Husserl: fenomenologie

Dit hoekje van het forum is speciaal gemaakt om te spreken over bekende filosofen, hun filosofieën en hun levens.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Husserl: fenomenologie

Bericht door yopi » 01 mei 2008, 13:48

(geciteerd uit onbekende tekst over Husserl archief)

De filosofie ontstaat uit de verwondering over datgene wat altijd al is verondersteld en als volstrekt vanzelfsprekend wordt beschouwd: b.v. dat er überhaupt iets is, of dat er leven is. Naast het wonder van het zijn en het wonder van het leven is er het wonder van het bewustzijn. Het is dit laatste wonder, het wonder van het verschijnen en het gegeven zijn van voorwerpen van heel verschillende aard, van een hele wereld aan een bewustzijn, dat Husserl getracht heeft in een steeds dieper dringend filosofisch onderzoek op te helderen. Dit filosofisch onderzoek neemt bij Husserl het karakter aan van een nauwkeurige analyse en beschrijving van de bewustzijnsfenomenen. Het bewustzijn is een zuiver temporele samenhang van belevingen van heel verschillende aard. In het gewone alledaagse leven gaat onze aandacht meestal uit naar de ons omgevende wereld en niet naar onze belevingen. Maar wij kunnen onze aandacht in een soort innerlijke waarneming of reflexie ook richten op deze belevingen en de belevingsstroom waarbij deze innerlijke waarneming of reflexie zelf een beleving is die tot de bewustzijnsstroom behoort. Er zijn twee fundamenteel verschillende vormen van bewustzijn: bewustzijn als gewaarwoording en bewustzijn als intentionele akt. De belevingsstroom bestaat fundamenteel uit gewaarwoordingen en intentionele akten. In intentionele akten zijn wij gericht op een voorwerp, er verschijnt een voorwerp aan het bewustzijn, b.v. ik zie een tafel, ik hoor het straatlawaai, ik oordeel dat S p is, ik apprecieer de schoonheid van een landschap. Zuivere gewaarwordingen zoals tandpijn zijn niet gericht op een voorwerp, het zijn belevingen die opgesloten zijn in zichzelf.
Het eigenlijke onderzoeksgebied van de fenomenologie is het bewustzijn als temporele stroom van intentionele en niet-intentionele belevingen. De fenomenologie heeft tot taak de aard, structuur en samenhang van deze belevingen te beschrijven.
Het filosofische belang van de fenomenologie berust op het inzicht dat alles wat voor ons bestaat, voor ons slechts is zover het aan ons op één of andere wijze verschijnt, dus een voorwerp is van een intentionele akt of tenminste beleefd is in een niet-intentionele gewaarwording. Daaruit trekt Husserl de radicale conclusie dat er in een welbepaalde zin niets bestaat buiten het bewustzijn, dat alles, wat niet bewustzijn is een korrelaat van het bewustzijn is.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast