Authenticiteit volgens Heidegger

Dit hoekje van het forum is speciaal gemaakt om te spreken over bekende filosofen, hun filosofieën en hun levens.
Leon
Posts in topic: 16
Re: Authenticiteit volgens Heidegger

Bericht door Leon » 21 jan 2019, 20:58

Hermelien schreef:
21 jan 2019, 19:20
Leon schreef:
21 jan 2019, 18:53
Leon schreef:
21 jan 2019, 18:49

Ik begrijp dat je binnen de sarcofaag existeert, en niet daar buiten?
Heb je behoefte aan wat filosofie over dit onderwerp? Ik heb met lezen van Sartre, Kant, Nietzsche wat opgedaan.
Deze mystieke dingen kunnen ook eigenlijk niet gedeeld worden. Als het jou rust brengt, mag je gerust filosoferen. Zelf heb ik het niet van node, maar er ook geen bezwaar tegen, want niets kan iets afdoen van of aanbrengen aan het gerealiseerde.
Het punt is dat die filosofie eigenlijk zegt dat de sarcofaag, de barierre, wenselijk is, of dat als je kiest voor het bestaan, dat je dan een zekere barierre voor lief moetnemen. De barierre tussen subject en object. Op zich is het mooi als deze opgeheven kan worden, maar niet tijdens het leven.

Elk streven is of aan de andere kant komen, of aan dezelfde kant te blijven, en eventueel samenvallen met de barierre. Streven is betekenisloos als je de barierre wegdenkt. Ik vind dat niet aantrekkelijk, al zal het met recht ‘verlossing’ zijn (van streven).

Hermelien
Posts in topic: 23

Bericht door Hermelien » 21 jan 2019, 21:41

Ik heb nergens geschreven dat de sarcofaag niet wenselijk is. Sterker nog, ik heb hem juist zelf aangegeven als nuttig in de vergelijking met de kas. Wel heb ik aangegeven dat naar mijn ervaring uiteindelijk de sarcofaag gebroken en getransformeerd moet worden door de laatste bazuin.

De afscheiding door de sarcofaag is nuttig omdat er zonder begrenzing geen intensiteit kan bestaan.

Maar jij vroeg naar hoe het volgens mij verder zou gaan. Nou dat heb ik beschreven, hoe dat volgens mij, dus subjectief mijn visie, verder zal gaan.
Laatst gewijzigd door Hermelien op 21 jan 2019, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Hermelien
Posts in topic: 23

Bericht door Hermelien » 21 jan 2019, 21:47

Leon schreef:
21 jan 2019, 20:58

Elk streven is of aan de andere kant komen, of aan dezelfde kant te blijven, en eventueel samenvallen met de barierre. Streven is betekenisloos als je de barierre wegdenkt. Ik vind dat niet aantrekkelijk, al zal het met recht ‘verlossing’ zijn (van streven).

Van streven kan inderdaad geen sprake zijn ten aanzien van de mystieke ervaring die ik heb beschreven. Die komt van buitenaf en is niet in handen van de mens.

Streven kan men wel naar andere dingen en is voor ieder mens verschillend.

Leon
Posts in topic: 16

Bericht door Leon » 21 jan 2019, 22:13

Hermelien schreef:
21 jan 2019, 21:47
Leon schreef:
21 jan 2019, 20:58

Van streven kan inderdaad geen sprake zijn ten aanzien van de mystieke ervaring die ik heb beschreven. Die komt van buitenaf en is niet in handen van de mens.

Streven kan men wel naar andere dingen en is voor ieder mens verschillend.
Dank je. Streven naar waarin je existeert is mooi.

arkhétupos
Posts in topic: 5

Bericht door arkhétupos » 30 mei 2019, 07:18

Het is mooi te streven naar existentie?

Mooi is dat!
De ware definitie schenkt elke definitie waarheid ongelogen, per definitie liegt die waarheid niet.
Indien dit niet aan U gericht is: dan gelieve het gelezene te beschouwen als zijnde zonder oorsprong.
[advertentie]https://www.superzaken.nl[/advertentia]
Humor is leuk, maar ergens stopt de humor.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 999 tekens: "Take that! @#twitter"

Babs
Posts in topic: 8

Bericht door Babs » 01 jun 2019, 14:45

Gij zult slechts overleven. Jaja. Net echt. Maar zo zit het mooi niet.

Set Free! :yeehaw:

arkhétupos

Bericht door arkhétupos » 02 jun 2019, 00:38

memeticae schreef:Slechts gij zult overleven?
(dat moest ik van hem vragen)
De ware definitie schenkt elke definitie waarheid ongelogen, per definitie liegt die waarheid niet.
Indien dit niet aan U gericht is: dan gelieve het gelezene te beschouwen als zijnde zonder oorsprong.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 999 tekens: "Take that! @#twitter"

arkhétupos

Bericht door arkhétupos » 02 jun 2019, 00:38

Authentiek waar!

Babs

Bericht door Babs » 02 jun 2019, 06:56

arkhétupos schreef:
02 jun 2019, 00:38
memeticae schreef:Slechts gij zult overleven?
(dat moest ik van hem vragen)
arkhétupos schreef:
02 jun 2019, 00:38
Authentiek waar!
Zo is dat. Samen uit, samen thuis. :grijns:

Babs

Bericht door Babs » 02 jun 2019, 07:03

Afbeelding

arkhétupos

Bericht door arkhétupos » 02 jun 2019, 21:07

Babs schreef:
02 jun 2019, 07:03
Afbeelding
Oew ...

Die is mooi!

::

Daarom kan:
Gelijkstroom bij wisselspanning == ideale stroombron, waar zijn en tevens geldig.
(Met behulp van gelijkrichters en condensatoren bijvoorbeeld, kan elke wisselspanningsbron gelijkstroom leveren.)

De authenticiteit lijkt dan vooral in de meting te gelden:
- Wat ga ik meten?
en
- Hoe doe ik dat?
en
- Hoe interpreteer ik de resultaten?

(Kan deswege de theorie geldig blijven/blijken?)
(Opdat deswege de theorie geldig kan blijven/blijken?)

De functionaliteit van een 'authenticitaire' uitgevoerd experiment.

Ik denk dat authenticiteit verbonden is met functionaliteit.
En dat een heleboel (reclame-)mensen menen dat je 'functionaliteiten' en 'authenticiteiten' gerust mixen kunt, hoewel het gewoon fout is:
1 functionaliteit per authenticiteit immers.

Dat bijvoorbeeld een apparaat meerdere functies heeft, betekent nog niet dat het ook meerdere functionaliteiten heeft.
Hetzelfde geldt voor authenticiteit: Per individu heb je er maar 1.

De spreker beheerst de stof misschien wel, maar authentiek is het niet... ik kwam dan ook niet verder dan ca. 20 seconden voor ik weer 'wegklikte':
- "Dit is niet authentiek, dit is: "uitleggen hoe jij het begrijpt" in een 'lesje' gestopt."
- "Meneer is zeker geen meester?"

Authentiek gaat uit van een oorsprong, een
Authenticiteit ook.

1 oorsprong kan meerdere gevolgen hebben, elk oorspronkelijk in functionaliteit (of 'oorspronkelijk van aard', zo je belieft).
Elk gevolg, echter, kan maar van 1 oorsprong afhankelijk zijn.

Die van de 'echte' authenticiteit.

En waar die schuilt in elke (materiële) levensvorm.

Bij kunst schijnt het ook voor te komen: "authenticiteit".
Maar dat is meer om aan te tonen dat het werk niet gestolen is (geweest).

(Een onbegonnen taak, als je het mij vraagt.)

De koper die het mooi vind koopt het toch, alleen de belegger is geïnteresseerd er winst uit te halen.
(Tot het een erfenis wordt natuurlijk.)

De familie Heidegger?

Babs

Bericht door Babs » 09 jun 2019, 12:50

Leon schreef:
18 jan 2019, 21:39
Hermelien schreef:
18 jan 2019, 21:04
Leon schreef:
18 jan 2019, 20:39
Ik vraag me af of de geworpenheid ooit tot een tegendeel komt. Het lijkt me dat een dubbeltje nooit een kwartje wordt...
Wat bedoel je precies met geworpenheid, tegendeel, dubbeltje en kwartje?

Voor mij persoonlijk geldt dat de ruil aan het Kruis compleet is. Daarmee is het dubbeltje zelfs gulden geworden. Maar misschien bedoel jij heel andere dingen met die terminologie :cool: .
Het Kruis of de kruisiging vinden plaats in de immanente wereld, de wereld van ervaringen. Men kan in die wereld geworpen zijn, in haar domein een existentie hebben. Men kan ook als denker geworpen zijn in de transcendente wereld, de wereld van subjecten, en in die wereld een existentie hebben. Als men aan de immanente wereld gebonden is, is dat een kwartjesbestaan, in de transcendente wereld heeft men hoogstens een dubbeltjesbestaan.
Ik begrijp nu al jouw berichten in deze topic. Bedankt voor de moeite, \:D/

Jij had gelijk. De ervaring en inzicht van gisteren en vandaag en hopelijk voor altijd, is weer nog beter dan die intredingservaring was. De sarcofaag is wat de individuatie mogelijk maakt. \:D/
Laatst gewijzigd door Babs op 10 jun 2019, 07:55, 7 keer totaal gewijzigd.

Babs

Bericht door Babs » 09 jun 2019, 12:52

Mijn eigen bericht over de intreding, waarbij ik in mijn innerlijk in de of een kosmos terecht bleek te zijn gekomen, doet mij denken dat Blavatsky misschien toch wel interessant is om te lezen. http://www.theosofie.net/literatuur/bron.html
Iemand bekend met het gedachtengoed van HPB? Aanrader of maar zozo?

Mysticus
Posts in topic: 2

Bericht door Mysticus » 11 jun 2019, 10:37

Even mijn ballonnetje oplaten...

Zelf zie ik authenticiteit als het voortdurend herbevestigen van je eigen ik (als identiteit) in relatie tot de rest van de wereld. Er zit volgens mij in ieder van ons een (actieve) kern die weliswaar mede is gevormd door de interactie met de buitenwereld, maar logischerwijze een zekere uniekheid bezit. Er is immers niemand anders die vanuit jouw standpunt de wereld beschouwt. Die uniekheid zou ik willen verbinden met authenticiteit. Waar de uniekheid echter bij voorbaat eerder een passief gegeven is, zie ik de authenticiteit als een motor van wisselende sterkte die je kan aanwenden om actief vanuit je eigen context de wereld telkens opnieuw en opnieuw te interpreteren om tot nieuwe inzichten te komen. Zo kan men het "ik" ook beschouwen als een relaisstation met unieke eigenschappen dat een zekere input verwerkt om tot een authentieke output te komen. Hoe sterk die authenticiteit naar voren komt, is dan weer verschillend van individu tot individu.

Ziezo, mijn gedacht! :oops:

Alvin (Mysticus)
"Life is a state of mind." (Jerzy Kosiński)
"Waar niets is, ontbreekt iets." (AR)

Babs

Bericht door Babs » 11 jun 2019, 23:05

Mysticus schreef:
11 jun 2019, 10:37
Even mijn ballonnetje oplaten...

Zelf zie ik authenticiteit als het voortdurend herbevestigen van je eigen ik (als identiteit) in relatie tot de rest van de wereld. Er zit volgens mij in ieder van ons een (actieve) kern die weliswaar mede is gevormd door de interactie met de buitenwereld, maar logischerwijze een zekere uniekheid bezit. Er is immers niemand anders die vanuit jouw standpunt de wereld beschouwt. Die uniekheid zou ik willen verbinden met authenticiteit. Waar de uniekheid echter bij voorbaat eerder een passief gegeven is, zie ik de authenticiteit als een motor van wisselende sterkte die je kan aanwenden om actief vanuit je eigen context de wereld telkens opnieuw en opnieuw te interpreteren om tot nieuwe inzichten te komen. Zo kan men het "ik" ook beschouwen als een relaisstation met unieke eigenschappen dat een zekere input verwerkt om tot een authentieke output te komen. Hoe sterk die authenticiteit naar voren komt, is dan weer verschillend van individu tot individu.

Ziezo, mijn gedacht! :oops:

Alvin (Mysticus)
Zeer veel dank voor je gedachteballonnetje. :smt058 Is mij erg behulpzaam en verhelderend.

Babs

Bericht door Babs » 12 jun 2019, 16:48

Zojuist het boek ontvangen. Ik sloeg het meteen op op de juiste pagina. Gelijk het antwoord (waarom geen kerk voor mij).

Bedankt Mysticus, voor net even het juiste steuntje in de rug door je berichtje. :smt058

Blij blij blij, traladiedelieda.

Mysticus
Posts in topic: 2

Bericht door Mysticus » 12 jun 2019, 17:42

Babs, het doet me plezier om te kunnen lezen dat ik iets voor je heb kunnen betekenen. Bij deze, graag gedaan. O:)

Alvin (Mysticus)
"Life is a state of mind." (Jerzy Kosiński)
"Waar niets is, ontbreekt iets." (AR)

Babs

Bericht door Babs » 12 jun 2019, 23:16

Lieve Mysticus, nu vloeien hier traantjes, van dankbaarheid. Ook vanwege je andere topic (wat ook weer geen toeval is).

:smt058

arkhétupos

Bericht door arkhétupos » 16 jun 2019, 00:26

Tsjonge.

(Hij is Hendrik ook niet, verspil je tranen niet.)

Of wel ...

Niemand zit daar namelijk mee, of kan het ook maar iets interesseren.

Plaats reactie