Francis Bacon

Bespreek hier filosofische werken waar je meer van wil weten of die je met anderen wilt delen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 3
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Francis Bacon

Bericht door Jeroen » 04 dec 2008, 14:52

Mieren, spinnen en bijen.

http://player.omroep.nl/?aflID=6113784

Mieren: verzamelaars maar komen niet verder (het oude china, confusius)
Spinnen: bedenkers maar komen niet verder (de oude grieken)
Bijen: verzamelaars en bedenkers, komen wel verder (wij?)

Zit behoorlijk wat in, deze indeling, deze manier van verdelen.

Taal:
Zit niet zo te mieren. Mierenneuker.
Ze zit haar plannetjes te spinnen.
Gevangen in een web van leugens.
Zo ijverig als een bij
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 dec 2008, 15:23

Een hele tijd terug heb ik die aflevering ook gezien.
Ik poste toen in het topic over Kant:


"Ik hoorde vandaag in het programma: boeken, iets over Francis Bacon.
Hoe die een vergelijking maakte hoe wetenschap bedreven moet worden:
Vrij vertaald:
Empiristen zijn te vergelijken met mieren: Ze verzamelen allemaal kleine stukjes waar ze dan in gaan wonen. Veel verzamelen zonder inzicht
Rationalisten zijn spinnen: Uit zichzelf spinnen ze hun web, waar ze in ronddwalen en af en toe wat vangen, wat er per ongeluk invliegt. Inzicht met weinig resultaten.
Echte wetenschappers zijn Bijen: Ze verzamelen nectar en maken daar honing van. De combinatie. "

Ik vond dat dus toen ook een goede omschrijving voor Kant tegenover de empiristen en rationalisten. Waar ook bij hoort de bekende uitspraak van Kant:
'waarnemingen zonder begrippen zijn blind, begrippen zonder waarnemingen zijn leeg'
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 dec 2008, 19:03

In het boek De naam van de roos van de Italiaanse schrijver en hoogleraar semiotiek Umberto Eco komen veel verwijzingen naar Roger Bacon voor. In dit boek spreekt de hoofdpersoon 'William van Baskerville' over Bacon als zijn 'leraar'. Hij zinspeelt ook op veel van zijn uitvindingen, waaronder die in de optica.
...
Er is een andere bekende vroege Britse wetenschapper met de naam Bacon: Francis Bacon die echter ca. 300 jaar later leefde. Naar deze Bacon wordt door Umberto Eco vaak verwezen in een ander boek, De slinger van Foucault.
...
Ik dacht eerst dat het eerst bovengenoemde boek ook over Francis Bacon ging.
De empirist tegenover de inquisitie in de oplossing van de moorden in het klooster. In ieder geval een geschiedkundige thriller. Waard om te lezen.
Na natrekken op wikipedia bleek het bovenstaande.
Dat laatste boek is redelijk onleesbaar, maar toch ook wel erg humoristisch en leerzaam ...
...
En dan is er natuurlijk nog de fantastische schilder Francis Bacon: Paus Innocent zoveel

Afbeelding
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 3
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 09 dec 2008, 21:39

De schrijver in de aflevering trekt het nog een stukje verder. De Chinezen waren hun tijd ver vooruit. Ze ontwikkelde een klok, die zeer nauwkeurig de tijd aangaf, veel nauwkeuriger dan onze klokken destijds. Maar onze klokken waren mechanisch en konden dus verder ontwikkelt worden, onze klok is inmiddels vele male nauwkeuriger dan de chinese, omdat die uit-ontwikkelt was.

Voor mij vallen echter niet alle chinese uitvindingen onder dit principe. Niet alle Chinezen zijn mieren, er zijn ook zat spinnen en bijen tussen. Net zoals onder ons westerlingen. Ook hier worden dingen uit gevonden die geen toekomst hebben, of dingen waar we nog niet aan toe zijn. Zelfde geldt voor ideeën enzo.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 09 dec 2008, 21:42

Jeroen schreef:De schrijver in de aflevering trekt het nog een stukje verder. De Chinezen waren hun tijd ver vooruit. Ze ontwikkelde een klok, die zeer nauwkeurig de tijd aangaf, veel nauwkeuriger dan onze klokken destijds. Maar onze klokken waren mechanisch en konden dus verder ontwikkelt worden, onze klok is inmiddels vele male nauwkeuriger dan de chinese, omdat die uit-ontwikkelt was.
De vraag is wat mij betreft eerder of wij niet iets verder aan het doorontwikkelen zijn, wat al voldoende ontwikkelt was/is.
Als ik kijk naar hoe wij enkele vreemde kalenderhervormingen hebben doorgevoerd en de problemen welke dit met zich meebrengt mbt het verleden en het vinden van accurate data.. dan twijfel ik nogal eens aan de grootheidswaanzin van het westen.
-- Is daar nog een 'dier' voor ter vergelijking? --

Tel daar bij op dat ik skeptisch ben tov onze kalender, zeker als ik kijk naar hoe de Maya's (Tolteken en Olmeken) naar de tijd keken/kijken.
Ik twijfel dus aan de juistheid van onze interpretatie van tijd, maar dat is mijn persoonlijke mening

Het idee is overigens wel interessant. Heeft de schrijver nog een reden voor de aanwezigheid van de diversiteit (iig 3 soorten mens blijkbaar) of is dit een voortvloeisel uit zijn model?

Interessant, zal de video eens verder gaan kijken binnenkort!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 3
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 09 dec 2008, 22:28

Struisvogel?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 10 dec 2008, 18:06

Jeroen schreef:Struisvogel?
Dat is een belediging voor de struisvogel ;)

maar opzich.. zit zeker wat in
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

as.
Posts in topic: 1
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 nov 2010, 11:27
Contacteer:

Bericht door as. » 18 nov 2010, 16:35

... of Boekenwurm.

Ik post na twee jaar stilte in deze discussie het juiste citaat, Aforisme 95. Maar ach, wat is twee jaar in vergelijking met de bijna vierhonderd jaar die ons van de de publicatiedatum van FB's Aforismen scheidt?

"Degenen die over de wetenschappen hebben geschreven waren ofwel empirici ofwel dogmatici. Empirici zijn als mieren slechts verzamelaars en gebruikers. Rationalisten maken als spinnen weefsels uit zichzelf. De methode van de bij ligt echter daartussenin: zij ontlokt haar materiaal aan de bloemen van tuin en land, maar de omzetting en vertering daarvan verricht zij toch door eigen aanleg. Niet anders is het met de ware werkzaamheid van de filosofie: die steunt niet alleen of vooral op denkvermogen, en ook bergt zij het uit natuurlijke historie en mechanische experimenten verkregen materiaal niet onaangeroerd in het geheugen, maar pas na wijziging en bewerking door het verstand. Uit een hechter en duurzamer verbond tussen deze vormen van aanleg (de experimentele namelijk en de rationele) mag dus, anders dan tot nu toe is gebeurd, goede hoop worden geput."

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten