Spinoza: Verhandeling over de verbetering van het verstand

Bespreek hier filosofische werken waar je meer van wil weten of die je met anderen wilt delen.
Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 14 aug 2016, 20:23

yopi schreef:Kijk .. Dat geeft er weer meer kleur aan!
:)

Ik houd wel van een beetje kleur ... anders wordt het zoo zwart-wit.

Het beeld is overigens weer te bekijken in Laren, na een uitvoerige restauratie.

(Dit is het overigens niet)
Afbeelding

Je ziet hem, gewoon, denken, die "Penseur".

Denk, denk, denk
Peins, peins, peins
Ponder, Ponder, ponder
Twijfel, twijfel, twijfel
Veins, veins, veins (1)
en daarna: Zekerheid
dan staat hij op
en loopt weg
(Hij kreeg natuurlijk pijn aan zijn knieën)

Ik vind het erg knap gemaakt hoor, het is bijna geen Kunst meer, maar eerder Waarlijkheid. (2)

Bep Brul zou zeggen: "Wat een mooie mân!"

Maar ja, soms wordt je gewoon aan het denken gezet.

Voor de show?

Mijn knieën doen pijn van het zitten, ik ga maar weer eens een rondje lopen ... ter verbetering van het verstand. In een pijnlijk lichaam huist een pijnlijke geest, zeggen ze, immers.

::

(1) Veinzen: [smeulen] [doen ontgloeien, ontvonken, ontbranden] (VanDale groot etymologisch woordenboek)
(2) Omdat veinzen ook [huichelen, vormen, verzinnen] (idem) kan betekenen is de ondubbelzinnigheid niet duidelijk. Daarom, in mijn ogen tenminste, toch Kunst dus.

Niet dat daar iets mis mee is, maar het kleurt de zaken wel.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 1
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 15 aug 2016, 20:58

Ik heb die denker nu wel zo vaak gezien dat ik er niks meer aan vind ondanks het feit dat hij waarschijnlijk nog door de meeste mensen mooi wordt gevonden wel of niet onder invloed van kunstcritici of de vele boeken die erover verschenen zijn door steeds weer een andere autoriteit. Ik zal er objectief wel naast zitten maar geef mij zijn poort naar de hel maar. Of de net wat fijnere beelden van Camille Claudel, zijn leerlinge, zus van Paul Claudel de dichter. Veel mooier maar dat zou Rodin nooit hebben toegegeven. Camille begon Rodin ook steeds baziger en irritanter te vinden, hij misprees haar werk, zo zie je , kunnen er vaak hele andere facetten onder het label schoonheid zitten. Rodin was beroemd en het was zeker niet in die tijd tegen hem in te gaan, er is een prachtig boek over haar verschenen al heel lang geleden. Je weet het gewoon niet meer , zat er een grijze lucht achter het plaatje vond ik het dan minder mooi? Ik hou trouwens ook helemaal niet van die spierbundels.


Dan dat prachtige nummer en schitterend filmpje van Björk. Maar ze zingt over de hemel en dan denk ik wel als ik een weduwe was waar moest ik dan in die wirwar van lijnen die schijnbaar met behulp van een of ander appje gemaakt kunnen worden, mijn overleden echtgenoot vinden. Het videootje past eigenlijk niet zo goed bij de tekst.

Brengt me trouwens op 15 august Maria tenhemelopneming, het werd uitgebreid besproken op het belgische nieuws. Jezus voer naar de hemel terwijl Maria , die veel aardser was slechts in de hemel werd opgenomen.
Toch weer wat minder maar altijd nog heel wat, prevelde de dienstdoende pater-uitlegger.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten