Terracotta leger van Xi'an

Voor de gewone off-topic gesprekken...
Plaats reactie
Eva Lilith
Posts in topic: 2
Contacteer:

Terracotta leger van Xi'an

Bericht door Eva Lilith » 30 jul 2008, 20:38

Vandaag heb ik de tentoonstelling over het Terracotta leger van Xi'an bezocht in het Drents Museum in Assen.

Werkelijk adembenemend! :klapperdeklap:

Dus wie deze prachtige provincie nog gaat bezoeken...een aanrader om een bezoek te brengen aan ons hoofdstadje.
De tentoonstelling duurt nog tot 31 augustus.

Klik op 't plaatje voor info.

Afbeelding
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Hoya
Posts in topic: 4
Contacteer:

Bericht door Hoya » 30 jul 2008, 22:24

Mooie tentoonstelling, ik heb hem ook gezien.
Ik vond die mannen er vreemd genoeg wel gelukkig uitzien maar het kan natuurlijk ook komen omdat het chinezen zijn.
Genoten heb ik vorig jaar ook van de stillevens van Helmantel in dat prachtige gebouw.

Ivo
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Ivo » 01 aug 2008, 18:23

Bedoel je dan dat Chinezen van nature een rustig uiterlijk, innerlijk of allebei hebben? Zelf ken ik te weinig Chinezen om er een goed beeld over te vormen. Ook zijn er erg veel verschillen onderling. China is gigantisch natuurlijk.
Waarheid is ondergeschikt aan gedachte.

Hoya
Contacteer:

Bericht door Hoya » 01 aug 2008, 21:44

In eerste instantie vond ik het nogal koude mannen, ik kende de plaatjes van china, die grote hoeveelheid soldaten, opgelijnd. Van krijgers verwacht je wat meer actie, een vechthouding.
Deze mannen staan daar bewegingsloos en vredig, een beetje dubbel allemaal. Ze leken me ook gelukkig ofschoon ik natuurlijk wel begrijp dat ik dat gevoel er zelf inleg. Daar komt nog bij dat wonderbaarlijke terracotta. Dat is gewoon aarde en het ademt. Had god de mens niet gemaakt uit aarde en hem laten ademen. Ik geloof dat natuurlijk niet letterlijk maar het blijft een mooi verhaal en de terracotta man deed me eraan denken.

Om me niet al te veel te laten meeslepen met zulke zweverige gevoelens bedenk ik dan snel dat het gewoon komt omdat het chinezen zijn. Ik kom vaak in een buurt met chinezen omdat ik daar accupunctuur krijg. De chinezen die ik ken zijn allemaal zachtaardig, beleefd, ze doen een beetje nederig maar zijn volgens mij hartstikke wijs. Hun gelaatsuitdrukkingen stralen geluk uit. Als ik daarna weer tussen de hollanders loop, valt me ineens op hoe sacherijnig die vaak kijken en plomp zijn, voor je het weet krijg je weer zo´n winkelwagentje tegen je kuiten.

Eva Lilith
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 02 aug 2008, 08:43

Ik vond de terracotta-mannen eigenlijk niet eens zo op Chinezen lijken, voor zover daar een eenduidig 'beeld' van zou bestaan.
Ze zagen er inderdaad sereen en op hun gemak uit.
Het magische eraan vond ik, dat ze zo expressief zijn, dat je niet raar op zou kijken als ze zomaar gingen bewegen... Heel erg mooi vond ik dat.

De film over het terracotta leger etc. was ook boeiend!

Trouwens, toen ik er was, was er een meneer die met zijn knokkels op één van de beelden ging kloppen... Meteen alle alarmbellen af natuurlijk en die man kreeg ogenblikkelijk twee suppoosten op zijn nek. "Ja, jeetje...", zei de man, "ik wilde alleen even testen of ze massief of hol zijn..." :wall:
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Hoya
Contacteer:

Bericht door Hoya » 02 aug 2008, 09:42

Ik vond de terracotta-mannen eigenlijk niet eens zo op Chinezen lijken
Jij hebt vast nooit acupunctuur gehad.

Hoya
Contacteer:

Bericht door Hoya » 02 aug 2008, 10:19

waterchinees

draad vliegt van klos
naald raakt opgewonden
draaddoorvoerder niet
pas nerveus op plaats

draaddoorvoerder op
naald nog te redden
draad doet tuk
pas boos op plaats

naald kopt omhoog
draaddoorvoerder ook
klos rolt van tafel
pas ligt op plaats

pas op plaats
naald kopt
klos kant
draad voert door

acu punct

yopi
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 aug 2008, 12:48

Eva schreef:
"ik wilde alleen even testen of ze massief of hol zijn..."
Ha ha. Ik zou ook die neiging hebben.
Als ze hol zijn kunnen ze in ieder geval een ziel bevatten ..

Plaats reactie