Help mee biologische consumpties BTW vrij te maken. Teken de

Voor de gewone off-topic gesprekken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 2
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Help mee biologische consumpties BTW vrij te maken. Teken de

Bericht door Arjen » 17 sep 2009, 21:47

Help mee biologische consumpties BTW vrij te maken.

De Rijksoverheid stelt dat in 2010 in haar bedrijfsrestaurants minimaal 40% aan biologische producten moeten worden gebruikt. In navolging zullen scholen en zorginstellingen meer gebruik moeten gaan maken van biologische catering. Met diverse marktpartijen zijn al diverse convenanten gesloten om de daad bij het woord te voegen. Dat is allemaal heel goed!

Essentieel onderdeel ontbreekt echter in alle afspraken. Wie betaalt de rekening ?
Juist, de consument. En wil die consument die rekening betalen?
Zolang biologische consumpties veelal twee keer zo duur zijn als niet biologische consumpties, zullen de doelstellingen niet gehaald worden.

Middels deze handtekeningenlijst willen wij heel concreet aan de overheid vragen de consument, die wil investeren in biologische consumptie, tegemoet te komen door voor de komende twee jaar alle eko gecertificeerde voedingsmiddelen BTW vrij te maken.
( BTW bedraagt nu op voedingswaren 6%). Als tijdelijk de BTW op Eko eten wordt afgeschaft, zal de vraag daarnaar toenemen. Als het volume groter wordt, kunnen de prijzen dalen en kan er weer BTW worden geheven.

In navolging op het stimuleringsbeleid in de autobranche, waarbij flinke kortingen worden gegeven op de bijtelling en de bpm van milieuvriendelijke auto's, moet dit verzoek een simpel hamerstuk in de Tweede Kamer kunnen zijn.


bron:
http://www.biobtwvrij.nl/index.php
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 2
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 18 sep 2009, 16:07

Probleem van deze keurmerken is dat ze nog weinig voorstellen. Er zijn er te veel en er is weinig inkijk in wat er dan precies biologisch aan is.

Ik heb hier zelf ervaring mee. Ooit bij de ongedierte bestrijding gewerkt en daar hadden we een klant die biologisch voedsel opslaat. Doordat deze producten geen tot weinig bescherming hebben trekken ze extra veel ongedierte aan. De oplossing? Gif spuiten in de opslagloods. En ik bedoel niet netjes daar waar het kan, maar gewoon over alle schappen heen, want dat werkt het effectiefst. En er zit nog een maar aan, veel biologische producten worden ecologisch verpakt, dus niet in plastic, maar in papieren zakken en karton. En laat nou juist deze verpakking erg makkelijk dingen opnemen. Je snapt em dus al, er komt alsnog behoorlijk wat van dat gif in het voedsel terecht. Nee das lekker biologisch. De boer doet dus ze best, maar tegen de tijd dat het op je bord ligt is er al weer van alles mee gebeurd.

Dus ik zou zeggen, zorg er ook eens voor dat die keurmerken ook echt iets betekenen. 'Keuringsdienst van waarde' heeft hier een keer een aflevering aan gewijd. Bleek al snel dat de meerderheid van de keurmerken slecht gecontroleerd worden. Fairtrade is helemaal niet zo fair als ze voordoen. AH's biologische producten komen soms letterlijk bij dezelfde boer vandaan als haar andere producten. En zo zijn er nog wel meer wat niet klopt. Nou weet ik ook wel dat hier weer geld voor nodig is, maar daar zou de regering nou juist eens wat aan moeten doen, ipv te zeuren over demissionair enzo.

http://player.omroep.nl/?aflID=7804331
(Kan de juist afl niet meer terugvinden, zal vorig jaar geweest zijn ofzo. Maar dit is ook wel een aardig voorbeeld)
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 2
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 18 sep 2009, 19:53

From: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
To: info@skal.nl
Subject:
Date: Fri, 18 Sep 2009 19:49:29 +0200

Geachte Skal,

Ik las op de site http://www.eko-keurmerk.nl/ dat ik u eventuele overtredingen kon mailen. In dit geval heb eerder een vraag met betrekking tot de behandeling van de 'eko' producten nadat ze geoogst zijn. De aanleiding daarvoor was een discussie, waar onderstaande opmerking geplaatst werd. Graag zou ik weten of u hier (tegenwoordig?) ook controles op uitvoert.

Probleem van deze keurmerken is dat ze nog weinig voorstellen. Er zijn er te veel en er is weinig inkijk in wat er dan precies biologisch aan is.

Ik heb hier zelf ervaring mee. Ooit bij de ongedierte bestrijding gewerkt en daar hadden we een klant die biologisch voedsel opslaat. Doordat deze producten geen tot weinig bescherming hebben trekken ze extra veel ongedierte aan. De oplossing? Gif spuiten in de opslagloods. En ik bedoel niet netjes daar waar het kan, maar gewoon over alle schappen heen, want dat werkt het effectiefst. En er zit nog een maar aan, veel biologische producten worden ecologisch verpakt, dus niet in plastic, maar in papieren zakken en karton. En laat nou juist deze verpakking erg makkelijk dingen opnemen. Je snapt em dus al, er komt alsnog behoorlijk wat van dat gif in het voedsel terecht. Nee das lekker biologisch. De boer doet dus ze best, maar tegen de tijd dat het op je bord ligt is er al weer van alles mee gebeurd.

Dus ik zou zeggen, zorg er ook eens voor dat die keurmerken ook echt iets betekenen. 'Keuringsdienst van waarde' heeft hier een keer een aflevering aan gewijd. Bleek al snel dat de meerderheid van de keurmerken slecht gecontroleerd worden. Fairtrade is helemaal niet zo fair als ze voordoen. AH's biologische producten komen soms letterlijk bij dezelfde boer vandaan als haar andere producten. En zo zijn er nog wel meer wat niet klopt. Nou weet ik ook wel dat hier weer geld voor nodig is, maar daar zou de regering nou juist eens wat aan moeten doen, ipv te zeuren over demissionair enzo.


Bij voorbaat dank.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 2
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 19 sep 2009, 00:02

Ik moet toch maar eens mn eigen berichten gaan teruglezen voor ik ze post. Wat een taalfouten, hahaha, verschrikkelijk. En dat had een 8 voor zn havo nederlands :snooty:
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten