Korte kenschets van analyse door dode filosofen:

Discussies in je eigen vakjargon.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Korte kenschets van analyse door dode filosofen:

Bericht door yopi » 30 mar 2008, 01:03

Analyse schijn:
Plato: schouwen van ideeën vanuit herinneringen aan voorgeboortelijke

Analyse cogito:
Descartes: Methodische twijfel. Heldere ideeën (Plato). Subject/Object

Analyse ervaring:
Kant: kritische methode

Analyse bewustzijn:
Husserl: Intuïtieve aanschouwing. Evidentie

Analyse 'Dasein':
Heidegger: Uiteenlegging van het alledaagse

Analyse zelf:
Kierkegaard: Articulatie individuele existentie

Analyse werking denken:
Hegel: dialectiek van de geest

Analyse van het lichaam (als existentie):
Merleau-Ponty: Wetenschap tegenover/en-met existentieel-fenomenologische analyse
Laatst gewijzigd door yopi op 31 mar 2008, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

breekhoornpikveer
Posts in topic: 9
Berichten: 266
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
Contacteer:

Bericht door breekhoornpikveer » 30 mar 2008, 16:16

Vind je Kierkegaard en Hegel mooier achteraan de lijst?

Of twijfel je over waar ze te plaatsen?

Of kwamen die nog op?

Husserl en Heidegger zaten op verschillende ontologische stoelen (werelden) maar het intuitieve vormt het alledaagse wat dat betreft.

Richt je je niet op het intuitieve dan blijf je in het alledaagse hangen indien je van anderen uit gaat.
Disclaimer:

Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 31 mar 2008, 00:08

@breekhoornpikveer
Vind je Kierkegaard en Hegel mooier achteraan de lijst?

Of twijfel je over waar ze te plaatsen?

Of kwamen die nog op?
Ik had geen bepaalde hiërarchie op het oog. Ik wilde meer aangeven dat de genoemde filosofen allemaal zo hun eigen verdienste hebben op hun speciale aandachtsgebied. En dat ze daar een bepaalde methode voor gebruiken die daar bij past.
De inspiratie is denk ik daarbij: Dat aandachtsgebied de methode uitlokt of andersom. Ze komen uit één bron.
Het aandachtsgebied komt misschien voort uit de historisch-culturele situatie waarin ze leefden en die ze wijzigden.
Husserl en Heidegger zaten op verschillende ontologische stoelen (werelden) maar het intuitieve vormt het alledaagse wat dat betreft.
Voor hen bedoel je? Dat voor hen het intuïtieve het alledaagse uitmaakte? Dat denk ik ook.

Voor Husserl van het ontische naar het transcendentale en van daaruit de wereld reconstrueren met als belangrijkste aandachtsgebied bewustzijn (in zijn bekend geworden geschriften althans: Er ligt nog een enorm archief waarin nieuwere filosofen speelden en spelen)

Voor Heidegger van het ontische naar het ontologische. In een nieuwe daar bij passende taal van daaruit luisteren naar het zijn. Begint met de analyse van het "Dasein". Dat laatste was zijn eerste aandachtsgebied. Wat daarna kwam is het aandachtsgebied: zijn. Maar hier gaat alles door elkaar lopen. (Was hij de weg kwijt of kunnen konden wij hem niet meer volgen?)
Richt je je niet op het intuitieve dan blijf je in het alledaagse hangen indien je van anderen uit gaat.
Dat zal wel, maar de anderen zijn ook inspiratiebron. Je kunt je niet een halve slag omdraaien om de intuïtie in het gezicht te kijken. De intuïtie wordt achteraf duidelijk.
Intuïtie kan zelf geen aandachtsgebied vormen. (Althans: niet momentaan)

Moord op het alledaagse vind ik niet kies:

Edit:Leve de alledaagse werkelijkheid! Ook al is ze niet je ware. Geeft stabiliteit en contactmogelijkheden met andere mensen. Een wonder van veiligheid EN uitgangspunt voor 'avonturen'..Of zoiets..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

breekhoornpikveer
Posts in topic: 9
Berichten: 266
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
Contacteer:

Bericht door breekhoornpikveer » 31 mar 2008, 13:10

yopi schreef: Dat zal wel, maar de anderen zijn ook inspiratiebron. Je kunt je niet een halve slag omdraaien om de intuïtie in het gezicht te kijken. De intuïtie wordt achteraf duidelijk.
Intuïtie kan zelf geen aandachtsgebied vormen. (Althans: niet momentaan)
Ik ben bang dat ik nog uitstekende gesprekken met je ga voeren online!

:p

De intuitie komt en is een toelaten dat je alledaagse ervaring voor het oog gevormd wordt. imho
Disclaimer:

Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 31 mar 2008, 14:46

@breekhoornpikveer:
Ik ben bang dat ik nog uitstekende gesprekken met je ga voeren online!
Dank je! Graag..
De intuitie komt en is een toelaten dat je alledaagse ervaring voor het oog gevormd wordt. imho
Vind ik knap!
...maar ik doel ook op alledaagse bezigheden: ijskast, toetsenbord, eten etcetera..
........

Ik heb Merleau-Ponty nog toegevoegd in openingspost.
Heb jij nog voorstellen voor toevoegingen?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

breekhoornpikveer
Posts in topic: 9
Berichten: 266
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
Contacteer:

Bericht door breekhoornpikveer » 31 mar 2008, 18:11

Mja, het is ook niet iets dat je 123 doet. Ik zie soms wel een stukje realiteit veranderen ergens in mijn visie. Maar iedereen heeft dat in zekere zin op de achtergrond. Een half jaar terug was er een drijging (een persoon) en op dat moment keek ik iedereen aan, de persoon vervaagde en ik keek ergens anders naartoe. Een vorm van zelf bescherming, indien ik dat niet deed had ik hem onderzocht :-P.

Justin William Zijlstra (pending) :whistle:
Er is niks anders dan noumena

Schopenhauer
Immers, ik kan niet willen wat ik wil; dat zou een oneindige regressie van willen veronderstellen, hetgeen absurd is.

Camus
De vraag van suicide is de belangrijkste in de filosofie.
(Ik vind dat Camus het leven niet snapt en daarom de keuze van het leven bestudeerd. Het absurde voor mij is de conditie die ik graag ervaar. Dit betekend een doorslag in bewustwording.

Mijn metafoor: Indien je het licht in de tunnel fijn vind dan betekend dat dat je leeft en je door wilt gaan met leven.

Dus ook hier heeft bhpv nog wel wat dingen te zeggen :greins: )

Quine
Eenhoorns existeren maar persisteren niet

Wittgenstein
Gooi de ladder weg indien je hem beklommen hebt

Wellicht dat je het wat kan ordenen :P
Disclaimer:

Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 apr 2008, 01:02

@breekhoornpikveer:
Mja, het is ook niet iets dat je 123 doet. Ik zie soms wel een stukje realiteit veranderen ergens in mijn visie. Maar iedereen heeft dat in zekere zin op de achtergrond.
Intuïtie gaat toch wel door.
Het is een vraag of je dit bewust moet maken. Ik denk wel dat dat van belang is maar krijg van jou het idee dat het overbewust is. Dat je te fanatiek de intuïtie wilt betrappen op zijn ontstaan. Klopt dit? Of verzin ik dit zelf? Of ben je in je dagelijks leven anders als online?
Een half jaar terug was er een drijging (een persoon) en op dat moment keek ik iedereen aan, de persoon vervaagde en ik keek ergens anders naartoe. Een vorm van zelf bescherming, indien ik dat niet deed had ik hem onderzocht .
Is dit een reëele ervaring? Is die persoon jijzelf? Een afspliting (alter-ego)? Een paranoïde ervaring?
Waarom moet ik raden bij zoiets? Normaal zou ik het negeren, maar ben nu in gesprek met jou (Justin William Zijlstra?).

........
Er is niks anders dan noumena
Een waarheid als een (noumenale) koe..
Goed dat je jezelf daar aan herinnerd (en mij daarmee ook)
Schopenhauer
Immers, ik kan niet willen wat ik wil; dat zou een oneindige regressie van willen veronderstellen, hetgeen absurd is.
'Immers' zeg je.
Ik neem aan dat je bedoelt dat Schopenhauer je herrinnerd aan dat de binnenkant van het lichaam - de wil - in een voorstelling gerukt, je wijst op het noumenale. Schopie ziet daar inderdaad de enige plek waar het 'Ding an sich' dat wij zelf zijn, direct ervaren kan worden. Althans een voorstelling oproept die we in woorden of ideeën kunnen uitdrukken.
Mooie toevoeging voor mijn galerietje:

Analyse van de binnenkant van het ding:
Schopenhauer: Ervaring van de binnenkant van ons lichaam in ideeën vatten

Analyse van de absurditeit:
Camus: ...(geen idee)

Camus leefde niet in een prettig tijd. Dat verklaart iets over zijn verlangen naar 'la honettetee' en het absurde de rug toekeren.
Ik vind die menselijkheid wel symphatiek. Maar voel ook wel voor jouw avontuurlijke geest (als ik je goed begrijp tenminste) en je tunnelzintuig om te weten of je het leven waardeert. (Dus zonder het leven af te zetten tegenover het absurde) Ken je Sisyphus van hem? Diens arbeid zouden wij als prettig moeten ervaren (weer een andere vergelijking met het leven)

Quine? (Leuke uitspraak maar kun je wat meer over hem/haar vertellen?)

Wittgenstein zou zijn laddertjes meer hebben moeten publiceren, zodat anderen er ook gebruik van kunnen/konden maken. (Heeft hij in zijn onderzoekingen uiteindelijk wel gedaan, maar was niet te ordenen. Misschien wel inherent aan de materie waar hij het over heeft. Vind ik moeilijk om door te komen, maar wel erg interessant)

Ik heb geen zin meer om te ordenen. Volgende topic please
:cool:
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 apr 2008, 01:09

(vervolg)
ik kan niet willen wat ik wil; dat zou een oneindige regressie van willen veronderstellen, hetgeen absurd is.
Dit komt door het spook van de gedachte dat het willen een bewuste magische goddelijke kracht is waar wij deel van uitmaken.
Wij willen hier en daar graag magisch zijn, en deel van god, en onsterfelijk. Duizelt lekker. Wil is een moeilijk onderwerp vind je niet?
Misschien gewoon een kwestie van definitie? Ik weet het niet, ik ben moe zegt mijn wil..

breekhoornpikveer
Posts in topic: 9
Berichten: 266
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
Contacteer:

Bericht door breekhoornpikveer » 01 apr 2008, 09:37

yopi schreef:Het is een vraag of je dit bewust moet maken. Ik denk wel dat dat van belang is maar krijg van jou het idee dat het overbewust is. Dat je te fanatiek de intuïtie wilt betrappen op zijn ontstaan. Klopt dit? Of verzin ik dit zelf? Of ben je in je dagelijks leven anders als online?
Ah,

Theorie is mijn leven. Indien ik droom dan is het een stukje vooruitgang in zelf verwerkelijking en indien ik wakker wordt dan is het met de gedachten van de vorige dag of een nieuwe theorie of wat commentaar ergens op.

Ik forceer ook niks. Gaande weg net als herinneringen indien je er altijd wat mee doet krijg je meer inzichten.
yopi schreef: Is dit een reëele ervaring? Is die persoon jijzelf? Een afspliting (alter-ego)? Een paranoïde ervaring?
Waarom moet ik raden bij zoiets? Normaal zou ik het negeren, maar ben nu in gesprek met jou (Justin William Zijlstra?).

........
haha. Nee. Het is actief censuur OF actief om een persoon heen hallucineren. Indien je niet zo vast houdt aan 'denken zoals geaccepteerd is' dan zie je nieuwe dingen. Indien jij en anderen er negatief op op reageren zal je er nooit meer wat over horen. En dat geeft al vrij sterk aan hoe een beleving gevormd wordt.
yopi schreef: Goed dat je jezelf daar aan herinnerd (en mij daarmee ook)
:-)
yopi schreef: Ik neem aan dat je bedoelt dat Schopenhauer je herrinnerd aan dat de binnenkant van het lichaam - de wil - in een voorstelling gerukt, je wijst op het noumenale. Schopie ziet daar inderdaad de enige plek waar het 'Ding an sich' dat wij zelf zijn, direct ervaren kan worden. Althans een voorstelling oproept die we in woorden of ideeën kunnen uitdrukken.
Mooie toevoeging voor mijn galerietje:

Analyse van de binnenkant van het ding:
Schopenhauer: Ervaring van de binnenkant van ons lichaam in ideeën vatten
Mja, de wil zorgt voor begrip voor de wereld, indien het zelf diep begrepen wordt dan krijg je net zoals ik zeg boven vrij radicale verschillen in de realiteit. Ook is het overigens zo dat indien ik niet iets begrijp (een puzzel oid) waar bij anderen men 'de aandacht' verliest zie ik het meer als, de wil richt zich op iets anders en zij zien dat niet, indien alles om mij heen helder is en de puzzel geheel visueel zichtbaar en half te begrijpen in hoofd dan merk ik dat op, concentreer ik meer rondom die puzzel en indien ik hem oplos dan is het een visueel EN opgeloste puzzel, op dat moment ervaar ik iets wat de 'innerlijke en uiterijke realiteit' 1 realiteit maakt.
yopi schreef: Als ik je goed begrijp tenminste. Dat avontuurlijke is inderdaad mijn geestelijke conditie :-P, maar geen overhaast avontuur, immers voor een strateeg is oorlog rouwen (laatste red middel).
yopi schreef:Dus zonder het leven af te zetten tegenover het absurde.
Ik denk dat mensen vaak onderschatten hoeveel ze nog met het absurde kunnen en dat het absurde hard schijnt maar vaak helemaal niet zoveel inhoudt.
yopi schreef: Ken je Sisyphus van hem? Diens arbeid zouden wij als prettig moeten ervaren (weer een andere vergelijking met het leven
Ja, onlangs voor een 2e keer een aantal stukjes eruit gelezen.
Er staat nu op het boek geschreven: "Niet of te leven maar wat te leven?"

Ja, ik vindt ook dat Camus door zijn 'of te leven' niet scherp kan duiden waarom Sisyphus als ment kan genieten.

Ik zie het zo: Sisyphus als mens zou alleen lijden indien het niet inzichzelf zou keren en de ander en zichzelf zou vergelijken op een bepaald niveau.

Diogenes had ook geen probleem met zijn ton, hij had problemen met het 'gespeelde leven'.

Indien je niet geleefd word door categorie'en ben je een dieper en dierlijker mens.

yopi schreef:Quine? (Leuke uitspraak maar kun je wat meer over hem/haar vertellen?)
http://en.wikipedia.org/wiki/Two_Dogmas_of_Empiricism

Verplichte kost ;)

A sentence with that form is true independent of the interpretation of "man" and "married", so long as the logical particles "no", "un-", "is" and "and" have their ordinary English meaning.

The statements in the second class have the form:
(2) No bachelor is married.


Indien een woord ambigu is moet ik nog een manier verzinnen zodat de context de ambiguiteit eruit haalt zonder logisch analytisch te hoeven verklaren. (Dus je leest een zin en de stappen worden voor je gemaakt).

Verder vind ik het vrij shockerend hoe het bovenstaande is geschreven.

How do we reduce sentences from the second class to a sentence of class (1)?

(Quine begins by making a distinction between two different classes of analytic statements. The first one is called logically true and has the form:
(1) No unmarried man is married)


Wie zegt dat we willen reduceren? Wellicht is een vorm van schrijven genoeg? Dus contextueel niet logische fouten hoeven vinden.


yopi schreef: Wittgenstein zou zijn laddertjes
Ah. In essentie: "bindt je niet aan modellen. Ze zijn niet allemaal compatible en je kan niet met 10 modellen een ding zien. (deeltje/golvje en golf-deelte in 1 keer willen bekijken zonder het door te hebben leidt tot spanning))"
Disclaimer:

Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.

breekhoornpikveer
Posts in topic: 9
Berichten: 266
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
Contacteer:

Bericht door breekhoornpikveer » 01 apr 2008, 11:21

yopi schreef:(vervolg)
ik kan niet willen wat ik wil; dat zou een oneindige regressie van willen veronderstellen, hetgeen absurd is.
Dit komt door het spook van de gedachte dat het willen een bewuste magische goddelijke kracht is waar wij deel van uitmaken.
Wij willen hier en daar graag magisch zijn, en deel van god, en onsterfelijk. Duizelt lekker. Wil is een moeilijk onderwerp vind je niet?
Misschien gewoon een kwestie van definitie? Ik weet het niet, ik ben moe zegt mijn wil..
Wil. Nee. Ooit enorm. Nu niet meer, ik had me voorgenomen er pas weer mee bezig te gaan (Schopenhauer (tevens mijn eerste voorbeeld filosoof (De ouden werden ad hoc aangehaald))), vragen daarover?


