Levensvatbare topics

Voor de gewone off-topic gesprekken...
Plaats reactie
yopi
Posts in topic: 12
Contacteer:

Levensvatbare topics

Bericht door yopi » 07 jun 2009, 14:38

Graag zou ik tot wat levensvatbare topics willen komen op dit filosofieforum.

Ik zelf begin meestal een post over iets wat me interesseeert of wat ik me afvraag. Daarnaast lees ik zo'n beetje alles en probeer daar op aan te sluiten of op in te gaan. Sommige mensen zoek ik op, anderen mijd ik nogal es.

Daarom zou ik hier graag wat reacties zien over mogelijke topics en dan weer reacties van anderen die daar wat in zien (niet niet in zien)

Misschien levert het niets op. Misschien ook wel

Een topic over topics dus.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 jun 2009, 15:46

Een levensvatbaar topic lijkt mij een topic waar het onderwerp gedachtenuitwisseling oproept en die gedachten vervolgens verdere gedachtenuitwisseling blijft oproepen.

Om
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Om » 07 jun 2009, 18:51

De toon mag soms ook wel wat vriendelijker en wat meer uitnodigend. Het is me opgevallen dat vele nieuwe forumleden niet lang blijven hangen na hun eerste paar posts. Dat is jammer want des te meer perspectieven des te leuker.

Verder wil ik aangeven dat bijna elk topic voor mij interessant is, ik lees alles maar soms komt het niet tot reageren =) :peace:

Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 07 jun 2009, 21:11

Nou wil ik zeggen dat ik meestal alles wel lees en niet altijd reageer, maar in het belang van het topiconderwerp reageer ik alsnog even..
Daarom zou ik hier graag wat reacties zien over mogelijke topics en dan weer reacties van anderen die daar wat in zien (niet niet in zien)
Dat vind ik zelf moeilijk te bepalen, al was het alleen maar omdat na 1 post of 1 reactie het topic vaak helemaal de andere kant op 'loopt'. Maar qua onderwerpen zijn er vaak topics die ik met veel plezier en interesse volg - ook al gaat het mij soms iets te ver.

Ik heb dus niet echt ideeën over nieuwe topics, behalve dan dat ik het altijd erg leuk en interessant vind om iemands ideeën over een bepaald onderwerp (bv in essayvorm of korte gedachten) te lezen en er dan zelf over na te denken (en indien mogelijk een passende reactie te geven). Je horizon verbreden.. :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 jun 2009, 00:31

Waar ik mezelf wel es op betrap is dat als ik bedenk dat ik graag geinspireerd wordt of geinpireerd ben, ik het over inspiratie ga hebben in plaats van iets geinspireerds te maken.

In ieder geval zou het prettig zijn om niet alleen iets te halen, maar ook iets te brengen.

Ik weet het ff ook niet.

Change

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 jun 2009, 17:52

Zeggen jullie nou eens waar je echt in geinteresseerd bent.
Wat je gaande houdt, of zo ...
Ik weet het ook niet precies ...
Blijkbaar zijn mijn posts of die van anderen .. te weinig ...

Individualistich surfen?

Een eigen dingetje?

Do your thing?

Shit ...

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 09 jun 2009, 20:24

yopi schreef:Zeggen jullie nou eens waar je echt in geinteresseerd bent.
Wat je gaande houdt, of zo ...
Ik weet het ook niet precies ...
Blijkbaar zijn mijn posts of die van anderen .. te weinig ...

Individualistich surfen?

Een eigen dingetje?

Do your thing?

Shit ...
Welk vuur mis je in de topics yopi?
Zelf zoek ik de sprankjes inspiratie, de Aha-erlebnissen, de mooie en correcte gedachtengangen.

Wat mij gaande houdt is zo divers, dat ik het zelf haast niet weet. Soms een periode van actieve spiritualiteit, vervolgens een periode van lamlendig niksdoen en gamen en daarna weer een periode van hartstochtelijk filosoferen en nadenken.. van hot naar her, maar in de basis een soort van zoektocht naar rust, waarheid en geluk - en die drie botsen nogal eens.

