Hannah Arendt : Vita Activa

Dit hoekje van het forum is speciaal gemaakt om te spreken over bekende filosofen, hun filosofieën en hun levens.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Hannah Arendt : Vita Activa

Bericht door yopi » 18 okt 2011, 12:28

Ik las bij Hannah Arendt's 'Vita Activa' in mijn eigen woorden:

Alles in de natuur en in de godenwereld die de grieken omringde was onsterfelijk.
In de natuur: Er was wel geboorte en dood aanwezig was maar dat betrof slechts de exemplaren van een soort. De soorten zelf leken onsterfelijk in de cyclische herhaling van de seizoenen en geboortes en dood.
Alleen de mensen waren sterfelijk, omdat ze een eenmalig eigen leven leidden samen met andere eenmalige levens. Deze pluraliteit - zoals Arendt dat noemt - van altijd andere mensen maakte het mogelijk dat er een typisch menselijke aktiviteit bestond die door individuele betrokkenheid op anderen plaatsvond, nl.: handelen.
Deze aktiviteit, ook politiek te noemen, kan alleen plaats vinden tussen individuele mensen in de polis en bestaat naast de aktiviteit 'arbeiden' voor de instandhouding van het fysieke bestaan en 'werken' die het maken en scheppen van menselijke artefacten betreft.
Handelen is de enige uit het unieke zijn voortkomende aktiviteit.
Zelfs het gebruik van het verstand, van de rede en de contemplatie is dat niet.
....................................

Voortbordurend op Hannah Arendt's 'Vita Activa' (oorspr.: 'The Human Condition') ivm 'tijd':


De menselijke conditie bepaald de typisch menselijke aktiviteiten die mogelijk zijn:

- Arbeiden doordat we biologische wezens zijn onder de andere biologische wezens in de natuur.
(Hannah Arendt: "arbeiden is het leven zelf")

- Werken doordat we ingebed zijn in een cultuur van door mensen gemaakte dingen.

- Handelen doordat we samen met andere mensen leven, die allemaal hun eigen nieuwe manier hebben om met elkaar om te gaan en te leven in deze pluraliteit: politiek.
Spreken is ook handelen. Dit omvat meer dan een tekentaal die voldoende zou zijn voor communicatie bij arbeiden en werken.

- Denken omdat we een verstandelijk en redelijk vermogen hebben.

Als we niet bezig zijn met deze vier aktiviteiten, de aktiviteit van niet aktiviteit (het vereist nl. enige inspanning om dit voor elkaar te krijgen) kan zijn:

- Verveling

- Vita contemplativa: de ervaring van de eeuwigheid.


Met welke vormen van tijd corresponderen deze aktiviteiten?

* Arbeid met de cyclische tijd (praktisch gezien binnen ons korte leven): dagritmes, seizoenen, generaties.
Euwigdurende cycli. Deel hebben aan de onsterfelijkheid van de soort.

* Werken met duur. Duurzaamheid, bestendigheid, ingebed zijn.

* Denken met virtuele buitentijdelijkheid. Stilstaande tijd. Binnen die stilstand ook de idee van klokketijd.

* Verveling met eeuwigdurende alledaagse tijd. Het niet kunnen ontsnappen aan tijd. Niet sterfelijk, niet geboorteljk: zombieachtig levend dood.

* Contemplatie met eeuwigheid. En wel de ervaring er van vanuit de sterfelijkheid.


En handelen?

Handelen met de tijd als nataliteit of geboortelijkheid. Momenten van nieuwe beginnen of beginnetjes.
Het moment van hier en nu dat toekomst schept en herinnering mogelijk maakt. En met dat laatste tevens geschiedenis.
Het besef van voorbijgaan of sterfelijkheid roept die neiging tot handeling op. Van hele kleine dingen tot een streven naar aardse onsterfelijkheid boven het biologische en cultureel aanwezige uit. En ook boven denken en contemplatie uit omdat ze schept. In de gemeenschap: de pluraliteit van mensen-meervoud in plaats van 'de Mens' als totaal of soort.

Hannah Arendt spreekt hier ook over 'zelfonthulling'.
Als beeld voor het zelf dat zich onthult gebruikt ze hiervoor de griekse Daimon, die gedurende het hele enkele leven over de schouder van een mens meekijkt. Maar die niet zichtbaar is voor die mens zelf, maar alleen voor anderen in zoverre die zichzelf onthult.

In werkekijkheid lopen alle vormen van aktiviteiten door elkaar heen en hebben met elkaar te maken.
Maar ik vind dat Hannah Arendt ze wel mooi 'op begrip' brengt ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 16 nov 2011, 23:15

Een interessante kijk op handelen :)

Toch even reageren, want ik zie opeens dat hier ook wat tijd in wordt besproken. Misschien dat ik wat kan bijleren over hoe wij tijd zien/gebruiken/indelen - gerelateerd aan het topic over de docu over maya kalender
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 nov 2011, 15:15

Misschien ga ik een poging doen om mijn weerzin opzij te zetten en die docu te bekijken. In het kader van dit topic denk ik dat het concept van tijd van de maya's me vast wel iets kan vertellen ...
:-k

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 nov 2011, 15:25

Ik heb gekeken en zin op een reactie.
Ondertussen kun jij misschien zeggen hoe je dan met de mayakalender aan de gang kunt gaan. Want ik heb weinig inhoudelijks gehoord in die docu, alleen kwalificaties.
Naar mijn idee komen die kwalificaties er op neer zoals ik boven het cyclische tijdsbegrip weergegeven heb (vlgs. Hannah).
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 21 nov 2011, 21:20

yopi schreef:Ik heb gekeken en zin op een reactie.
Ondertussen kun jij misschien zeggen hoe je dan met de mayakalender aan de gang kunt gaan. Want ik heb weinig inhoudelijks gehoord in die docu, alleen kwalificaties.
Naar mijn idee komen die kwalificaties er op neer zoals ik boven het cyclische tijdsbegrip weergegeven heb (vlgs. Hannah).
Misschien dat ik het meest interessante vindt, dat er een mogelijkheid wordt geboden om buiten onze gefixeerde tijd te staan. Dus we kunnen onze grenzen verleggen.

En inderdaad is het tijdsbesef van de maya's cyclisch, dus dat is opzich niet zo gek :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 22 nov 2011, 04:50

Radja, je schreef
Misschien dat ik het meest interessante vindt, dat er een mogelijkheid wordt geboden om buiten onze gefixeerde tijd te staan. Dus we kunnen onze grenzen verleggen.
Misschien een vergelijking met de muziek elementen Maat en Ritme.
Maat is de mechanische cyclus. Ritme is er om los te komen van de maat, die puur fysiek is. Het leven, de swing (en wat al niet meer) komt hierin te voorschijn.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 nov 2011, 15:01

Ik heb wel es gehoord dat een puur regelmatig hartritme een voorbode kan zijn van een hartaanval.
Juist het onregelmatig optreden van onregelmatigheden in het hartritme is een teken van een gezond hartritme.
Dit schijnt een kenmerk te zijn van alle natuurritmes of cycli.
Daarom is het een raar verwijt aan de gregoriaanse kalender dat de maanden onregelmatige lengtes hebben.
Iets anders is ook dat de gregoriaanse kalender gelijk gesteld wordt met mechanische klokkentijd.
In feite is 1 van de dingen waarop die kalender gebaseerd is de seizoenen. En dit is toch een natuurlijk ritme dat met de zonnencyclus van doen heeft.
Lineaire tijd wordt ook met mechanische klokketijd gelijk gesteld. Hier wil ik tegenover stellen wat te vinden is in de eerste post over Hannah Arendt: Lineaire tijd is de tijd waarin niet steeds zich alles op dezelfde manier herhaalt, maar kan juist een tijd zijn van ontwikkeling en geschiedenis. Het handelen in Arendtse zin vindt in die tijd plaats.
De maya kalender is in feite ook zo'n soort tijd voor zover de grootste cyclus zo verloopt. De versnelling die hier ook in aangegeven wordt komt overeen met evolutieleer en verschuiving van evolutie van natuur naar evolutie van culturen.
Volgens Arendt (zie eerste post) zijn de kleinere natuurritmes die van het leven zelf en is daar de aktiviteit - voor de mens althans - arbeiden, overleven, lichaams- en natuurgericht.

In de maya documentaire werd ook nog aangegeven dat het nauwkeurig vaststellen van de draaiing van de aarde zelf, en die van haar baan om de zon zijn effecten op de mechanische opvatting van tijd gehad heeft.
Onlangs was in de actualiteit daarover te horen in verband met de schrikkelseconde dat die metingen aangetoond hebben dat de de draaiing van de aarde nooit precies hetzelfde is.
Door een sterk cyclonenseizoen kan dat bijvoorbeeld 'verstoord' worden.

Waarmee ik maar wil zeggen dat het allemaal niet zo eenvoudig is.
........
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 27 nov 2011, 21:59

Interessante materie!

Maar ik denk dat het belangrijkste - iig voor mij - is dat de kalender die we nu gebruiken niet slechts wordt gebruikt om tijd mee te bepalen.

Over jouw post moet ik eens rustig nadenken, want het dwingt mij tot een nadere analyse van de maya kalender met wat jij hier zegt. Want ergens in mij denk ik dat de maya kalender wel rekening houdt met de irregulariteit, maar dat kan ik niet staven en dus niet zo maar aannemen :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 29 nov 2011, 15:21

Radja, je schreef
Maar ik denk dat het belangrijkste - iig voor mij - is dat de kalender die we nu gebruiken niet slechts wordt gebruikt om tijd mee te bepalen.
Ik ben kwijt wat daar over gezegd is. Iets 'conspiracy' achtigs geloof ik.
Wat is het idee?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 29 nov 2011, 19:26

yopi schreef:Radja, je schreef
Maar ik denk dat het belangrijkste - iig voor mij - is dat de kalender die we nu gebruiken niet slechts wordt gebruikt om tijd mee te bepalen.
Ik ben kwijt wat daar over gezegd is. Iets 'conspiracy' achtigs geloof ik.
Wat is het idee?
Niets conspiracy-achtigs m.i.

het is een handelskalender (waar komt het woord kalender ook al weer vandaan? :P)
(het conspiracygedeelte is dan, dat de Kerk de kalender heeft bepaald en nog bepaalt??)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 dec 2017, 03:14

Wat is een kalender?

Een dagboek?
Een registratie?
Een vertegenwoordiging/goedkeuring van iets?
Een terminatie? "Deze dag is nu voorbij en ze was zoals ze was?"

Waarom hielden de Nazi's, en in hun verlengende, de Stasi's alles bij?
Hoe is Facebook anders dan?

Hoe zit dat met de belastingdienst, of de telefoonmaatschappijen?

Twitter, of snapchat?

Oh wacht!
Ik snap het!

Een kalender is een agenda!

Nou, dan: #metoo

Dan ben ik ben ook misbruikt: ik heb nooit gekregen wat ik waard was.
Ik heb me er wel voor geleend.
(Een routine ontwikkelen die 10 man hun baan kon kosten.)
Voor een vast bedrag per maand, heb ik mezelf door mezelf laten misbruiken.

Maar is dat niet door mijn eigen domheid?
(Om niet direct "schuld" te hoeven geven)

#Itwasmetoo
#Blameme

#Dontbitethehandthatfeedsyou

Om maar eens wat te noemen.

Als alle #metoo's niet met #metoo hadden meegedaan.
Waar waren ze nu dan?

Binnen de (onvernietigbare) blockchain?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 dec 2017, 03:14

Fake-coins en double-spends
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 dec 2017, 03:15

(Zeg altijd "nee", tegen een "ICO")
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast