Moreel straffen

Discussies in je eigen vakjargon.
Plaats reactie
Verwijderde gebruiker

Moreel straffen

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 sep 2019, 15:57

Moreel straffen

Moreel straffen is volgens Kant, in zijn pedagogieboek, het beste. Als een kind liegt geef je
het verachting, en vertel je dat op die manier op een gegeven moment niemand je meer
gelooft.

Kinderen zijn gevoelig voor achting. Helpen morele straffen niet meer, dan is het doel voor
het straffen niet langer de morele volwassenwording van de mens, maar handhaving van de
orde. Men heeft dan feitelijk de mens niet meer als doel op zich, en aldus zijn
straffen voor de orde dus eigenlijk niet wenselijk volgens dezelfde filosofie van Kant.

De opvoeding moet dan dus, volgens Kant, gericht zijn op achting waardig worden, maar dan
vooral op moreel gebied, en eigenlijk nergens anders voor. Heeft de opvoeding niet geholpen dan
kunnen we met recht zeggen dat iemand verloren is. Men zal kunnen verschillen qua mening of
men nog moeite moet doen voor verloren mensen.

Wil men consequent een ieder als doel blijven zien dan geeft men nooit op, maar ik denk dat
het mogelijk niet als verstandig kan gelden die moeite te doen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 sep 2019, 16:01

Bedenkingen:

De dichotomie van verloren en niet-verloren is waanzin. Mensen kunnen zichzelf niet helpen, het onderscheid kan alleen een elite dienen.

De maakbaarheidsidee die samenhangt met ‘straffen’ valt terug op een wereldverbeteringswens, die bij voorbaat verdacht is, omdat het slechts als rechtvaardiging voor machtshonger geldt.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 3
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 23 sep 2019, 13:39

Onbetamelijk gedrag corrigeren is één van de opvoedingstaken.
Steeds meer wordt overgegaan tot 'positieve' methodes (belonen) om dit te bereiken.
Hoe dan ook, het is de bedoeling dat bepaalde hersengedeelten positief beïnvloed worden, men stelt steeds meer de bruikbaarheid van strafinrichtingen tot bestrijding van delinquentie in vraag.
Leon schreef:
20 sep 2019, 16:01
wereldverbeteringswens, die bij voorbaat verdacht is, omdat het slechts als rechtvaardiging voor machtshonger geldt
Ik weet dat de meeste mensen slecht zijn, maar het moet niet nòg erger worden...
En nog dit: iedereen heeft het recht om eens uit de band te springen...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 24 sep 2019, 18:21

De betekenis van ‘moreel’ ontstaat uit de mogelijkheden voor moreel straffen. Je hebt slechts de mogelijkheid van verachting voelbaar maken, zonder repercussies van welke soort dan ook, behalve een beroep op de logica.

Corrigeren moet men zichzelf.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 3
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 25 sep 2019, 21:47

Leon schreef:
24 sep 2019, 18:21
Corrigeren moet men zichzelf.
Geldt dit ook voor kinderen?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 sep 2019, 14:34

Eddie Coppens schreef:
25 sep 2019, 21:47
Leon schreef:
24 sep 2019, 18:21
Corrigeren moet men zichzelf.
Geldt dit ook voor kinderen?
De vraag is of zelfcorrectie mogelijk is voor jonge leeftijden. Soms is zelfcorrectie pas mogelijk op latere leeftijden, soms zelfs nooit.

Het ene kind zal verachting voelen, en de logica begrijpen, het andere niet. Voor het kind dat de verachting nog niet voelt, of de logica niet begrijpt, helpt moreel straffen dus (nog) niet. Wat dan overblijft is orde handhaven. Steelt het kind dan neem je maatregelen dat het een volgende keer niet kan. Ik zou zeker niet de koekjesdoos op tafel laten staan.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 3
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 26 sep 2019, 14:55

Volledig mee eens!

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 14
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 27 sep 2019, 22:40

Eddie Coppens schreef:
26 sep 2019, 14:55
Volledig mee eens!
Vol-ledig?


Volkomen, volstrekt, geheel, vol.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 sep 2019, 07:24

De onmogelijkheid om voorbij de morele superioriteit te kijken, die gedrag indeelt als verachtelijk of niet, is een bezwaar voor denkers die wel inzien dat ‘schuld’ niet bestaat.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 14
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 29 sep 2019, 20:45

In (of uit) Gods Naam straffen is moreel verwerpelijk.
Daar zou wel eens consensus over moeten mogen kunnen komen te bestaan.
"Dit is verkeerd"
- "Waarom dan?"
"Doe zelf onderzoek, dan zul je zien dat ik gelijk heb."
- "Strafbare feiten?"
Zoiets.

Zo niet helpe mij God.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 sep 2019, 21:02

Gedegen onderzoek maakt je overal schuldig aan, en dan zou je willen nooit aan onderzoek te zijn begonnen.

Maar als je eenmaal een goede omgangsregeling hebt met vermeende schuldigheid, dan ben je klaar.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 14
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 29 sep 2019, 22:00

Leon schreef:
29 sep 2019, 21:02
Maar als je eenmaal een goede omgangsregeling hebt met vermeende schuldigheid, dan ben je klaar.
Godzijdank.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 14
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 29 sep 2019, 22:21

Wreedheid tot slaaf gemaakt?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 sep 2019, 19:23

Je zal maar hufterige ouders hebben...ach hoewel sommige kinderen dan zullen laten zien dat ze volkomen boven dat soort gedrag staan

Maar ik identificeer me vooral met de zwakken.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 14
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 05 okt 2019, 19:27

Bärbel schreef:
30 sep 2019, 11:51
Het kind dient als levend menselijk wezen te allen tijde gerespecteerd worden.
Wat een rare zin.

Wat leert een kind daarvan?
Dat het respectloos bovenop menselijke wezens kan staan?
En zelf het levend menselijk wezen daarmee afzweert?
Nee?
Dat komt later pas?
Als je volwassen bent?
Sinterklaas bestaat ook nog steeds, wist je dat?

::

Om bitter van te worden, zo niet sarcastisch, van dergelijke uitspraken: "Het kind dient ..."

Brr.
Bah!

Daar is nog maar 1 ding voor: De matteklopper!
- "Het kind dient de toekomst, arm kind."
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 14
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 05 okt 2019, 19:30

arkhétupos schreef:
05 okt 2019, 19:27
- "Het kind dient de toekomst, arm kind."
memeticae schreef:"Heeft nog geen zak met verleden"
Bedoel je dat?
Inderdaad, dank je alter ego.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 14
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 05 okt 2019, 20:23

Arme kind'ren ... stuur ze toch naar een ander ...
memeticae schreef:Naar Mij!?
Geen turf is goed genoeg voor ze.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 11
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 07 mei 2020, 17:42

arkhétupos schreef:
05 okt 2019, 19:27
Bärbel schreef:
30 sep 2019, 11:51
Het kind dient als levend menselijk wezen te allen tijde gerespecteerd worden.
Wat een rare zin.

Wat leert een kind daarvan?
Dat het respectloos bovenop menselijke wezens kan staan?
En zelf het levend menselijk wezen daarmee afzweert?
Nee?
Dat komt later pas?
Als je volwassen bent?
Sinterklaas bestaat ook nog steeds, wist je dat?

::

Om bitter van te worden, zo niet sarcastisch, van dergelijke uitspraken: "Het kind dient ..."

Brr.
Bah!

Daar is nog maar 1 ding voor: De matteklopper!
- "Het kind dient de toekomst, arm kind."

Ja, het kind dient als levend wezen te allen tijde gerespecteerd te worden, vind ik. Want als je dat niet doet, maak je precies datgene stuk wat de kern van het lerend vermogen is.

Dat respecteren betekent niet dat je het niet kunt of zou moeten corrigeren. Maar een kind verachten is verachtelijk, vind ik.

Als er al gestraft moet worden, dan toch met het doel dat het kind inzicht krijgt. En als het goed is wordt dat dan niet ervaren als straf maar als bevrijdend leermoment. Groei in wijsheid.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 11
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 07 mei 2020, 17:52

We leven helaas in een wereld waarin zogenaamde volwassenen zelf vaak nog zeer onvolgroeide personen zijn. Laatst stond ik bij de visboer (even harinkje halen) naast zo’n onvolgroeide “ouder” die een dochtertje bij zich had van een jaar of drie. Die zag die dode vissen liggen, makreel en zo, met die oogkassen en zo, en dat kind schrok hevig van wat ze plotseling zag en wilde naar buiten rennen. Dat mocht natuurlijk niet, dus stond ze tegen de buitendeur aangeplakt, met haar gezichtje afgewend, zo bang. Hoe die moeder reageerde was in mijn ogen volslagen belachelijk, onverantwoord, pure domheid. Dat kind was nog nooit mee geweest naar de visboer (vertelde dat stomme mens “stoer” later aan mij) , want dan was het op de crèche. Maarja, nu moest ze mee. Die moeder zei zelfs “ja IK ben niet bang, maar ZIJ wel” en ze lachte het kind uit. En zo ging het maar door. Wát een idioot. Als je als zogenaamde volwassene op zo’n manier je zelfbeeld op moet krikken, nog over het ruggetje van een kind ook nog. Dan ben je echt niet goed snik hoor.

Helaas zijn er nogal veel van die domme figuren. Die hoor je ook altijd blaffen tegen hun kinderen. Als sergeant majoors gaan ze tekeer. Verschrikkelijk vind ik dat. En er zijn er zo veel van. Ik krimp dan altijd inwendig in elkaar en houd de kaken zo stijf mogelijk op elkaar, anders zou ik ze de mantel uitvegen. En dat kan natuurlijk niet. Het zijn mijn kinderen niet. Maar het doet wel pijn steeds getuige te moeten zijn van zoveel onwijze liefdeloze domheid.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 08 mei 2020, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 11
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 07 mei 2020, 19:56

En kijk, dat is geen verwijt. Alles wat erkend wordt, ingezien wordt, kan opgelost worden. Niet ongedaan gemaakt maar wel opgelost door inzicht. Wij leven in een gebroken wereld. En daarin vindt ontwikkeling plaats bij de gratie van tijd en zelfinzicht. Maar niets is zo pijnlijk en destructief als wanneer die fouten worden ontkend, verdraaid en het kind (eventueel inmiddels volwassen) ook nog de schuld cq verantwoordelijk krijgt voor de leerpunten van de ouders.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 11
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 07 mei 2020, 19:56

Geestelijk volwassen zijn houdt zelfkennis in.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 14
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 mei 2020, 21:28

Kinderen zijn als de rivier voor de narcist. De enige vraag die je hoeft te stellen is: "Wie -of liever: wat- functioneert als spiegel?"

Ik vermoed dat dat relatief blijft.
En dus ook nooit gefocusseerd kan worden.

Jij had kunnen vragen aan dat kind: "Ziet je moeder er nu uit als een vis? Nee? Waar ben je bang voor dan?"

::

Welbeschouwd is de conclusie van de ontmoeting die jij beschrijft er een die niet getrokken kan worden, er zijn immers teveel afhankelijken:
- Jij hebt niet de volledige informatie tot je beschikking.
- Had het kind als eens (in het echt*) vissen gezien zo groot?
- Is dit de eerste ervaring van het kind met de dood?
- Zal het (vanaf nu) vegetarisch gaan eten?
- Was de moeder slager(-svrouw)?

M : "Stel je niet aan! Het zijn maar dooie visjes"
K : "Net als Jezus aan het kruis, Mama?"

Aie! Ad rem. Catechisatie al op zo'n jonge leeftijd! Het zou verboden moeten worden.

Toch deel ik je mening: "Arm kind", want ik ben er zelf zo een, ik had een soortgelijke panische ervaring als die van dat kind dat jij beschreef.
Het enige dat ik me herinneren kan is dat we opeens weer buitenstonden en mijn moeder mij daarna nooit meer vis heeft laten eten (terwijl ik het wist).

Mijn-ik-van-7-jaar schreef:Vissen stralen dood uit, anders dan het kadaver van een zoogdier dat kan
Daarom moet je geen vis eten, dan eet je dood op
Zonder dood kun je prima leven
Net zoals vissen zwemmen kunnen
Pas later besefte ik dat ik helemaal niet zo'n genie was, en andere mensen die mening ook met mij deelden.
Naar mijn gevoel nog veel te weinig, maar ja, da's helaas voor mij.

::

NB
"In het echt", als in: niet op televisie, want die kast verkleint je perspectief, maar in een aquarium thuis.
Net zoals geestverruimende middelen bewustzijnvernauwend kunnen werken.
Het focuspunt blijft gelijk, maar de weg ernaartoe is verschillend.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 11
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 08 mei 2020, 22:54

arkhétupos schreef:
08 mei 2020, 21:28
Kinderen zijn als de rivier voor de narcist. De enige vraag die je hoeft te stellen is: "Wie -of liever: wat- functioneert als spiegel?"

Ik vermoed dat dat relatief blijft.
En dus ook nooit gefocusseerd kan worden.

Jij had kunnen vragen aan dat kind: "Ziet je moeder er nu uit als een vis? Nee? Waar ben je bang voor dan?"
Nou je kunt er beter van maken “waar ben je banger voor dan?” :? LOL

Maar goed, in 1 oogopslag was zichtbaar dat moeder en kind van ongeveer dezelfde afstemming waren en het intelligentieniveau / ontwikkelingsniveau beneden gemiddeld. Ogen zijn wel degelijk de spiegels van de ziel. Overduidelijk. Ben het dus met je eens dat ze elkaar spiegelden. Misschien/waarschijnlijk had de moeder wel een rijke vent (je kunt ook op een domme manier rijk worden immers), want ze kocht voor veel geld vis.

De reactie van het kind was authentiek. Die moeder liet het kind namelijk expliciet overal in de vitrine kijken. Kijk eens hier, kijk eens daar. Niks aan het handje, ze keek met belangstelling door het glas naar de uitgestalde waar, tot ze voor de makrelen stond en die vissen haar aangaapten.

Aangezien het kind uiteindelijk pal naast-schuin achter mij tegen de deur aangeplakt ging staan, sprak ik haar (want ik kon het niet laten, traumatisch als je moeder zo reageert vind ik) toe met “ dat ziet er eng uit he, maar als mamma het klaar maakt voor het eten is het wel lekker”, want er hing zo’n morbide sfeer, van die moeder uitgaande. Het kind was duidelijk gevoeliger dan moeder maar minder ontwikkeld dan ze naar mijn idee had kunnen zijn met een wijzere omgang. Maarja. Zo is deze wereld. Inderdaad, spiegels voor elkaar.

Maarja, ooit worden ook zij uit de doden opgewekt. Nog een paar reïncarnaties verder denk ik. Ik vind het verschrikkelijk om kinderen zo behandeld te moeten zien en horen worden. Bah. Maar goed, mijn hart en geest zijn er tegenwoordig meer tegen gewapend dan vroeger. Beteugeld. Gelukkig.
arkhétupos schreef:Welbeschouwd is de conclusie van de ontmoeting die jij beschrijft er een die niet getrokken kan worden, er zijn immers teveel afhankelijken:
- Jij hebt niet de volledige informatie tot je beschikking.
- Had het kind als eens (in het echt*) vissen gezien zo groot?
- Is dit de eerste ervaring van het kind met de dood?
- Zal het (vanaf nu) vegetarisch gaan eten?
- Was de moeder slager(-svrouw)?
Het kind was hooguit drie. Misschien/waarschijnlijk nog iets jonger. Ze schrok gewoon van de enge aanblik van die koppen van die dooie makrelen. Volkomen logisch. Voor mij althans.
arkhétupos schreef:M : "Stel je niet aan! Het zijn maar dooie visjes"
K : "Net als Jezus aan het kruis, Mama?"

Aie! Ad rem. Catechisatie al op zo'n jonge leeftijd! Het zou verboden moeten worden.
Ja, dat vind ik ook. Behalve dat “gestorven voor onze zonden” in orthodoxe zin gewoon onjuist is en ook nergens in de Bijbel staat, vind ik het misdadig om kinderen met een mensenoffer te indoctrineren. De orthodoxe calvinistische leer is toxisch. Antropomorf (en dan nog naar het model van een zeer laaghartig soort antropos ook nog) en toxisch voor een kind.
arkhétupos schreef:Toch deel ik je mening: "Arm kind", want ik ben er zelf zo een, ik had een soortgelijke panische ervaring als die van dat kind dat jij beschreef.
Het enige dat ik me herinneren kan is dat we opeens weer buitenstonden en mijn moeder mij daarna nooit meer vis heeft laten eten (terwijl ik het wist).

Mijn-ik-van-7-jaar schreef:Vissen stralen dood uit, anders dan het kadaver van een zoogdier dat kan
Daarom moet je geen vis eten, dan eet je dood op
Zonder dood kun je prima leven
Net zoals vissen zwemmen kunnen
Pas later besefte ik dat ik helemaal niet zo'n genie was, en andere mensen die mening ook met mij deelden.
Naar mijn gevoel nog veel te weinig, maar ja, da's helaas voor mij.
Wij aten vroeger toen ik kind was bijna nooit vis, en als het dan toch eens gebeurde, dan was het gebakken schol. En ik was er nooit bij als het gekocht werd. Volgens de overlevering bakte mijn moeder zelf de schol. Daar heb ik geen herinnering aan. En als het op mijn bord kwam, was daar geen visvorm meer in te herkennen voor mij LOL . Dan waren het gewoon lekkere witte zachte brokjes voedsel dat vis heette te zijn.

Wat jij zegt klopt wel. Ik heb daar nooit eerder over nagedacht, maar een dode vis ziet er enger uit dan een kadaver van een zoogdier inderdaad. Heel apart.
arkhétupos schreef:
NB
"In het echt", als in: niet op televisie, want die kast verkleint je perspectief, maar in een aquarium thuis.
Wij hadden ook een aquarium thuis vroeger. Mijn vaders hobby. Zag er wel leuk uit. Ik mocht hem vaak helpen met voer geven. Zo’n als ik het me goed herinner geel met rode strooibus met gaatjes erin en een bruine dop.
arkhétupos schreef:Net zoals geestverruimende middelen bewustzijnvernauwend kunnen werken.
Het focuspunt blijft gelijk, maar de weg ernaartoe is verschillend.
Ja. Ik denk dat geestverruimende middelen altijd bewustzijnsvernauwend werken.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 14
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 mei 2020, 23:24

Ogen zijn wel degelijk de spiegels van de ziel.
Ogen zelf zijn dood, het gaat erom waar ze zich in bevinden.
Ooguitdrukking is ook geen lekker woord; gelaatsuitdrukking klinkt al een stuk beter.

Dode ogen zijn dicht, vissen hebben geen oogleden, dus zijn ze levend dood.
(Dat is vreselijk als je het het voor de eerste keer meemaakte. Maar dat geldt voor alles. Geen moeder kan je beschermen voor alles, zij kan je er wel op wijzen niet zo aanstellerig te zijn, binnen bepaalde normen en waarden.)
Ik vind het verschrikkelijk om kinderen zo behandeld te moeten zien en horen worden.
Had dan niets gezegd. Of was tegen de moeder opgetreden.

Ik kan mij niet helemaal vinden in jouw reactie.

Ja, het was een sneer naar de moeder via het kind
Ja, je probeerde het kind iets bij te brengen en de moeder ook.

Mijn reaktie zou er een van verbazing zijn geweest, en wist ik pas dagen later hoe ik gehandeld zou moeten hebben.

Ik voel dat ik daar niet de enige in ben die zo denken kan.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 14
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 mei 2020, 23:30

Bärbel schreef:
08 mei 2020, 22:54

Ja. Ik denk dat geestverruimende middelen altijd bewustzijnsvernauwend werken.
Maar werken ze focusserend?
En zo ja, wat is dan het focale object?

Ik vermoed dat er maar 1 keuze is: "De Ander, XNOFJezelf"

Erg verlichtend ... vind jij ook niet?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 11
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 mei 2020, 00:00

arkhétupos schreef:
08 mei 2020, 23:30
Bärbel schreef:
08 mei 2020, 22:54

Ja. Ik denk dat geestverruimende middelen altijd bewustzijnsvernauwend werken.
Maar werken ze focusserend?
En zo ja, wat is dan het focale object?
Schat, het is troep. Enkel maar troep. Verdovende teringzooi. Hallucinaties, geen verlichting. Het stemt je af op hele lage domeinen. Algemeen bekend. Het levende bewijs meer dan afdoende geleverd. ;)

Afbeelding

Zie daar maar eens doorheen te komen via het raam. Dat lukt niemand. Met de sterkste duurste telescoop ook niet.
arkhétupos schreef:Ik vermoed dat er maar 1 keuze is: "De Ander, XNOFJezelf"

Erg verlichtend ... vind jij ook niet?
Zeker weten.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 14
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 09 mei 2020, 00:08

Engel ? Niet God : Duivels

God is gevallen, en niet eens in staat zichzelf op te rapen.

"So help me God", is dan ook een zwaktebod.

Maar het schijnt heel veel idioten aan te spreken.

Op de 1 of andere duistere manier.

::

Dark Energy en dark matter schijnen meer dan 98% van het heelal uit te maken.
memeticae schreef:Da's maar goed ook, want het hetgeen dat reëel is, geeft al problemen genoeg.
Touché!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 11
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 mei 2020, 00:43

arkhétupos schreef:
08 mei 2020, 23:24
Ik vind het verschrikkelijk om kinderen zo behandeld te moeten zien en horen worden.
Had dan niets gezegd. Of was tegen de moeder opgetreden.

Ik kan mij niet helemaal vinden in jouw reactie.

Ja, het was een sneer naar de moeder via het kind
Ja, je probeerde het kind iets bij te brengen en de moeder ook.
Neen. Geen van beiden. Aangezien die achterlijke visboer meedeed met die onderontwikkelde moeder, dus twee enorm grote lummels tegen een kind van amper 3, zei ik eerst “wat doen ze nou allemaal hè”. Omdat ik gewoon lekker naast dat kind ging staan en omdat het niet juist was wat ze deden. Idioten zijn het. En gelijk erachteraan dus “maar als mamma het klaar heeft gemaakt is het heel lekker”. Het was geen sneer, en het was ook niet bedoeld om iets bij te brengen maar om de emotioneel schadelijke situatie te doorbreken en de pijn te verzachten voor het kind. En trouwens, het interesseert me geen drol of je het een sneer enzovoort vindt. Ik reageerde gewoon spontaan zoals ik reageerde. Het was wat me het eerste te binnen schoot.
arkhétupos schreef:Mijn reaktie zou er een van verbazing zijn geweest, en wist ik pas dagen later hoe ik gehandeld zou moeten hebben.
Dat is voor mij wel heel herkenbaar want dat gebeurt mij maar al te vaak. Meestal zelfs. Ik verwacht zulke stomme dingen bijna nooit, waardoor ik met een mond vol tanden sta. Flabbergasted. Maar dit vond ik te erg. En spontaan kwam eruit wat eruit kwam. En hoe die lui dat opvatten moeten ze zelf maar weten. Die situatie vond ik zo pijnlijk voor het kind, zo schadelijk, die spanning wilde ik gewoon doorbreken. Iets van de schadelijkheid trachtte ik te neutraliseren voor het kind. Stelletje imbecielen, die moeder en die visboer.
arkhétupos schreef:Ik voel dat ik daar niet de enige in ben die zo denken kan.
Das duidelijk. :grijns:
Laatst gewijzigd door Bärbel op 09 mei 2020, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 14
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 09 mei 2020, 01:16

Troost je met de gedachte dat dit nooit meer voorkomen kan, en mocht het voorkomen: je gelijk weet hoe te reageren.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 14
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 09 mei 2020, 01:19

(Want je had er al eens de mogelijkheid gekregen erover nagedacht te kunnen hebben.)

Boosheid uit zich vooral door frustratie.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 11
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 mei 2020, 08:54

arkhétupos schreef:
09 mei 2020, 01:19
(Want je had er al eens de mogelijkheid gekregen erover nagedacht te kunnen hebben.)

Boosheid uit zich vooral door frustratie.
Ik was en ben niet boos maar verontwaardigd. En das heel wat anders. Een andere energie.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 11
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 mei 2020, 09:02

Kijk maar naar mijn foto. Dit is behalve clownesk en verbaasd ook verontwaardigd. Tureluurs bijna Afbeelding

En dit is boos: Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bärbel op 09 mei 2020, 12:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 11
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 mei 2020, 09:07

Boos was ik van de week op de postbodin.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 11
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 mei 2020, 09:29

Overigens sneerde die visboer daarna wel naar mij. Toen pas realiseerde ik me dat het bij hem in zijn samenspannen met die moeder tegen dat kind behalve om achterlijkheid (een dom soort domheid) vooral om geldzucht ging. Dat zij voor veel geld vis had gekocht realiseerde ik me pas nadat een heel klein oud vrouwtje dat vlak na mij de zaak binnenkwam wees op de paling en de prijs. Die moeder had verschillende soorten vis gekocht. Wellicht gaf ze een Coronafeestje of zo. Want het lijkt me niet dat ze een en ander ging doneren aan het plaatselijk verpleegtehuis of de voedselbank.

Toen ik aan de beurt was bestelde ik het vaste recept (áls ik daar al vis koop want hij begon een paar jaar geleden goed toen deze eigenaar de zaak overnam maar hij is nu een nog veel slechtere visboer dan de vorige eigenaar, terwijl ik dacht dat dat eigenlijk niet mogelijk was) twee broodjes haring met een uitje. Waarop hij enigszins cynisch zo niet sarcastisch zei, met een ernstige ondertoon en een eveneens verontwaardigde blik in zijn ogen en iets van een lach erbij “ dáár was ik al bang voor ja”. Maar dat deed mij niks, want ik weet allang hoe dom hij is. Hij is niet slim dom maar dom slim. Dus ook niet dom dom maar dom slim. Wat dan alleen weer dom dom is van mij, is dat ik daar eigenlijk alleen maar vis ging kopen omdat ik het zielig vind dat het MKB het zo zwaar heeft nu. Want de vis is in feite allang (ruim een jaar) niet meer te vreten en de zaak stinkt. Het is ouwe gore vieze zoute troep. Maar toen hij erin kwam, in deze zaak, was ie goed. En toen stonk het ook niet. Nu wel. Vies.

Dat ie dom slim is, dat ontdekte ik toen hij een keer zei “die kinderen moet je afknallen, die moeten gewoon afgeknald worden”. Toen had hij het over kinderen van IS-strijders die terugkeren. Repareren komt in zijn woordenboek niet voor. Laten leven ook niet. Dus ik had hem al enigszins beoordeeld cq geclassificeerd. Dus in feite was ik dom dom door daar die vieze vis te gaan kopen. Maar ik vind mensen nog wel eens zielig en ik denk dat dit een goede afsluiting was van de zaak. Ik gaf gehoor aan mijn ingeving toen ik die broodjes haring ging kopen. Hoe hij deed tegen dat kind en - naar ik me nu realiseer tegenover mij - bezegelde zijn overgangsrappport. Poppetje nog eens gezien, kastje dicht. Met de peilstok gemeten, oliepeil te laag, pijlsnel weg daar. Hij deed niet heel naar tegen dat kind hoor, maar hij lachte alleen maar met die moeder mee en deed geen enkele moeite om iets vriendelijks tegen dat kindje te zeggen om haar over haar angst heen te helpen. Helemaal niet aardig. Kille kouwe zak.

En als ik ooit nog eens echt trek heb in haring rijd ik wel even een stukje verder naar een veel betere visboer die niet stinkt en die wel goeie haring heeft. Al tientallen jaren.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 09 mei 2020, 22:23, 6 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 14
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 mei 2020, 19:12

Waarom al die moeite doen?
Eet geen vis.

Andere viseters zullen je dankbaar zijn.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten