Henk Oosterling: Radicale Middelmatigheid

Dit hoekje van het forum is speciaal gemaakt om te spreken over bekende filosofen, hun filosofieën en hun levens.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Henk Oosterling: Radicale Middelmatigheid

Bericht door yopi » 01 mei 2008, 13:41

RADICALE MIDDELMATIGHEID

1. Globalisering
Dames en heren, we leven in te turbulente tijden. Sinds de Grote Designer aan het begin van de 19e eeuw zijn laatste adem uitblies Nietzsche noemde dit 'de dood van God' sinds de PoolsRoomse adviseur van de Grote Designer het demonische Cuba bezoekt, cd's van zijn gebeden en gezangen uitbrengt en zijn excuses voor 2000 jaar lijden aanbiedt, kortom sinds de religie aan het succes van zijn eigen theatraliteit ten onder is gegaan en ideologieën onder de verpletterende gewicht van omvallende muren bezweken zijn, sindsdien leven we in even wervelende als verontrustende postmoderne tijden. Dit besef is zo'n kleine 25 jaar geleden (oliecrisis) tot ons doorgedrongen, maar de daadwerkelijke (beurs)effecten ondervinden we de afgelopen vijftien jaar. We leven nu in tijden waarin zowel religieus fanatisme als multiculturele tolerantie in hun wederzijdse verkettering niettemin de neutraliteit en onontkoombaarheid van de wereldmarktmechanismen erkennen: de economie is gedepolitiseerd, economie is uitgangspunt van ieder denken geworden. Tegelijkertijd moeten we de paradoxale situatie onder ogen zien dat enerzijds alles grootschalig naar elkaar toetrekt om de moordende concurrentiestrijd het hoofd te bieden en er anderzijds steeds meer kleinschalig gedifferentieerd moet worden om aan de steeds individuelere vraag tegemoet te komen: 'God zij met ons' op de rand van de Euro, ethnische conflicten in een zich unificerend Europa, multiculturaliteit naast religieus fundamentalisme zijn daarvan slechts de meest spectaculaire uitingen. Hoewel de vaart uit de volkeren is en we nog slechts in files opgestuwd worden, verkeren we juist door deze immobilisering in alle staten van paraatheid. De fax ratelt, de email licht op en het gsmetje gaat op de meest onverwachte momenten als een wekker af om ons het verlossende woord te schenken. Het probleem is echter dat we niet precies weten waarvoor we paraat staan. We wachten. Niet meer als twee uitgehongerde zwervers op Godot, zoals Samuel Beckett meende, maar als goedgeklede, weldoorvoede postmoderne postmaterialisten op de volgende afspraak.

Sinds de hoogtijdagen van het idealisme pakweg de 60 jaar rond de vorige eeuwwisseling is onze wereld snel en drastisch veranderd. Overal is een einde aan gekomen: de mens, de geschiedenis, de kunst en niet te vergeten de filosofie. U begrijpt: de nadruk ligt op het woordje DE: er is geen universeel model meer. Pas sinds enkele decennia beseffen we dat de aarde rond is, ook al werd Galilei voor de verkondiging van dit inzicht al in 1616 het zwijgen opgelegd. Globalisering noemen we de dynamische uitdrukking van dit inzicht. In voetbal termen heet het 'de bal is rond'. Een diep inzicht waarin vooral de onvoorspelbaarheid van het spel wordt benadrukt. In de uitspraak 'de aarde is rond' klinkt echter juist een voorspelbaarheid op. De technologische variant van dit inzicht zou ik met een beeldspraak willen verduidelijken: misschien zijn we in de nabije toekomst in technologisch opzicht in staat om zoveel vuurkracht te ontwikkelen dat een projectiel kan worden afgeschoten dat niet aan snelheid inboet en dat ondanks het feit dat het ogenschijnlijk in een rechte lijn zijn weg zoekt, op den duur we weten niet wanneer en in die zin is ook de aarde evenals de bal rond onszelf in de rug zal treffen. Als ons target globaal is, moeten we raak schieten of als we missen op het juiste moment opzij stappen. Weliswaar heeft de Grote Vormgever zijn alziend oog voor altijd gesloten, voor de alomtegenwoordige cybernetische feed kunnen wij onze ogen niet langer sluiten.

Bij globalisering gaat het niet langer om de implementering van een algemeen principe, maar om het spanningveld tussen het algemene (zij daar) en het bijzondere (wij hier) dat nooit meer definitief kan worden opgelost. Globalisering veronderstelt een dynamisch netwerk van netwerken waarin iedereen is gevangen en iedereen met alles te maken heeft. Een morele waarde wordt of aan een onstuitbare devaluering of relativering blootgesteld of verstart tot een absoluut fundament. Multiculturalisme en fundamentalisme zijn twee zijden van de universalistische medaille. Beide postpolitieke configuraties, zoals Slavoj Zizek ze terecht kenschetst, zijn uitlopers van het universaliseringsproject waar ook de avantgarde kunst deel vanuit maakte.

Het spanningsveld tussen global en local heeft geen toekomst, omdat alles om dynamische, instabiele verhoudingen draait tussen een onoverzichtelijk dynamisch daar en een overzichtelijk hier, die beide tegelijkertijd plaatsvinden. Deze ruimtelijke oriëntatie is in de plaats gekomen van een tijdsoriëntatie waartoe we eeuwenlang door de Grote Designer en Kunstenaar werden verleid. Een tijdsoriëntatie die door zijn ideologische erfgenamen communisme en fascisme, en in afgezwakte vorm socialisme, anarchisme en al dan niet technologisch utopisme nog een eeuw langer werd opgerekt: de spanning tussen het onvoltooide nu en het voltooide dan, tussen om het maar eens normatief te duiden het onvolmaakte en het perfecte. Het verhaal ging dat er in de toekomst iets gerealiseerd moest worden waarvan in het heden nog slechts een blauwdruk bestond, gebaseerd op een specifieke mensvisie. Het hemelse rijk op aarde in welke ideologische vorm dan ook.

The medium is the message
De Amerikaanse mediagoeroe Marshall McLuhan had gelezen publiceert in 1966 Understanding Media, vertaald als Mens en Media. Hij schrijft het boek op het moment dat de tv in Europa geledielijkaan deel van het meubilair begint te worden. Voor het eerst wordt een geschiedenis geschreven van de media in de meest ruime betekenis van het woord. Niet de uitvinder, gebruiker en vermeedne beheerser van de media de rationele mens maar de autonome werking van media staat in dit boek centraal: 'the medium is the message'. Voor de meesten was dit diepe inzicht van McLuhan toentertijd slechts een psychotische fixatie van een doorgedraaide intellectueel. In de loop der tijden bleek McLuhans analyse echter steeds meer bewaarheid te worden. Ik schets u kort zijn inzicht. Volgens McLuhan zijn technische hulpmiddelen zoals ploeg, wiel, bril en verrekijker, mechanische werktuigen zoals een klok, molen en kompas, transportmiddelen zoals zeilschip, trein, auto en vliegtuig en media in strikte zin zoals telegraaf, telefoon, radio en tv verlengstukken van onze zintuigen, ledematen en organen. Ons lichaam wordt als het ware in de media in de meest brede zin uitgestulpt. De werkingen van ons lichaam worden efficienter gemaakt en in toenemende mate versneld. Acceleratie is het kenmerk van onze technologische cultuur. Het gevolg is dat onze perceptie van de wereld aanvankelijk steeds gefragmenteerder werd. We vallen in de media uit elkaar, individueel en collectief. Maar tegelijkertijd worden we over grotere afstanden met elkaar verbonden: sneleer dan ooit kunnen we met familieleden in Australie spreken en kunnen we hun wedwerwaardigheden op de toegestuurde video meemaken. Voor McLuhan is met de televisionele media de periode van fragmentering afgelopen en kan er door dit medium een nieuwe samenhang op wereldschaal worden gerealiseerd: The Global Village. De discussies over 'virtual communities' die nu in de wetenschappelijke literatuur woedt, is daar nog steeds een produkt van.

2. Beweging van het tussen: kunst en cultuur

(hier volgt nog veel meer ... )
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Sado
Posts in topic: 2
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 feb 2008, 01:22
Contacteer:

Bericht door Sado » 01 mei 2008, 16:53

Had dit boekje gekocht voor 5 euro bij de ramsj van de Donner in Rotterdam. Henk Oosterling vind ik vooral prachtig om naar te luisteren, want hij kan de dingen heel mooi vertellen.

Vooral goed in combinatie met je inkomende lectuur over Baudrillard! Als je dan toch bezig bent in deze sferen, vergeet dan ook niet 'The Society of the Spectacle' te lezen van Guy Debord!

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 mei 2008, 19:01

ok ok ..
Je moet me niet teveel belasten. Ik doe het rustig aan. Maar ik hou het in gedachten ..
(WTF is die Guy ??)

Gebruikersavatar
Sado
Posts in topic: 2
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 feb 2008, 01:22
Contacteer:

Bericht door Sado » 01 mei 2008, 19:39

http://www.bopsecrets.org/SI/debord/1.htm

Gewoon daar beginnen met lezen!

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 mei 2008, 22:53

Interessant spul, thnx ..
Ben je hier bij betrokken?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 02 mei 2008, 01:27

Sado schreef:http://www.bopsecrets.org/SI/debord/1.htm

Gewoon daar beginnen met lezen!
Dit is zeer interessant!

Wat vind jij van de text? Ik kan me er zeer goed in herkennen en het verkaart op een bepaalde manier ook wel mijn 'onderbuikgevoel' dat ik al langer heb mbt de wereld en de economie en hoe alles is ingericht..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 mei 2008, 14:10

Het gaat hier over Henk Oosterling IR, maar ik neem aan dat je het over BOP wilt hebben?
Dan graag een nieuw topic openen en zie ik (en sado) je daar .. if you don't mind ..

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 03 mei 2008, 10:46

yopi schreef:Het gaat hier over Henk Oosterling IR, maar ik neem aan dat je het over BOP wilt hebben?
Dan graag een nieuw topic openen en zie ik (en sado) je daar .. if you don't mind ..
Prima, zal het binnenkort aanmaken als ik weer wat meer internettijd heb!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten