neus schreef: ↑19 jan 2018, 11:44
Moreel particularisme.
Iemand?
- "Ik beloof dat ik geloof",
versus
- "Ik geloof dat ik beloof".
En daar een, vreedzame en bevredigende (voor alle partijen), tussenweg in weten te vinden.
Zodat de schuldwijzende vingertjes weggenomen kunnen worden.
Is een hele uitdaging.
Die je moreel particulier zou kunnen noemen.
(Volgens Newton ben je niets anders dan een golffront. Huygens noemde het de mate van verlichting.)
::
Ik noem het: "Facebook-fodder".
(maar dan al wel aan VIVA en Libelle voorbij: "Klaargestoomd voor het echte leven".)
(Ik maakte ooit de fout het als de interpretatie van een bijvoegelijk naamwoord gebruikt te hebben, in plaats van als een deelwoord.)
Dat is: Moreel particularisme.
"In dubio pro reo", neemt dan afscheid van de overhand.
Levensgevaarlijk!
- "Eens een mening, altijd een mening!"
(Kromzichtig gezien: naar vrouwelijke filosofie. Daarom zijn er ook zoveel vrouwelijke filosofen met een gepubliceerde eigen mening. En vooral en voornamelijk op facebook: "De fabriek" is immers vrouwelijk.
En intuïtie ook.
::
Het systeem, daarentegen, is onzijdig.
"Das System", valt zowel binnen de redenatie van Trump en Marx, (of Engels) uit te leggen. En nog op een heleboel andere manieren. "Distributed Antenna System", is er 1 van.
Ergens in zijn uitspraken, valt aan boeddha toe te rekenen: "Wie aan een mening waarde hecht, heeft een individu geschapen."
neus schreef: ↑20 jan 2018, 09:34
Om particuliere ongemakken weg te nemen, zal het "lichaam" paradoxaal genoeg (daar waar de behoeften in eerste instantie zitten) moeten verdwijnen.
Als eerste geldt dan loslaten van de acquisitie van een lichaam.
Dat is geen, of werkt niet als, persoonlijke taak ...
Ook particulier gezien, werkt het begrip: "bezit", als buitenaards.
Hoewel ik het, als man, zonde zou vinden als al het vrouwelijke verdwijnt. Zelfs al zou ik mezelf ontkennen, valt het absurde te missen.
Het zou dan neerkomen op iets als: "Binnen mijn Wiskunde heeft Gödel geen plaats."
(Wat inherent paradoxaal en oxymoronisch is: "Wat als Gödel zichzelf onbewijzen geeft?")
Aie!
Uit de Intuïtie van A volgde B
Wat uit de intuïtionaliteit van C bleek, vormde D
Dus: als D dan ook A.
Dat is de ziekte van de tijd.
Oorzaken, gevolgen en ratio, laten zich slechts daardoor uitleggen.
Waarom?
Of beter: Zou dat moralistisch zijn?