Dit is mijn doel (Maar dan dus van de eerste stap tot de laatste ervaring uit te kunnen schrijven in westerse termen):
http://en.wikipedia.org/wiki/Kabir

"O friend, awake, and sleep no more!
The night is over and gone,
would you lose your day also?
You have slept for unnumbered ages;
this morning will you not awake?" - Kabir


Hahaha.

Socially that it hard to attain.

Neither sleep nor awake.

Just naturally adapting awareness

--

Ik werd daar vanmorgen enigszins op gewezen en kan dus de zelf uitgevonden filosofie op basis van andere filosofen in het westen koppelen aan de ouden uit india. Ook veel binnen het vroege taoistische innerlijke alchemie kan ik zonder het bestudeerd te hebben plaatsen tegenwoordig :-).
Disclaimer:

Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 apr 2008, 15:32

@breekhoornpikveer:
Dit is mijn doel (Maar dan dus van de eerste stap tot de laatste ervaring uit te kunnen schrijven in westerse termen):
Dat ging over Kabir. Hier ben ik wel benieuwd naar..

(Andere vragen/reacties op jouw posts vind ik niet meer zo actueel. Of je moet zelf nog ergens op terug willen komen (?))

Ik vind Schopenhauer's boeken: leerboeken. Zeer Helder!

breekhoornpikveer
Posts in topic: 9
Berichten: 266
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
Contacteer:

Bericht door breekhoornpikveer » 02 apr 2008, 18:03

Op klaarlichte dag zou hij op een marktplein met een lantaarn naar een "mens" gezocht hebben (waarmee hij een waarachtig oprecht persoon bedoelde). Nadat hij iemand een stuk brood zag gebruiken als bord en zijn handen als nap, ontdeed hij zich ook van kom en zijn nap. Alexander de Grote was zeer geïnteresseerd in Diogenes. Hij maakte een lange reis om hem te zien. Op een zonnige dag kwam Alexander bij Diogenes. Toen vroeg Alexander aan Diogenes wat hij wilde hebben. Hij kon alles krijgen. Diogenes zei toen: "Als ik alles kan krijgen, wil je dan een stap opzij doen, want je staat voor de zon".

Hierop zei Alexander: "Als ik Alexander niet was, zou ik Diogenes willen zijn". Diogenes zei daarop: "Als ik Diogenes niet was, zou ik ook Diogenes willen zijn".


http://nl.wikipedia.org/wiki/Diogenes_van_Sinope

Diogenes hier zegt al aardig wat dingen die je terug vindt in Arendt beneden.

Vrijheid moet zich volgens Stirner materialiseren, het moet een praktijk worden, een strategie die op een consequente manier de bestaande machtsverhoudingen in vraag stelt. Indien vrijheid die vorm niet aanneemt, is ze evenzeer een onderdrukkende ideologische constructie en worden de grenzen ervan gevangen binnen het humanistische essentialisme.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Max_Stirner

Karl Marx schreef al over het "valse bewustzijn" waaronder arbeiders in het kapitalisme leden: religie en nationalisme vertroebelden hun klassebewustzijn, het inzicht dat zij worden uitgebuit en onderdrukt. Gramsci was ontevreden met Marx' analyse, die voor hem niet kon verklaren waarom de klassenstrijd zo langzaam voortschreed. De opkomst van het fascisme als vals bewustzijn bij uitstek, leidde Gramsci tot de theorie van de culturele hegemonie. Volgens deze theorie worden ideologisch wenselijke sociale patronen door de heersende klasse door middel van cultuur dominant gemaakt. Door dit systeem van culturele waarden worden revolutionairen steeds verder buiten de orde geplaatst.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antonio_Gramsci


De voorwaarde voor politiek ligt volgens Schmitt in het bestaan van een vijand en in de mogelijkheid van een conflict. Liberale en pacifistische pogingen om de oorlog af te schaffen, schaffen daarmee in feite de politiek af. Daardoor zullen oorlogen, die Schmitt als onvermijdelijk zag, eerder onbeheersbaar en onmenselijk worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Carl_Schmitt

Ik denk dat 'vijand' hier ook kan gelezen worden als (maar niet synoniem is aan): 'alternatief'.

Hannah Arendt, Eichmann in Jerusalem. A Report on the Banality of Evil, pag. 12
«"Dat zo'n gebrek aan werkelijkheidszin en zulke gedachteloosheid meer onheil kunnen aanrichten dan alle boze driften die, wellicht, de mens eigen zijn tezamen -- dat was de les die men in Jeruzalem kon leren. Maar het was een les, geen verklaring van het fenomeen en evenmin een theorie erover."»


http://nl.wikipedia.org/wiki/Hannah_Arendt

Freud: Er is meer mens dan het louter gewaar zijn.
Jung: Er is meer gewaar dan louter gewaar zijn.
Disclaimer:

Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 apr 2008, 15:14

ok ok ok =;

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 4
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 03 apr 2008, 15:32

I want a third pill.

Not a transcendental fake fastfood religious experience.

I want a pill that shows the reality in the illusion.

the pervert's guide to cinema
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 apr 2008, 15:49

!

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 4
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 03 apr 2008, 15:56

that pil is called:

meet-other-meat in existance!












(mate-another-mate in extacy!)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 4
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 03 apr 2008, 16:55

Synthese schijn:
Fotos en films, beelden.

Synthese cogito:
Existentie

Synthese ervaring:
Geschiedenis

Synthese bewustzijn:
Samenleving

Synthese 'Dasein':
Zorgzaamheid en werkelijkheid

Synthese zelf:
Levensloop

Synthese werking denken:
Hegel

Synthese van het lichaam (als existentie):
Spinoza
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

breekhoornpikveer
Posts in topic: 9
Berichten: 266
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
Contacteer:

Bericht door breekhoornpikveer » 03 apr 2008, 17:40

@Yopi

Wat bedoel je precies?

@ziznl

Aardig vermakelijke film inderdaad.
Maar de Lacanianen hebben wel een handje van zwamneuzen hoor!
En de neuroot Zizek blijft m'n geestes oog tijsteren, een psychoanalyticus die neurotisch is. Mafketel, maar wel eentje die nuttige dingen zegt her en der door al zijn zwamneus geworstel.

http://www.lacan.com/frameziz.htm Meer zizek krijg je niet op het net. (ook niet qua video materiaal)
Disclaimer:

Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.

breekhoornpikveer
Posts in topic: 9
Berichten: 266
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
Contacteer:

Bericht door breekhoornpikveer » 03 apr 2008, 17:52

To squash a philosopher? :cool:
http://www.btinternet.com/~glynhughes/s ... /index.htm

Wellicht wat in dit topic de boel aan halen en bediscusseren en in een sticky hetgeen uiteindelijk neerzetten?
Disclaimer:

Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 apr 2008, 23:30

breekhoornpikveer schreef:To squash a philosopher? :cool:
http://www.btinternet.com/~glynhughes/s ... /index.htm

Wellicht wat in dit topic de boel aan halen en bediscusseren en in een sticky hetgeen uiteindelijk neerzetten?
Goed idee!
(werd me een beetje te veel allemaal breekhoornpikveer, vandaar mijn 'ho'. Ik kreeg het gevoel gespamd te worden, snappie?)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 4
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 04 apr 2008, 19:48

breekhoornpikveer schreef: Maar de Lacanianen hebben wel een handje van zwamneuzen hoor!
En de neuroot Zizek blijft m'n geestes oog tijsteren, een psychoanalyticus die neurotisch is. Mafketel, maar wel eentje die nuttige dingen zegt her en der door al zijn zwamneus geworstel.

http://www.lacan.com/frameziz.htm Meer zizek krijg je niet op het net. (ook niet qua video materiaal)

Ja, Lacanianen zijn verschrikkelijke zwamneuzen (zie oa Sokal en eneFlipBuekens
Zizek is een verademing tussen al dat postmoderne geneuzel.
Dank voor deze linke leuk.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

breekhoornpikveer
Posts in topic: 9
Berichten: 266
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
Contacteer:

Bericht door breekhoornpikveer » 05 apr 2008, 14:34

yopi schreef:
breekhoornpikveer schreef:To squash a philosopher? :cool:
http://www.btinternet.com/~glynhughes/s ... /index.htm

Wellicht wat in dit topic de boel aan halen en bediscusseren en in een sticky hetgeen uiteindelijk neerzetten?
Goed idee!
(werd me een beetje te veel allemaal breekhoornpikveer, vandaar mijn 'ho'. Ik kreeg het gevoel gespamd te worden, snappie?)
Oh.

Vooral rustig blijven yopi, filosofie is zware kost ;-)
Disclaimer:

Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 apr 2008, 15:01

Heidegger: Uitgaan van stemming
Peter Sloterdijk: Uitgaan van geometrie

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 6
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 17 apr 2008, 17:34

Yopi: Uitgaan van ???
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 apr 2008, 19:34

Yopi: uitgaan van ZeeZeilen.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 6
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 17 apr 2008, 20:31

Goed UITGANGSpunt!
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 apr 2008, 20:39

De zeee....de zeeeee
KLOTST vooort in eiiiiindeloze deining

Het zeegat uit; kies het ruime sop

:whistle: Junge...kom bald wieder, bald wieder nach haus.. ..Junge fahr nie wieder .. nie wieder hinaus.. :whistle:
Ich mach mir Sorge ... Sorge um dich ..
Denk doch an Morgen .. denk doch an mich .. :whistle:

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 6
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 17 apr 2008, 20:53

Als de klooooooook....
Van Arnemuiuiuiuiuiden.....
:vals:
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 apr 2008, 20:58

Eva Lilith schreef:Als de klooooooook....
Van Arnemuiuiuiuiuiden.....
:vals:
...welkom thuiiis.. voor ons gaat luiiiiden..
Is de vreugde soms vervult met droefenissss..
Als er weer . een schip . op zee . gebleeeeeven IS.

:whistle: .. Under the boardwalk..Down by the sea ..
On a blanket with my babéééé .. That's where I wanna beee .. :whistle:

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 apr 2008, 21:06

En als laatste nummer:

:whistle: .. ik wil klapper . klappermelk met suiiiker . en iets anders wiiil ik nieeet .. ik wil klapper ..

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 6
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 17 apr 2008, 21:06

Ketelbinkie! :D

(Maarten Biesheuvel heeft PRACHTIGE zeeverhalen geschreven hè?!)

WE ARE SAILING!

* Edit: (crossed posts): Klapper? (ken dat versje niet...)
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 apr 2008, 21:13

(posts gekruist ?)

Anyway: Zag Bies weer es in een docu: In gesprek met allerlei schrijvers.
O.a. Maarten het Hart en Karel van het Reve.
Die laatst, die vind ik helemaal mooi:
Zo als die er uit zag! Alpino petje en arbeiderskloffie.. Schattig.

Anyway2: Thnx... ik ben nu wel een beetje los hoor. Trossen los, zeg maar..

Bovendien ga ik overmorgen een weekje op vakantie

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 6
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 17 apr 2008, 21:15

Welke docu????
Is die nog ergens te zien?

Moet nog even wat kwijt hoor...

:vals:

Sitting in the morning sun
I'll be sitting when the evening comes
Watching the ships roll in
And I watch 'em roll away again

[Refrain]
Sitting on the dock of the bay
Watching the tide roll away
I'm just sitting on the dock of the bay
Wasting time

I left my home in Georgia
Headed for the 'Frisco bay
'Cause I had nothin to live for
And look like nothing's gonna come my way

So I'm just...
[Refrain]

Look like nothing's gonna change
Everything still remains the same
I can't do what ten people tell me to do
So I guess I'll remain the same

Sittin here resting my bones
And this loneliness won't leave me alone
It's two thousand miles I roamed
Just to make this dock my home

Now, I'm just...

:smt020
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 apr 2008, 21:23

Ja..good old Otis... :)

Enne hier ergens..00.56 uur, maar vast nog vaker..

http://geschiedenis.vpro.nl/gids/2007week21/

Edit: Ik zie nu 2007. Toch moet ie ergens op dit online kanaal te vinden zijn als je geen geschiedenis kanaal op je TV abonnement hebt..
Nou ja..Die docu's worden vaak herhaald hoor..

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 6
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 17 apr 2008, 22:18

Ik hou 'em wel in de gaten.
Bedankt.

Intussen ga ik nog maar een stukkie zeilen! :D
"Home again...across the sea...."

(We zijn een heel klein beetje off-topic geraakt! Leuk!)
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten