geboortebeperking

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Plaats reactie

Hoe denk jij over geboortebeperking?

Geboortebeperking is zo yesterday
1
33%
Hoeft niet, de techniek lost het wel op
1
33%
Doe maar die 1-kind politiek net als in China
0
Geen stemmen
We hebben gewoon weer wereldoorlogen nodig
1
33%
 
Totaal aantal stemmen: 3

Verwijderde gebruiker

geboortebeperking

Bericht door Verwijderde gebruiker » 04 apr 2008, 20:44

Verontrustende statistieken
door Ippekrites | bron: Sargasso.nl

Was er in 2000 per hoofd van de wereldbevolking nog 1100 m² beschikbaar voor graanproductie, in 2050 zal dat waarschijnlijk teruggevallen zijn tot 700 m². Hé, da’s toevallig. Laat dat nou net zijn wat je verwachten mag als je het totale oppervlak uit 2000 deelt door het verwachte aantal mensen uit 2050. Kennelijk is men er van uitgegaan dat de hoeveelheid land voor de graanproductie gelijk blijft.

Zo mooi werkt het helaas niet. Zonder ons te bekommeren om de vraag hoeveel vierkante meters je eigenlijk nodig hebt per persoon, kunnen we zonder meer al vaststellen dat de huisvesting van al die extra mensen ten koste zal gaan van akkerland. Sinds 1990 gaat elk jaar bijna 1% van de vruchtbare grond verloren door uitbreiding van woongebieden, door erosie, door overstromingen en door klimaatverandering. Natuurlijk werkt men overal ter wereld aan ontginning van nieuwe landbouwgrond, maar meestal is die niet van dezelfde kwaliteit als de verloren gegane grond. Een goed voorbeeld zijn de tropische regenwouden, waar de grond heel arm is. Alleen dankzij een gesloten kringloop van voedingsstoffen blijft het regenwoud bestaan. Als die kringloop wordt onderbroken is de grond na één à twee jaar uitgemergeld.

Rekening houdend met deze cijfers mogen we blij zijn als er in 2050 nog 350 m² akkerland per persoon beschikbaar is. Dan heb ik het nog niet eens over de bedreiging die uitgaat van de winning van biobrandstof uit voedselgewassen. Naarmate de aardolie duurder en schaarser wordt zal de druk om biobrandstof te winnen uit graan alleen maar toenemen. Zelfs als er nog genoeg grond zou zijn is er dan toch te weinig graan voor voeding beschikbaar. En denk eens aan de extra hoeveelheid veevoer die nodig is om de vleeshonger van de voorspelde 9 miljard mensen te stillen. Vegetariër worden is dan geen emotionele daad meer maar een keiharde noodzaak om niet te creperen.

Gelet op de moeite die het op dit moment al kost om iedereen te voeden verwacht ik niet dat het gaat lukken de graanopbrengst mee te laten groeien met de wereldbevolking. We kunnen de zee nog wel een tijdje leegvissen en alle aanwezige bushmeat opmaken, maar daar halen we 2050 niet eens mee. Kortom, de wereldbevolking zal beslist niet groeien tot 9 miljard om de doodeenvoudige reden dat dat niet kan. Wel is de vraag of we af moeten wachten tot er honderden miljoenen mensen door ondervoeding sterven of dat we misschien nu toch beter werk kunnen gaan maken van geboortebeperking.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 1
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 05 apr 2008, 07:38

Dit is een vraag waar ik me al langer het hoofd over gebroken heb. Op sommige momenten roep ik vrolijk: een beetje genocide kan geen kwaad. Nu zal ik serieuzer op de vraag ingaan dan ik op die momenten ben. Geboortebeperking klinkt voor mij altijd als "dwang" ds dat schijf ik ook af. Een 1 lind politiek zoals in China middels financiële wetten zou een optie kunnen zijn, maar in China bijvoorbeeld zie je dat de mensen veel meer kinderen krijgen en die kinderen dan laten sterven omdat ze van het verkeerde geslacht zijn, die kinderen niet registreren die zo een grote illegale werkkracht gaan vormen of in de mensenhandel terecht komen.

Ik denk dat er geen oplossing voor is. Dat het mis zal gaan en dat het menselijk leed niet te overzien zal zijn. Ik denk wel de mens sterker uit de situatie tevoorschijn zal komen.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Antoon
Posts in topic: 1
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 mar 2008, 15:28
Contacteer:

Bericht door Antoon » 08 apr 2008, 13:52

Geboortebeperking is zo yesterday
Enig middel van beperking voelt op dit moment erger dan de scenario's, of de gevolgen daarvan zoals Arjen weergeeft, die voorgesteld wordt. Op termijn zullen er acties uitgestippeld worden die al dan niet toereikend zijn; ik kan me voorstellen dat Afrika op termijn heel geschikt blijkt te zijn voor irrigatie en intensieve veeteelt.
"Success is how high you bounce when you hit bottom."

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 08 apr 2008, 23:08

Demografie dit.. zorg voor meer welvaart, cultuur en ontwikkeling, maar dit maal op wereldwijde schaal
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 1
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 10 apr 2008, 00:46

Kennen jullie die film waar men geen kinderen meer mag krijgen en men op een bepaalde leeftijd dus gesteriliseerd wordt en dat er dan een stel is die wel kinderen wil krijgen enzo?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten