Als alle "gangbare" fora U hebben geweerd, kunt U nog steeds hier Uw bericht kwijt.
U bent welkom, indien U de bestaande ankerkettingen niet kruist.
Het leidt immers tot onvree, indien men toch anker lichten wil, te bemerken thans aan een andere ketting onderhevig te zijn.
Laatste ankerplaats
Laatste ankerplaats
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
De oplossing is simpel:
Leg de nieuwe ketting altijd onder de reeds aanwezige ...
(Dus door het oog van de reeds aanwezige)
Dan kan iedereen vertrekken naar dunken.
Leg de nieuwe ketting altijd onder de reeds aanwezige ...
(Dus door het oog van de reeds aanwezige)
Dan kan iedereen vertrekken naar dunken.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Ik heb hier een enorm fijne tijd gehad op dit forum. Dankzij dit forum heb ik mijn ontwikkeling in zelfkennis kunnen structureren en een plaatsje kunnen geven. Ook ben ik nooit gebanned, wat op christelijke fora wel keer op keer gebeurde omdat ik niet binnen de kerkelijke plaatjes paste en soms inging tegen de gevestigde orde als het om dogmatiek ging en omdat ik van gnostiek (vals) beschuldigd werd. Het is steeds weer een fijne thuisbasis gebleken. Ik ben niet erg filosofisch onderlegd, anders zou ik wel wat meer topics openen. Maar dat kan ik helaas niet goed. Voor mij is dit het meest “christelijke” d.w.z. Christus gelijkende forum geweest en nog steeds, dat er bestaat.
Hermetisch geschakeld
Hoewel ik weinig afweet van de Filosofie is het wel langs de weg van het (zelf) filosoferen dat Christus Zich ooit aan mij openbaarde. En niet langs de weg van religie. En ofschoon ik er helemaal niks meer van weet (mijn geheugen is flink aangetast) heb ik vroeger in mijn studie gekozen voor de taalkundige kant en niet voor de letterkundige. De taalkunde was meer filosofisch van aard en ik las toen ook wat werken van filosofen. De naam Hegel staat mij bij, maar ik weet er letterlijk nul komma nul meer van.
Op mijn nachtkastje ligt een boekje met een paragraaf van Karl Barth getiteld “Religie is ongeloof”. Ik ben er nog niet in begonnen. Wel las ik de eerste twintig pagina’s van https://www.karlbarth.nl/wp-content/upl ... ge-God.pdf. Ik kwam de naam Barth tegen op credible, waar ik alleen nog af en toe meelees. Dit werk van Barth bleek een goede afleiding te zijn voor mijn depressie. Het diepe doordenken dat Barth beschrijft te volgen, is als het ware geestverruimend. Maar ik moet het niet ‘s avonds lezen want dan kan ik ‘s nachts niet slapen. Het is dan alsof er een gebied in mijn hersenen actief is geworden dat niet ook weer uit gaat.
Het spanningsveld waar ik telkens weer in terugkom is dat tussen Christus enerzijds, Die Vrijheid inhoudt om te zijn, en religie dat duidt en (in mijn optiek soms onjuist) samenvat.
Religie is ongeloof is een sleutelwerk in het baanbrekende oeuvre van de Zwitserse theoloog Karl Barth (1886–1968). De tekst is vooral bekend als de ‘religie-paragraaf ’ in de Prolegomena uit Barths Kirchliche Dogmatik, het in 1938 verschenen levenswerk van de man die ook wel de ‘kerkvader’ van de twintigste eeuw wordt genoemd.
In die beroemde paragraaf brengt Barth een beslissend onderscheid aan tussen geloof en religie. Alle menselijke vormen van religie, op de eerste plaats de christelijke, worden tegenover ‘geloof’ gesteld. Tegelijkertijd schetst Barth de samenhang tussen religie en geloof, en zoekt hij naar een ‘ware religie’, die niet op menselijke instituties of concepten gefundeerd is.
Belangrijke theologische tekst uit de twintigste eeuw
Religie is ongeloof wordt gezien als een van de belangrijkste theologische teksten uit de twintigste eeuw. Deze tekst van Karl Barth is in de loop der jaren beschimpt, bejubeld en misverstaan. In onze 21ste eeuw is hij onmisbaar, als een krachtige stem in het huidige debat over de rol van religie in de maatschappij. Van Karl Barth verscheen bij Boom eerder De brief aan de Romeinen (tweede druk 2008).
https://www.boom.nl/filosofie/100-10182 ... s-ongeloof
Op mijn nachtkastje ligt een boekje met een paragraaf van Karl Barth getiteld “Religie is ongeloof”. Ik ben er nog niet in begonnen. Wel las ik de eerste twintig pagina’s van https://www.karlbarth.nl/wp-content/upl ... ge-God.pdf. Ik kwam de naam Barth tegen op credible, waar ik alleen nog af en toe meelees. Dit werk van Barth bleek een goede afleiding te zijn voor mijn depressie. Het diepe doordenken dat Barth beschrijft te volgen, is als het ware geestverruimend. Maar ik moet het niet ‘s avonds lezen want dan kan ik ‘s nachts niet slapen. Het is dan alsof er een gebied in mijn hersenen actief is geworden dat niet ook weer uit gaat.
Het spanningsveld waar ik telkens weer in terugkom is dat tussen Christus enerzijds, Die Vrijheid inhoudt om te zijn, en religie dat duidt en (in mijn optiek soms onjuist) samenvat.
Religie is ongeloof is een sleutelwerk in het baanbrekende oeuvre van de Zwitserse theoloog Karl Barth (1886–1968). De tekst is vooral bekend als de ‘religie-paragraaf ’ in de Prolegomena uit Barths Kirchliche Dogmatik, het in 1938 verschenen levenswerk van de man die ook wel de ‘kerkvader’ van de twintigste eeuw wordt genoemd.
In die beroemde paragraaf brengt Barth een beslissend onderscheid aan tussen geloof en religie. Alle menselijke vormen van religie, op de eerste plaats de christelijke, worden tegenover ‘geloof’ gesteld. Tegelijkertijd schetst Barth de samenhang tussen religie en geloof, en zoekt hij naar een ‘ware religie’, die niet op menselijke instituties of concepten gefundeerd is.
Belangrijke theologische tekst uit de twintigste eeuw
Religie is ongeloof wordt gezien als een van de belangrijkste theologische teksten uit de twintigste eeuw. Deze tekst van Karl Barth is in de loop der jaren beschimpt, bejubeld en misverstaan. In onze 21ste eeuw is hij onmisbaar, als een krachtige stem in het huidige debat over de rol van religie in de maatschappij. Van Karl Barth verscheen bij Boom eerder De brief aan de Romeinen (tweede druk 2008).
https://www.boom.nl/filosofie/100-10182 ... s-ongeloof
Hermetisch geschakeld
Ik geloof niet in God, goden, en al die habbekratserij.
Ik kan geloven dat iemand als Jezus bestaan heeft.
Waar ik wel in geloof is de "boodschap", die een christelijk persoon kan brengen.
Maar kerstenen ben ik weer volledig tegen.
Beter is het alle religies te amalgameren tot het christelijke idee.
Dat is niet eens zo moeilijk, want de meeste stromingen zijn op dezelfde principes gebaseerd.
Waar het mis gaat is dat irritante geloof in dat iemand god op aarde kan zijn, en als zodanig vereerd dient te worden.
Iedereen is god, en dient zichzelf zodanig te gedragen.
Die 10 geboden zijn enkel richtlijnen om je op die weg te helpen.
Let wel! Een gebod is geen wet.
Hetr zijn meer axiomata, die tot een fijne wereld kunnen leiden.
Het zijn geen dogma's, zoals dat ze door god geschapen zouden zijn.
Dat is niet zo.
Ze zijn door een intelligent mens in de wereld geroepen teneinde een einde aan het haten te maken.
Ironisch genoeg heeft hij het tegendeel bereikt, door zijn woorden die van god te noemen.
Ik kan geloven dat iemand als Jezus bestaan heeft.
Waar ik wel in geloof is de "boodschap", die een christelijk persoon kan brengen.
Maar kerstenen ben ik weer volledig tegen.
Beter is het alle religies te amalgameren tot het christelijke idee.
Dat is niet eens zo moeilijk, want de meeste stromingen zijn op dezelfde principes gebaseerd.
Waar het mis gaat is dat irritante geloof in dat iemand god op aarde kan zijn, en als zodanig vereerd dient te worden.
Iedereen is god, en dient zichzelf zodanig te gedragen.
Die 10 geboden zijn enkel richtlijnen om je op die weg te helpen.
Let wel! Een gebod is geen wet.
Hetr zijn meer axiomata, die tot een fijne wereld kunnen leiden.
Het zijn geen dogma's, zoals dat ze door god geschapen zouden zijn.
Dat is niet zo.
Ze zijn door een intelligent mens in de wereld geroepen teneinde een einde aan het haten te maken.
Ironisch genoeg heeft hij het tegendeel bereikt, door zijn woorden die van god te noemen.