Meditatie

Voor de gewone off-topic gesprekken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ManeoPugno
Posts in topic: 5
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 apr 2015, 21:58
Contacteer:

Meditatie

Bericht door ManeoPugno » 16 apr 2015, 21:22

Goedendag/-avond,

Ik heb recentelijk een onverklaarbare interesse ontwikkelt voor het boeddhistische mediteren. Ik vroeg mij af of er toevallig mensen waren die hier ervaring(en) mee hebben, of enkele links of boeken kan aanraden. De geschiedenis van het boeddhisme is een bijzaak maar ik bied geen weerstand tegen een geschiedenisles. :smt003
Desillusie stelt nooit teleur

Leon

Bericht door Leon » 16 apr 2015, 21:36

Ik heb een retraite meegemaakt bij Thich Nhat Hanh en daar gemediteerd. Wat me tegenstond waren de lezingen en het zingen van kinderachtige liedjes. Positief vond ik het zwijgen tijdens het eten. Bij hem gaat alles om "aandacht" en ook de geleide meditatie leidt je langs aandachtpunten.

Wat ik nog bewust toepas is trappenlopen met proberen voor iedere trede aandacht te hebben. Dat is heel praktisch, die aandachtsoefening, van mediteren komt het er verder niet van.

Gebruikersavatar
ManeoPugno
Posts in topic: 5
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 apr 2015, 21:58
Contacteer:

Bericht door ManeoPugno » 16 apr 2015, 21:45

Ga ik vanaf nu doen, aandacht hebben voor de traptreden. Ik zie mezelf ook niet zingen hoor. :smt003 Ik wil mijn ongeconditioneerde geest trainen, impulsen veroorzaakt door vertroebelende emoties verbannen.
Desillusie stelt nooit teleur

Leon

Bericht door Leon » 16 apr 2015, 21:48

Ik zeg steeds stilletjes tegen mijzelf "Bij iedere trede aandacht" als ik naar boven loop, soms moet ik het heel snel zeggen...

Emoties zijn signalen, het gaat er niet om de signalen te laten uitdoven maar met aandacht naar de signalen te luisteren. Sorry voor het prekerige van deze uitspraak.

Gebruikersavatar
ManeoPugno
Posts in topic: 5
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 apr 2015, 21:58
Contacteer:

Bericht door ManeoPugno » 16 apr 2015, 21:55

Nee, verontschuldig je vooral niet! Ik heb mij enigszins ingelezen, en het komt wel overeen met wat ik gezien heb.

Ik ga proberen dadelijk ademhalingsmeditatie te doen, ontspannen, en concentreren op mijn ademhaling; niet als ademhaler maar als toeschouwer.

Ergens stond: "Je moet mediteren zonder verwachtingen, je moet het je laten overkomen." Dat gaat wel lukken, ik heb werkelijk geen flauw idee wat mij te wachten staat.
Desillusie stelt nooit teleur

Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 16 apr 2015, 22:02

Wat ik ten gunste van het boeddhisme vind spreken zijn die hoofden van die mannen. Altijd zo'n lieve glimlach en tevredenheid, het lijkt me haast onmenselijk en tegelijkertijd ook aantrekkelijk. Maar het zegt natuurlijk niets, de koningin laat ook winden ook al ziet ze eruit of ze er nooit een laat (wat ik trouwens wel weer knap van haar vind)
Ik heb wel eens een hele zesuitrusting gekocht in een speciale zen-winkel. Echt, dat bestaat.

Ik met al die spullen naar huis en ben meteen op dat krukje haan zitten. Ik verwachte natuurlijk een instant zender te worden, maar na een minuut of tien begon ik mij al weer af te vragen wat hier nou ook weer de bedoeling van was geweest.

Ik stond maar weer op, zonder meester met een rietje, gaat dat vrij gemakkelijk, en keek in de spiegel. Het geheel zag er slechter uit dan dat ik 's morgens had gezien terwijl ik toen ook nog mijn tanden moest poetsen.

Erica Terpstra is semi in het boeddhisme maar of dat goed of kwaad is, geen idee, het doet me in elk geval niet veel. Ze lacht wel veel, wat mij dan weer een teken lijkt dat je er nog niet helemaal bent.

Het lijkt allemaal wel heel vrij en verlichtend maar er zijn toch maar mooi veel studieboeken over. Maar het za-zen vond ik echt het allerergste.

Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 16 apr 2015, 22:05

ManeoPugno,

volgens mij zij niet alle verwachtingen verkeerd hoor.

Er zijn reëel verwachtingen en irreëel verwachtingen. Soms is de ene goed en soms de andere. Ik begrijp niet wat verwachtingen met het boeddhisme te maken heeft, Verwachtingen hoort bij het leven en zeker ook bij de SGP om maar eens iets te noemen.

Gebruikersavatar
ManeoPugno
Posts in topic: 5
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 apr 2015, 21:58
Contacteer:

Bericht door ManeoPugno » 16 apr 2015, 22:09

Ik zou wel bereid zin een boek te kopen, maar daar stopt het ook wel. Mocht je nog een goede titel kennen hoor ik het graag.
Ik wil simpelweg slechte emoties kunnen intomen; geen overhand laten nemen. (Stiekem wil ik ook de hele dag met een glimlach kunnen rondlopen) Dat is iets waar ik in het dagelijks leven nog wel eens tegen aanloop.

Het is wel teleurstellend dat het internet niet zoveel info biedt... Ik ben nu een beetje teleurgesteld. :p
Desillusie stelt nooit teleur

Gebruikersavatar
ManeoPugno
Posts in topic: 5
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 apr 2015, 21:58
Contacteer:

Bericht door ManeoPugno » 16 apr 2015, 22:13

Blin schreef:ManeoPugno,

volgens mij zij niet alle verwachtingen verkeerd hoor.

Er zijn reëel verwachtingen en irreëel verwachtingen. Soms is de ene goed en soms de andere. Ik begrijp niet wat verwachtingen met het boeddhisme te maken heeft, Verwachtingen hoort bij het leven en zeker ook bij de SGP om maar eens iets te noemen.
Ja, ik vond het merkwaardig, maar daarentegen is het natuurlijk een mooie concentratie oefening om geen verwachtingen te ontwikkelen.
Desillusie stelt nooit teleur

Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 16 apr 2015, 22:16

Jij weer gelijk

Ik deed dat ook tijdens het za-zen. Het zou best kunnen zijn dat dat krukje daar nu net voor dient. Je hebt het zo druk met het vinden van de goede houding, de juiste ademhaling, je gedachten laten zakken in het niets , dat je helemaal geen tijd hebt voor verwachtingen. Slimme luitjes, die oosterlingen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten