Wat is gevoel?
Wat is gevoel?
Bijvoorbeeld:
* Gevoel is een intuitie die nog niet in heldere gedachtes gevat is.
* Gevoel is van alles
* Gevoel bevat altijd een component van gedachtes en van waarnemingen of betrekkingen van je zelf en de fenomenen (waaronder de eerste de beste andere mens kan behoren).
* Gevoel is het persoonlijke in je totale belevingswereld
* Gevoel heeft overal betrekking op en maakt altijd deel uit van elke ervaring, inclusief de gedachten
* Iedereen weet wat gevoelens zijn, maar niemand kan het duidelijk vertellen
* Gevoel is een intuitie die nog niet in heldere gedachtes gevat is.
* Gevoel is van alles
* Gevoel bevat altijd een component van gedachtes en van waarnemingen of betrekkingen van je zelf en de fenomenen (waaronder de eerste de beste andere mens kan behoren).
* Gevoel is het persoonlijke in je totale belevingswereld
* Gevoel heeft overal betrekking op en maakt altijd deel uit van elke ervaring, inclusief de gedachten
* Iedereen weet wat gevoelens zijn, maar niemand kan het duidelijk vertellen
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
Moeilijke vraag inderdaad. Gevoelens zijn misschien afgedwongen in de evolutie om te overleven, bepaald door de overlevingsstrategie. Positief gevoel = overleven/reproduceren, negatief gevoel = niet overleven/niet reproduceren. Dat delen we met alle levende wezens denk ik, al zijn de manieren om te overleven natuurlijk anders.
Gevoel is (o.a.) het vormen en stabiliseren van het bewustzijn. Onze eerste gevoelens bepalen de mening van ons bewustzijn, ons bewustzijn kan vervolgens het gevoel herhalen/vermijden. Omdat we op deze manier gebaseerd op ervaring i.p.v. instinct kunnen variëren in ons gevoel, krijgen we een uniek bewustzijn en dus individualiteit.
Dan zijn gevoelens een secundair verschijnsel dat bij de overlevingsinstincten van de soort hoort en individuele levens een soort inprent-functie levert tijdens dat individuele leven?neus schreef:Moeilijke vraag inderdaad. Gevoelens zijn misschien afgedwongen in de evolutie om te overleven, bepaald door de overlevingsstrategie. Positief gevoel = overleven/reproduceren, negatief gevoel = niet overleven/niet reproduceren. Dat delen we met alle levende wezens denk ik, al zijn de manieren om te overleven natuurlijk anders.
Ik stel me dan zo voor dat gevoelens individualiseren in vormen van begeerte en angst in voorstellingen. En dat die een soort protokern vormen waaruit het persoonlijke zich kan ontwikkelen middels dat bewustzijn?Mammon schreef:Gevoel is (o.a.) het vormen en stabiliseren van het bewustzijn. Onze eerste gevoelens bepalen de mening van ons bewustzijn, ons bewustzijn kan vervolgens het gevoel herhalen/vermijden. Omdat we op deze manier gebaseerd op ervaring i.p.v. instinct kunnen variëren in ons gevoel, krijgen we een uniek bewustzijn en dus individualiteit.
Secundair zou ik het niet willen noemen, eerder primair. We hebben het wel over afzonderlijke zintuigen, maar gevoel staat aan de basis, waarnemen is eerder een soort voelen dan een soort denken. Voelen met de ogen, met de oren, met de neus.yopi schreef:Dan zijn gevoelens een secundair verschijnsel dat bij de overlevingsinstincten van de soort hoort en individuele levens een soort inprent-functie levert tijdens dat individuele leven?neus schreef:Moeilijke vraag inderdaad. Gevoelens zijn misschien afgedwongen in de evolutie om te overleven, bepaald door de overlevingsstrategie. Positief gevoel = overleven/reproduceren, negatief gevoel = niet overleven/niet reproduceren. Dat delen we met alle levende wezens denk ik, al zijn de manieren om te overleven natuurlijk anders.
Ons leven loopt volkomen synchroon met hoe we waarnemen/voelen.
Waarnemend voelen, dat is nog wat anders...
Ik denk niet dat de gevoelens tot begeerte en angst gelimiteerd zouden worden, maar het komt wel in de buurt.yopi schreef: Ik stel me dan zo voor dat gevoelens individualiseren in vormen van begeerte en angst in voorstellingen. En dat die een soort protokern vormen waaruit het persoonlijke zich kan ontwikkelen middels dat bewustzijn?
Mensen worden, als je een nurture voorstander bent ten minste, sterk gevormd door hun opvoeding en ontwikkeling tijdens hun jeugd. Een sterk voorbeeld hiervoor is dat kinderen met dagelijkse suiker-inname via snoep later in hun leven veel impulsiever zijn (met alle gevolgen van dien). Omdat deze uitwendige invloed op hun gedrag o.a. hun emoties beïnvloede, werd het individu veranderd. Meer doordachte actie wordt niet met gevoel beloont en wordt zo dus een stuk minder gebruikt en gewaardeerd. Ergo, de emoties (onze hormonen) bepalen wie wij zijn.
- tengeltje11
- Posts in topic: 1
- Contacteer:
als ik bij mezelf kijk,zie ik altijd 2 soorten gevoelens verschijnen.
de spontane gevoelens die er gewoon komen bij de meeste eenvoudige,dagdagelijkse dingen,onbeïnvloed.
en de gevoelens die er komen nadat je verstand zich ermee gemengd heeft.
de eerste soort zou een leidraad in je leven mogen zijn,die zijn meestal correct en om op te vertrouwen,de 2de soort,is bij mij,de oorzaak van de minder geslaagde keuzes die ik reeds maakte.
de spontane gevoelens die er gewoon komen bij de meeste eenvoudige,dagdagelijkse dingen,onbeïnvloed.
en de gevoelens die er komen nadat je verstand zich ermee gemengd heeft.
de eerste soort zou een leidraad in je leven mogen zijn,die zijn meestal correct en om op te vertrouwen,de 2de soort,is bij mij,de oorzaak van de minder geslaagde keuzes die ik reeds maakte.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man
Hallo tengeltje,
waarneming is altijd bemiddeld. We zien geen vlammen maar potentieel gevaar. Vlammen zijn voor ons een signaal.
Het gevoel is te zien als signaal. Daarbij heeft dus echter al het verstand een berekening gemaakt om het signaal "potentieel gevaar" af te geven in de buurt van vlammen.
Dat rekenen van dat verstand is niet altijd betrouwbaar, of dan zit je met gemixte gevoelens, of dan luister je naar hoe het verstand in het bewustzijn uitwerkt. Misschien is er dan teveel gerekend.
Korte berekeningen, daar moet je van hebben, en moet je op kunnen vertrouwen, anders is er weinig hoop.
waarneming is altijd bemiddeld. We zien geen vlammen maar potentieel gevaar. Vlammen zijn voor ons een signaal.
Het gevoel is te zien als signaal. Daarbij heeft dus echter al het verstand een berekening gemaakt om het signaal "potentieel gevaar" af te geven in de buurt van vlammen.
Dat rekenen van dat verstand is niet altijd betrouwbaar, of dan zit je met gemixte gevoelens, of dan luister je naar hoe het verstand in het bewustzijn uitwerkt. Misschien is er dan teveel gerekend.
Korte berekeningen, daar moet je van hebben, en moet je op kunnen vertrouwen, anders is er weinig hoop.