En surfen we al niet individualistisch? Afgezien van de af en toe opgewekte liefdesvlam reageren we denk ik toch veel voor en tegen onszelf, gebruik makende van de corrigerende spiegel in de ander. Missen we reallife contact? Missen we nuance? Of is er juist te veel nuance?

En ik betwijfel dat er te weinig posts zijn.. wellicht te veel 'kleine' posts, waardoor we niet meer toekomen aan die enkele grote.. die baandoorbrekende waarin we ziel en zaligheid leggen..

zo maar wat losse zeer gemeende flodders
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 09 jun 2009, 20:50

Ik lees alleen de nieuwste topics en die ik interessant vind. Topics die soms al 4 bladzijden aan de gang is en waar ik nog niet op heb gereageerd negeer ik gewoon. Of ik moet het echt een heel interessant onderwerp vinden. Maar vaak is dat niet echt het geval, vaak vaktermen die mij weinig zeggen en waar ik weinig mee kan en geen zin heb om op te zoeken. Maar ik denk dat een ieder voor zich zelf wel uitmaakt wanneer en waarop hij/zij reageert.

Wat een topic, levendig houdt is nieuwe kijken of nieuwe informatie over het onderwerp. Bij mij houdt het vaak al op nadat ik mijn mening heb gegeven al op. Daarna reageer ik vooral op wat anderen zoal zeggen. of we bereiken een soortenmetvan overeenstemming of het blijft bij een onenigheid, die pas weer gaat bloeien tot iemands weer eens iets nieuws zegt. Zelf zal ik niet gauw met iets nieuws aankomen. I'm sorry for that.. :oops:
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.

Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 jun 2009, 00:19

Radja
een soort van zoektocht naar rust, waarheid en geluk - en die drie botsen nogal eens.
:greins:

thnx anyway

Jeroen
Posts in topic: 6
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 10 jun 2009, 14:53

Hoe of waarom ik een topic begin, heb ik geen regels voor ofzo. Ik begin gewoon en zie wel waar het toe leidt.

Welke topics ik lees hangt af van of het me raakt.

Ik lees zelden hele lappen tekst, maar schrijf ze wel eens, ook al probeer ik het zo kort en bondig mogelijk te houden, misschien wel omdat ik zelf er niet van hou hele lappen tekst te moeten lezen. Ik lul liever dan dat ik lees, zeg maar.

Trouwens wel een mooi stukje zelfkennis:
Waar ik mezelf wel es op betrap is dat als ik bedenk dat ik graag geinspireerd wordt of geinspireerd ben, ik het over inspiratie ga hebben in plaats van iets geinspireerds te maken.
Hoe (makkelijk* ) laat jij je inspireren?

* inschatting van mij ;)
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 jun 2009, 15:02

Jeroen
Hoe (makkelijk* ) laat jij je inspireren?
Soms ben ik zo dood als een pier, dan weer zie ik overal betekenis in.

Op het moment is het maar zo zo.
Dus zit ik een beetje te proberen mezelf en anderen op dit forum te duwen of zo iets. Maar weet niet goed hoe.

Wat ik vaak vreemd vind is dat een topic zo maar ophoudt, of een andere keer weer zomaar super loopt.
Maar het is natuurlijk zo als het is. Of niet?

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 10 jun 2009, 15:18

yopi schreef:Dus zit ik een beetje te proberen mezelf en anderen op dit forum te duwen of zo iets. Wat ik vaak vreemd vind is dat een topic zo maar ophoudt, of een andere keer weer zomaar super loopt.
Waarom wil je jezelf duwen? En waarom anderen? Waar komt dat gevoel, die behoefte vandaan?

Een topic houdt op als men niet meer reageert, waarom men niet meer reageert is persoonlijk, de één is er klaar mee, de ander ziet er geen gat meer in, weer een ander gaat ergens anders verder. Soms wordt er niet meer gereageerd op reacties omdat er geen reacties meer zijn. Zelden wordt er pagina's lang over het begonnen onderwerp gesproken. Het merendeel zijn toch reacties op reacties m.i.

Hoe je een topic lopende houdt? Vanwaar die behoefte?

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 jun 2009, 15:32

Ik wil gewoon dat het lekker loopt, voor mij, voor iedereen hier ..

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 10 jun 2009, 15:38

Hoe het voor andere loopt is niet aan jou om te bepalen. Je kan daar wel je best voor doen, maar doe dat dan op zo'n manier dat jij er wat aan hebt ongeacht de uitkomst. Als je er alleen wat aan hebt, als het gaat zoals jij wou, kom je vaak van een koude kermis thuis (ongeveer 5 van de 10 keer ;))

Is er iets in je leven waar je tegenaan hikt? Een beslissing die je MOET nemen ofzo? Is er iets dat je wil veranderen aan je zelf?

(ik ga nu effe gamen, ben over uurtje weer terug, denk er eens rustig over na)

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 jun 2009, 00:49

Jeroen schreef:Hoe het voor andere loopt is niet aan jou om te bepalen. Je kan daar wel je best voor doen, maar doe dat dan op zo'n manier dat jij er wat aan hebt ongeacht de uitkomst. Als je er alleen wat aan hebt, als het gaat zoals jij wou, kom je vaak van een koude kermis thuis (ongeveer 5 van de 10 keer ;))

Is er iets in je leven waar je tegenaan hikt? Een beslissing die je MOET nemen ofzo? Is er iets dat je wil veranderen aan je zelf?

(ik ga nu effe gamen, ben over uurtje weer terug, denk er eens rustig over na)
Heel aardig van je Jeroen. Bedankt.
'Doe het zodat je er altijd zelf wat aan hebt' en
'Als je er alleen wat aan hebt is het ook niet altijd goed'

Ik wel wat te hikken op het moment. Hangt samen met mijn pensioendatum. Het gaat dus om een al genomen beslissing.
Maar daar is dit forum niet voor.
Ik kijk uit naar het topic van Radja. En ik vind het prettig dat je een keer ingaat op een topic van mij.

Misschien heeft het duwen wel een beetje geholpen.
;)

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 11 jun 2009, 10:29

yopi schreef:Maar daar is dit forum niet voor.

Misschien heeft het duwen wel een beetje geholpen.
;)
Ik denk dat dit forum daar juist uitermate geschikt voor is. We kennen elkaar goed genoeg om elkaar persoonlijke dingen te kunnen vertellen, maar niet te goed zodat deze dingen ons wel eens in verlegenheid zouden kunnen brengen. Ik bedoel, wat is de kans dat we elkaar een keer zo maar tegenkomen, en het dan nog weten ook. Ik ken geen van jullie van gezicht en vele gebruiken een pseudo, dus ik weet niet eens hoe je heet.

Ik praat overigens erg makkelijk over me zelf, over mijn ervaringen, mijn beleving. Ik schaam me daar niet voor, ik heb weinig geheimen, niets te verbergen. Everything you say, can and will be used against you. Hahaha, nou ik wens je daar veel succes mee dan. Laat mij nou maar lekker een open boek zijn, wat andere van mij vinden, vinden ze toch wel!

Praat maar niet meer over jezelf. Dat doen wij wel als je weg bent. :greins:

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 jun 2009, 14:20

Ok. Ik snap het. Ben benieuwd wat anderen hier van denken ..

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 11 jun 2009, 15:27

Ja kijk ik ben van mening dat men moet posten wat ie wil, waar ie mee zit wat um bezig houdt, kan me niet schelen waar het over gaat. Als hij het zelf maar wil. Persoonlijk ben ik nogal een gesloten boek als het aankomt op persoonlijke zaken, je zult het echt uit me moeten trekken als het ware. Maar soms ook niet, dat ligt gewoon aan waar het onderwerp over gaat.

Ow en yopi ben benieuwd wanneer je een topic begint over je aanstaande pensioen ;]
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 jun 2009, 15:45

Hè hè M.
Ik ben ook meer gesloten. Ga misschien wel per pm op de divan bij Jeroen. Maar als, dan wel onbetaald, ik wil hem niet tot slaaf maken.

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 11 jun 2009, 16:07

Ow jammer. :smt010 Maar goed zoals ik al zei je moet doen wat jezelf wil. :D
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 12 jun 2009, 11:07

Je bent van harte welkom hier. We hebben een logeerkamer met alles er op en er aan. Een weekendje bomen. Gezellig.

Dat men zo gesloten is, komt omdat ze zelden naar zichzelf kijken. Het seculiere denken; je bankrekening, wat ga ik vanavond eten, waar gaan we op vakantie, dat is natuurlijk veel belangrijker :whistle:

Maar eh, ik heb je topic een beetje gekaapt geloof ik. Waar hadden we het ook al weer over, oh ja over een topic over topics.

:shifty:

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 jun 2009, 14:30

Jeroen
Je bent van harte welkom hier. We hebben een logeerkamer met alles er op en er aan. Een weekendje bomen. Gezellig.
Ik geloof echt dat je dat meent. Leuk.

Waar heb ik dat allemaal aan verdiend? ..

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 12 jun 2009, 19:56

yopi schreef:Jeroen
Ik geloof echt dat je dat meent. Leuk.

Waar heb ik dat allemaal aan verdiend? ..
Aan het feit dat Jeroen deze post net iets anders heeft gelezen, dan wat er staat :)
yopi schreef:Ga misschien wel per pm op de divan bij Jeroen. Maar als, dan wel onbetaald, ik wil hem niet tot slaaf maken.

Jeroen heeft volgens mij het 'pm' deel over het hoofd gezien, maar desondanks een leuke uitnodiging yopi :)

Zal ook eens aan het topic beginnen!

Kiro
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Kiro » 12 jun 2009, 22:03

@ Yopi:
Wat mij al ongeveer een half jaar bezighoudt is de menselijke geest. Soms denk ik er wat meer over, soms ook een poosje niet. Uiteindelijk peins ik toch steeds weer over dingen als:
Wat is nu intelligentie?
Wat is bewustzijn?
Wat is zelfbewustzijn?
Wat is perceptie?
Wat is een gedachte?
Wat maakt de mens nu echt een mens?

Dit alles bij elkaar dus.

Is ook wel tot uiting gekomen in dat ene topic over rede en verstand. Was even een uitlaatklep voor me toen. :greins:
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 12 jun 2009, 23:38

Jullie zijn allemaal van harte welkom, maar Yopi eerst. Die liet duidelijk weten geïnteresseerd te zijn in een 1 op 1 gesprek. Mano i mano vind ik het prettigst. Als jij er net zo serieus over ben, PM je nummer en we spreken wat af (ik moet die ruimte van te voren boeken).

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 jun 2009, 00:37

Vyumae schreef:@ Yopi:
Wat mij al ongeveer een half jaar bezighoudt is de menselijke geest. Soms denk ik er wat meer over, soms ook een poosje niet. Uiteindelijk peins ik toch steeds weer over dingen als:
Wat is nu intelligentie?
Wat is bewustzijn?
Wat is zelfbewustzijn?
Wat is perceptie?
Wat is een gedachte?
Wat maakt de mens nu echt een mens?

Dit alles bij elkaar dus.

Is ook wel tot uiting gekomen in dat ene topic over rede en verstand. Was even een uitlaatklep voor me toen. :greins:
Dat zijn dan zes topics ...
:K

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 jun 2009, 00:41

Jeroen schreef:Jullie zijn allemaal van harte welkom, maar Yopi eerst. Die liet duidelijk weten geïnteresseerd te zijn in een 1 op 1 gesprek. Mano i mano vind ik het prettigst. Als jij er net zo serieus over ben, PM je nummer en we spreken wat af (ik moet die ruimte van te voren boeken).
Ik denk er over en hoef zeker niet eerst .. haha ..
Ik woon trouwens vlak bij Rotterdam en kom er ook regelmatig (Erasmus). Je hoort van me .. of niet
;)

Plaats reactie