willen begrijpen heeft als motivatie de controlezucht
Niet mee eens maar ik herken de taal van de wetenschapsfilosofen, en dan i.c. de geesteswetenschappen. Zoals bijna altijd is er iets van aan, maar ze gaan te kort door de bocht.
willen begrijpen heeft als motivatie de controlezucht
Niet mee eens maar ik herken de taal van de wetenschapsfilosofen, en dan i.c. de geesteswetenschappen. Zoals bijna altijd is er iets van aan, maar ze gaan te kort door de bocht.
Als ik het zo lees bij gibran heeft het meer iets magisch, de magische hardheid van een donkere spiegel.
Re: Poef
Geplaatst: 05 dec 2018, 21:23
door Eddie Coppens
Ik houd niet van Gibran. Zijn in oosterse poëzie verpakte mystieke levenslessen vermogen mij niet te boeien. Geef mij maar Schopenhauer.
Ik geef onmiddellijk toe dat ik hier tamelijk geïsoleerd in sta...
Ik houd niet van Gibran. Zijn in oosterse poëzie verpakte mystieke levenslessen vermogen mij niet te boeien. Geef mij maar Schopenhauer.
Ik geef onmiddellijk toe dat ik hier tamelijk geïsoleerd in sta...
Er zullen toch zat Schopenhauer adepten zijn?
Ik acht Schopenhauer afkeurenswaardig narcisme, maar denk wel te begrijpen wat daar lekker bij is.
Re: Poef
Geplaatst: 05 dec 2018, 22:27
door Eddie Coppens
Ik bedoelde dat mijn degout voor Gibran niet op veel sympathie onthaald wordt. Was Schopenhauer narcistisch? Hij achtte zijn denken superieur aan dat van de zogenaamde massa (hij had geen last van valse bescheidenheid) en ik ben het daar mee eens.
Re: Poef
Geplaatst: 06 dec 2018, 17:38
door Eddie Coppens
Ik heb een recensie van 'Bespiegelingen over levenswijsheid' van onze Arthur uit NRC gedownload. Hier plaatsen of in een aparte rubriek? Als er interesse is natuurlijk...
Re: Poef
Geplaatst: 06 dec 2018, 20:27
door Eddie Coppens
Ik wil hem ook niet over het hoofd zien maar ik weet niet meer hoe dat apestaartje te gebruiken om me tot hem te richten. Hij zal het wel eens lezen zeker?
Ik wil hem ook niet over het hoofd zien maar ik weet niet meer hoe dat apestaartje te gebruiken om me tot hem te richten. Hij zal het wel eens lezen zeker?
Ik bedoelde dat mijn degout voor Gibran niet op veel sympathie onthaald wordt. Was Schopenhauer narcistisch? Hij achtte zijn denken superieur aan dat van de zogenaamde massa (hij had geen last van valse bescheidenheid) en ik ben het daar mee eens.
Geen "last" hebben van "valse bescheidenheid" is geen bescheidenheid, mijns inziens.
Het duidt eerder op faalangst.
Een narcist met faalangst?
Die wil ik nog wel eens tegenkomen.
want wie ons begrijpt, maakt iets in ons tot slaaf
kahlil gibran - de dwaas
Slavernij is moreel verwerpbaar.
Tegenwoordig geldt dat dus ook voor de slavernij die de geest van het lichaam ondervindt. (En vice versa)
De "ons" van gibran, duidt in zulks geval op het koninklijk meervoud van lichaam en geest, en niet zozeer tot gedwongen slavernij.
Eerder onontkoombare slavernij, immers: "Mens Sana in corpore sano" 1) en "Fortuna deam caeloque locamus." 2)
Maar dat schijnt weer een apophthegma te zijn.
Zelfverkozen moralistische slavernij?
Wie dat begrijpt is inderdaad een dwaas.
"Wie dit leest is gek."
::
NB
Bronvermelding voor 1) en 2): http://www.thelatinlibrary.com/juvenal/10.shtml
PS
Ik heb griep, dus mijn denken kan wat koortsig overkomen.
(Ik weet het: het klinkt apologetisch, dat heeft niets met valse faalangst te maken.)
Geen "last" hebben van "valse bescheidenheid" is geen bescheidenheid, mijns inziens.
De omschrijving 'geen last van valse bescheidenheid' wordt in Vlaanderen eufemistisch gebruikt bij iemand die een fameuze dunk van zichzelf heeft.
Ik zal misschien het artikeltje in een nieuwe rubriek steken?
Spoedig herstel, overigens!
Geen "last" hebben van "valse bescheidenheid" is geen bescheidenheid, mijns inziens.
De omschrijving 'geen last van valse bescheidenheid' wordt in Vlaanderen eufemistisch gebruikt bij iemand die een fameuze dunk van zichzelf heeft.
Dat begrijp ik.
- "Hij heeft niet de scherpste messen in zijn lade liggen"
- "De tanden van zijn vork staan wel heel dicht op elkaar."
Jij staat op de ene oever en ik op de andere.
Midden op de rivier valt geen huis te bouwen.
Zullen we het daarmee eens kunnen zijn?
Bruggen wel, maar bruggen komen met tolwachters, altijd.
Meestal staat het huis midden op de brug: "Onafhankelijkheid", noemt het zich.
Maar om arbeiders en grondstoffen te vinden voor het onderhoud, moet het tol gaan heffen.
Aan alle partijen.
De bewoners ervan zijn onderworpen noch vrij, maar net als iedereen tolplichtig (zeggen zij) en daarom heffen ze het.
(Het zal je baan maar zijn: "grenswachter")
Ik heb een bewijs van goed gedrag, ondertekend door hare Majesteit Beatrix der Nederlanden.
(Dat moest toen, omdat ik met vliegtuigen te maken had.)
Stel, ik zou hetzelfde werk weer willen gaan doen.
Uit wiens naam krijg ik het certificaat dan?
Precies!
::
Ik was vroeger "phaliquante" (= Faliekant == ondeftig? Nee: Ja) immers tegen het koninginnen huis.
Maar niemand vroeg me ooit waarom: het was, ik geef me schuldig: "toen de mode".
Maar sinds wij een Koning hebben, een man van het volk. een: "Prins Pils"met weet zelf niet meer hoeveel nazaten" ...
Heil WimLex!
Hij zorg tenminste nog voor geen plafond over de vloer: