Metafilosofie

Voor de gewone off-topic gesprekken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Metafilosofie

Bericht door memeticae » 28 jun 2015, 04:17

Een filosoof en een filosoof en een filosoof spreken af in een bar.

Een Barman schreef:Er zitten een Nederlander, een Duitser en een Belg in een kroeg. Zegt de barman: "Is dit een grap of zo?
:vals:

Oh!
Heerlijk!

Vindjeooknietblin?
lekkerhe.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 jun 2015, 17:20

@Memeticae:

Zou je het erg vinden als ik je met je echte naam aansprak hier op het forum? Serieuze vraag.

Zo niet. Dan ben ik van plan - als je tenminste niet hetzelfe bezwaar maak als Philotuut die bezwaar maakte tegen mijn gelegenheidsnaam van PhiloCop - jou om te dopen in Hermeticae.

Dat is vanwege die vaagheid die diepzinnige zaken doet vermoeden.
Maar waar je nooit achter komt. Tenminste ík niet.

Zeg het maar ...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 jun 2015, 17:47

In ieder geval doet die grap (die ik 'een goeie' vind) me denken aan de roman 'De kelner en de levenden' van Simon Vestdijk.

Heb je vast niet gelezen. Of wel? Je weet het nooit met jou.

Je bent in ieder geval in Beeld. (Ben ik in beeld? zegt de narcist)

Ik buig het om naar mijn eigen narcisme.

Fenomemen (een term die je ooit gewaardeerd hebt) zwerven rond in mijn geest. Bijna onmogelijk om je daar voor af te sluiten.
Dat varieert van reclameteksten - bijvoorbeeld: 'Ik blijf het toch zeggen', tot liedjes die zich in mijn hoofd nestelen - bijvoorbeeld: 'Je naam is mooi' - en zo meer.

Wel mooi dat Simon Vestdijk de apocalyps laat plaatsvinden op een trein-station, met een restauratie waar die kelner een rol speelt.

Grotere vervreemding kan ik me niet voorstellen.

Stel je de herrie voor op zo'n station, en de wachtenden op het perron en in de restauratie. Allemaal mensen die niet weten wat er gebeurt. Maar wel een besef hebben dat er iets bijzonders aan de hand is.

Het zou de aanvang van een oorlog kunnen wezen.
Iedereen is onwezenlijk. En de kelner heeft een soort rol, waarvan de mensen aanwezig op het station zouden kunnen denken dat hij wel weet wat er aan de hand is. En waar misschien iets van valt te verwachten.

Heel duister allemaal: Hermetisch.
Met een vaag gevoel van betekenis.

.........

Hopend dat ik voldoende tribuut gedaan heb aan zo'n oude schrijver,
teken ik,

Joop.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 jun 2015, 17:51

(vervolg)

De Barman is dus de enigste, waar zelf-denkende mensen nog iets van kunnen accepteren.

Zoals Léon laatst zei: hahahahahaha.

Leon

Bericht door Leon » 28 jun 2015, 18:20

aha-aha-aha-aha

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 02 jul 2015, 04:02

Grrretvrrrdrie!

"Aha-aha-aha-aha" zit in een Asterix en Obelix, mijn hersens doen ondertussen pijn van proberen te herinneren welk album ook al weer ... google is ook al geen hulp.
Moet ik ze toch allemaal herlezen.

Nou ja, dat is tenminste geen straf.
yopi schreef:In ieder geval doet die grap (die ik 'een goeie' vind) me denken aan de roman 'De kelner en de levenden' van Simon Vestdijk.
Ik heb hem bijna rechtreeks overgenomen van Wikipedia, lemma: Metahumor
Eigenlijk gaat de grap dus zo:
Een filosoof, een filosoof en een filosoof zitten in een bar, zegt de barman: Is dit een grap of zo?
Aha! Aha!!! Aha!!!! Aha?!?!??

Hehehe.
Heb je vast niet gelezen. Of wel? Je weet het nooit met jou.
Nee.
Zie je? Ik ben best voorspelbaar.
Simon Vestdijk – van wie men zegt dat hij sneller schreef dan God kan lezen –
Begrijp de quote niet verkeerd alsjeblieft.
Je bent in ieder geval in Beeld. (Ben ik in beeld? zegt de narcist)

Ik buig het om naar mijn eigen narcisme.
Ja hoor, ik zie je ... bijna.
Fenomemen (een term die je ooit gewaardeerd hebt) zwerven rond in mijn geest. Bijna onmogelijk om je daar voor af te sluiten.
Dat varieert van reclameteksten - bijvoorbeeld: 'Ik blijf het toch zeggen', tot liedjes die zich in mijn hoofd nestelen - bijvoorbeeld: 'Je naam is mooi' - en zo meer.

Wel mooi dat Simon Vestdijk de apocalyps laat plaatsvinden op een trein-station, met een restauratie waar die kelner een rol speelt.

Grotere vervreemding kan ik me niet voorstellen.
In Bussum stond vroeger de Irene studio (ik heb het gebouw nog gekend) waar de eerste Nederlandsche TV uitzending plaatsvond.
Weet je nog wat uitgezonden werd?
Het begon met het NTS Journaal, en daarna kwam "de Toverspiegel" wat later een feuilleton werd.

Die toverspiegel van Willy van Hemert is net zo surreëel als het boek van Vestdijk, vermoed ik.
Stel je de herrie voor op zo'n station, en de wachtenden op het perron en in de restauratie. Allemaal mensen die niet weten wat er gebeurt. Maar wel een besef hebben dat er iets bijzonders aan de hand is.

Het zou de aanvang van een oorlog kunnen wezen.
Iedereen is onwezenlijk. En de kelner heeft een soort rol, waarvan de mensen aanwezig op het station zouden kunnen denken dat hij wel weet wat er aan de hand is. En waar misschien iets van valt te verwachten.

Heel duister allemaal: Hermetisch.
Met een vaag gevoel van betekenis.

.........

Hopend dat ik voldoende tribuut gedaan heb aan zo'n oude schrijver,
teken ik,

Joop.
Yep.

Heel duister allemaal, praktisch hermetisch.
Die TeleVisie.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 02 jul 2015, 10:49

Het boek van Vestdijk heb ik gelezen, wel meer van hem: Volgens mij ook "Bericht uit her hiernamaals" dat heeft mij uit mijn puberheid gehaald.

Zie nu niet zo de relevantie, maar aha-aha-aha is een soort lachen, dat denk ik wel.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 jul 2015, 23:19

aha-aha-aha.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 08 jul 2015, 15:31

Memeticae,

Ja inderdaad, dit zijn de lekkerste.
Ik heb het niet zo erg op van die opgelegde grappen maar dit soort grappen leggen je niets op. Er wordt niet van je verwacht dat je gaat lachen en toch zijn het een grappig soort nadenkertjes.
Het gaat niet over de hogere filosofie maar op een ontspannen manier valt er heel veel uit te halen.
Ze komen vaak over als dwarsliggers of trollerig maar dat geeft nu juist het spanningsveld wat meer aan dan op de manier dat jij hier doet maar wees gerust, mij maak je blij met zulk soort zinnen. Doe mij twee van die zinnetjes en ik ben de hele avond zoet.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 jul 2015, 02:04

Komt een filosoof bij de dokter.
Dokter, denkt u dat ik hier ben?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 jul 2015, 02:05

Waarom?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 jul 2015, 02:18

Sorry, ik had drie zinnetjes nodig.

Er komt nog een keer, dan weet ik het, zonder komma's, in één zin samen te vatten. Maar dan zal je het wel niet meer leuk vinden, je sprak van twee.
Ik hoop, dat ik niet je avond verpest heb.

Halleluja.

Maar laat mij je niet van je leven afleiden.
Straks geef je mij nog de schuld.

"Happy to be of service?"
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 12 jul 2015, 17:34

Ren en stimpy zijn ok, hoewel wel een beetje over de top.

Toch begrijp ik niet helemaal waar je mijn precisie vandaan haalt, ik was helemaal niet op de hoogte van het feit dat ik die mogelijkerwijs in mijn eigenschappenpakket had zitten.

Ik kan die twee makkelijk missen ik ken er genoeg in een die alle elementen wat grappigheid wat mij betreft in zich dragen. Ik personaliseer er eentje voor je uit mijn vaste bestand.

" Indien je denkt dat twee vrouwen, die jij mogelijkerwijs ook kent, een nicht en een familielid van haar, om mijn oordeel zullen bedelen als ze vragen hebben, foto's laten zien van weer andere familieleden, sms'en of whatsappen dan heb je de twee vrouwen nog niet voldoende geobserveerd en doe je mij een groot onrecht.".

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 jul 2015, 23:55

Blin schreef:Doe mij twee van die zinnetjes en ik ben de hele avond zoet.
Blin schreef:Toch begrijp ik niet helemaal waar je mijn precisie vandaan haalt, ik was helemaal niet op de hoogte van het feit dat ik die mogelijkerwijs in mijn eigenschappenpakket had zitten.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 13 jul 2015, 01:06

Ja, stimpy, dat zeg ik maar dat wil nog niet zeggen dat er iets mis is aan drie zinnetjes. Ik kan je logica niet helemaal volgen, hij doet me erg denken aan de logica van kraus die zegt dat de logica uit de realiteit komt. Zo is het niet zo dat als de mens niet sterft dat in het syllogisme van de sterfelijke mens, de logica de logica blijft dat de mens sterfelijk is. Dus je hebt echt een seintje of een zinnetje van mij nodig waarin ik zeg dat ik drie zinnetjes opkook vind? Want anders vind je het niet logisch of anders geloof je me gewoon niet?
Het is een logica waar ik niet helemaal bij kan. Moet je ervoor studeren? Zo ja, hoe lang dan wel niet en welke universiteiten bieden de mogelijkheden hiertoe? Niet dat ik zo'n studie overweeg maar zuiver uit nieuwsgierigheid.

Ik zal er nu voor de volledigheid eentje doen van drie zinnen zodat ook jij kunt zien dat die best wel grappig kunnen zijn gesteld dat je je bui hebt uiteraard.

Vandaag herdenken we onze huiskameel Hubertus Christoffel. We scharen ons rond onze vriend, al zeggend: hij was er één die vóór ons waagde wat wij allen nastreefden. Zijn mond was stom maar zijn tong slingerde zich rond het blad van de allerhoogste boom.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 13 jul 2015, 01:32

Het is een logica waar ik niet helemaal bij kan. Moet je ervoor studeren? Zo ja, hoe lang dan wel niet en welke universiteiten bieden de mogelijkheden hiertoe? Niet dat ik zo'n studie overweeg maar zuiver uit nieuwsgierigheid.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten