Bodemloze put

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Rutger
Posts in topic: 3
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 dec 2007, 11:00
Contacteer:

Bodemloze put

Bericht door Rutger » 04 jul 2008, 18:54

Als een put bodemloos is ga ik er van uit dat het een soort lange buis door de aarde is, en je er dus weer aan de andere kant uitvalt. Echter is daar de zwaartekracht natuurlijk omgekeerd, dus als je er aan die kant inspringt val je de andere kant op.

Wanneer val je dan weer terug? Ofwel, waar stopt de zwaartekracht en wat gebeurt er op dat punt?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 jul 2008, 13:29

Bij het middelpunt van de aarde is er geen zwaartekracht en versnelt het bewegende object niet meer. Daarna zal de zwaartekracht het bewegende object afremmen, omdat de bewegingsrichting tegengesteld is aan de zwaartekracht.

Rutger
Posts in topic: 3
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 dec 2007, 11:00
Contacteer:

Bericht door Rutger » 06 jul 2008, 13:33

Dus dan zou je uiteindelijk precies in het midden blijven zweven? Als je helemaal afgeremd ben aan beide kanten?

Gebruikersavatar
Paul
Posts in topic: 1
Berichten: 1617
Lid geworden op: 12 sep 2003, 20:40
Contacteer:

Bericht door Paul » 07 jul 2008, 01:39

Zou je voor die tijd niet al verbrand zijn dan?

Als er geen bodem is, kan je dan eigenlijk überhaupt wel vallen?

@okke: Wat een coole avatar! :)
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 jul 2008, 20:22

Vallen is altijd gewichtloos en in die zin qua gevoel gelijk aan zweven.
Kan dus al heel prettig ervaren worden.
Niet het vallen maar het neerkomen is onaangenaam, vergelijkbaar met de man die van de 100ste verdieping van een wolkenkrabber antwoordt op de vraag die een ander hem stelde vanuit een raam op de 50ste verdieping op de vraag: 'Hoe gaat het?': Tot zover gaat het prima ..

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 jul 2008, 23:08

Vallen voelt niet gelijk aan zweven. Gelijk aan je snelheid beweegt er lucht langs je. Als je valsnelheid hoog is, bevind je je dus als het ware in een storm. Dat is wat anders dan rustig zweven.

Gewichtloosheid (zweven) wordt wel gesimuleerd in vliegtuigen in vrije val; dan beweegt de lucht om je heen met dezelfde snelheid als het vliegtuig en zal een persoon in het vliegtuig wel een zweefervaring hebben.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 jul 2008, 00:43

klopt.

Mijn associatie was een beetje een tegenstelling aangeven met datgene wat meestal met een bodemloze put geassocieerd wordt, nl: angst.
In gedachten en dromen hoeft niet per se veel wind te staan.

Ik dacht ook dat die tunnel door de aarde een bekend gedachteexperiment is dat in het onderwijs nogal eens gebruikt wordt om een en ander te illustreren over zwaartekracht e.d.

Verder vroeg Rutger:
Wanneer val je dan weer terug? Ofwel, waar stopt de zwaartekracht en wat gebeurt er op dat punt?
Als je de lucht buiten beschouwing laat lijkt me dat je nooit het verschil voelt van stoppen zwaartekracht en dan terugvallen in die situatie, maar dat alleen kan constateren door je visuele waarneming. De zwaartekracht zul je nooit ervaren aan je lichaam in dit gedachteexperiment. Alleen bij de start als het gevoel van zwaarte opgeheven wordt bij het begin van de val in de put (buis).
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 10 jul 2008, 13:17

Dit lijkt mij een puur theoretische vraag, omdat op aarde een bodemlozeput vrijwel onmogelijk is.

Dus tja, ga je uit van een tunnel dwars door de aarde heen, dan is nog maar de vraag of je de andere kant van die tunnel haalt. Waarschijnlijk word je zo ver afgeremd door de luchtweerstand dat je ergens voor het eind al weer terugvalt en uiteindelijk dus ergens in het midden zal blijven hangen.

Ga je echter uit van een puur theoretische bodemloze put, dan zal je voor eeuwig blijven vallen.

Maar het hangt er dan weer wel vanaf of er in die bodemloze put nog steeds zwaartekracht is...
yopi schreef:vergelijkbaar met de man die van de 100ste verdieping van een wolkenkrabber gesprongen is en antwoordt op de vraag die een ander hem stelde vanuit een raam op de 50ste verdieping: 'Hoe gaat het?': Tot zover gaat het prima ..
hahaha LOL
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 jul 2008, 17:15

yopi schreef:Als je de lucht buiten beschouwing laat lijkt me dat je nooit het verschil voelt van stoppen zwaartekracht en dan terugvallen in die situatie, maar dat alleen kan constateren door je visuele waarneming. De zwaartekracht zul je nooit ervaren aan je lichaam in dit gedachteexperiment. Alleen bij de start als het gevoel van zwaarte opgeheven wordt bij het begin van de val in de put (buis).
Versnelling (en vertraging) voel je wel; beweging voel je niet. Het zwaartekrachtexperiment ervaar je dus wel degelijk met je lichaam. Je maag wordt tegen je middenrif of bekken gedrukt en je hersenen tegen je schedel. Versnelling en vertraging voel je in de weke delen van je lijf; die reageren later op versnelling/vertraging dan de vaste delen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 jul 2008, 17:19

Jeroen schreef:Dus tja, ga je uit van een tunnel dwars door de aarde heen, dan is nog maar de vraag of je de andere kant van die tunnel haalt.
Als er geen andere krachten in het spel zijn dan de zwaartekracht, dan zal je exact de aardkorst aan de andere kant bereiken. Als een tunnel mogelijk is, dan zal door luchtweerstand (in een smalle buis groter dan in de open lucht) en wrijvingsweerstand (als je tegen de rand van de tunnel stuitert).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 10 jul 2008, 23:45

okke schreef:beweging voel je niet
jij misschien niet, ik anders wel
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 jul 2008, 00:00

Als je in een trein zit, dan kan je niet voelen of je beweegt of niet. Vandaar dat je op een station vanuit een stilstaande trein een vreemd gevoel van verwarring ervaart als een trein op het andere spoor wegrijdt en je dacht dat jouw trein reed en de andere trein stilstaat. Pas als de trein voorbij is, zie je aan het stilstaande station dat je toch niet bewoog.
De beweging voel je niet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 11 jul 2008, 12:54

Ehhh, nee dat vreemde gevoel ontstaat juist doordat je iets ziet bewegen, maar jij je niet voelt bewegen.

Zou je beweging niet kunnen voelen, dan zou het ook niet vreemd zijn om iets te zien bewegen maar het niet te voelen.

We hebben een zintuig dat heet bewegingszin of kinesthesie. Zoek maar op.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 jul 2008, 17:07

http://www.heelom.com/Echo/zoekrobot/wo ... hesie.html

kinesthesie
ki - nes - the - sie
[ -tee´ zie]

de -woord (vrouwelijk)
bewegingsgevoel, gevoel voor de werking van de spieren en de stand van de ledematen

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 11 jul 2008, 17:40

En jij blijft volkomen stil zitten als iets in beweging is/komt?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 jul 2008, 18:10

Als iets in beweging is wel, als iets in beweging komt, dan is er sprake van versnelling, en dan voel je dat in je lijf; in je evenwichtsorgaan en vooral je maag.
Het rare gevoel bij een trein krijg je pas als je opeens stil blijkt te staat en dus een enorme vertraging ervaart.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 12 jul 2008, 01:01

En jij voelt niet wanneer je in beweging bent?

(trilling, heen en weer schudden, enz)

Ik kan me dit hooguit voorstellen in een puur theoretische omgeving, waarbij je dus op geen enkele andere manier ervaart, dat je beweegt, dan met je ogen.

Maar in praktijk is dit vrijwel onmogelijk en dat is dus waarom je verbaasd bent dat je jouw trein lijkt te zien bewegen terwijl je volgens je andere zintuigen volledig stil blijkt te staan.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 jul 2008, 01:31

In een vliegtuig heb je geen gevoel van de snelheid waarmee je vliegt. Een snel voertuig kan makkelijk schudden en trillen; passagiers vertragen en versnellen hierdoor. En dat kan je inderdaad voelen.
Maar de snelheid zelf voel je niet.

Met welke snelheid beweegt de aarde door het heelal?
Met welke snelheid beweegt het aardoppervlak om in een etmaal rond de aardas te draaien?
Voel je die snelheden?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 jul 2008, 01:36

"Als er geen kracht is, verkeert een voorwerp in rust. Newton voegt hieraan toe, dat een voorwerp dan ook met constante snelheid kan bewegen, waarmee gebroken wordt met de traditie van Aristoteles. Omdat in het dagelijks leven vrijwel altijd vanzelfsprekend wrijving optreedt, lijkt dit in tegenspraak met de ervaring." (bron)

In de praktijk heb je vrijwel altijd wrijving; luchtweerstand of andere wrijving. Die krachten kan je wel voelen, maar als je beweegt met een constante snelheid, is er geen versnellingskracht die op je werkt.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 12 jul 2008, 19:22

Grappige vent ben je toch...

Blijven ontkennen terwijl je al lang bekent hebt.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 jul 2008, 20:03

Wat blijf ik ontkennen? Een constante beweging voel je niet; vertragingen en versnellingen voel je.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 12 jul 2008, 20:15

okke schreef:Wat blijf ik ontkennen?
okke schreef:Een constante beweging voel je niet.
okke schreef:Een voertuig kan makkelijk schudden en trillen, en dat kan je inderdaad voelen.
Maar blijf vooral ontkennen. Succes daarmee.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 jul 2008, 20:24

Schudden en trillen zijn voorbeelden van juist geen constante beweging.

Ik vind je manier van gespreksvoering vervelend, Jeroen.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 8
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 13 jul 2008, 00:21

Ja, ik ook...

Tijd om er een . achter te zetten.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Rutger
Posts in topic: 3
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 dec 2007, 11:00
Contacteer:

Bericht door Rutger » 14 jul 2008, 00:36

Iedereen is het er denk ik wel over eens dat je merkt dat je in die put aan het vallen bent. Het is niet alsof je tv kijkt.

Maar ik zit nog steeds met de vraag, wat gebeurt er als je in het midden zit en afgeremd bent. "Zweef" je dan? Of kun je als het ware gaan zitten?
Als je bijvoorbeeld gewichtloos rondzweeft zou je dus ook als een astronout weg kunnen zwemmen, maar dat kan niet tot het eind van de tunnel.

Ik kan maar geen helderheid krijgen met dit probleem.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 jul 2008, 09:18

Rutger schreef:Wat gebeurt er als je in het midden zit en afgeremd bent. "Zweef" je dan? Of kun je als het ware gaan zitten?
Je komt alleen tot stilstand in het midden uit als er meer krachten op je werken dan enkel de zwaartekracht. Anders zou je tot het middelpunt door de zwaartekracht blijven versnellen; met maximale snelheid het middelpunt passeren en na het middelpunt door de zwaartekracht vertragen, tot je geen snelheid meer hebt aan het aardoppervlak aan het andere eind van de tunnel. Je zal vervolgens opnieuw richting het middelpunt vallen.

Als er andere krachten op je werken, luchtwrijving en wrijving tegen de wand van de tunnel bijvoorbeeld, dan zul je niet doorschieten tot het aardoppervlak, maar al eerder afgeremd zijn. Na een aantal passages van het middelpunt zal je zo dicht bij het middelpunt zijn dat de zwaartekracht te laag is om je nog te versnellen.

Of je in een tunnel in de vloeibare kern van de aarde zweeft of kan zitten, lijkt me niet echt van belang. Zolang de krachten die op je werken niet voldoende zijn om de wrijvingskracht op te heffen, beweeg je niet.
Rutger schreef:Als je bijvoorbeeld gewichtloos rondzweeft zou je dus ook als een astronout weg kunnen zwemmen, maar dat kan niet tot het eind van de tunnel.
Als je je af kan zetten tegen de rand van de tunnel, dan kan je jezelf verwijderen van het middelpunt. Je zal op de wand van de tunnel een grotere kracht moeten uitoefenen dan de zwaartekracht op jou uitoefent om dichter bij de rand te komen. Pikhouwelen en klimschoenen zijn noodzakelijk als de afstand (en dus de zwaartekracht) groter wordt.

Gebruikersavatar
Tijd
Posts in topic: 1
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 okt 2007, 16:23
Contacteer:

Bericht door Tijd » 17 jul 2008, 21:24

Rutger schreef:Als een put bodemloos is ga ik er van uit dat het een soort lange buis door de aarde is, en je er dus weer aan de andere kant uitvalt. Echter is daar de zwaartekracht natuurlijk omgekeerd, dus als je er aan die kant inspringt val je de andere kant op.

Wanneer val je dan weer terug? Ofwel, waar stopt de zwaartekracht en wat gebeurt er op dat punt?
Ik denk dat je dat zelf aan den lijve moet ondervinden.
Tijd is grenzeloos, zwaartekracht relatief, dimensies zijn fantasieën.

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 1
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 17 jul 2008, 22:30

Ik begin alvast met graven.

Mag Okke er in springen :greins:

(vergeet je TV niet)

Gast

Bericht door Gast » 22 jul 2008, 11:53

O gelukkig, er wordt weer ouderwets heen en weer gekissebist!
Begon me de laatste tijd al zorgen te maken... ;)
Over bodemloze putten gesproken...

Een bodemloze put bestaat niet want als een put geen bodem heeft, is het geen put.

Maar als we het bij de uitdrukking 'bodemloze put' houden, dan is uiteindelijk alles een bodemloze put. Wij zijn zelf bodemloze putten. Bodems maken we zelf, om het idee te hebben dat er een bodem is, uit angst voor het bodemloze dat er uiteindelijk tóch is.

Vallen, vallen, vallen, vallen, vallen............
Eindeloos vallen.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 2
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 22 jul 2008, 11:54

Pardon, dat was ik, hierboven.
Vergeten in te loggen...
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 22 jul 2008, 23:39

Zag ik zojuist iemand uit de put komen vliegen op haar bezemsteel? O:)
(is het eensch met gast/eva)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 2
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 23 jul 2008, 09:13

Ja, dat klopt! Ik kom net uit de vakantie-put vliegen. Maar dat was dus een LEUKE put, ondanks wat bezempech onderweg. En er was ook een bodem! :cool:
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Hoya
Posts in topic: 1
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:43
Contacteer:

Bericht door Hoya » 30 jul 2008, 13:49

Het is hier echt reuze rustig en stil
Niemand brengt me uit mijn evenwicht
Even kijken dus daar gaan we weer
Wat een bodemloze put.



Advertentie

ik ben azimut twee zeven nul
bevind mij in het wilde westen
bezit nog een ouden doctorsbul
en zeven nieuwe doopattesten

voor 200 euri en wat aanrijdkosten
breng ik u een bodem franco thuis
ik heb nogal wat buitenposten
en een versleten electronenbuis

ik doe iets met meridianen
vraag me niet wat al te precies
zo heb ik zeker 12 accacialanen
geheel verzorgd met animaties

gewoon even bellen of mailen
drie zeven acht vijf zeven negen
ik kan mijzelf sterk aanbevelen
want anders word ik doodgezwegen

,

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten