Tjonge, interessant!
Rutger schreef:
Identiteit wordt denk ik gevormd door verschillen te zien met de identiteit van anderen en dat van jezelf.
Dus dan zou identiteit dus te maken hebben met onderscheid... Iets dat mij anders maakt dan jij.
Het zit meer van binnen dan van buiten denk ik, omdat je van binnen minder snel verandert
Wat bedoel je precies met deze zin?
Zonder idententiteit is iedereen dus hetzelfde. Tja, wat zou er dan met de wereld gebeuren? Waarschijnlijk ontstaat er op dat moment weer meteen identiteit.
Dat doet me op de een of andere manier aan het volgende verhaaltje denken:
De leeuwenkoning
Een leeuw werd gevangen en naar een opvangterrein gebracht, waar hij tot zijn verbazing nog veel andere leeuwen aantrof die er al jarenlang waren; sommigen zelfs hun hele leven omdat ze daar geboren waren. Al spoedig leerde hij de sociale structuren van de gevangen leeuwen kennen. Ze sloten zich in groepen aaneen. Er was een groep die uit gezelschapsleeuwen bestond; een andere groep ging in de showbusiness; weer anderen waren cultureel bezig om de gebruiken, tradities en de historie te beschermen die allen uit de tijd stamden toen de leeuwen nog in vrijheid leefden. Weer andere groepen waren religieus - ze kwamen samen om liederen te zingen over een toekomstige jungle zonder omheining, liederen die het hart raakten. Sommige groepen kregen aanwas van degenen die zich van nature voor literatuur en kunst interesseerden. Ook waren er die revolutionair gezind waren, ze ontmoetten elkaar om samenzweringen te beramen tegen de bewakers of om plannen te smeden tegen andere revolutionaire groepen.
Af en toe brak er een revolutie uit, de ene of andere groep werd vernietigd of alle bewakers werden gedood en door anderen vervangen.
Toen de nieuwkomer om zich heen keek, bemerkte hij een leeuw, een eenling, die altijd diep in gedachten verzonken leek. Er was iets zeldzaams om hem heen, dat bewondering maar ook vijandschap bij de anderen opwekte, want zijn aanwezigheid veroorzaakte angst en twijfel. Hij zei tegen de nieuwkomer: "Sluit je bij geen enkele groep aan. Die arme dwazen bekommeren zich om alles, alleen niet om het wezenlijke."
"En wat is dat?" vroeg de nieuwe leeuw.
"Na te denken over aard en wezen van de omheining."
(Bron: zinnigeverhalen.nl)
@ Yopi, ja, ik zit maar raak te vragen hoor! Kwam van de week ineens in me op, zomaar. Ik denk daar wel vaak over na, die identiteit, maar heb er eigenlijk nog niet vaak echt met mensen over gesproken.
Dan kijk ik weleens in de spiegel... Nou, dat ben IK dan... Vaak is dat heel 'normaal' en gedachtenloos (effe me haar borstele...) Soms denk ik dan opeens: Huh????? WIE is dat, die ik ben???
Ook denk ik regelmatig terug aan het verhaal dat ik hoorde (en ook ergens in een artikel heb verwerkt) van de vrouw wier huis finaal afbrandde en zij niets materieels had kunnen redden, alleen zichzelf, en dus buiten stond te kijken hoe alles wat ze bezat in vlammen opging, en vertelde dat ze toen éven, alvorens de ontreddering toesloeg, een overweldigend gevoel van vrijheid ervoer, omdat er zoveel van haar 'identiteit' (bankpassen, fotoalbums, herinnerings-voorwerpen, paspoort, gegevens...alles) voorgoed vernietigd was.
Dat gaat dan dus over de 'buitenkant' van iemands identiteit.
Als ik de vervolgvragen lees denk ik dat je vraagt naar wat je hier objectief over zou kunnen zeggen in het algemeen. Dus voor zover het voor ons allemaal geldt. En neem ik ook aan dat je met 'ons' alle mensen bedoelt. Dus niet de subjectieve inhoud van jou identiteit of van een ander bepaald iemand.
Ook niet van bijvoorbeeld 'de Nederlander': de zogenaamde Nederlandse Identiteit.
En dan denk ik ook nog dat je bedoelt identiteit vanuit de eerste persoon, voor iedereen vanuit zichzelf. Dus niet hoe de identiteit er in de ogen van de tweede of derde persoon er in het algemeen uitziet.
Klopt. Je hebt kennelijk goed door wat ik bedoel te vragen.
Dan maakt het naar mijn idee uit in welke situatie je je voorstelt hoe je identiteit probeert te benaderen:
* Identiteit als datgene waarnaar je verwijst in een gesprek als je naar jezelf verwijst, in omgang met anderen dus, of;
* Identiteit als datgene wat je wilt objectiveren als je in je eigen gedachten daar naar op zoek bent (of in je eigen wereld), in omgang met jezelf
Uitgangspunt mag ook wel zijn dat er een wisselwerkingen tussen die twee genoemde situaties plaatsvinden.
Ik bedoelde in eerste instantie vooral de tweede situatie. Dus dat je jezelf 'beziet' met het idee: Wat is nu eigenlijk mijn (onze dus) identiteit? Waar bestaat het uit? Wie of wat heeft het gemaakt (alleen aangeleerd of ook aangeboren...ofzo).
Maar inderdaad, er is denk ik altijd een wisselwerking tussen de twee situaties die je noemt. Ik zie daar dan een soort beeld van: De buitenste (sociale (en wellicht ook: materiële, uiterlijke?)) identiteit en de binnenste (eigen) identiteit. Of is dat onduidelijk?
Het lijkt me dat identiteit in ieder geval niet iets statisch is, maar een proces, iets dat altijd in beweging is.
Het statische zit em in voorlopige keuzes die wij gemaakt hebben met betrekking wat wij wel als onszelf en niet als onszelf stellen. Het resultaat daarvan leven wij dan onbewust uit, totdat anderen of zelfreflectie ons nieuwe stof geven om onszelf opnieuw te bekijken.
Ben ik het mee eens. Je identiteit verandert, groeit of neemt af, etc.
Maar ik denk dat identiteit-loos juist iets statisch zou zijn... Dan beweegt er niets meer, en is er volgens mij geen ontwikkeling (meer).
O ja, dat zeg je eigenlijk ook:
De grootte van je identiteit kan naar mijn idee varieren van piepklein tot heel groot.
Als er geen identiteit meer is kun je niks meer doen, als ie alomvattend is (een beetje zoals je je God voor zou kunnen stellen) kun je ook niks meer doen.
Ik snap alleen niet dat je niets meer zou kunnen doen als je identiteit allesomvattend is... (totaalheid?).
Nou. Veel verder kom ik voorlopig niet.
Ik laat het hier maar even bij, al ben ik nogal ontevreden over dit verhaaltje.
Ik was er blij mee!
Eddy schreef:
Identiteit bestaat niet.
Het is slechts weer een verzinsel van de mens om het een en ander wat makkelijker voor ons zelf te maken; het indelen van personen in categorieën; het 'aanmeten' van eigenschappen; relatieve verschillen tussen personen...
Ik geloof dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Maar dan hangt het er vanaf wát we nu eigenlijk onder identiteit verstaan. Volgens mij bestaat het namelijk wel degelijk, anders zouden we allemaal tegelijk een eenheidsworst zijn. En dat zijn we niet.
Misschien bedoel jij hier: Een soort vaste, samengestelde bestaanswaarde, die (zelf-)opgelegd is?
'Identiteit' suggereert dat een mens te 'identificeren' is aan de hand van bepaalde 'kenmerken'... Maar de formulering van zo'n identiteit is te beperkt. In werkelijkheid zijn er zo'n 6,7 miljard identiteiten...
Dat denk ik ook.
Heb je het hier vooral over wat ik dan maar noem: de buitenste identiteit?
Hoe zie je bijvoorbeeld iemand karakter enzo? Dat zijn tenslotte ook 'kenmerken' en toch heel eigen.
Radja schreef:
Dit doet me meteen denken aan de Steppenwolf van Harrie Haller en Hermann Hesse..
Ik ken dat boek niet...
(kan nog komen natuurlijk!)
Al met al hebben we dus een onvolledig beeld van wie wij werkelijk zijn. En dat onvolledige beeld houden we in stand middels zaken als ik/ego/identiteit; je moet je hiervoor onderscheiden van de wereld om je heen.
Ik denk ook dat we een onvolledig beeld hebben.
Alleen, wat bedoel je met het in stand houden van dat onvolledige beeld middels zaken als ik/ego/identiteit? Ik denk dat we juist van die identiteit niet eens een volledig beeld hebben.
Ik vraag me dus af in hoeverre het nuttig is om een identiteit te hebben en in stand te houden. Natuurlijk zijn er situaties waarin ik als persoon mijn rol speel. Zoals Yopi al mooi schreef: "Identiteit als datgene waarnaar je verwijst in een gesprek als je naar jezelf verwijst, in omgang met anderen dus"
Maar als ik binnen en buiten gelijk kan laten vallen, valt voor mij de noodzaak van het hebben van een identiteit weg. Waarom zou ik mijzelf willen afscheiden van de wereld?
Volgens mij is het oorspronkelijke nut: Overleven.
Waarom je willen afscheiden van de wereld? Om JIJ te zijn.
Wat gebeurt er zonder identiteit? Oplossen? Of zou dat zijn wat in het oosten wel verlichting wordt genoemd?
Ik heb het idee dat we zonder identiteit niet eens over indentiteit zouden kunnen praten.
Yopi schreef ook nog:
En .. ik ben op zoek wat Eva nou beweegt om die vragen te stellen om een beetje de scope vast te stellen. Er zijn zoveel opvattingen en betekenissen van het woord identiteit mogelijk niet waar?
Is me dat intussen een beetje gelukt?
Je zou ik/ego/identiteit/persoonlijkheid ook gewoon praktisch - belangrijk praktisch - kunnen zien: Speels, veranderlijk. Een persona (masker), waarin je je kunt uiten en waardoor je kunt handelen. Zowel verbergen als uitdrukken. Een kunst. Zónder er mee te vergroeien.
Ja, dit spreekt me dus aan.
Maar is ego eigenlijk hetzelfde als identiteit?
En ik ben ook nog benieuwd of identiteit louter aangeleerd/overgenomen/ontwikkeld is, in de loop van de tijd... of dat er ook iets heel eigens in zit, dat bij wijze van spreken al bij (of voor) je geboorte in je verankerd ligt.