gekeerd type als je alleen bewust ben van je binnenbewustzijn. En je bent een fantasierijk verbeeldend type als je je bewust bent van je binnen en je buitenbewustzijn en dit kan projecteren op je eigen lichaam.


Nou ja zo zie ik het dan krom uitgelegd een beetje.

Verder: betreffende zelfbewustzijn: dat is een heel ongemakkelijke situatie (voor mij althans) als ik over mezelf nadenk of mezelf probeer te verbeelden (zoals nu) maar het is heel gemakkelijk als ik mezelf probeer te voelen en het is ook heel gemakkelijk als ik zelf ga handelen en met andere zaken bezig ben (dus zonder over mezelf te REflectern of te verbeelden).

Daarom geloof ik dat zelfkennis over mij meer aanwezig is bij anderen om mij heen dan bij mezelf. Zelfkennis is dus voor mij ECHT wat anders dan ZELFgevoel. Zelfkennis zul je dus in contact met anderen geleidelijk opbouwen maar daarvooor moet je jezelf dus eerst aan anderen laten zien. En die anderen moeten dan ook eerlijk over jou kunnen spreken.

Ik ben bang dat ik alles op dit moment iets helderder mezelf verbeeldt als dat ik het kan uitleggen maar wie weet kunnen jullier er wat mee.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 sep 2008, 01:32

Leve de spoken, die dingen goed kunnen verwoorden ..
.. en soms nog leven.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 6
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 16 sep 2008, 09:28

yopi schreef:Leve de spoken, die dingen goed kunnen verwoorden ..
.. en soms nog leven.
Juist, HET leven tussen spoken en jouw eigen lijk!

(gewoon identificeren met 'de' munt, niet met zijn twee kanten!)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 sep 2008, 15:31

ja

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten